donderdag 23 februari 2012

dag 2

Is de dag dat ik alle recepten heb berekend en op heb geschreven.Ik vind dat nog een heel werk maar als ik het niet doe raak ik geheid in de war.
Gelukkig kon ik ook beginnen met het verven van de eerste lapjes...

...en in de pan....

Het lijken wel mandarijntjes...

woensdag 22 februari 2012

De uitdaging dag 1

10  stapeltjes van 7 lapjes,25 bij 35 cm.Die allemaal in de kleuren geel,oranje en rood moeten worden geverft en er mag er niet een hetzelfde zijn...
Gaat me dat lukken?

maandag 20 februari 2012

handwerkbeurs Zwolle

Behalve wat saaie maar noodzakelijke spulletjes als Soda-ash,kleurfix en wat klosjes garen had ik niks nodig op de beurs,dacht ik.....Ik wilde wel graag bij van de Moosdijk kijken en daar vond ik maar liefst vier verfboeken!Ik heb ze gelijk gekocht want verfboeken heb je nooit genoeg,toch!
Heel blij ben ik met het boek van Elin Noble,elke verfster zou dat boek in de kast moeten hebben.

Verder wilde ik twee mooie dunne katoene lappen verven die ik van een vriendin kreeg.

Omdat ik de lappen van licht naar donker wil verven bouwde ik een heel geval om de lap steeds met verf te begieten in de hoop dat het werkte.Toen het naar mijn zin was heb ik het hele zaakje in plastik gepakt en een nacht laten broeden.
Nu hangen de lappen buiten met minimaal resultaat...
Dit moet beter kunnen....


Ben er wel tevreden over eigenlijk!

zondag 19 februari 2012

handwerkje

Ik kan er niks aan doen ...Echt alles wat ik maak,worden vanzelf bloemachtige figuurtjes.


donderdag 9 februari 2012

Sneeuwverflapjes

Leuk natuurlijk maar wat doe ik er mee?
Ik heb deze...

en deze...


tegelijk geverft.De eerste zat in de bovenste emmer en de 2de in het lekwater.De lappen zijn even groot.Ik heb ze goed gestreken en op elkaar gelegt,in vieren gevouwen en er 2 ronde vormen uitgesneden.(vond dat wel eng hoor want als je niet goed snijd heb je zomaar 2 lappen verpest)!


Ik vind de kleuren samen zo mooi dat ik er een mooi wandkleedje van wil maken. Denk dat heel mooi staat in de kamer van mijn schoonzus.


Heb een klein broddellapje gemaakt om de steek die ik in mijn hoofd had uit te proberen.Het wordt een hand werkje.
Verder heb ik deze lap...


Opnieuw gevouwen en met sneeuw en verf bewerkt.Ik vond de lijnen in deze lap echt lelijk!
Nu ziet de lap er zo uit...


Het is een drukke lap maar vast wel ergens voor te gebruiken.

woensdag 8 februari 2012

mandala op mijn manier.

Neem een witte lap van 75 x 75 cm.Op de foto is de lap blauw maar het is echt wit!Vouw de lap 4 x zodat je een mooie punt krijgt.Teken met een potlood 4 lijnen zoals op de foto.

(Zet dan je poes in een andere kamer,want hij loopt giga in de weg maar wil overal bijzijn)


Zorg dat je een aantal stiekjes klaar heb liggen.Ik doe aan er 2 knoopjes aan omdat ik niet genoeg kracht in mijn handen heb om ze er echt strak om te binden.Op deze manier is het een stuk beter en strakker.


Plooi langs elk potlood lijntje de stof en doe er een stiekje omheen.


Het lapje ziet er nu zo uit.
Schep nu een emmer verse sneeuw uit de tuin.


Ik doe de lap onder in de diepe zeef en strooi er wat soda ash over heen en dan de sneeuw,zoveel mogelijk!


Met een leeg potje oid.druk ik de sneeuw goed aan,evt.even wachten en dan nog een laag die je weer goed aan druk.


Srooi er nu een beetje verfpoeder overheen.Ik lees nogal eens dat je niet te zuinig moet zijn met de poeder maar daar ben ik het niet mee eens je krijgt als je veel poeder gebruikt juist van die saaie lappen.Ik gebruik maar 2 x een klein beetje(het is een beetje gokken).


De sneeuw is na een nacht wel gesmolten en het lapje doe ik nog even met het smelt water in de mgnetron.
Alles onder de kraan spoelen en de stiekjes doorknippen .Je lap is nu klaar en kan zo kletsnat naar buiten aan de lijn.De mijne ziet er nu zo uit....


Best mooi toch?
Ik laat de lap gewoon buiten drogen en als ik er aan toe ben was ik het pas.Mijn ervaring is dat dat best goed gaat,de lap is immers wel goed uitgespoelt.

dinsdag 7 februari 2012

mandala

Ik ben er nog niet mee klaar....Het verven met sneeuw geeft me zoveel voldoening!Het is net of ik elke dag een kadootje mag uitpakken...zo spannend!
De eerste foto is een stukje van deze....

De kleuren en vormen zijn zo verrassend!


Bij deze mandala heb ik het verfproces bewust onderbroken,gewoon om te zien hoe het er uit zag.De vormen zijn vrij scherp en weer heel anders spannend.Ik ben meer van de ronde vormen.


Hopelijk duurt de sneeuw nog een week ofzo....Ik wil nog een paar dingen uitproberen.

zondag 5 februari 2012

sneeuwverven

Inmiddels heb ik al een hele stapel...

Nu er sneeuw ligt wil ik ook echt veel verven.Ik heb dan ook gewerkt als een paard...zal vandaag of morgen wel weer de prijs moeeten betalen maar dan heb ik de lappen klaar!


Echt klaar zijn de lappen niet eens...Ik heb ze maar een keer uitgespoeld en zo kletsnat buiten gehangen,zodra ze maar een beetje droog zijn heb ik de lappen gestreken.Later ga ik ze wel goed wassen en opnieuw strijken.Voorlopig zijn ze droog en kan ik er lekker naar kijken.

vrijdag 3 februari 2012

sneeuwverven....

Is het geen plaatje?...en nog snel klaar ook.
Lapje vouwen,in een emmertje,laag sneeuw erop ,paar kleurtjes verf en soda ash en dan een 8 min in de magnetron op een laag vermogen..
Ik laat de lap amper afkoelen,knip de stiekjes door kort spoelen en dan zo aan de lijn.(ze zijn nu al bevroren).







Gaaf he?
Wat ben ik blij dat ik genoeg stof heb en een hele grote berg sneeuw!

Joepie.....sneeuw!

Eindelijk is het zover...Ik heb gelijk een grote lap in de tuin gelegt om zoveel mogelijk sneeuw op te vangen.Je weet maar nooit hoeveel er valt en zo heb ik snel een mooi beetje.
Een uur later heb ik een volle emmer en die is nu voor mij aan het verven.

Goed voor een stevige laag van een cm of 8.Ik heb de doek gelijk weer neergelegt zodat ik nog een emmer kan vullen.In deze zit een droge lap met verf en soda ash op de sneeuw,de volgende lap is nu aan het weken in de soda ash en ik zal deze hetzelfde verven.Eens kijken wat het verschil is.

vrijdag 27 januari 2012

nog meer lapjes....

Ik kan het niet laten....Proberen om zo veel mogelijke manieren mooie vlekken te verven.Ben er ook de hele week mee bezig geweest.

Met kleine stukjes ijs,brokjes soda,een beetje zout en natuurlijk procionpoeder en vooral heel veel geduld kreeg ik zulke prachtige vlekken....


Ik kan het gewoon niet laten om van alles uit te proberen.


Voor ddeze lappen heb ik paarse fluoriet gebruikt.

zaterdag 21 januari 2012

sneeuwverven

Bij ons is geen sneeuw gevallen hoor....Maar als je de diepvries een keertje perongeluk open laat staan heb je best een flink bergje sneeuw.
We hebben de vriezer niet laten ontdooien maar de sneeuw/ijs er uit gehakt en dat heb ik gelijk maar gebruikt om een paar lapjes te verven.

Zou er nog sneeuw vallen deze winter?Ik hoop het zo.....

donderdag 19 januari 2012

....Is het een tas....


Een tas dus!Een grote tas die ik met een zachtblauwe stof voerde .Eerdere tassen deed ik altijd met zwart maar dat is gewoon niet handig.Ik draag graag grote tassen en op een of andere manier zijn mijn tassen altijd een soort van Bermudadriehoek,je wil niet weten wat erin verdwijnt!

Mooie lappen zijn er om te gebruiken vind ik,alles in de kast leggen is toch jammer?