zondag 31 januari 2016

zondag

Als er een prijs zou zijn voor sukkels val ik zeker in de prijzen!


Hier was ik een tijdje geleden mee begonnen.17 x 17 lapjes allemaal in een andere kleur en zelf geverfd.
Dat was een leuke uitdaging want er moest natuurlijk balans in het grote geheel komen.
Ik was dan ook dagen bezig om alle lapjes op de goede plek te leggen.

Wat een geluk dat ik nog een stuk rasterquick had liggen.Dat leek een handig hulp middel want het zou me nooit lukken om 17 stukjes
aan elkaar te naaien en dan ook nog in een rechte lijn.
Het raster heeft lijnen van 5 cm en ik knipte alle lapjes 6,5 cm.
Veel te klein natuurlijk maar dat bedacht ik pas toen ik alle lapjes had uit geknipt.
Dus alle 17 x17 lapjes zijn eigenlijk 1 cm. te klein.... (Hoeveel is dat eigenlijk???)Uhhhh . 17 x10 = 170 dat 2 x = 340 _ 3 x 17 =51 .Dus 340 _ 51 =289. Geloof ik...


De eerste drie rijgen reeg ik op het raster vast maar dat werkte natuurlijk niet,dus weer eraf.
Toen dacht ik het raster in lange repen van 5 cm breed te knippen en zo de lapjes per stuk erop te naaien.

Dat gaat iets beter al blijven de lapjes wel klein maar een heel klein zoompje wil wel.
Blijf ik wel met de vraag zitten wat er zo quick aan rasterquick is!
Eigenlijk vind ik het maar lomp spul!


1 opmerking:

Aart zei

Jaren geleden heb ik met rasterquick gewerkt, we legden de lapjes dan op de vierkantjes, spelden het vast. Het rasterquick werd gevouwen op de lijnen en vastgenaaid. Hierna kun je op de lijnen de rasterquick knippen. Als je alle horizontale lijnen gehad hebt, doe je daarna de verticale lijnen. In jouw geval hadden de lapjes, die 1 cm te krap waren, geven aan beide kanten 0,5 cm ruimte, naai je dat vast dan komen de lapjes net 2 mm buiten het kader, bij een naainaad van 0,7 mm.