zaterdag 14 juli 2012

Wolverkoop

Nee ik verkoop geen wol tenminste bijna nooit!
Het bewerken van ruwe wol naar een breiklaar bolletje is best vrij veel werk.
Ik heb een paar plaatjes ervan gemaakt...
Dit is een deel van de vacht die op Texel kocht,het meeste vuil zoals mest en stro heb ik er al uit gehaald maar er zit nog veel vuil(lees mest) in.
Dus neem ik een emmer heel heet water,85 graden en een beetje afwasmiddel waar ik de wol instop.Een beetje voorzichtig roeren zodat de wol goed onder water is en dan gewoon een half uurtje wachten.

Het water is heel vuil en onder in de emmer ligt een laagje zand.Dus wol er uit en spoelen en nog eens spoelen.Een slacentrifuge is dan een handig ding om het baggerwater uit de wol te krijgen.

Hoewel ik graag vuile wol spin heb ik uit betrouwbare bron dat dat niet ongevaarlijk is. Een virus schijnt het nogal prettig te vinden in schapenwol,denk aan Q-koorts en 85 graden= weg virus.

De wol is nu veel schoner ,die donkere punten gaan er uit bij de laatste was,als de wol klaar is. Het moet nu goed drogen en als het buiten regend doe je dat dus binnen op een paar oude handdoeken bijv.

De wol kan zo gesponnen worden of het gaat door de kaardenmolen.



Spin twee klosjes vol,die moeten daarna nog eens getwijnt worden,van 2 draden maak je 1 sterke draad.

Als de wol getwijnd is maak ik er strengen van,die weeg ik en label ze met een stukje tyvek.Heel handig spul je kan er alles opschrijven en het blijft leesbaar na wassen en verven.

De wol is nu klaar om verder verwerkt te worden.Het moet nog eenmaal gewassen worden.Op de foto is de bovenste streng gewassen en de andere niet en dat is ook goed te zien!

Ik kocht de ruwe schapenvacht voor 10 euro het woog ongeveer 4 kilo waarvan zeker een kilo afval afgaat dus hou ik 3 kilo schone wol over.
Als ik 5 euro voor 50 gram gesponnen wol vraag lijkt dat dus wel heel veel maar kijk eens wat een werk er aan vooraf is gegaan?
Dan is 5 euro niet duur maar goedkoop!
Nogmaals ik verkoop geen wol maar het wordt me wel eens gevraagd....

Bron,
http://www.kleiendraad.nl/nl/




woensdag 4 juli 2012

haar

Het is gewoon mijn eigen haar!

Ik had een stukje gesponnen voordat ik de rest door de kaardemolen deed en dat heb ik geverft...

Om die reden ben ik vorig jaar elke pluk die in mijn haarborstel achterbleef gaan bewaren.Het leek me zo leuk om mijn haar te verven....Allleen niet terwijl het nog op mijn hoofd zit!

Het is geen kameel,lam,linnen ,hond of paardenhaar.Ineke en Aart hadden het goed dus die kunnen binnenkort een mooi lapje op de mat vinden.

dinsdag 3 juli 2012

Raadsel

Wie weet waar deze vacht vandaan komt?
Ik heb er 10 % schaap doorheen gedaan.
Wie raad waar dit haar vandaan komt krijgt van mij een paar mooie lapjes

zondag 1 juli 2012

Samen spinnen



Mop in mijn nek en ik achter het spinnenwiel...Het is een raar poesebeest!

Op dit moment ben ik niet erg aktief met bloggen.Doe gewoon alles heerlijk rustig aan en geniet van het hier en nu.

Van de week heb ik van mijn lief een kaardemolen gekregen...Een tof ding!

Vooral voor de geitenmohair is het een uitkomst.(vooral omdat ik de vacht verkeerd heb gewassen).

Het is nog niet echt schoon maar het plakkerige vet is eruit en het stinkt niet meer naar geit!Alleen is het spinnen zo nog erg moeilijk.

Nadat het drie keer door de kaardemolen is geweest ziet het er zo uit,gaaf toch?(en het spint heerlijk)!

Ik brei ook elke dag wel een stukje.De tweeling is bijna klaar en hier ben ik bezig met de jurk voor Sterre,wol voor de broek van Storm is ook klaar maar zit nog op de klos.
Ik vermaak me wel zoals iedereen kan zien.Wat wil een mens nog meer?



zondag 24 juni 2012

woensdag 20 juni 2012

Liesjelijsje

Ik ben nog steeds niet klaar met het verven en spinnen van allerlei vachttjes van dieren.
Ook breide ik een lief lijsje....die dus Liesje heet.

De wol voor Liesje verfde ik met alle restjes verf en spon het daarna.Liesje is voor een groot deel met kersenpitten gevuld.

Ook kocht ik een kilo mohair van een geit...

Het was erg vuil en ik heb het 3x gewassen,het is nog niet echt schoon maar het ruikt niet meer naar geit.Het spinnen vond ik niet zo gemakkelijk en het prikt door mijn kleren heen maar wat is het mooi!







Ik spon van alles door elkaar,schone lontwol,een stukje vuil schaap,alpaca geit en zijde.

Twee bollen ,samen 150 gram.Genoeg voor een aapjestweeling een jongen en een meisje!


dinsdag 12 juni 2012

T Kan nog gekker of mooier

In mijn zoektocht naar allemaal kleurtjes kom ik op de mooste draden terecht....
Ik verfde dit stuk lontwol met vele kleurtjes verf.....


Ik vond het eerst echt te bont.dus spon ik er een witte draad bij.

Ook een stuk met de twee gekleurde draden heb ik getwijnt,wauw....!

Die is mooi......!Even een blokje breien om te kijken .



Nog eens kijken hoe het is om een witte streng in verschillende kleurtjes te verven.....

Voorlopig weet ik genoeg.....Heerlijk om lekker bezig te zijn!





zaterdag 9 juni 2012

woensdag 6 juni 2012

Pas geleden heb ik wat kleurtjes wolverf gekocht van Landscape.Ik wilde het gewoon eens uitproberen.

Er kunnen zulke leuke kleuren mee geverfd worden en zo lekker gemakkelijk.

Heldere kleuren.....

en van alles door elkaar.....

Dit alles geeft een heel aardige streng mooie wol.
(gaaf toch?)



zaterdag 2 juni 2012

Rust

Ik was vergeten dat breien zo lekker ontspannen kan zijn.Het geeft me rust in mijn hoofd en ik heb geen drang of dwang om snel iets af te hebben.
Deze week breide ik een klein Konijn.....
Het Konijntje breide ik van sokkenwol en de broek van zelf gesponnen schapenwol.Het was de bedoeling dat ook Konijn van zelf gesponnen alpacawol gebreid zou worden , daarvoor had ik zulke mooie en zachte wol klaar liggen maar het breien van alpaca lukte me niet goed(het moet vrij strak gebreid worden), dus nam ik maar sokkenwol.



zaterdag 26 mei 2012

Zielig he?

Grapje!

woensdag 23 mei 2012

Kattenkolder en apenstreken

Terwijl ik Jacobus 2,die vanaf nu Joost heet,in elkaar aan het zetten was viel Mop  Joost aan.....









Mop heeft gewonnen!



maandag 21 mei 2012

Heerlijk weertje.....

Gisteren,echt weer om buiten lekker te gaan spinnen.

Ik vind wol,zo van het schaap het fijnste spinnen.Ok het is een beetje smerig,het stinkt en nog vet ook maar ik voel me daar wel lekker bij.
twee klosjes zitten zo vol.....en na het twijnen en haspelen heb ik een mooie streng wol.

Die is dan nog wel erg vuil..

Maar na het spoelen met koud (regen)water en een lauw sopje wordt het een mooie streng witte wol die na het drogen in de schaduw klaar is om verwerkt te worden.

Mijn eerste Texelseschapenwol van dit jaar.
Fijne dag,
Marrie-Jette.


zondag 20 mei 2012

Jacobus

Ik wilde Jacobus zo graag de tuin laten zien.....
De hele dag gewacht op de post,die het granutaal en de ogen van J.moest brengen.Ze had het niet bij zich....
Het buisverband en vulwol had ik in huis en ook wel ogen maar geen mooie.Ik heb toen maar  rijst gebruikt en ook de plastik oogjes die ik wel had.Als de glasoogjes er zijn krijgt J.Mooie ogen.
Voorlopig kijkt J.tevreden de tuin in.





Met Jacobus en mij komt het wel goed,we zijn dikke vriendjes....