Posts tonen met het label lapjes verven. Alle posts tonen
Posts tonen met het label lapjes verven. Alle posts tonen

donderdag 18 februari 2016

scheef & vierkant

Heerlijk vind ik het om mijn eigen zin te doen.
Gewoon doen wat er in me opkomt.
Geen patroon geen meetlat.
Vrij!

Een beetje tekenen met kleuren...

Is toch veel leuker dan dit?

Ik heb al jaren een doos vol losse aquarel potloden.
Die het samen met de  Creall Tex mix  heel goed
doen op stof.

Het is dan ook super dat ik kan kiezen uit
allemaal  kleurtjes!


zaterdag 13 februari 2016

Zaterdag

Van geel naar blauw
dat zijn vele  groenen.

Omdat ik zag dat er in lapje 7 nog best veel kleur zat
bedacht ik maar dat ik wel 10 lapjes in gradaties
kon verven en dat heb ik ook gedaan
Het zijn dus 100 lapjes en dat is veel

Ze moeten ook allemaal gespoeld worden en nog eens en nog eens...
Dat kleine hand wringertje is dan ideaal!

Nadat ik ze gestreken had was het dus een prachtig
stapeltje met mooie lapjes.

Het is lastig om er een goede foto van te maken
De kleuren zijn in werkelijkheid echt mooier.

Nu zijn de blauw/rode aan de beurt en al die
paarse die ik dan krijg is puur genieten!
Ik ben er bijna klaar voor!
Lekker lapjes verven.
Wat ik er van ga maken?
Geen idee voorlopig is het puur
voor de heb!




maandag 8 februari 2016

maandag.

Lapjes verven.
Ik kan er niks aan doen maar zo nu
en dan moet ik gewoon lapjes verven.
Ik wil een kleuren cirkel verven.
Van 30 kleuren en van elke
kleur weer 7 gradaties.

Dat zijn dus 3 x 77 lapjes!
Voor bereiding is het halve werk
Dat is zeker zo al.

Ik ben begonnen met 77 lapjes te scheuren van 25 bij 25 cm.
Ze hebben allemaal en nummer en een cijfer gekregen.
In de week zetten met een schep zout.
Dat is nodig omdat de stof gepapt is.
De rol stof die ik kocht van 50 meter
zit dus vol appret en is dus niet P.F.D.
=Prepared For Dyeing.(ik hoop dat ik dat goed schrijf)?

Ik maak 11 bakjes met daarin 10 ml verf.
Van geel naar rood.
Geel = 3 gr.citrien +7 gr.barnsteen.
Rood =1 gr.robijn + 9 gr. r. tourmalijn.
Blauw =2 gr. azuriet + 8 gr. turquoise.
Aan maken met 100 ml warm water .

Hoewel ik dit al zo vaak heb gedaan moet
ik het voor mij zelf altijd opnieuw
opschrijven.
Net of je het wiel keer op keer moet
uitvinden.....

Omdat ik in zakjes verf doe ik er vast een stuk of 10
om het bakje heen zo dat ik door kan gaan.
Een emmer met 5 liter water voor de soda-as.
35 gr.per liter.

In elk bakje zit dus 10 ml verfoplossing.
Ik noem dat de stamoplossing.
Doe er dan 20 ml. water bij.
Even lekker roeren en dan 20ml. eruit en in een
zakje daar gaat lapje 1 bij en 50 ml.
soda-as oplossing.
20 ml. water bij de stamoplossing en
ook weer  roeren 20 ml. in een nieuw zakje en lapje 2 erbij.
Mijn stamoplossing wordt op die manier
steeds minder krachtig maar dat is juist de
bedoeling!
Lapje 7 krijgt dan het laatste beetje en
als ik dat dan 11 keer gedaan heb zitten
er 77 zakjes in mijn verfpan.

Op dit moment ben ik nog lang niet klaar
want ik ben pas bij 6 dus nog even werk.







donderdag 4 februari 2016

donderdag

Gisteren was het dan zo ver!
Ik vond de uitdaging en ook nog iets wat me
maanden bezig houdt.
Ik ben al lang op zoek naar een mandje.
Een mandje waar een theepot en een theemuts
op past.
De muts wil ik zelf maken
het mandje kopen.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Nergens een mandje te vinden
Huishoudwinkels,tuincentra,
kringloop....
Mandjes genoeg maar
nooit de goede.

Toen bedacht ik om er zelf een te maken
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Via via zag ik een plaatje met een
Mandje van stof gemaakt op het naaimachien

Dit is de eerste poging.
Een dikke katoenen draad met een strookje stof er om heen.
Dat lukte maar was niet mooi.

Poging 2 ziet er beter uit.
Maar nu is mijn dikke draad op.(die ik eigenlijk te dun vind).
Hoe kom ik aan een dikke draad waar ik ook nog eens door heen
kan naaien?
Een touw maken van een afgescheurde strook katoen?
Nee dat is het niet.
Vlechten misschien?

Kijk dat is al beter.
Nu eens een echte proberen.
Ik scheur een heleboel stroken van 5 cm x 200cm en ga lekker vlechten.
Was even vergeten dat mijn poezebeest dat ook heel leuk vind.


Tja erg leuk hoor en poes maar dat schiet niet
op natuurlijk.
Dus poes naar buiten en ik weer aan het werk.

Ik heb nog een smalle strook stof om de vlecht gebonden.
Met een dikke nieuwe naald en een grote zigzag naai ik alles aan elkaar.
Totdat......

Wat ik dus nu braaf doe.




dinsdag 2 februari 2016

Dinsdag

Gisteren lekker veel kleine lapjes aan elkaar genaaid.
Het liep allemaal goed tot ik bij rij 7 was....
Opeens was ik 2 lapjes kwijt!

Toen ik eens goed ging kijken bleken het er 5 te zijn!
Waar zijn ze gebleven,is het sokkenmonster terug?


Gelukkig heb ik nog genoeg kleine stukjes om er nieuwe bij te zoeken.
Net ging het weer mis...

Het is niet goed te zien maar ik naaide de verkeerde kant op.
De ene rij moet van boven naar beneden en de anderen van juist andersom!
Hoe suf kan ik zijn?

Nu ik de rij heb uit gehaald ga ik gewoon weer verder met rij 10.


maandag 1 februari 2016

Maandag.

Gelukkig ben ik toch iets minder sukkelig dan ik dacht!
Van Aart kreeg ik uitleg over hoe je werkt met rasterquick.
Niet dat ik dat snapte...(sorry Aart) Maar het bracht me wel op het idee
om eens verder te kijken dan mijn neus lang is.
Eerst op YouTube gezocht en omdat ik daar niks vond
de vraag maar eens op het prikbord van de quiltpag. gesteld .

Het kwam er op neer dat ik het helemaal verkeert deed.
Wat ik nodig had was vieseline Pellon quilters grid.

Optie 1.
Alles uithalen wat ik tot nu toe klaar had en het grid ergens bestellen.
Dan moet ik dus ook alle lapjes in 5 x 5 cm knippen....
Optie 2.
Gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben en met het materiaal werken wat ik in huis heb.

Voor  mij geen moeilijke keus.
Ik doe gewoon mijn ding met wat ik heb.
Het raster in lang stroken knippen 5 cm breed en 17 x 5 cm lang.
Dan strook voor strook de lapjes er op naaien en de
stroken aan elkaar.

Dat gaat prima! Zo heb ik toch gemak van de lijnen van het raster en hoef
ik niet overnieuw te beginnen.
Want eerlijk is eerlijk ....Ik had boven staande liever weggegooit en was
misschien ooit nog eens overnieuw begonnen dan dat ik
al die kleine lapjes precies 5x5 cm.had moeten knippen.
 Er zaten weer leuke leer momentjes tussen.
Maar ik doe de dingen toch liever op mijn manier!

vrijdag 14 augustus 2015

Deze shibori-techniek is wel heel erg leuk









zaterdag 18 april 2015

briefjes

Als ik iets hoor zie of bedenk schrijf ik dat op een briefje.Heel veel kleine papiertjes vullen mijn ruimte.
Totdat ik ze maar op een lapje naai.






Dit zijn de proeflapjes van het marmeren.

maandag 6 april 2015

Marmeren met procion.






Het gaat steeds beter.


De 2 laatste zijn met ebruverf gemaakt.De verf dringt niet door de stof heen.Dat doet de stofverf wel!