Vorige week kwam de post een grote doos brengen.....vol met een prachtige vacht,mooie lange haren .Die had Vero me uit Belgie gestuurd.Wat een verrassing!
Waarom zou ik daar eens lichje van vilten?
Dit zijn er 3 op een rijtje.Zo gaaf met die lange haren.
Ik heb ze op dezelfde manier gemaakt als de andere.Omdat ik de bovenkant niet meevilt blijven de haren gewoon zoals ze op het schaap zaten.
Ik ga er nog maar een stel voor mijzelf maken,ze zijn toch te leuk om ze allemaal in het winkeltje van dochter te zetten?
(nu nog aan een stel glaasjes komen.Bij de kringloop zijn ze uitverkocht....)
De wol is niet gewassen voor het vilten.Er word zoveel warm water en zeep gebruikt dat de wol schoon is als je werkstuk klaar is.
Posts tonen met het label vilten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label vilten. Alle posts tonen
donderdag 15 november 2012
woensdag 14 november 2012
lichtjes enzo 2
Christel vroeg me om een uitgebreide,beschrijving/one-line workshop.....
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!
Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.
Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.
Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.
Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.
Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.
Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).
Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...
Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.
Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!
Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!
Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.
Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.
Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.
Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.
Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.
Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).
Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...
Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.
Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!
Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)
Labels:
kleine techniekjes,
vilten,
workshop
dinsdag 13 november 2012
Lichtjes enzo
Met een klein glaasje,een beetje wol(en heel wat heen en weer gemail met Nienke),zeep warm water en veel geduld is het me gelukt!
Een klein windlichtje....
Lief he?
Ik heb kleine glittersterretjes tussen 2 dunnen laagjes wol mee gevilt.
Met wat kleurtjes is ook leuk.Hier heb ik iets te veel wol gebruikt dus die gaat nog een keertje over.
Een klein windlichtje....
Lief he?
Ik heb kleine glittersterretjes tussen 2 dunnen laagjes wol mee gevilt.
Met wat kleurtjes is ook leuk.Hier heb ik iets te veel wol gebruikt dus die gaat nog een keertje over.
Labels:
kleine techniekjes,
vilten
maandag 13 augustus 2012
Dat vilten wilde ik nog wel eens proberen maar nu gelijk in de wasmachine(hoewel ik het spelen met warm water en zeep buiten wel erg leuk vind).
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
zaterdag 11 augustus 2012
vilten
Als je zoals ik met wol speelt dan is het vervilten van wol iets wat er ook bij hoort...
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.
Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.
waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.
Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.
Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.
Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.
waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.
Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.
Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!
Abonneren op:
Posts (Atom)