donderdag 4 februari 2016

donderdag

Gisteren was het dan zo ver!
Ik vond de uitdaging en ook nog iets wat me
maanden bezig houdt.
Ik ben al lang op zoek naar een mandje.
Een mandje waar een theepot en een theemuts
op past.
De muts wil ik zelf maken
het mandje kopen.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Nergens een mandje te vinden
Huishoudwinkels,tuincentra,
kringloop....
Mandjes genoeg maar
nooit de goede.

Toen bedacht ik om er zelf een te maken
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Via via zag ik een plaatje met een
Mandje van stof gemaakt op het naaimachien

Dit is de eerste poging.
Een dikke katoenen draad met een strookje stof er om heen.
Dat lukte maar was niet mooi.

Poging 2 ziet er beter uit.
Maar nu is mijn dikke draad op.(die ik eigenlijk te dun vind).
Hoe kom ik aan een dikke draad waar ik ook nog eens door heen
kan naaien?
Een touw maken van een afgescheurde strook katoen?
Nee dat is het niet.
Vlechten misschien?

Kijk dat is al beter.
Nu eens een echte proberen.
Ik scheur een heleboel stroken van 5 cm x 200cm en ga lekker vlechten.
Was even vergeten dat mijn poezebeest dat ook heel leuk vind.


Tja erg leuk hoor en poes maar dat schiet niet
op natuurlijk.
Dus poes naar buiten en ik weer aan het werk.

Ik heb nog een smalle strook stof om de vlecht gebonden.
Met een dikke nieuwe naald en een grote zigzag naai ik alles aan elkaar.
Totdat......

Wat ik dus nu braaf doe.




dinsdag 2 februari 2016

Dinsdag

Gisteren lekker veel kleine lapjes aan elkaar genaaid.
Het liep allemaal goed tot ik bij rij 7 was....
Opeens was ik 2 lapjes kwijt!

Toen ik eens goed ging kijken bleken het er 5 te zijn!
Waar zijn ze gebleven,is het sokkenmonster terug?


Gelukkig heb ik nog genoeg kleine stukjes om er nieuwe bij te zoeken.
Net ging het weer mis...

Het is niet goed te zien maar ik naaide de verkeerde kant op.
De ene rij moet van boven naar beneden en de anderen van juist andersom!
Hoe suf kan ik zijn?

Nu ik de rij heb uit gehaald ga ik gewoon weer verder met rij 10.


maandag 1 februari 2016

Maandag.

Gelukkig ben ik toch iets minder sukkelig dan ik dacht!
Van Aart kreeg ik uitleg over hoe je werkt met rasterquick.
Niet dat ik dat snapte...(sorry Aart) Maar het bracht me wel op het idee
om eens verder te kijken dan mijn neus lang is.
Eerst op YouTube gezocht en omdat ik daar niks vond
de vraag maar eens op het prikbord van de quiltpag. gesteld .

Het kwam er op neer dat ik het helemaal verkeert deed.
Wat ik nodig had was vieseline Pellon quilters grid.

Optie 1.
Alles uithalen wat ik tot nu toe klaar had en het grid ergens bestellen.
Dan moet ik dus ook alle lapjes in 5 x 5 cm knippen....
Optie 2.
Gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben en met het materiaal werken wat ik in huis heb.

Voor  mij geen moeilijke keus.
Ik doe gewoon mijn ding met wat ik heb.
Het raster in lang stroken knippen 5 cm breed en 17 x 5 cm lang.
Dan strook voor strook de lapjes er op naaien en de
stroken aan elkaar.

Dat gaat prima! Zo heb ik toch gemak van de lijnen van het raster en hoef
ik niet overnieuw te beginnen.
Want eerlijk is eerlijk ....Ik had boven staande liever weggegooit en was
misschien ooit nog eens overnieuw begonnen dan dat ik
al die kleine lapjes precies 5x5 cm.had moeten knippen.
 Er zaten weer leuke leer momentjes tussen.
Maar ik doe de dingen toch liever op mijn manier!

zondag 31 januari 2016

zondag

Als er een prijs zou zijn voor sukkels val ik zeker in de prijzen!


Hier was ik een tijdje geleden mee begonnen.17 x 17 lapjes allemaal in een andere kleur en zelf geverfd.
Dat was een leuke uitdaging want er moest natuurlijk balans in het grote geheel komen.
Ik was dan ook dagen bezig om alle lapjes op de goede plek te leggen.

Wat een geluk dat ik nog een stuk rasterquick had liggen.Dat leek een handig hulp middel want het zou me nooit lukken om 17 stukjes
aan elkaar te naaien en dan ook nog in een rechte lijn.
Het raster heeft lijnen van 5 cm en ik knipte alle lapjes 6,5 cm.
Veel te klein natuurlijk maar dat bedacht ik pas toen ik alle lapjes had uit geknipt.
Dus alle 17 x17 lapjes zijn eigenlijk 1 cm. te klein.... (Hoeveel is dat eigenlijk???)Uhhhh . 17 x10 = 170 dat 2 x = 340 _ 3 x 17 =51 .Dus 340 _ 51 =289. Geloof ik...


De eerste drie rijgen reeg ik op het raster vast maar dat werkte natuurlijk niet,dus weer eraf.
Toen dacht ik het raster in lange repen van 5 cm breed te knippen en zo de lapjes per stuk erop te naaien.

Dat gaat iets beter al blijven de lapjes wel klein maar een heel klein zoompje wil wel.
Blijf ik wel met de vraag zitten wat er zo quick aan rasterquick is!
Eigenlijk vind ik het maar lomp spul!


donderdag 28 januari 2016

donderdag

Er was eens een aardbei
die dood ging van verdriet
hij wilde zo graag rood zijn
dat werd die maar niet
hij was en hij bleef
zo groen als het gras
wist hij veel
dat hij een kikker was....

woensdag 27 januari 2016

Woensdag

Woensdag regendag...

Ik wil toch even mijn verhaal over de inktense blocks vertellen.
Toen ik die vorige week in huis kreeg waren ze heel erg stuk.
Een flinke deuk in het blik maar ook in de verpakking.
Op de verpakking hadden ze stickers met  BREEKBAAR
geplakt.
Ik kreeg een nieuwe doos krijtjes en mocht de kapotte gratis terug sturen.
Dat vind ik nog eens een goede service !
Met dank  aan Kunstburg uit Doesburg.

Alleen jammer dat ik nu uitgekleurd ben...
Ik zoek een nieuwe uitdaging en dat is soms lastig.
Dan maar een paar sokjes afbreien die al een poosje
liggen te wachten.

Twee sokken op een pen en dan beginnen met de tenen.
Blij dat ik dat heb geleerd wat al dat tellen gaat bij mij nooit goed.







lieve groet.



maandag 25 januari 2016

maandag

Vandaag is mijn jongste zoon jarig 29 jaar alweer!
Als ik er over na denk vind ik het erg verwonderlijk
dat een bijna 7 ponder van een halve meter kan uitgroeien
tot een hele lange gespierde spijker!



Een heerlijk mannetje.Echt mama's kind.

Ik bakte voor hem zijn favoriete taart kookte verse kippensoep en kaas stengels...


Alles is al op want we vierde het gisteren.

Ik heb wel een probleempje trouwens want ik ben eigenlijk
wel klaar met de intense kleuren,
Wat zal ik nu eens gaan doen?
Wie heeft er een uitdaging voor me???

Lieve groet van mij.



zaterdag 23 januari 2016

Zaterdag

Mijn werkje is klaar!



Ook werden mijn nieuwe intense blocks bezorgt....
Met in het blik een dikke deuk en de krijtjes kapot.

Het is nog erger dan op de foto want toen ik de krijtjes uit het blikje pakte was het haast poeder...Er zit erg veel pigment in en de kleuren zijn erg sterk maar hier is niet mee te werken.
Ik ben dan een volslagen onbenul en weet echt niet wat ik dan moet doen....Mijn zoon gelukkig wel en ik hoop dan maar dat het goed komt.

Gelukkig heb ik nog wel mijn potloden...

Dit is een tekening die ik maakte toen ik nog maar kort bezig was met mijn grote verdriet.
Het rouwen was nog erg rauw.Gelukkig gaat het nu iets beter.



 

lieve groet.




vrijdag 22 januari 2016

vrijdag

Voor  Eke en Aart.

Ik hoop dat jullie wat laten zien.Ben benieuwd hoe de artbars doen op stof en de medium die jullie gebruiken.

Ik gebruik de  art medium van Schjerning.Die doet het goed.
Heb na gebruik de lap echt heet uitgewassen en de stof was daarna  weer soepel.
De kleuren blijven heel helder en intens  wat ze ook beloofde.
Ik heb nog nooit textiel medium gebruikt,lijkt me ook vrij prijzig.
Omdat ik maar 20 % medium en 80 % water gebruik doe je toch heel lang met een potje van 250 ml. 5.75 euro.

De andere medium is van Liquitex en is een string gel , artist acrylic.
Deze is erg duur ! 14.15 euro voor 237 ml.
Maar ook daar heb je maar heel weinig van nodig.


Beide mediums had ik al in huis .Ik heb ze niet speciaal voor de kleurpotloden gekocht.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer waarom ik ze heb gekocht maar beiden zijn ooit door mij gebruikt.

Ik zou dus zeggen gebruik eerst wat je al hebt!Probeer het uit.
Dat doe ik ook altijd en soms kom je tot de leukste dingen.

Op de laatste tekening heb druppeltjes alcohol laten vallen.
Geeft een heel gaaf plaatje,Toch?

Nu  ga ik weer verder met mijn werk.Het begint een hele kleurige lap te worden.

En ik hoop dat vandaag mijn intense blocks komen.
Die een mooie aanvulling zijn bij de potloden.




donderdag 21 januari 2016

donderdag

Gisteren lekker opgeschoten met mijn werkje.

Met de naaimachine de lijnen gevolgd
en een stukje ingekleurd.

De kleuren zijn heel vaal maar worden prachtig als ik er met een penseel water en art medium over heen ga.

Wat een verschil!
Ik had 2 soorten art medium in huis en ze zijn beiden even goed.Er is geen verschil in werking maar de prijs is wel heel anders.....

Maar goed,ik ga lekker kleuren terwijl Wally haar werk doet.

( Wally is een stofzuiger die geheel zelfstandig haar werk doet)!



woensdag 20 januari 2016

woensdag

Ik ben van plan dit blog beter te gaan bij houden.
Voor mijzelf om meer structuur in mijn dag te krijgen
en om alles wat ik doe en maak op een rijtje te zetten.

Met de prachtige kleuren van de intense van Derwent op stof werken.

Materiaal en gereedschap.

Witte katoen
kleurpotloden
Art medium
penselen
gum
puntenslijper
teken potlood
passer
linialen








Ik begin met een lap stevig katoen en teken cirkels met mijn passer.
Dan met de liniaal wat lijnen om zo een mooie schaal verdeling te maken.
uit de vrije hand teken ik dan er allerlei figuurtjes in gewoon wat in mij op komt en wat ik leuk vind.
Een dunne vulling en de zelfde katoen voor de achterkant
Naaimachine in de vrije stand en alle lijnen  naaien.

Deze lap is klaar.


Hier nog wat stijf en ongewassen.


Gewassen  en droog is de lap weer lekker soepel en de kleuren zijn niet vaag geworden
Ik ben  wel tevreden met het resultaat.