woensdag 31 oktober 2012

Wat niet kan is nog nooit gebeurt!

Dat was het eerste wat ik dacht toen ik via,via hoorde dat er op de beurs in R,dam vuile wol werd geverft.
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.

Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......

Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.

Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......

Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.

Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....






10 opmerkingen:

Ineke zei

Wat goed zeg. Weer een ervaring rijker.

Aart zei

Dat is de juiste houding, ze kunnen wel zeggen, eerst maar een zien!
succes verder!
http://quiltaart.blogspot.nl

Christel Sins-Camp zei

Wat een schitterende kleuren! Benieuwd of je dan ook een melering in het garen gaat krijgen.

Maryjan zei

Lees je blog terwijl er nu 2 strengen verf opstaan. Ga meteen zo uitproberen of dat ook kan met voedselkleurstof. Dat scheelt ff een voorwerk als dat zou lukken. Zal vanavond de test laten weten. Of heb jij wolverf gebruikt?

Maryjan zei

Nou met voedingsmiddel kleurstof lukt het dus niet. maar koken met vieze wol geeft wel een stallucht in huis zeg. Dus denk dat als ik ga verven met wolverf ik het wel eerst keer uitspoel als vieze wol is want deze stallucht is niet echt lekker.

christina zei

Een prachtig gemeleerd resultaat.

Janny de Roo zei

wat ziet dat er mooi uit en zo leuk dat het onverwacht is....!

Johanna Zweden zei

Wat schitterend van kleur
Fijne dag groetjes Joke

Annita zei

Wat een leuk experiment met een mooi resultaat

Alie Stok zei

Het is niet erg dat het wolvet terugslaat op de wol. Als er wat wolvet inzit kun je de wol gemakkelijker spinnen. Na het spinnen was ik de wol uit in een shampoo sopje. (wat goed is voor mijn haar is ook goed voor mijn wol). Daarna spoel ik de wol uit en als er absoluut geen verf meer uitkomt ga ik er mee aan de slag.