zondag 14 oktober 2012

wol verven met procion.

Sta62144

Wol verven met procion kan wel.De wol op de foto is geverft met procion maar......Het is erg bewerkelijk!
De wol moet eerst heel goed voorgeweekt worden.
Dan moet de wol voorgebeitsen met aluin en wijnsteenzuur.
De wol kan dan in het verfbad.
Dan moet de wol nagebeist worden met azijn of ammoniak.
Tussen al deze stappen moet de wol heel langzaam opgewarmt worden en ook weer afkoelen.
Wol kan niet tegen temperatuurschommelingen!
Je bent er echt dagen mee bezig!
Wol verven met voedingskleurstof is weer erg makkelijk maar soms blijft het heel lang afgeven of nabloeden en hoe lang de kleuren kleurecht blijven ?Ik weet het gewoon niet!
Mij dochter draagt al jaren een muts die ik met paaseierenverf heb gekleurt,behalve het rood,is rose geworden,zijn de andere kleuren nog wel mooi.
De potjes Milton kleurstof is echt bedoeld om voeding mee te kleuren maar wol gaat ook prima.
Ik kocht de potjes  Milton bij de Welkoop maar de Jamin verkoopt ze ook in vele kleuren voor 2,25 per potje.Ze zijn vooral bedoeld om cupecake's een mooi kleurtje te geven!
Ik zag zelfs een site waarop de Miltonkleurstoffen worden verkocht als wolverf.(ze vertellen er wel bij dat het voedingskleurstoffen zijn)
Bij de toko in ons dorp hebben ze kleine flesjes kleurstof die ik niet goed vind(bloeden heel erg na en na en na....)
De toko verkoopt ook potjes poeder en die zijn wel weer goed,vooral geel en rood zijn prachtig.Ze zijn van Chan's B.V.
Ik heb een paar soorten wolverf uitgeprobeerd en de kleuren zijn altijd mooi maar de receptuur vind ik moeilijk zo moet je een beetje van dit en een beetje van dat nemen en dat kost je heel veel verf om uit te zoeken wat goed is.
Ik hoop dat Stoftotverven snel de wolverf gaat verkopen want ik ken Lia en als ze iets verkoopt is het ook goed!Ik heb haar een mail gestuurd en ze hoopt het met de beurs in Rotterdam te gaan verkopen,Even geduld dus.....

2 opmerkingen:

joke zei

Mocht je naar Rotterdam gaan om naar de Beurs te gaan, op donderdag sta ik in de Textielplusstand. Het zou leuk zijn om je te zien.

Elly zei

Leuk he , heb ook wel eens wol met procion geverfd ;)

Voor wat betreft je aanbod , mail me maar op doemijmaar@atelier-deregenboog , dan kan ik terugreageren , dat gaat niet op je berochtje in mijn gastendoek , liefs Elly