Antwoord op een aantal vragen.
Ik begin met een lap van 60 cm x 240 cm.,die ik in vieren vouw.Ik smeer er met mijn handen een laagje vloeibare (zelf gemaakte) olijfzeep op,Eerst op 2 lagen en dan op de 4 lagen stof.Als het goed is dan is de lap nat en heel glad.Niet kletsnat,gewoon nat!Dan verf ik een bullseye in verschillende kleuren..\Door de zeep vloeit de verf heel langzaam in elkaar over .Ik strooi er dan Soda-Ash over en met een plantenspuit maak ik het echt kleddernat.Laat de lap een nachtje rusten en spoel de volgende dag de hele handel uit.
Bij de ene lap verf ik van heel zacht geel naar rood en bij de ander juist andersom.
Bij deze lap heb ik bewust ruimte tussen de kleuren gelaten en de verf samen met de verf zijn eigen weg kunnen zoeken.Heel spannend vind ik.
Bij deze heb ik eerst cirkels in de onderlap genaaid,met garen in de kleuren van de lap.Daarna de uitgeknipte vorm er op genaaid.De doorsnee is nu 50 cm en ook niet mooi rond maar dat is ook wat ik wil.Op een of andere manier wil ik ze aan elkaar maken maar ik moet nog uitvogelen hoe ik dat ga doen.
Knippen is veel werk maar met een goede schaar valt dat erg mee.
Ik gebruik al jaren dit schaartje van fiskars.Een echte aanrader!
Posts tonen met het label workshop. Alle posts tonen
Posts tonen met het label workshop. Alle posts tonen
donderdag 30 mei 2013
woensdag 14 november 2012
lichtjes enzo 2
Christel vroeg me om een uitgebreide,beschrijving/one-line workshop.....
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!
Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.
Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.
Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.
Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.
Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.
Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).
Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...
Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.
Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!
Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!
Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.
Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.
Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.
Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.
Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.
Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).
Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...
Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.
Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!
Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)
Labels:
kleine techniekjes,
vilten,
workshop
dinsdag 13 maart 2012
zeep bloemen verven
Nodig.......
Dikke nog net vloeibare olijfzeep (zelfgemaaakt).
Droge stof.
Aangemaakte verf,
Soda-ash.
Stokje'
lege spuitflesjes.
(en heel veel geduld!)
Droge stof op een flink stuk plastik leggen en een grote schep zeep erop.De lap moet goed nat zijn van de zeep.
Meng 100 ml zeep met 100 ml (aangemaakte procion) verf,evt.een weinig heet water erbij als het niet goed mengt.
Spuit dan wat vormen met de verf op de natte lap.
Trek er met een stokje wat vormen in en voeg,als je dat nodig vind,nog wat verf toe.
Nu moet je gewoon geduld hebben....en niet vergeten er een beetje droge soda -ash erop te strooien.
Het duurt uren voordat de verf genoeg is uitgelopen.Belangrijk is dat je het plat laat liggen!
De volgende dag kan je de zeep er gewoon uitspoelen en dan heb je een zeep bloem!
Ook kan het goed met een al gekleurt lapje...
Ik geef toe dat het veel beter kan maar dit waren mijn eerste pruttellapjes en ik wilde jullie laten zien hoe leuk het is om met zeep te verven.
Ik heb het ook eens met gewoon vloeibaar wasmiddel gedaan maar dat is gewoon te dun!
Dikke nog net vloeibare olijfzeep (zelfgemaaakt).
Droge stof.
Aangemaakte verf,
Soda-ash.
Stokje'
lege spuitflesjes.
(en heel veel geduld!)
Droge stof op een flink stuk plastik leggen en een grote schep zeep erop.De lap moet goed nat zijn van de zeep.
Meng 100 ml zeep met 100 ml (aangemaakte procion) verf,evt.een weinig heet water erbij als het niet goed mengt.
Spuit dan wat vormen met de verf op de natte lap.
Trek er met een stokje wat vormen in en voeg,als je dat nodig vind,nog wat verf toe.
Nu moet je gewoon geduld hebben....en niet vergeten er een beetje droge soda -ash erop te strooien.
Het duurt uren voordat de verf genoeg is uitgelopen.Belangrijk is dat je het plat laat liggen!
De volgende dag kan je de zeep er gewoon uitspoelen en dan heb je een zeep bloem!
Ook kan het goed met een al gekleurt lapje...
Ik geef toe dat het veel beter kan maar dit waren mijn eerste pruttellapjes en ik wilde jullie laten zien hoe leuk het is om met zeep te verven.
Ik heb het ook eens met gewoon vloeibaar wasmiddel gedaan maar dat is gewoon te dun!
dinsdag 29 november 2011
naaiclub
Jaren geleden is het al weer dat er op het quiltenprikbord een oproepje stond; Loes zocht een quiltmaatje in mijn dorp.Ik regeageerde erop en ze bleek nog geen 100 meter van me af te wonen.Sindsdien hebben we heel wat afgenaaid en gekletst!Een jaar of vijf waren we met zijn tweeen en nu zijn we al weer een hele tijd met vijf ''meisjes''.We zien elkaar elke dinsdagochtend en zo nu en dan doet een van ons een workchopje.Vorige week was ik aan de beurt en gingen we met gedroogde bloemen werken.We hadden dit in het voorjaar al afgesproken zodat er heel wat bloemen gedroogd konden worden.
dit zijn de werkstukjes van vorige week;
Van Cobie.
van Marian.
Van Loes. Tot slot de mijne...
Ze moeten natuurlijk nog afgewerkt worden dus misschien laat ik ze nog eens zien!
dit zijn de werkstukjes van vorige week;
Van Cobie.
van Marian.
Van Loes. Tot slot de mijne...
Ze moeten natuurlijk nog afgewerkt worden dus misschien laat ik ze nog eens zien!
donderdag 3 november 2011
piep klein tasje.
Het is moeilijk te zien maar dit is een heel klein tasje(10x10x10 cm.)
Ik heb in 4 weken een workshop tasjes maken gegeven in het A.C. van het inloophuis hier in het dorp.Wat me echt opviel is dat de meeste meiden nog geen naald konden vasthouden....Maar wat was het gezellig en leuk.Er worden gewoon geen naailessen of handwerken op school gegeven en dat is toch jammer?Ik hoop dat ik ze een klein beetje liefde heb kunnen bijbrengen voor het handwerk.
Ik heb in 4 weken een workshop tasjes maken gegeven in het A.C. van het inloophuis hier in het dorp.Wat me echt opviel is dat de meeste meiden nog geen naald konden vasthouden....Maar wat was het gezellig en leuk.Er worden gewoon geen naailessen of handwerken op school gegeven en dat is toch jammer?Ik hoop dat ik ze een klein beetje liefde heb kunnen bijbrengen voor het handwerk.
zondag 30 oktober 2011
vrijdag 14 oktober 2011
Fleurtje
Gisteren om 7 uur reed Nienke bij mij de oprit op en samen gingen we naar Breda om een dagje te spelen/schilderen met lapjes.Het was me toch leuk!Marijke en Nienke waren de ''juffen'' en alsof ze het al jaren deden begeleiden ze ons de dag door.Er werden waren kunstwerken gemaakt dit is mijn Fleurtje...
Ze is nog niet af maar ik ben nu al verlieft op haar.
Juf Marijke en juf Nienke ....Bedankt voor de leuke dag!
Ze is nog niet af maar ik ben nu al verlieft op haar.
Juf Marijke en juf Nienke ....Bedankt voor de leuke dag!
dinsdag 11 oktober 2011
zou ik de goede lapjes....
Wel bij me hebben?
As.Donderdag ga ik een dagje naar Breda.Een workshop''schilderen met lapjes''.Ik heb een mooie lijst gekregen met alles wat ik mee moet nemen...en dat is nou juist mijn probleem!Er moeten gebloemde of anderszins bedrukte stof meegenomen worden....Ik heb stapels stofjes maar allemaal zelf geverft.Natuurlijk heb ik ook wel eens een lapje gekocht maar ik moest toch lang zoeken voor ik dit stapeltje bij elkaar had.
Hoe kan ik nou van te voren weten welke lapjes ik over twee dagen wil gebruiken?
As.Donderdag ga ik een dagje naar Breda.Een workshop''schilderen met lapjes''.Ik heb een mooie lijst gekregen met alles wat ik mee moet nemen...en dat is nou juist mijn probleem!Er moeten gebloemde of anderszins bedrukte stof meegenomen worden....Ik heb stapels stofjes maar allemaal zelf geverft.Natuurlijk heb ik ook wel eens een lapje gekocht maar ik moest toch lang zoeken voor ik dit stapeltje bij elkaar had.
Hoe kan ik nou van te voren weten welke lapjes ik over twee dagen wil gebruiken?
Abonneren op:
Posts (Atom)