Posts tonen met het label zeepverven. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zeepverven. Alle posts tonen

donderdag 18 juli 2013

allemaalkleurtjes

Het blijft gewoon leuk!

En na het drogen en uitspoelen begin ik gewoon opnieuw!

Hoe zal het worden?


donderdag 30 mei 2013

Antwoord op een aantal vragen.

Ik begin met een lap van 60 cm x 240 cm.,die ik in vieren vouw.Ik smeer er met mijn handen een laagje vloeibare (zelf gemaakte) olijfzeep op,Eerst op 2 lagen en dan op de 4 lagen stof.Als het goed is dan is de  lap nat en heel glad.Niet kletsnat,gewoon nat!Dan verf ik een bullseye in verschillende kleuren..\Door de zeep vloeit de verf heel langzaam in elkaar over .Ik strooi er dan Soda-Ash over en met een plantenspuit maak ik het echt kleddernat.Laat de lap een nachtje rusten en spoel de volgende dag de hele handel uit.






Bij de ene lap verf ik van heel zacht geel naar rood en bij de ander juist andersom.

Bij deze lap heb ik bewust ruimte tussen de kleuren gelaten en de verf samen met de verf zijn eigen weg kunnen zoeken.Heel spannend vind ik.

Bij deze heb ik eerst cirkels in de onderlap genaaid,met garen in de kleuren van de lap.Daarna de uitgeknipte  vorm er op genaaid.De doorsnee is nu 50 cm en ook niet mooi rond maar dat is ook wat ik wil.Op een of andere manier wil ik ze aan elkaar maken maar ik moet nog uitvogelen hoe ik dat ga doen.
Knippen is veel werk maar met een goede schaar valt dat erg mee.

Ik gebruik al jaren dit schaartje van fiskars.Een echte aanrader!







woensdag 29 mei 2013

Diatomee

Beetje verven....





Beetje knippen en naaien.



Is leuk toch?Mijn eigen eencellige kiezelwier.Volgens wikipedia is deze diatomee 10 tot 100 micrometer groot  of klein.


dinsdag 13 maart 2012

STA60215

zeepbloem van vorig jaar.

zeep bloemen verven

Nodig.......
Dikke nog net vloeibare olijfzeep (zelfgemaaakt).
Droge stof.
Aangemaakte verf,
Soda-ash.
Stokje'
lege spuitflesjes.
(en heel veel geduld!)

Droge stof op een flink stuk plastik leggen en een grote schep zeep erop.De lap moet goed nat zijn van de zeep.
Meng 100 ml zeep met 100 ml (aangemaakte procion) verf,evt.een weinig heet water erbij als het niet goed mengt.
Spuit dan wat vormen met de verf op de natte lap.


Trek er met een stokje wat vormen in en voeg,als je dat nodig vind,nog wat verf toe.
Nu moet je gewoon geduld hebben....en niet vergeten er een beetje droge soda -ash erop te strooien.

Het duurt uren voordat de verf genoeg is uitgelopen.Belangrijk is  dat je het plat laat liggen!

De volgende dag kan je de zeep er gewoon uitspoelen en dan heb je een zeep bloem!
Ook kan het goed met een al gekleurt lapje...







Ik geef toe dat het veel beter kan maar dit waren mijn eerste pruttellapjes en ik wilde jullie laten zien hoe leuk het is om met zeep te verven.
Ik heb het ook eens met gewoon vloeibaar wasmiddel gedaan maar dat is gewoon te dun!

maandag 27 februari 2012

Zeepbloemen

STA60226
Soms zijn de stofjes die ik verf zo leuk dat ik er gelijk iets mee wil doen.Dus heb ik er maar een jurk omheen gemaakt.
Zeepbloemen verven is niet moeilijk….Neem een stukje olijfzeep,rasp daar 20 gram vanaf doe het in een emmertje en giet er 1 liter heel heet water over.Het moet een dag staan,wel zo nu en dan even roeren.De zeep(100 ml) meng ik dan met 2 gram verfpoeder en je hebt een hele dikke verf waar je figuren in kan maken met een stokje oid.

Bovenstaand stukje is weer van weblog.Voor de mensen die niet kunnen wachten.

vrijdag 24 februari 2012

zeepbloemen



Deze en alle fotoos die hieronder staan heb ik van mijn oude weblog geplukt.Het zijn allemaal lappen die ik met zeep geverft heb.Het was de bedoeling dat het maar een bericht zou worden maar natuurlijk heb ik weer geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg...Ik vind de fotoos zo mooi.STA60229
STA60289
STA60290
STA60295
STA60296
STA60287
STA60286
STA60284
STA60283
STA60281

woensdag 11 januari 2012

zeepverven en een beetje hulp gevraagt.

Vorige zomer heb ik een aantal lappen met zeep geverft,erg mooi maar het moet echt warmer zijn voor ik weer met zeep kan verven.
Dit is een van de lappen ....

Ik moet natuurlijk ook mijn nieuwe naaimachine leren kennen en dit is er een goede lap voor.


Ik heb er een grote (zee)ster op getekend en er een keer of vier over heen genaaid.Tussen de punten wil ik keijes naaien....
Nu ik het goed bekijk moet er nog veel aan gebeuren...Imand een idee?Ik vind de lap zo saai...