Posts tonen met het label Drimarene koudwaterverf.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Drimarene koudwaterverf.. Alle posts tonen

woensdag 10 april 2013

serie G.

Dit is voorlopig de laatste.Ik heb nu  7 x 56 lapjes geverfd in 49 kleuren.Elk met 8 gradaties.Ik kan dus even vooruit!

Deze keer is het wel gelukt om van geel naar paars te verven,zoals je ziet. Ik ben erg blij met al deze kleurtjes.Eigenlijk had ik 10 series willen verven,de stof ligt klaar maar daar ga ik toch andere kleuren mee verven.Lekkere knalkleurtjes want schaduwkleuren heb ik nu echt genoeg!
Ik heb nog geen plannen met de stofjes maar ik wilde dit al jaren doen,gewoon om  te kijken hoe het zal worden en puur voor de heb!

maandag 8 april 2013

Serie F.

Van geel naar paars.Dat was de bedoeling.....Ik was even vergeten dat alleen zuiveren kleuren rood en blauw tot paars te mengen zijn......
Ik wilde de nieuwe rood,Scarlet,gebruiken.Toen ik de proeflappen verfde met Scarlet dacht ik al dat die kleur niet 100 % zuiver was.Om het daarna gewoon te vergeten.
Ik nam voor deze serie 100 % goudgeel en als tegen kleur dus 50 % Turq.en 50 % rood (Scarlet)..
Bij het proefstukje was het gelijk bruin,heel erg bruin!Ik wilde eigenlijk niet verder verven maar bedacht later dat bruin best een lastige kleur is ...dus bruin.
Het werd steeds mooier,kijk maar....

Er zitten zulke prachtige bruinen tussen...
Twee dagen geleden ben ik opnieuw begonnen met geel en paars.Ik heb ze net uitgespoeld en het ziet er gaaf uit!
Ik moet ze alleen nog maar even in de wasmachine spoelen,uitzoeken,strijken en labelen.


vrijdag 5 april 2013

Indigo.

Volgens mij de sterkste kleur die er is.
Ik begon met Turquoise en eindigde met Indigo.
De laatste 3 rijtjes had ik niet hoeven verven.Ze zijn zo goed als gelijk.

Het is lastig te zien op de foto maar in de eerste rijtjes is Turq. duidelijk aanwezig.

woensdag 3 april 2013

Lapjes verven.

Ik vind het leuk,heel leuk maar er zit veel werk in...
Je moet zorgen dat je veel stof hebt,echt veel!

Een aantal goede rollen poplin.Ik gebruik voor 1 serie 4 meter stof.Dan heb ik 60 lapjes.Ik wil er minstens 10 verven dus 600 lapjes!Dus 1 rol is al te weinig.

Al die lapjes moeten ook nog op maat gescheurd worden.

Alle lapjes krijgen dus een nummer.Van 1 tot 56 dit is serie E en rij 2.Zo weet ik welk staaltje bij het lapje hoort en kan ik het later weer verven.

En dan komt het leukste!Verven....maar daar moet de ik mijn hoofd even goed bij houden,een foutje is zo gemaakt.
Met een beetje van dit en een beetje dat kom ik een heel eind.
Elk lapje gaat in een zakje dan een paar uur in de rijstpan,een nachtje rust en dan begint het spoelen strijken en labelen.Elke dag ben ik er wel een paar uur mee bezig.Het grote genieten is ook als alles netjes op stapeltjes mooi ligt te zijn.Zo leuk om naar te kijken.
Ik heb maar 1 probleem...Welke kleur zou ik nu gaan verven?




dinsdag 2 april 2013

Konings Oranje Serie D

Van oranje Calciet tot Rozenkwarts.





Oranje Calciet =90% goudgeel +10 % rood.
Rozenkwarts=97,5% rood+2,5% Indigo.

zondag 31 maart 2013

Prachtig,koel en groen.Serie C.

Met een vleugje blauw...

Het laatste rijtje is zoals ik van Nienke leerde en was mijn uitgangspunt voor deze serie.

vrijdag 29 maart 2013

Serie B. Schaduwkleuren

Serie B.
Magenta en Turquoise.

Tint op tint,ton-sur-ton of schaduw kleuren?Ik noem het graag schaduw kleuren.
Het zijn er 56 maar krijg het niet beter op de foto
Ik neem 30 ml. verf en gebruik 15 voor de eerste.Doe dan 15 ml.water bij de verf en gebruik weer 15 ml. voor lapje 2.Zo werk ik het rijtje van 7 lapjes af.
Het  is veel werk maar dan heb je ook wat toch?

woensdag 27 maart 2013

Tweede kleurencirkel.Serie A.

De tweede kleurencirkel is af.Een derde zoals mijn plan was maak ik niet.Ik denk dat die erg donker gaat worden.
Ik heb het plan om het verven nu eens echt groot aan te pakken.Geen grote stukken stof maar veel kleurtjes en veel kleine lapjes.
Kleuren heb ik genoeg dat is het probleem niet maar tinten daar ga ik altijd de mist in.Ik ga dus vele gradaties verven.Dan heb ik het over een paar 100 !
Ik ben begonnen met een aantal paars tinten....

Ik heb ze nog niet gedocumenteerd vandaar die labeltje.
Gisteren heb ik de eerste serie geverfd en die zijn erg mooi geworden,wel ietsjes te licht maar daar leer ik weer van.
Ik probeerde van geel naar paars te verven.

Op de foto zijn ze nog lichter dan in werkelijkheid.Geloof mij maar,ze zijn prachtig!Vooral al die grijstinten daar ben ik toch blij mee!




vrijdag 22 maart 2013














Ik ga geloof ik nog maar 2 kleurencirkels verven.In andere combi's natuurlijk.

dinsdag 19 maart 2013

kleurencirkel

Nu ik toch bezig ben heb ik gelijk de kleuren cirkel geverfd.

Ik blijf dat toch mooi vinden.Als voorbeeld nam ik de kleuren cirkel van Ives.maar niet helemaal.Deze serie verfde ik van kleur naar kleur.
Magenta,Turqouise en Golden Yellow.

maandag 18 maart 2013

Scarlet

10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water.

Lapje 1 kreeg 5ml verf ,elk lapje kreeg 0,5 verf minder.Zelfs de laatste is lichtrood!

Weer 10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water. +0,1 ml. zwart.

Deze lapjes zijn prachtig!
Ik ben erg blij met de nieuwe Drimarene verf!De kleuren zijn erg fris en helder.Spoelt super makkelijk uit en het verven is een makkie!
Gelukkig dat ik alle kleurtjes nu heb!


vrijdag 15 maart 2013

Goud ?

Ik weet niet hoe ik deze kleur moet noemen.....

Op de foto is de kleur niet zo mooi als in werkelijkheid.Is het mosterd,cognac?Ik noem het gewoon goudgeel.De laatste is een beetje groenig.
Alle lapjes zijn geverfd met Drimarene verf van mijn-eigen.
Ik ben begonnen met 10 lapjes vn 20 x 20.Nr 1 heeft 5ml.verf gekregen en 0,1 ml.zwart.Elk lapje heeft steeds 0,5 ml. minder gekregen en dat beetje zwart.
Ik ben er erg tevreden over!

De golden Yello is ook prachtig en doet haar naam eer aan.
Net als Nienke ben ik tot de conclusie gekomen dat 40 of 50 % meer dan genoeg is om mee te verven.Zelfs het lapje waarbij ik maar 0,1 ml. heb gebruikt is nog prachtig geel





maandag 11 maart 2013

zwart

Mijn conclusie van het zwarte experiment is me vandaag helemaal duidelijk...

De verf van Mijneigen is het zwarts!
Zelfs bij 50 % is het lapje nog erg zwart.Ik kan dus veel minder verfpoeder gebruiken de volgende keer.
Het toeval wil  dat Nienke ook dit weekeinde ook zwarte stalen heeft geverfd en tot de dezelfde conclusie.kwam.(Dit hadden we niet overlegt hoor!)

Weer een bladzijde voor mijn stalenboek.

zondag 10 maart 2013

Experiment zwart.

Vier lapjes 200 % verf tegen het raam geplakt om te zien hoe zwart zwart is....
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is  verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed  te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .