Deze bloemen bloeien al jaren in mijn tuin en hebben knaloranje bloemen.
Ik wilde wel eens kijken of ik de kleur of vorm op een lapje katoen kon krijgen.
De afbeelding is niet echt goed te zien net als de gele kleur maar het is er wel!
Van dit blad had ik meer verwacht maar dat valt erg tegen.wel weer hele mooie gele vlekken.
Als ik de lappen uit de pan haal draai ik ze eerst even door mijn hand wringertje (kringloop)
Daarna zo aan de waslijn....
De prut van blaadjes zit er dan nog op.Die spoel ik er af als de lap droog is...
In een emmer regen water.Zie je hoe bruin dat water is ?De plantenprut blijft achter in de emmer die gooi ik later door een zeef en het water gaat over de oprit . Blijft die ook lekker schoon.
Wat een verschil van kleur hebben deze lappen.Ik heb ze gelijk behandeld er zitten alleen verschillende bladeren/bloemen op er toch zo verschillend.
Het maakt mijn dag weer helemaal geweldig!
Posts tonen met het label verven met plantjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label verven met plantjes. Alle posts tonen
maandag 3 augustus 2015
dinsdag 24 juni 2014
De avonturen van een verfster deel weetikveel.
Omdat het zulk lekker weer is en omdat ik moet bewegen is fietsen voor mij prettig.
Dus fiets ik heel wat af . Lekker op mijn gemakje zodat ik alles goed kan zien.
Zo kwam ik dit tegen.....
Naast de wijk waar ik woon is een hogere landbouwschool.
Ik vroeg netjes of ik een paar blaadjes mocht.Ze wezen me eerst op dat bordje en legde uit dat ik het echt alleen maar zou gebruiken om een afdruk te maken.
Het mocht!
Ik was er nogal tevreden over.
Een paar dagen eerder vond ik zomaar verfkamille op een verwildert stukje grond.Hoe gaaf is dat?
Ik plukte een paar bloemetjes,deed ze thuis in een potje water en in de magnetron.
Op vol vermogen dat wel.Gewoon om te kijken wat het plantje deed....Het water was geel,heel erg geel!
Die avond ben ik met mijn zoon een mandje vol gaan plukken en heb daar soep van gekookt met als resultaat een liter prachtige gele verf.Daarin heb ik de hennepblaadjes weer geverfd en zo een afdruk gemaakt .
Gelukkig staat er nog veel verfkamille die nog in bloei moet komen zodat ik nog eens kan gaan oogsten.
Wat ik me wel afvraag is wat dit voor boom is...zo mooi!
Dus fiets ik heel wat af . Lekker op mijn gemakje zodat ik alles goed kan zien.
Zo kwam ik dit tegen.....
Naast de wijk waar ik woon is een hogere landbouwschool.
Ik vroeg netjes of ik een paar blaadjes mocht.Ze wezen me eerst op dat bordje en legde uit dat ik het echt alleen maar zou gebruiken om een afdruk te maken.
Het mocht!
Ik was er nogal tevreden over.
Een paar dagen eerder vond ik zomaar verfkamille op een verwildert stukje grond.Hoe gaaf is dat?
Ik plukte een paar bloemetjes,deed ze thuis in een potje water en in de magnetron.
Op vol vermogen dat wel.Gewoon om te kijken wat het plantje deed....Het water was geel,heel erg geel!
Die avond ben ik met mijn zoon een mandje vol gaan plukken en heb daar soep van gekookt met als resultaat een liter prachtige gele verf.Daarin heb ik de hennepblaadjes weer geverfd en zo een afdruk gemaakt .
Gelukkig staat er nog veel verfkamille die nog in bloei moet komen zodat ik nog eens kan gaan oogsten.
Wat ik me wel afvraag is wat dit voor boom is...zo mooi!
Labels:
lapjes verven,
tuin,
verven met plantjes
woensdag 18 juni 2014
Tweede kans.
Alles wat op deze lap te zien had een andere bestemming.
De katoen is afval van een dekbedden fabriek. De kleur is de stof komt van blaadjes,bloemen takjes en bramen (had ik nog in de diepvries)
P.H.Plus.... Natrium carbonaat .Wordt gebruikt om de P.H.waarden in zwembaden op peil te houden.
Aluin....,bloed stelpend middel.
Soda.... schoonmaakmiddel.
Soja melk.... voor in de koffie.
Het koperen pannetje is eigenlijk een bloempot maar je kan er ook lapjes in verven.
Water komt uit de regenton voor de planten in de tuin.
De kleurstoffen komen ook uit de natuur.
Wortels van Meekrab ,stukjes sandelhout en blauwhout.Die dingen had ik nog uit de jaren zeventig!
Zelfs de kleur uit dit kleine bolzwammetje (uit mijn eigen tuin )gaf een prachtig oranje rode kleur.
Na de behandeling was het goudgeel maar heel mooi.
De tekening van het blad komt van het Mos-weg Ferro sulfaat .Meer een soort van roestpoeder zonder dat je stof stijf staat van de roest.
Het geeft een mooie tekening van het blad in de stof.
De kleuren zijn subtiel zacht en prachtig.Zelf ben ik erg tevreden met dit werk.
Om de handel zo eco mogelijk te houden heb ik als achterkant een paar ,gebruikte maar schone luiers gebruikt.
maandag 9 juni 2014
lapjes en blaadjes
Het blijft leuk om met lapjes te spelen.Nienke had alles mooi op een rijtje gezet dus kon ik zo aan de slag.
Het blad komt uit de gemeente tuin.
Mooi he?
Het blad komt uit de gemeente tuin.
Mooi he?
Abonneren op:
Posts (Atom)