Ik kreeg van een vriendin een zakje van 100 gram indigo.Het kwam uit China.Hoe ik het moest gebruiken stond er niet bij.
Zo ging ik dus zoeken en vond van alles....Tijdens mijn zoektocht vond ik zoveel recepten en zoveel verschillen dat mijn hoofd bijna barsten.
Gisteren was ik er zo onrustig van ....
Toch had ik het meeste wel in huis.
een lege fles met 10 knikkers
Ammonia,
Hydrosulfiet,
Vruchtensuiker,
gebluste kalk
en spiritus.
Toch maar gewoon beginnen ?
Zo zag het er dus gisteren uit!
Zo ziet het er vandaag uit!
Mijn bedoeling is om twee stam oplossingen te maken die ik ook kan bewaren.
Een paar dagen geleden heb ik in de weckketel een oplossing gemaakt en daar een lap katoen in geverfd.Mijn zoon heeft daar een filmpje van gemaakt omdat het zo gaaf is om te zien hoe een wit lapje eerst wat gelig is in het bad en als je het er uit haalt...
,er komt zuurstof bij en je ziet het blauw worden!Zo gaaf.
Ik laat het hier niet zien omdat ik zelf te veel in beeld kom.(dat vind ik niet prettig)
Posts tonen met het label lapjes verven .. Alle posts tonen
Posts tonen met het label lapjes verven .. Alle posts tonen
zaterdag 9 juni 2018
maandag 15 februari 2016
vierhonderdzevenenveertig.
Zoveel lapjes heb ik in ruim een week geverfd.
Het zijn maar kleine stukjes maar toch zit er veel werk in.
Nu wil ik nog een paar lapjes met een beetje zwart doen en dan is deze kleuren cirkel wat mij betreft klaar.
hoewel 2 of 3 lapjes met een beetje zwart ....dat zijn er toch weer 90 bij.
Ik ga nu eerst uitrusten van mijn verf avonduur want ik ben bekaf!
(en er is een plannetje ontstaan in mijn hoofd wat ik met de lapjes ga doen
daar moet ik ook even broeden).
Het zijn maar kleine stukjes maar toch zit er veel werk in.
Nu wil ik nog een paar lapjes met een beetje zwart doen en dan is deze kleuren cirkel wat mij betreft klaar.
hoewel 2 of 3 lapjes met een beetje zwart ....dat zijn er toch weer 90 bij.
Ik ga nu eerst uitrusten van mijn verf avonduur want ik ben bekaf!
(en er is een plannetje ontstaan in mijn hoofd wat ik met de lapjes ga doen
daar moet ik ook even broeden).
Labels:
kleurencirkel.,
lapjes verven .
donderdag 11 februari 2016
donderdag
Zijn ze niet mooi?
Alleen klopt het recept van een stapeltje niet...
Dit is het goede stapeltje.
Dit is ook een goed stapeltje .Waarvan dus het recept niet klopt.
Ik vind alle lapjes gewoon mooi!
Geloof het of niet maar dit zijn 147 stukjes stof
van 25 x 25 cm.
Nu zitten er 100 in mijn verfpan
van geel tot blauw.
Ze zitten er al een dag in
en moeten tot morgen wachten.
Vanmiddag zijn er andere dingen
die mijn aandacht vragen.
Labels:
kleurencirkel.,
lapjes verven .
dinsdag 9 februari 2016
dinsdag
Gisteren is er iets verkeerd gegaan met verven.
Ik heb de boel op een andere manier door elkaar
gegooid .....
foutje?
Vanmorgen heb ik ze gespoeld en toen wist ik zeker
dat het niet was wat ik voor ogen had.
Ik hing het even buiten maar het ging regenen.
Nu zijn ze gewassen en ben ik bezig om ze te strijken.
Morgen komt er een foto van.
Ik laat me de kop niet gek maken en ben
gewoon overnieuw begonnen.
De zakjes zitten nu in mijn verfpan.
Nog even een handige tip!
Als je in zakjes verft gebruik je veel zakjes.
Ik doe ze in een bakje
en dan nog een en nog een...
Er passen met gemak 30 zakjes in een bakje
dat betekend dat je niet elke keer opnieuw een
zakje hoeft te pakken maar door kan gaan
met verven.
Zelf vind ik dat super handig!
O ja een kleuren cirkel van 30 kleuren
zijn 3 x 70 lapjes en natuurlijk geen 77!
Ik heb de boel op een andere manier door elkaar
gegooid .....
foutje?
Vanmorgen heb ik ze gespoeld en toen wist ik zeker
dat het niet was wat ik voor ogen had.
Ik hing het even buiten maar het ging regenen.
Nu zijn ze gewassen en ben ik bezig om ze te strijken.
Morgen komt er een foto van.
Ik laat me de kop niet gek maken en ben
gewoon overnieuw begonnen.
De zakjes zitten nu in mijn verfpan.
Nog even een handige tip!
Als je in zakjes verft gebruik je veel zakjes.
Ik doe ze in een bakje
en dan nog een en nog een...
Er passen met gemak 30 zakjes in een bakje
dat betekend dat je niet elke keer opnieuw een
zakje hoeft te pakken maar door kan gaan
met verven.
Zelf vind ik dat super handig!
O ja een kleuren cirkel van 30 kleuren
zijn 3 x 70 lapjes en natuurlijk geen 77!
Labels:
kleurencirkel.,
lapjes verven .
zondag 31 januari 2016
zondag
Als er een prijs zou zijn voor sukkels val ik zeker in de prijzen!
Hier was ik een tijdje geleden mee begonnen.17 x 17 lapjes allemaal in een andere kleur en zelf geverfd.
Dat was een leuke uitdaging want er moest natuurlijk balans in het grote geheel komen.
Ik was dan ook dagen bezig om alle lapjes op de goede plek te leggen.
Wat een geluk dat ik nog een stuk rasterquick had liggen.Dat leek een handig hulp middel want het zou me nooit lukken om 17 stukjes
aan elkaar te naaien en dan ook nog in een rechte lijn.
Het raster heeft lijnen van 5 cm en ik knipte alle lapjes 6,5 cm.
Veel te klein natuurlijk maar dat bedacht ik pas toen ik alle lapjes had uit geknipt.
Dus alle 17 x17 lapjes zijn eigenlijk 1 cm. te klein.... (Hoeveel is dat eigenlijk???)Uhhhh . 17 x10 = 170 dat 2 x = 340 _ 3 x 17 =51 .Dus 340 _ 51 =289. Geloof ik...
De eerste drie rijgen reeg ik op het raster vast maar dat werkte natuurlijk niet,dus weer eraf.
Toen dacht ik het raster in lange repen van 5 cm breed te knippen en zo de lapjes per stuk erop te naaien.
Dat gaat iets beter al blijven de lapjes wel klein maar een heel klein zoompje wil wel.
Blijf ik wel met de vraag zitten wat er zo quick aan rasterquick is!
Eigenlijk vind ik het maar lomp spul!
Hier was ik een tijdje geleden mee begonnen.17 x 17 lapjes allemaal in een andere kleur en zelf geverfd.
Dat was een leuke uitdaging want er moest natuurlijk balans in het grote geheel komen.
Ik was dan ook dagen bezig om alle lapjes op de goede plek te leggen.
Wat een geluk dat ik nog een stuk rasterquick had liggen.Dat leek een handig hulp middel want het zou me nooit lukken om 17 stukjes
aan elkaar te naaien en dan ook nog in een rechte lijn.
Het raster heeft lijnen van 5 cm en ik knipte alle lapjes 6,5 cm.
Veel te klein natuurlijk maar dat bedacht ik pas toen ik alle lapjes had uit geknipt.
Dus alle 17 x17 lapjes zijn eigenlijk 1 cm. te klein.... (Hoeveel is dat eigenlijk???)Uhhhh . 17 x10 = 170 dat 2 x = 340 _ 3 x 17 =51 .Dus 340 _ 51 =289. Geloof ik...
De eerste drie rijgen reeg ik op het raster vast maar dat werkte natuurlijk niet,dus weer eraf.
Toen dacht ik het raster in lange repen van 5 cm breed te knippen en zo de lapjes per stuk erop te naaien.
Dat gaat iets beter al blijven de lapjes wel klein maar een heel klein zoompje wil wel.
Blijf ik wel met de vraag zitten wat er zo quick aan rasterquick is!
Eigenlijk vind ik het maar lomp spul!
Labels:
lapjes verven .,
watervalquilt
woensdag 12 augustus 2015
zaterdag 17 mei 2014
Hoi ,hoi.
Langzaam probeer ik de draad weer op te pakken en heb een werkje onder handen.
Inspiratie had ik niet maar wel zin om iets te doen.Dus ben ik maar gewoon begonnen.
Van een stapeltje lapjes die ik vorig jaar verfde in gradaties knipte ik 120 stukjes en naaide ze aan elkaar. Heel simpel werk eigenlijk,ik hoef er niet bij na te denken.
Toen het af was vond ik het wel heel saai.
Zocht er een lap bij en ging aan het knippen .Best een aardig werkje aan het worden toch?
Inspiratie had ik niet maar wel zin om iets te doen.Dus ben ik maar gewoon begonnen.
Van een stapeltje lapjes die ik vorig jaar verfde in gradaties knipte ik 120 stukjes en naaide ze aan elkaar. Heel simpel werk eigenlijk,ik hoef er niet bij na te denken.
Toen het af was vond ik het wel heel saai.
Zocht er een lap bij en ging aan het knippen .Best een aardig werkje aan het worden toch?
Labels:
knipsel.,
lapjes verven .
dinsdag 9 juli 2013
zeep,zon en zout.
Vanmorgen vroeg ben ik al begonnen...
Onder een afdak in mijn tuin heeft manlief een grote tafel voor me gemaakt omdat ik een paar grote lappen wilde verven.Eerder had ik dat op de keukentafel gedaan maar dat was geen goed plan....De lap was prachtig maar de verf zat op meer plaatsen dan alleen op de lap !!!
Dus met dit mooie weer maar lekker buiten aan het werk.
Deze lap had ik al eerder geverfd maar er zat te weinig kleur in.Dus verf ik hem gewoon nog eens.
Eerst maak ik de lap kleddernat met mijn zeep en gooi ik de verf erop,gewoon een beetje mikken.
Ik zorg ervoor dat de lap goed nat is want ik wil dat de verf aan de wandel gaat.
Als de lap genoeg verf en vocht heeft strooi ik er droge soda ash over en even later een hand vol grof zout.
Dan komt het moeilijkste .....wachten....
Ik neem wel zo nu en dan een foto om te zien hoe de verf door de lap heen zwerft,heel spannend!
Nu laat ik de lap tot morgen zo liggen.....en dat vind ik heel moeilijk.....ik mag de lap van mijzelf niet meer aanraken en er dus niks mee doen.
Behalve als het erg warm wordt een beetje natspuiten,het moet niet te snel drogen.
dus morgen meer......
Onder een afdak in mijn tuin heeft manlief een grote tafel voor me gemaakt omdat ik een paar grote lappen wilde verven.Eerder had ik dat op de keukentafel gedaan maar dat was geen goed plan....De lap was prachtig maar de verf zat op meer plaatsen dan alleen op de lap !!!
Dus met dit mooie weer maar lekker buiten aan het werk.
Deze lap had ik al eerder geverfd maar er zat te weinig kleur in.Dus verf ik hem gewoon nog eens.
Eerst maak ik de lap kleddernat met mijn zeep en gooi ik de verf erop,gewoon een beetje mikken.
Ik zorg ervoor dat de lap goed nat is want ik wil dat de verf aan de wandel gaat.
Als de lap genoeg verf en vocht heeft strooi ik er droge soda ash over en even later een hand vol grof zout.
Dan komt het moeilijkste .....wachten....
Ik neem wel zo nu en dan een foto om te zien hoe de verf door de lap heen zwerft,heel spannend!
Nu laat ik de lap tot morgen zo liggen.....en dat vind ik heel moeilijk.....ik mag de lap van mijzelf niet meer aanraken en er dus niks mee doen.
Behalve als het erg warm wordt een beetje natspuiten,het moet niet te snel drogen.
dus morgen meer......
dinsdag 18 juni 2013
een mens is er maar druk mee.....
Ik vind ze allemaal prachtig!Maar mijn grijze cellen kraken.....Want hoe maak ik van al dat moois een geheel?
Ik vind ze allemaal prachtig!Maar mijn grijze cellen kraken.....Want hoe maak ik van al dat moois een geheel?
Labels:
diatomee,
knipsel.,
lapjes verven .
dinsdag 11 juni 2013
Bedankt voor alle adviezen !Ik ben er nog niet uit maar bij de opbouw van mijn Diatomeeen (er moeten 2 puntjes op de 3de e maar ik ben ze kwijt!!!??) komen ze wel een keer aan bod.
Ik ben inmiddels zover...
Het zit nog niet echt aan elkaar dat doe ik pas als het me echt bevalt.
Uit deze lap knipte ik deze bloemen....
Mooi hoe de lap verandert met een beetje knippen en naaien.
Tot nu toe ben ik erg tevreden met dit werk.
Ik ben inmiddels zover...
Het zit nog niet echt aan elkaar dat doe ik pas als het me echt bevalt.
Uit deze lap knipte ik deze bloemen....
Mooi hoe de lap verandert met een beetje knippen en naaien.
Tot nu toe ben ik erg tevreden met dit werk.
Labels:
diatomee,
knipsel.,
lapjes verven .
zondag 14 april 2013
Nog meer lapjes en een nieuw werkje
Eindelijk voorjaar en dus gelijk de was naar buiten!
Deze horen er nog bij.
21 grote lappen.
maar omdat het zulk mooi weer was ben ik hier mee aan de slag gegaan.
Wat stinkt dat zeg ...als je met een soldeerbout wat stukjes wegsmelt.
Ik ga het toch nog weer anders doen,het is nog niet naar mijn zin.
Deze horen er nog bij.
21 grote lappen.
maar omdat het zulk mooi weer was ben ik hier mee aan de slag gegaan.
Wat stinkt dat zeg ...als je met een soldeerbout wat stukjes wegsmelt.
Ik ga het toch nog weer anders doen,het is nog niet naar mijn zin.
zondag 10 maart 2013
Experiment zwart.
Vier lapjes 200 % verf tegen het raam geplakt om te zien hoe zwart zwart is....
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
lapjes verven .
Abonneren op:
Posts (Atom)

