Posts tonen met het label project 400. Alle posts tonen
Posts tonen met het label project 400. Alle posts tonen

woensdag 10 april 2013

serie G.

Dit is voorlopig de laatste.Ik heb nu  7 x 56 lapjes geverfd in 49 kleuren.Elk met 8 gradaties.Ik kan dus even vooruit!

Deze keer is het wel gelukt om van geel naar paars te verven,zoals je ziet. Ik ben erg blij met al deze kleurtjes.Eigenlijk had ik 10 series willen verven,de stof ligt klaar maar daar ga ik toch andere kleuren mee verven.Lekkere knalkleurtjes want schaduwkleuren heb ik nu echt genoeg!
Ik heb nog geen plannen met de stofjes maar ik wilde dit al jaren doen,gewoon om  te kijken hoe het zal worden en puur voor de heb!

maandag 8 april 2013

Serie F.

Van geel naar paars.Dat was de bedoeling.....Ik was even vergeten dat alleen zuiveren kleuren rood en blauw tot paars te mengen zijn......
Ik wilde de nieuwe rood,Scarlet,gebruiken.Toen ik de proeflappen verfde met Scarlet dacht ik al dat die kleur niet 100 % zuiver was.Om het daarna gewoon te vergeten.
Ik nam voor deze serie 100 % goudgeel en als tegen kleur dus 50 % Turq.en 50 % rood (Scarlet)..
Bij het proefstukje was het gelijk bruin,heel erg bruin!Ik wilde eigenlijk niet verder verven maar bedacht later dat bruin best een lastige kleur is ...dus bruin.
Het werd steeds mooier,kijk maar....

Er zitten zulke prachtige bruinen tussen...
Twee dagen geleden ben ik opnieuw begonnen met geel en paars.Ik heb ze net uitgespoeld en het ziet er gaaf uit!
Ik moet ze alleen nog maar even in de wasmachine spoelen,uitzoeken,strijken en labelen.


woensdag 3 april 2013

Lapjes verven.

Ik vind het leuk,heel leuk maar er zit veel werk in...
Je moet zorgen dat je veel stof hebt,echt veel!

Een aantal goede rollen poplin.Ik gebruik voor 1 serie 4 meter stof.Dan heb ik 60 lapjes.Ik wil er minstens 10 verven dus 600 lapjes!Dus 1 rol is al te weinig.

Al die lapjes moeten ook nog op maat gescheurd worden.

Alle lapjes krijgen dus een nummer.Van 1 tot 56 dit is serie E en rij 2.Zo weet ik welk staaltje bij het lapje hoort en kan ik het later weer verven.

En dan komt het leukste!Verven....maar daar moet de ik mijn hoofd even goed bij houden,een foutje is zo gemaakt.
Met een beetje van dit en een beetje dat kom ik een heel eind.
Elk lapje gaat in een zakje dan een paar uur in de rijstpan,een nachtje rust en dan begint het spoelen strijken en labelen.Elke dag ben ik er wel een paar uur mee bezig.Het grote genieten is ook als alles netjes op stapeltjes mooi ligt te zijn.Zo leuk om naar te kijken.
Ik heb maar 1 probleem...Welke kleur zou ik nu gaan verven?




dinsdag 2 april 2013

Konings Oranje Serie D

Van oranje Calciet tot Rozenkwarts.





Oranje Calciet =90% goudgeel +10 % rood.
Rozenkwarts=97,5% rood+2,5% Indigo.

zondag 31 maart 2013

Prachtig,koel en groen.Serie C.

Met een vleugje blauw...

Het laatste rijtje is zoals ik van Nienke leerde en was mijn uitgangspunt voor deze serie.