Posts tonen met het label kleine techniekjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kleine techniekjes. Alle posts tonen

woensdag 9 maart 2016

proefje

met zijdevloeipapier.
 
 
Lapje nat gemaakt  met textiel  medium en water.
Stroken zijdevloeipapier gescheurd en er op gelegd
laten drogen.
Beetje saai.

Stukje stof nat gemaakt met textiel medium
en natte propjes papier erop(water)
Heel lang drogen.


Bij het wassen van de stof kwam er geen kleur vrij.
Na het strijken vond ik het lapje iets prachtig!
Mooie grillige vormen.
Precies wat ik wilde!


 

zondag 28 februari 2016

verder

Er is een tijd om stil te staan bij mijn verdriet
en een tijd om verder te gaan.
Zo probeer ik toch altijd weer om een
uitdaging te vinden.om iets te doen wat ik leuk vind.

Deze krijtjes zijn heel goedkoop en hebben veel kleur.
Ik maak een stukje witte katoen nat
met textiel medium en water

Met een mesje wat kleurstof afschrapen
en op de natte stof laten vallen.
Zou het wat worden?
Ziet er wel leuk uit.


Deze lapjes maakte ik ook nat met het medium
en een beetje water.
Gescheurde zijde vloeipapier er op en er weer af
wat een mooie kleur achter liet
en ook weer wat kleurstof van de
krijtjes erop.

Nu moet ik weer wachten dat het droog is.
dan word het eerst gestreken
krijgt het een wasbeurt
drogen en nogmaals strijken.
Als het zo ver is plaats ik opnieuw
een foto van de lapjes.







woensdag 8 mei 2013

De dag voor we naar Texel vertrokken vielen de lapjes van Marjolein door de brievenbus.Dat kwam heel goed uit want ik wilde een wat groter werk maken.
Dat is gelukt!

Heerlijk weertje hier en dat werkt fijn.






De werktekening had ik thuis al gemaakt....Ik hoefde alleen de juiste spullen in te pakken en mee te nemen.Dit werk is een klein beetje van mijzelf en een groot beetje van Susan Lenz.(Ik heb het wel zelf getekend en gemaakt!)



zondag 28 april 2013

Nog eentje..?

Maar of dit de laatste is....?
Het is wel een echte na gemaakte.

Lekker kleurig werkje toch?
Zo zag het er uit voor ik ging branden.









Heerlijk werkje om in de tuin te doen,dat branden.Want stinken dat het doet!



maandag 22 april 2013

Zo leuk....

Zo leuk om te doen.Dit keer wilde ik eens een ronde maken.






Er was wel een klein probleempje...
Ik had 3 lagen vlies genomen en dat was er echt een te veel.Ik kwam er bijna niet door heen.
Maar met een verf afbrander kom je overal door heen!Zelfs iets te goed...
Toch vind ik het wel geslaagd alleen nog niet goed genoeg.





Nu moet ik er nog een keer eentje maken....en dat vind ik helemaal niet erg!



zaterdag 20 april 2013

Velour de panne.

Eigenlijk hou ik niet van synthetische stoffen maar dit vond ik zo gaaf dat ik mee gewerkt heb.

Ik heb zomaar heel veel stukjes geknipt en op het vlies geplakt waar ik nog een 200 meter van heb liggen.(Als iemand een stuk wil hebben,geef dan even een gil.)Dat vlies had ik trouwens eerst geverfd .Ik heb nog een bak met stukjes organza en ander onduidelijk spul en alles ging erop.Daarna naaien,vooral zorgen dat alle stukjes met elkaar verbonden zijn.Ik dacht genoeg garen te hebben maar juist zwart katoen had ik niet De Hema gelukkig wel.
Na het naaien komt het leukste...Alles wegbranden!

Gelukkig was het mooi weer dus dat kon mooi buiten.
Bij deze proeflap kan ik goed zien hoe ver ik kan gaan.Soms heb ik wel 3 lagen stof op elkaar en dat wil best,geeft ook een mooi resultaat.Sommige stofjes branden niet weg en andere te snel.Het zit er allemaal in.

 
Nu ga ik proberen om een echt mooie te maken.Ik vind het helemaal te gek!

Nog even dit....Het is niet mijn idee hoor!Via via kwam ik op een one-line tutorial van Susan Lenz...

http://artbysusanlenz.blogspot.nl/2007/07/how-to-make-in-box.html


zondag 14 april 2013

Nog meer lapjes en een nieuw werkje

Eindelijk voorjaar en dus gelijk de was naar buiten!

Deze horen er nog bij.

21 grote lappen.
maar omdat het zulk mooi weer was ben ik hier mee aan de slag gegaan.


Wat stinkt dat zeg ...als je met een soldeerbout wat stukjes wegsmelt.

Ik ga het toch nog weer anders doen,het is nog niet naar mijn zin.


vrijdag 12 april 2013

transparantie

Helemaal leuk vond ik de transparante werken die ik hier en daar tegen kwam.
Al zoekende kwam ik op de site van Susan Lens  en zag daar wel hele mooie dingen.
Eens kijken wat ik in huis had om een klein werkje te maken.Natuurlijk heb ik een hoop zooi en daar moest het maar mee.

Ik verfde een stukje dik lutrador,knipte wat stukjes gekleurd lint wat tule en andere dingetjes waar van ik de naam niet weet en ging dapper aan het naaien.
Dit zou een goed leermoment zijn,ik heb immers geen flauw idee hoe het zou worden als ik wat ga wegbranden.
Eigenlijk zou ik nog verder naaien maar ik heb te veel verf gebruikt want mij hele spoelhuisje was oranje!
Al die fijne poeder is volgens mij niet zo lekker voor je naaimachien.
Leermoment 1 veel minder verf gebruiken!
Een soldeerbout kan ik niet vinden maar met een hotgun zou het toch wel lukken?

Dat was ook zo maar met een soldeerbout kan je denk ik mooie gaatjes maken.
Het hele werkje is maar 10 x 5 cm.en ik kan goed zien wat ik de volgende keer anders moet doen.
Want ik ga het zeker nog eens doen.Het is een heel leuk en vooral mooi werk.Ik zie me zoiets wel voor het raam hangen.


donderdag 15 november 2012

lichtjes enzo slot.

Vorige week kwam de post een grote doos brengen.....vol met een prachtige vacht,mooie lange haren .Die had Vero me uit Belgie gestuurd.Wat een verrassing!
Waarom zou ik daar eens lichje van vilten?

Dit zijn er 3 op een rijtje.Zo gaaf met die lange haren.

Ik heb ze op dezelfde manier gemaakt als de andere.Omdat ik de bovenkant niet meevilt blijven de haren gewoon zoals ze op het schaap zaten.
Ik ga er nog maar een stel voor mijzelf maken,ze zijn toch te leuk om ze allemaal in het winkeltje van dochter te zetten?
(nu nog aan een stel glaasjes komen.Bij de kringloop zijn ze uitverkocht....)

De wol is niet gewassen voor het vilten.Er word zoveel warm water en zeep gebruikt dat de wol schoon is als je werkstuk klaar is.

woensdag 14 november 2012

lichtjes enzo 2

Christel vroeg me om een uitgebreide,beschrijving/one-line workshop.....
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!


Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.



Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.

Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.

Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.

Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.

Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).

Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...

Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.

Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!

Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)











dinsdag 13 november 2012

Lichtjes enzo

Met een klein glaasje,een beetje wol(en heel wat heen en weer gemail met Nienke),zeep warm water en veel geduld is het me gelukt!
Een klein windlichtje....

Lief he?

Ik heb kleine glittersterretjes tussen 2 dunnen laagjes wol mee gevilt.

Met wat kleurtjes is ook leuk.Hier heb ik iets te veel wol gebruikt dus die gaat nog een keertje over.

woensdag 2 mei 2012

Er zijn op dit moment 8 blokken zo goed als klaar,11 kan ik er maken van de kleurenpyramide.
Best weinig vind ik...Van 66 lapjes naar 11 blokken.Ik knip er dus 55 weg,zo de prullenbak in!





Als ik er een grote quilt van wil maken moet ik er toch nog eentje bij maken en dat wordt zoeken.Alle kleuren zijn gebruikt van de kleurenpyramide...Heb ik nog lapjes die er goed bijpassen is nu mijn vraag...?Ik ga maar eens zoeken in mijn voorraad!
Een grote quilt betekend ook dat ik alles heel goed moet afwerken....Ik weet het gewoon nog niet!
Marrie--Jette