Posts tonen met het label verschillende soorten.. Alle posts tonen
Posts tonen met het label verschillende soorten.. Alle posts tonen

maandag 31 juli 2017

Gotlandpels schaap.

Na mijn gewas en gedoe met de vacht van de Alpaca had ik er genoeg van.
Ik wil spinnen!

Bij mijn hofleverancier kon ik terecht om nog een paar hele mooie vachten.
Hij had zelfs een Gotlander voor me.


Afbeeldingsresultaat voor gotland pelsschaap                                                                                                                                                
Een schaap met zoveel kleuren.



Hier nog vuil en ongewassen maar zo mooi!


In de pan regen water erbij en bijna tot het kooppunt.
Afwas middel er bij en een poosje laten staan.
Spoelen.spoelen en nog eens spoelen.
Laten drogen en nog eens uitzoeken......

Al deze kleuren komen van de vacht.

De eerste strengen zijn gesponnen en voor de laatste keer gewassen.
De zon en de wind doen de rest.

Bij het zien van de laatste foto begrijp ik ook dat dit een blauw schaap genoemd wordt.


zondag 9 juli 2017

Alpaca

Ik vind ze wel grappig.

Afbeeldingsresultaat voor alpaca

Maar ze zijn zo vreselijk stoffig!
Ze rollen graag in het zand,
nemen elke dag een zandbad.
Dat blijft natuurlijk lekker in dat
mooie vachtje zitten.

Nu ben ik in het bezit van een zak vol
Prachtige vacht,zijde zacht en heel erg
vuil.

Ik ben begonnen met een flinke pluk
Die heb ik uit elkaar getrokken en
kreeg toen spontaan traanogen
Kriebel in mijn keel en zand tussen
mijn kiezen.
Niet zo lekker dus.

De hele handel in het oude leef (vis) net
van mijn pa gedaan en schudden maar.
Er kwam heel veel zand en vuiligheid uit.
Schoon was het niet.
Uit eindelijk heb ik het maar in een
wasnet gestopt en in de wasmachine
gewassen.Wolwas koud.
Het fijnstof is er uit maar er zit nog genoeg
andere troep in.
Waarom zijn die beesten niet wat schoner?

Na eindeloos uit elkaar strekken en
schudden ligt de vacht nu te drogen in de tuin
Morgen eens kijken of ik het door de kaarden
kan doe en hoe schoon het dan is.

Ik weet in elk geval dat ik me gewoon bij schapen wol hou.

zondag 4 november 2012


















Mooie wol.Gekaart met zijde,bamboe,tensel,mohair,poppenhaar(?)Handverfwerk.Bosvergeetmijnietje en ossetong.Wolverf van stoftotverven.
Blauw bloedt ietsjes na.Goed spoelen met lauw water en een beetje azijn doen wonderen!
 








woensdag 10 oktober 2012

Bucky Bags

De tweede tas was wel ietsjes lastiger breien dan de eerste.Daarom ben ik blij dat ik eerst de kleine,eenvoudigste, gebreid heb.
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!

De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!


Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....

Mijn knuffels voelen zich er in thuis....



De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!





maandag 23 juli 2012

Naslagwerk

Mijn web-log was mijn naslagwerk.
Dit is ook een naslagwerk.(dus voor andere heel saai,niet lezen dus)

Alpaca,100%,125 gram prettig spinnen.Alleen heel erg vuil!

Alpaca 100% 80 gr.Mooie bruine kleur maar een ramp om te spinnen,kort en vreselijk stoffig!


50% mohair 50%Texels 79 gr.goed te spinnen,lekker zacht,goed draagbaar.Mooi en fijn e draad.

Wenslydale 100%.Heel erg vet en mooie lange lokken (heb ruim 40 cm.gemeten)!Heel goed te spinnen en prachtige natuurlijke kleuren.

Zwartbles 100% 200 gr. Is echt pikzwart.Heb een draadje Rayon mee gesponnen om het later een kleurtje te geven.Iets grover dan Texel maar goed te spinnen.



Baltisch schaap 100% 75 gr.Beetje onregelmatig als het gesponnen is,wel lekker zacht,iets gelig.

Texels 75% en 25% mohair.Mijn favo wolletje!Heel mooi om te verven door het glanzende mohair.