Posts tonen met het label wolenzo.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wolenzo.. Alle posts tonen

woensdag 12 februari 2014

Alpaca

Vorige week belde iemand mij of ik Alpacawol wilde hebben....Natuurlijk!!!
Hij had 53 kilo voor me.....Zoveel wil ik echt niet maar ik mocht uit zoeken wat ik wilde!
Alpaca is zo mooi en zacht.Niet zo makkelijk te spinnen en heel erg vuil,maar ik heb mijn slag geslagen en kwam met 13 kilo Alpaca thuis.

Van bijna zwart tot helder wit en alle kleuren bruin.De blauwe heb ik geverfd in de magnetron.
De meeste Alpaca ga ik gebruiken om mee te vilten . Dat gaat heel goed en omdat Alpaca makkelijk vervilt heb je zo maar een lap waar je van alles mee kan maken.Trouwens het krimpt niet,zodat je echt lappen op maat kan maken voor bijv.een jasje of zo.

Ik ben een beetje aan het rommelen met het  verven van wol....

Hoeveel kleurtjeskrijg ik in een streng gesponnen wol?Ik probeerde 40 gr. wol ,120 meter zo neer te leggen en te verven allemaal met voeding kleurstof. Alleen de rode kleur is niet echt goed maar de rest?

Is heel mooi!




















zondag 12 januari 2014

lekker aan het 'rommelen'.

Een mens moet wat als je niet veel kan doen...

 
 
                                                                                                                                                                                        Heel veel wol spinnen en het een mooi kleurtje geven is wel heel leuk om te doen.
 
Mooie wol met krullen.....

Of kleine knoopjes......

en voor manlief heel veel sokken....

Eindelijk heb ik geleerd om twee sokken tegelijk op een rondbreinaald te breien vanaf de teen...

Manlief draagt het liefst eigen gebreide sokken en ik vind het wel leuk om ze te breien.

Een omslagdoek voor mij op een breiring gemaakt!Dat is een simpele manier van breien die ook nog eens lekker opschiet.
Je ziet ik verveel me niet!
Met ogen gaat het nog niet zo goed.Er is een nieuw vlies op mijn al geopereerde oog gegroeid . Mijn rechteroog wordt over twee weken gedaan en dan maar hopen dat dat wel goed gaat! De oogarts heeft me verzekert dat het helemaal goed komt dus vertrouw ik daar maar op.
Mijn jongere broer heeft het zelfde gehad en bij hem is het  ook goed gekomen.







 

dinsdag 23 oktober 2012

slofsokjes

Mooie blauwe slofsokken!
Het lastigste is toch wel om een paar sokken te breien die precies even groot zijn,wat een getel!
Ooit had ik wel eens gezien dat Annita 2 sokken tegelijk breide op een lange rondbreinaald.Ik had het zelfs uitgeprint om het zelf ooit eens te proberen.Ik vond het in een van mijn mappen en ging aan de brei...

Met vele restjes wol aan elkaar geknoopt ziet de binnenkant er niet uit maar dat mag de pret niet drukken;)
De hielen worden er later in gebreit,ook nooit gedaan dus dat kan nog wat worden.We zullen zien!

zondag 14 oktober 2012

wol verven met procion.

Sta62144

Wol verven met procion kan wel.De wol op de foto is geverft met procion maar......Het is erg bewerkelijk!
De wol moet eerst heel goed voorgeweekt worden.
Dan moet de wol voorgebeitsen met aluin en wijnsteenzuur.
De wol kan dan in het verfbad.
Dan moet de wol nagebeist worden met azijn of ammoniak.
Tussen al deze stappen moet de wol heel langzaam opgewarmt worden en ook weer afkoelen.
Wol kan niet tegen temperatuurschommelingen!
Je bent er echt dagen mee bezig!
Wol verven met voedingskleurstof is weer erg makkelijk maar soms blijft het heel lang afgeven of nabloeden en hoe lang de kleuren kleurecht blijven ?Ik weet het gewoon niet!
Mij dochter draagt al jaren een muts die ik met paaseierenverf heb gekleurt,behalve het rood,is rose geworden,zijn de andere kleuren nog wel mooi.
De potjes Milton kleurstof is echt bedoeld om voeding mee te kleuren maar wol gaat ook prima.
Ik kocht de potjes  Milton bij de Welkoop maar de Jamin verkoopt ze ook in vele kleuren voor 2,25 per potje.Ze zijn vooral bedoeld om cupecake's een mooi kleurtje te geven!
Ik zag zelfs een site waarop de Miltonkleurstoffen worden verkocht als wolverf.(ze vertellen er wel bij dat het voedingskleurstoffen zijn)
Bij de toko in ons dorp hebben ze kleine flesjes kleurstof die ik niet goed vind(bloeden heel erg na en na en na....)
De toko verkoopt ook potjes poeder en die zijn wel weer goed,vooral geel en rood zijn prachtig.Ze zijn van Chan's B.V.
Ik heb een paar soorten wolverf uitgeprobeerd en de kleuren zijn altijd mooi maar de receptuur vind ik moeilijk zo moet je een beetje van dit en een beetje van dat nemen en dat kost je heel veel verf om uit te zoeken wat goed is.
Ik hoop dat Stoftotverven snel de wolverf gaat verkopen want ik ken Lia en als ze iets verkoopt is het ook goed!Ik heb haar een mail gestuurd en ze hoopt het met de beurs in Rotterdam te gaan verkopen,Even geduld dus.....

woensdag 10 oktober 2012

Bucky Bags

De tweede tas was wel ietsjes lastiger breien dan de eerste.Daarom ben ik blij dat ik eerst de kleine,eenvoudigste, gebreid heb.
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!

De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!


Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....

Mijn knuffels voelen zich er in thuis....



De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!





woensdag 26 september 2012

mooi rood is prachtig.


Ik wilde het eens proberen....Een lapje breien met meerdere draden,1,2,3 of 4 draden en dan vervilten.Op het oude wasbord van oma.

Lekker soppen en boenen met warm water en zeep.
Het lapje is prachtig vervilt en nog mooi plat ook!
Wat wil een mens nog meer?

Mooi rood?Prachtig rood!

Droogt nu lekker buiten in een oud visnet van mijn pa.

Geverfd met een beetje poeder ,red food colours uit de toko.Kost 2,50 voor 25 gr.Ik gebruikte voor 200 gr.wol ongveer 7 gr.


 

woensdag 25 juli 2012

Mergellander

Prachtige wol,wel wat ruig door de lange haren die er tussen zitten.Een echt heide schaap maar minder ruig dan ons eigen heideschaap.

Zachte onder wol die makkelijk vervilt.De langen lokken zijn wel 30 cm. lang.

Van de gele wol spon ik 62 gram.Het is prachtig van kleur maar is niet te dragen,echte prikwol!

De natuurlijke kleuren zijn ook erg mooi.
Wit,100 gr.

Van zachtgrijs naar bijna zwart. 95 gr.

Blauw met een druppie rood.200 gram.

Rood met een druppie blauw. 29 gram.

Hier een stuk wol waarvan de zachte onderwol al was vervilt op het schaap.Het is niet geschikt om te spinnen maar om het te gebruiken om te vilten lijkt me geweldig,hoewel het ook wel een mooie pruik is......









woensdag 23 mei 2012

Kattenkolder en apenstreken

Terwijl ik Jacobus 2,die vanaf nu Joost heet,in elkaar aan het zetten was viel Mop  Joost aan.....









Mop heeft gewonnen!