Posts tonen met het label wol verven en spinnen.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wol verven en spinnen.. Alle posts tonen

maandag 9 oktober 2017

Dit vestje breide ik van de wol die ik hier verwerkte.
Een fijn dun vestje wat toch lekker warm is.
De kleur komt van een voedingskleurstof.

maandag 26 juni 2017

Julia en Max.

Ik dacht al een poosje na om nog een spinnenwiel te kopen
Een waar ik lekker dikke draden op kan spinnen.

Nu ben ik in het mooie bezit van een Ashford courty Spinner.

Mijn eigen Julia heeft dus een grote vriend gekregen.
Hij heet Max.

Op Julia kan 140 gram wol.
Op Max 1000 gram.

Daar wordt een mens toch blij van?




zondag 11 juni 2017

indigofera 2

Alle wol is klaar!
Hoe gaaf is dat?

Bijna 1500 gram vers gesponnen wol.
Een maand geleden was dit nog het jasje
van een flevolandse texelaar

zaterdag 10 juni 2017

indigofera

Afbeeldingsresultaat voor Indigofera

Het is al weer jaren geleden dat ik de pot met indigo aan een vriendin mee gaf.Ik deed er al zeker 20 jaar niks meer mee....

Gelukkig voor mij bewaard zij ook van alles en ze had het nog en ik mocht het gebruiken.

De pot met de verf is door mij in 1976 gemaakt en veel gebruikt.
Zou het nog werken?
Gisteren een proefje geverfd en de kleur zit er goed in.(op mijn vingers ook)!

De eerste 400 gram wol zit in de ketel en is een beetje licht.Spannend!


woensdag 12 februari 2014

Alpaca

Vorige week belde iemand mij of ik Alpacawol wilde hebben....Natuurlijk!!!
Hij had 53 kilo voor me.....Zoveel wil ik echt niet maar ik mocht uit zoeken wat ik wilde!
Alpaca is zo mooi en zacht.Niet zo makkelijk te spinnen en heel erg vuil,maar ik heb mijn slag geslagen en kwam met 13 kilo Alpaca thuis.

Van bijna zwart tot helder wit en alle kleuren bruin.De blauwe heb ik geverfd in de magnetron.
De meeste Alpaca ga ik gebruiken om mee te vilten . Dat gaat heel goed en omdat Alpaca makkelijk vervilt heb je zo maar een lap waar je van alles mee kan maken.Trouwens het krimpt niet,zodat je echt lappen op maat kan maken voor bijv.een jasje of zo.

Ik ben een beetje aan het rommelen met het  verven van wol....

Hoeveel kleurtjeskrijg ik in een streng gesponnen wol?Ik probeerde 40 gr. wol ,120 meter zo neer te leggen en te verven allemaal met voeding kleurstof. Alleen de rode kleur is niet echt goed maar de rest?

Is heel mooi!




















zaterdag 18 januari 2014

Wol verven met kool-Aid.

Het leek heel leuk om wol te verven met Kool-Aid.Het zag er goed uit op de filmpjes die ik op YT zag.
Ik bestelde 20 zakjes, verschillende kleurtjes. Kool-Aid  is een poeder wat opgelost in 1,8 liter water een lekker drankje moet zijn.(vooral vol met kleur,smaak en zoetstoffen dus).

Ik verfde zeven kleurtjes heel zoet!

Het lijken net suikerspinnen en zo ruikt het ook nog eens!Je wil zo iets echt niet drinken toch?Ik vind het echt tegen vallen.
Een zakje Kool-Aid kost 0.69 cent en je kan er maar 25 gr. wol mee verven dus veel te duur!

Geef mij maar de wilton kleurstof of nog beter de kleurstof van T.R.S. Asia,s fineds foods.
Voor de Wilton betaalde ik pas 1.80 voor een potje van 28 gr. bij de Jamin.3 gr. is goed voor 100 gr. wol.
De T.S.R. is nog goedkoper ,0,99 cent voor 25 gr en is nog zuiniger in gebruik .De kleuren zijn heel diep en prachtig.Nadeeltje is dat er maar 3 kleuren te krijgen zijn.Rood,geel en groen .Blauw bestaat maar is nergens te vinden in Nederland.Dat is toch jammer!!!
Maar je wie eet er iets wat helder blauw is??Wij in elk gevan niet!





Zes kleurtjes blauw Wilton laat zich goed mengen.

Groen en geel van T.R S. das toch veel leuker dan Kool-Aid?








donderdag 17 oktober 2013

Niks doen?

Ik kan het niet..niks doen bedoel ik.Had het me echt voorgenomen .Een beetje breien,wat spinnen en verder maar zien wat er op mijn pad komt.
En er kwam iets op mijn pad.
DE TAS!
Dat zegt jullie niks maar jaren geleden was Nienke bij me op de koffie en liet ik een proeflapje zien.Nienke vond het gaaf en maakte er een tasje bij.Een hand gevilte tas.Prachtig vond ik het!
Ik heb wel 10 x bedacht wat ik er mee ging doen maar elke  keer als ik iets bedacht keurde ik het ook weer af.
De tas verdween in een bak en bleef daar jaren liggen.
Van de week heb ik de tas tevoorschijn gehaald en ben mijn plan gaan uitvoeren.Dit is hem geworden.

Een klein schapenkopje,ogen van glas en veel geiten haar erom heen.Een dikke vlecht van een heide schaap,alles geverfd met het voedsel kleurstof van Wilton.
Ik ben er helemaal blij mee.
P.S.
15 nov. word ik aan mijn linkeroog geopereerd om 10 uur in Harderwijk.Vier weken later is het andere aan de beurt .Ik weet wat me te wachten staat maar nog niet hoe ik alles ga ondervinden.Ga er zelf van uit dat het goed komt.Ik mag slapen (narcose )dus krijg er gelukkig niks van mee.









woensdag 10 oktober 2012

Bucky Bags

De tweede tas was wel ietsjes lastiger breien dan de eerste.Daarom ben ik blij dat ik eerst de kleine,eenvoudigste, gebreid heb.
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!

De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!


Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....

Mijn knuffels voelen zich er in thuis....



De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!





zondag 9 september 2012

van broddelbreiwerk tot tasje

Bij http://zijmaakthet.blogspot.nl/ zag ik zulke geweldig leuke tasjes!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel  als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.

De bodem was al een hele uitdaging!

Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.

Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!

De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.

Groet uit het zonovergoten eiland Texel!


dinsdag 7 augustus 2012

wolverven met.....

‘Wilton Icing Colors’ is een kleurstof die wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie om gebak, taarten, enz. te kleuren. En wat blijkt….., het is ook uitermate geschikt voor het verven van wol! Het is gemakkelijk te verwerken, volkomen gifvrij en goed te mengen.

Zoete kleurtjes.
                                                                                                                                                                             
Ik heb deze wol geverft als lontwol.Je kan wol op verschillende manieren verven,in de magnetron,gaat wel snel maar de kleuren krijgen niet echt de tijd om goed te hechten.Ook kan je wol verven in een pan op je fonrnuis,niet heter dan 90 graden.De wol krijgt dan een mooie egale kleur.Ik vind het zelf erg mooi worden als ik de wol stoom.De kleur trekt goed in de wol maar is hier en daar wat donkerder of juist lichter van kleur en als het dan gesponnen is geeft dat juist een klein kleurverschil die de wol wat mooier maakt.Het natuurlijk mijn smaak!

In de toko hier in het dorp kocht ik jaren geleden al eens een paar flesjes Jo-La kleurstof en een potje egg yellow (tenminste houdbaar tot 31 dec. 2009)!
Ik gebruik het toch niet voor voeding en de kleuren deden nog heel goed hun werk!


woensdag 25 juli 2012

Mergellander

Prachtige wol,wel wat ruig door de lange haren die er tussen zitten.Een echt heide schaap maar minder ruig dan ons eigen heideschaap.

Zachte onder wol die makkelijk vervilt.De langen lokken zijn wel 30 cm. lang.

Van de gele wol spon ik 62 gram.Het is prachtig van kleur maar is niet te dragen,echte prikwol!

De natuurlijke kleuren zijn ook erg mooi.
Wit,100 gr.

Van zachtgrijs naar bijna zwart. 95 gr.

Blauw met een druppie rood.200 gram.

Rood met een druppie blauw. 29 gram.

Hier een stuk wol waarvan de zachte onderwol al was vervilt op het schaap.Het is niet geschikt om te spinnen maar om het te gebruiken om te vilten lijkt me geweldig,hoewel het ook wel een mooie pruik is......