Posts tonen met het label fantasiedraden. Alle posts tonen
Posts tonen met het label fantasiedraden. Alle posts tonen

woensdag 12 februari 2014

Alpaca

Vorige week belde iemand mij of ik Alpacawol wilde hebben....Natuurlijk!!!
Hij had 53 kilo voor me.....Zoveel wil ik echt niet maar ik mocht uit zoeken wat ik wilde!
Alpaca is zo mooi en zacht.Niet zo makkelijk te spinnen en heel erg vuil,maar ik heb mijn slag geslagen en kwam met 13 kilo Alpaca thuis.

Van bijna zwart tot helder wit en alle kleuren bruin.De blauwe heb ik geverfd in de magnetron.
De meeste Alpaca ga ik gebruiken om mee te vilten . Dat gaat heel goed en omdat Alpaca makkelijk vervilt heb je zo maar een lap waar je van alles mee kan maken.Trouwens het krimpt niet,zodat je echt lappen op maat kan maken voor bijv.een jasje of zo.

Ik ben een beetje aan het rommelen met het  verven van wol....

Hoeveel kleurtjeskrijg ik in een streng gesponnen wol?Ik probeerde 40 gr. wol ,120 meter zo neer te leggen en te verven allemaal met voeding kleurstof. Alleen de rode kleur is niet echt goed maar de rest?

Is heel mooi!




















zaterdag 13 oktober 2012

bolletje verven

Is dit niet grappig?

Zo begon het....

Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......

.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!

Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!




donderdag 2 augustus 2012

kralen van wol

Rood laat zich moeilijk fotograveren,vooral als er steeds een poesebeest in de buurt is die er mee wil spelen.

Geen idee waarom de rode kleur zo wazig is....Andere kleuren lukken heel goed.

Ik spon eerst een dunne maar sterke draad,gewoon van Texelse wol.Als tweede spon ik een draad die dan dik en dan dun is.
De twee draden twijn je samen waarbij je de dunne draaad stevig vast houdt,de dik dunne draad schuif je telkens een stukje op je dunne draad waardoor er ''kralen'' van wol onstaan.