dinsdag 7 augustus 2012

wolverven met.....

‘Wilton Icing Colors’ is een kleurstof die wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie om gebak, taarten, enz. te kleuren. En wat blijkt….., het is ook uitermate geschikt voor het verven van wol! Het is gemakkelijk te verwerken, volkomen gifvrij en goed te mengen.

Zoete kleurtjes.
                                                                                                                                                                             
Ik heb deze wol geverft als lontwol.Je kan wol op verschillende manieren verven,in de magnetron,gaat wel snel maar de kleuren krijgen niet echt de tijd om goed te hechten.Ook kan je wol verven in een pan op je fonrnuis,niet heter dan 90 graden.De wol krijgt dan een mooie egale kleur.Ik vind het zelf erg mooi worden als ik de wol stoom.De kleur trekt goed in de wol maar is hier en daar wat donkerder of juist lichter van kleur en als het dan gesponnen is geeft dat juist een klein kleurverschil die de wol wat mooier maakt.Het natuurlijk mijn smaak!

In de toko hier in het dorp kocht ik jaren geleden al eens een paar flesjes Jo-La kleurstof en een potje egg yellow (tenminste houdbaar tot 31 dec. 2009)!
Ik gebruik het toch niet voor voeding en de kleuren deden nog heel goed hun werk!


2 opmerkingen:

Aart zei

Wat een snoeperige kleurtjes, om op te vreten!
Wat grappig om deze kleurstof te gebruiken, zou dat ook met katoen kunnen? Toch maar eens naar de toko!
http://quiltaart.blogspot.nl

Marrie-jette zei

Nee Aart ,jammer genoeg wil het niet op katoen!Het is alleen geschikt voor dierlijke vezels zoals wol,mohair en alpaca.De kleurstof bind zich aan de eiwitten en dat zit niet in katoen.