Er zijn vele manieren om wol te verven.Dit vind ik nog steeds de makkelijkste.
Water en azijn en de weckketel er een berg ongewassen wol op leggen .Pan op 50 gr.
Kleurstof er bij en een paar uur zo laten staan.
Minstens een nacht af laten koelen ,wol in een wasnet en door de centrifuge .
Dit is het resultaat en ik ben er blij mee...
Als ik het gesponnen heb moet het nog wel gewassen worden want er zit nog vrij veel schapenvet in.
Posts tonen met het label wol verven.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wol verven.. Alle posts tonen
zaterdag 20 mei 2017
zondag 4 november 2012
Mooie wol.Gekaart met zijde,bamboe,tensel,mohair,poppenhaar(?)Handverfwerk.Bosvergeetmijnietje en ossetong.Wolverf van stoftotverven.
Blauw bloedt ietsjes na.Goed spoelen met lauw water en een beetje azijn doen wonderen!
Labels:
verschillende soorten.,
verwerken,
wol verven.,
wolenzo
dinsdag 30 oktober 2012
Toen ik vorige week las dat http://www.stoftotverven.nl de wolverf in de winkel had heb ik gelijk een paar kleurtjes besteld.
Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.
Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!
Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.
Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.
Gaaf toch?
Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.
Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!
Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.
Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.
Gaaf toch?
woensdag 3 oktober 2012
primeur!
Is dit niet prachtig? Nu te koop bij Lia.
Is dit niet prachtig?
Ik zag deze foto op de
site van Stoftotverven.
Binnenkort gaan ze
40 kleuren verkopen.
Als ik die mooie kleurtjes
zie word ik gewoon blij!
http://www.stoftotverven.nl
woensdag 26 september 2012
mooi rood is prachtig.
Ik wilde het eens proberen....Een lapje breien met meerdere draden,1,2,3 of 4 draden en dan vervilten.Op het oude wasbord van oma.
Lekker soppen en boenen met warm water en zeep.
Het lapje is prachtig vervilt en nog mooi plat ook!
Wat wil een mens nog meer?
Mooi rood?Prachtig rood!
Droogt nu lekker buiten in een oud visnet van mijn pa.
Geverfd met een beetje poeder ,red food colours uit de toko.Kost 2,50 voor 25 gr.Ik gebruikte voor 200 gr.wol ongveer 7 gr.
Labels:
vilten.,
wol verven.,
wolenzo.
maandag 13 augustus 2012
Dat vilten wilde ik nog wel eens proberen maar nu gelijk in de wasmachine(hoewel ik het spelen met warm water en zeep buiten wel erg leuk vind).
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
Abonneren op:
Posts (Atom)