Er zijn vele manieren om wol te verven.Dit vind ik nog steeds de makkelijkste.
Water en azijn en de weckketel er een berg ongewassen wol op leggen .Pan op 50 gr.
Kleurstof er bij en een paar uur zo laten staan.
Minstens een nacht af laten koelen ,wol in een wasnet en door de centrifuge .
Dit is het resultaat en ik ben er blij mee...
Als ik het gesponnen heb moet het nog wel gewassen worden want er zit nog vrij veel schapenvet in.
Posts tonen met het label wolenzo. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wolenzo. Alle posts tonen
zaterdag 20 mei 2017
maandag 8 mei 2017
verse wol.
Er gaat niets boven verse schapen wol.
Het stinkt! (maar dat vind ik wel lekker).
Na een flinke wasbeurt ziet de wol er al heel anders uit.
Mooi wit en zo goed als schoon.
Als het door de kaardenmolen is gegaan,3x,is het nog schoner er kan het gesponnen worden.
En spinnen op mijn wieltje is een heerlijk werkje.
(nu nog bedenken welke kleur ik het ga geven).
Het stinkt! (maar dat vind ik wel lekker).
Na een flinke wasbeurt ziet de wol er al heel anders uit.
Mooi wit en zo goed als schoon.
Als het door de kaardenmolen is gegaan,3x,is het nog schoner er kan het gesponnen worden.
En spinnen op mijn wieltje is een heerlijk werkje.
(nu nog bedenken welke kleur ik het ga geven).
zaterdag 18 januari 2014
Wol verven met kool-Aid.
Het leek heel leuk om wol te verven met Kool-Aid.Het zag er goed uit op de filmpjes die ik op YT zag.
Ik bestelde 20 zakjes, verschillende kleurtjes. Kool-Aid is een poeder wat opgelost in 1,8 liter water een lekker drankje moet zijn.(vooral vol met kleur,smaak en zoetstoffen dus).
Ik verfde zeven kleurtjes heel zoet!
Het lijken net suikerspinnen en zo ruikt het ook nog eens!Je wil zo iets echt niet drinken toch?Ik vind het echt tegen vallen.
Een zakje Kool-Aid kost 0.69 cent en je kan er maar 25 gr. wol mee verven dus veel te duur!
Geef mij maar de wilton kleurstof of nog beter de kleurstof van T.R.S. Asia,s fineds foods.
Voor de Wilton betaalde ik pas 1.80 voor een potje van 28 gr. bij de Jamin.3 gr. is goed voor 100 gr. wol.
De T.S.R. is nog goedkoper ,0,99 cent voor 25 gr en is nog zuiniger in gebruik .De kleuren zijn heel diep en prachtig.Nadeeltje is dat er maar 3 kleuren te krijgen zijn.Rood,geel en groen .Blauw bestaat maar is nergens te vinden in Nederland.Dat is toch jammer!!!
Maar je wie eet er iets wat helder blauw is??Wij in elk gevan niet!
Zes kleurtjes blauw Wilton laat zich goed mengen.
Groen en geel van T.R S. das toch veel leuker dan Kool-Aid?
Ik bestelde 20 zakjes, verschillende kleurtjes. Kool-Aid is een poeder wat opgelost in 1,8 liter water een lekker drankje moet zijn.(vooral vol met kleur,smaak en zoetstoffen dus).
Ik verfde zeven kleurtjes heel zoet!
Het lijken net suikerspinnen en zo ruikt het ook nog eens!Je wil zo iets echt niet drinken toch?Ik vind het echt tegen vallen.
Een zakje Kool-Aid kost 0.69 cent en je kan er maar 25 gr. wol mee verven dus veel te duur!
Geef mij maar de wilton kleurstof of nog beter de kleurstof van T.R.S. Asia,s fineds foods.
Voor de Wilton betaalde ik pas 1.80 voor een potje van 28 gr. bij de Jamin.3 gr. is goed voor 100 gr. wol.
De T.S.R. is nog goedkoper ,0,99 cent voor 25 gr en is nog zuiniger in gebruik .De kleuren zijn heel diep en prachtig.Nadeeltje is dat er maar 3 kleuren te krijgen zijn.Rood,geel en groen .Blauw bestaat maar is nergens te vinden in Nederland.Dat is toch jammer!!!
Maar je wie eet er iets wat helder blauw is??Wij in elk gevan niet!
Zes kleurtjes blauw Wilton laat zich goed mengen.
Groen en geel van T.R S. das toch veel leuker dan Kool-Aid?
maandag 18 november 2013
wolletjes
Het verwerken van een ruwe schapenvacht is een heerlijk werkje.
Een paar weken geleden kocht ik een prachtige blauwe Texelaar.Dit is de laatste vuile wol.Er zitten heel veel strootjes en grasjes in en die moeten er allemaal uit!Een hele klus.
Ik ben dus druk aan het wol spinnen.Negen strengen van de blauwe Texelaar en tien strengen van twee Drentse heideschaapjes.Die heb ik uit de schaapskudde van Bennevelt.
Het verven van wol vind ik ook al zo spannend maar soms zijn de natuurlijke kleuren zo mooi!
Als proef heb er wel eentje geverfd.
Ik denk dat de blauwe heel mooi past bij het natuurlijke grijs.De wol is geverfd met de voedings kleurstof van Wilton royal blue.
De verf is zo mooi van kleur en zo makkelijk te verwerken en ook nog eens heel goedkoop!
Voor mij geen andere wol verf meer.
Een paar weken geleden kocht ik een prachtige blauwe Texelaar.Dit is de laatste vuile wol.Er zitten heel veel strootjes en grasjes in en die moeten er allemaal uit!Een hele klus.
Ik ben dus druk aan het wol spinnen.Negen strengen van de blauwe Texelaar en tien strengen van twee Drentse heideschaapjes.Die heb ik uit de schaapskudde van Bennevelt.
Het verven van wol vind ik ook al zo spannend maar soms zijn de natuurlijke kleuren zo mooi!
Als proef heb er wel eentje geverfd.
Ik denk dat de blauwe heel mooi past bij het natuurlijke grijs.De wol is geverfd met de voedings kleurstof van Wilton royal blue.
De verf is zo mooi van kleur en zo makkelijk te verwerken en ook nog eens heel goedkoop!
Voor mij geen andere wol verf meer.
Labels:
verschillende soorten wol.,
wolenzo
zondag 4 november 2012
Dit wolletje werd dit strengentje....
Vorige week verfde ik wol die ik bij de Aldie kocht,best aardig maar moet je eens kijken als je met de zelfde verf 100 % wol gebruikt!
De blauwe pakt heel goed maar de paarse is toch weer heel anders van kleur.Nogmaals niet lelijk maar zo anders.
Vorige week verfde ik wol die ik bij de Aldie kocht,best aardig maar moet je eens kijken als je met de zelfde verf 100 % wol gebruikt!
De blauwe pakt heel goed maar de paarse is toch weer heel anders van kleur.Nogmaals niet lelijk maar zo anders.
Labels:
verschillende soorten wol.,
wol verven,
wolenzo
Mooie wol.Gekaart met zijde,bamboe,tensel,mohair,poppenhaar(?)Handverfwerk.Bosvergeetmijnietje en ossetong.Wolverf van stoftotverven.
Blauw bloedt ietsjes na.Goed spoelen met lauw water en een beetje azijn doen wonderen!
Labels:
verschillende soorten.,
verwerken,
wol verven.,
wolenzo
woensdag 31 oktober 2012
Wat niet kan is nog nooit gebeurt!
Dat was het eerste wat ik dacht toen ik via,via hoorde dat er op de beurs in R,dam vuile wol werd geverft.
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.
Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......
Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.
Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......
Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.
Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.
Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......
Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.
Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......
Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.
Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....
woensdag 17 oktober 2012
slofjes
Het leek me wel lekker om warme slofjes voor de winteravonden te hebben.
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!
Heel erg groot....
Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)
Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!
Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.
De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!
Heel erg groot....
Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)
Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!
Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.
De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!
zaterdag 13 oktober 2012
bolletje verven
Is dit niet grappig?
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
Labels:
fantasiedraden,
wolenzo
donderdag 11 oktober 2012
Zo nu en dan krijg ik zomaar een ingeving......Ik spin 2 draden,twijn ze weer zodat er een sterkere draad onstaat.De draden worden gebreid en daarna nog eens vervilt.Eigenlijk ben je dan raar bezig...
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
zaterdag 11 augustus 2012
vilten
Als je zoals ik met wol speelt dan is het vervilten van wol iets wat er ook bij hoort...
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.
Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.
waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.
Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.
Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.
Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.
waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.
Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.
Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!
maandag 23 juli 2012
Naslagwerk
Mijn web-log was mijn naslagwerk.
Dit is ook een naslagwerk.(dus voor andere heel saai,niet lezen dus)
Alpaca,100%,125 gram prettig spinnen.Alleen heel erg vuil!
Alpaca 100% 80 gr.Mooie bruine kleur maar een ramp om te spinnen,kort en vreselijk stoffig!
50% mohair 50%Texels 79 gr.goed te spinnen,lekker zacht,goed draagbaar.Mooi en fijn e draad.
Wenslydale 100%.Heel erg vet en mooie lange lokken (heb ruim 40 cm.gemeten)!Heel goed te spinnen en prachtige natuurlijke kleuren.
Zwartbles 100% 200 gr. Is echt pikzwart.Heb een draadje Rayon mee gesponnen om het later een kleurtje te geven.Iets grover dan Texel maar goed te spinnen.
Baltisch schaap 100% 75 gr.Beetje onregelmatig als het gesponnen is,wel lekker zacht,iets gelig.
Texels 75% en 25% mohair.Mijn favo wolletje!Heel mooi om te verven door het glanzende mohair.
Dit is ook een naslagwerk.(dus voor andere heel saai,niet lezen dus)
Alpaca,100%,125 gram prettig spinnen.Alleen heel erg vuil!
Alpaca 100% 80 gr.Mooie bruine kleur maar een ramp om te spinnen,kort en vreselijk stoffig!
50% mohair 50%Texels 79 gr.goed te spinnen,lekker zacht,goed draagbaar.Mooi en fijn e draad.
Wenslydale 100%.Heel erg vet en mooie lange lokken (heb ruim 40 cm.gemeten)!Heel goed te spinnen en prachtige natuurlijke kleuren.
Zwartbles 100% 200 gr. Is echt pikzwart.Heb een draadje Rayon mee gesponnen om het later een kleurtje te geven.Iets grover dan Texel maar goed te spinnen.
Baltisch schaap 100% 75 gr.Beetje onregelmatig als het gesponnen is,wel lekker zacht,iets gelig.
Texels 75% en 25% mohair.Mijn favo wolletje!Heel mooi om te verven door het glanzende mohair.
Labels:
naslagwerk,
verschillende soorten.,
wolenzo
Abonneren op:
Posts (Atom)