donderdag 9 februari 2012

Sneeuwverflapjes

Leuk natuurlijk maar wat doe ik er mee?
Ik heb deze...

en deze...


tegelijk geverft.De eerste zat in de bovenste emmer en de 2de in het lekwater.De lappen zijn even groot.Ik heb ze goed gestreken en op elkaar gelegt,in vieren gevouwen en er 2 ronde vormen uitgesneden.(vond dat wel eng hoor want als je niet goed snijd heb je zomaar 2 lappen verpest)!


Ik vind de kleuren samen zo mooi dat ik er een mooi wandkleedje van wil maken. Denk dat heel mooi staat in de kamer van mijn schoonzus.


Heb een klein broddellapje gemaakt om de steek die ik in mijn hoofd had uit te proberen.Het wordt een hand werkje.
Verder heb ik deze lap...


Opnieuw gevouwen en met sneeuw en verf bewerkt.Ik vond de lijnen in deze lap echt lelijk!
Nu ziet de lap er zo uit...


Het is een drukke lap maar vast wel ergens voor te gebruiken.

woensdag 8 februari 2012

mandala op mijn manier.

Neem een witte lap van 75 x 75 cm.Op de foto is de lap blauw maar het is echt wit!Vouw de lap 4 x zodat je een mooie punt krijgt.Teken met een potlood 4 lijnen zoals op de foto.

(Zet dan je poes in een andere kamer,want hij loopt giga in de weg maar wil overal bijzijn)


Zorg dat je een aantal stiekjes klaar heb liggen.Ik doe aan er 2 knoopjes aan omdat ik niet genoeg kracht in mijn handen heb om ze er echt strak om te binden.Op deze manier is het een stuk beter en strakker.


Plooi langs elk potlood lijntje de stof en doe er een stiekje omheen.


Het lapje ziet er nu zo uit.
Schep nu een emmer verse sneeuw uit de tuin.


Ik doe de lap onder in de diepe zeef en strooi er wat soda ash over heen en dan de sneeuw,zoveel mogelijk!


Met een leeg potje oid.druk ik de sneeuw goed aan,evt.even wachten en dan nog een laag die je weer goed aan druk.


Srooi er nu een beetje verfpoeder overheen.Ik lees nogal eens dat je niet te zuinig moet zijn met de poeder maar daar ben ik het niet mee eens je krijgt als je veel poeder gebruikt juist van die saaie lappen.Ik gebruik maar 2 x een klein beetje(het is een beetje gokken).


De sneeuw is na een nacht wel gesmolten en het lapje doe ik nog even met het smelt water in de mgnetron.
Alles onder de kraan spoelen en de stiekjes doorknippen .Je lap is nu klaar en kan zo kletsnat naar buiten aan de lijn.De mijne ziet er nu zo uit....


Best mooi toch?
Ik laat de lap gewoon buiten drogen en als ik er aan toe ben was ik het pas.Mijn ervaring is dat dat best goed gaat,de lap is immers wel goed uitgespoelt.

dinsdag 7 februari 2012

mandala

Ik ben er nog niet mee klaar....Het verven met sneeuw geeft me zoveel voldoening!Het is net of ik elke dag een kadootje mag uitpakken...zo spannend!
De eerste foto is een stukje van deze....

De kleuren en vormen zijn zo verrassend!


Bij deze mandala heb ik het verfproces bewust onderbroken,gewoon om te zien hoe het er uit zag.De vormen zijn vrij scherp en weer heel anders spannend.Ik ben meer van de ronde vormen.


Hopelijk duurt de sneeuw nog een week ofzo....Ik wil nog een paar dingen uitproberen.

zondag 5 februari 2012

sneeuwverven

Inmiddels heb ik al een hele stapel...

Nu er sneeuw ligt wil ik ook echt veel verven.Ik heb dan ook gewerkt als een paard...zal vandaag of morgen wel weer de prijs moeeten betalen maar dan heb ik de lappen klaar!


Echt klaar zijn de lappen niet eens...Ik heb ze maar een keer uitgespoeld en zo kletsnat buiten gehangen,zodra ze maar een beetje droog zijn heb ik de lappen gestreken.Later ga ik ze wel goed wassen en opnieuw strijken.Voorlopig zijn ze droog en kan ik er lekker naar kijken.

vrijdag 3 februari 2012

sneeuwverven....

Is het geen plaatje?...en nog snel klaar ook.
Lapje vouwen,in een emmertje,laag sneeuw erop ,paar kleurtjes verf en soda ash en dan een 8 min in de magnetron op een laag vermogen..
Ik laat de lap amper afkoelen,knip de stiekjes door kort spoelen en dan zo aan de lijn.(ze zijn nu al bevroren).







Gaaf he?
Wat ben ik blij dat ik genoeg stof heb en een hele grote berg sneeuw!

Joepie.....sneeuw!

Eindelijk is het zover...Ik heb gelijk een grote lap in de tuin gelegt om zoveel mogelijk sneeuw op te vangen.Je weet maar nooit hoeveel er valt en zo heb ik snel een mooi beetje.
Een uur later heb ik een volle emmer en die is nu voor mij aan het verven.

Goed voor een stevige laag van een cm of 8.Ik heb de doek gelijk weer neergelegt zodat ik nog een emmer kan vullen.In deze zit een droge lap met verf en soda ash op de sneeuw,de volgende lap is nu aan het weken in de soda ash en ik zal deze hetzelfde verven.Eens kijken wat het verschil is.

vrijdag 27 januari 2012

nog meer lapjes....

Ik kan het niet laten....Proberen om zo veel mogelijke manieren mooie vlekken te verven.Ben er ook de hele week mee bezig geweest.

Met kleine stukjes ijs,brokjes soda,een beetje zout en natuurlijk procionpoeder en vooral heel veel geduld kreeg ik zulke prachtige vlekken....


Ik kan het gewoon niet laten om van alles uit te proberen.


Voor ddeze lappen heb ik paarse fluoriet gebruikt.

zaterdag 21 januari 2012

sneeuwverven

Bij ons is geen sneeuw gevallen hoor....Maar als je de diepvries een keertje perongeluk open laat staan heb je best een flink bergje sneeuw.
We hebben de vriezer niet laten ontdooien maar de sneeuw/ijs er uit gehakt en dat heb ik gelijk maar gebruikt om een paar lapjes te verven.

Zou er nog sneeuw vallen deze winter?Ik hoop het zo.....

donderdag 19 januari 2012

....Is het een tas....


Een tas dus!Een grote tas die ik met een zachtblauwe stof voerde .Eerdere tassen deed ik altijd met zwart maar dat is gewoon niet handig.Ik draag graag grote tassen en op een of andere manier zijn mijn tassen altijd een soort van Bermudadriehoek,je wil niet weten wat erin verdwijnt!

Mooie lappen zijn er om te gebruiken vind ik,alles in de kast leggen is toch jammer?



woensdag 18 januari 2012

dinsdag 17 januari 2012

wat vinden jullie?


Ik ben bezig om mijn blauwe werkje af te werken maar toen ik bijna zover was vroeg ik me af het niet mooier was met een rand er omheen.
Zo ziet het er nu uit....


Ik heb een beetje de P in want ik kan niet meer in mijn DASHBOARD komen....GGRRRR.
Geen idee wat er nu weer gebeurt,Ik ben zo onhandig met dit soort dingen en als ik het een beetje begin te snappen verandert er weer van alles...

zondag 15 januari 2012

Dingen die niet af zijn.

Ik ben eruit wat de zeester betreft....Heb de ster er gewoon uitgeknipt!
Ik vond de ster erg mooi maar de achtergrond deed zeer aan mijn ogen....kijk zelf maar....

Ik ben blij dat ik aan het knippen gegaan ben.Het knippen is nog niet klaar maar ik ben van plan om de ster gewoon op een nieuwe achtergrond te naaien.

Gisteravond heb ik de laatste steekjes aaan mijn blauwe kerstvakantiewerkje gedaan.Het moet nog afgewerkt worden maar ik ben er echt tevreden mee.
Dat afwerken blijft bij mij nogal eens liggen maar ik ga er mee aan de slag,net als deze....


Dit werk is al  van 2009 en ik heb het nooit meer aangekeken.Toch is het een leuk werk!

De kleurencirkel is ook al jaren oud maar daar ga ik mee aan de slag,deze week nog!
Zo heb ik nog een aantal dingen liggen....Als het me echt niet bevalt gaat het naar mijn dochter die het dan als vloerbedekking voor Zipje en Zopje gebruikt en daarna in de kliko gooit....
(Zipje en Zopje zijn 2 tamme ratjes)

woensdag 11 januari 2012

zeepverven en een beetje hulp gevraagt.

Vorige zomer heb ik een aantal lappen met zeep geverft,erg mooi maar het moet echt warmer zijn voor ik weer met zeep kan verven.
Dit is een van de lappen ....

Ik moet natuurlijk ook mijn nieuwe naaimachine leren kennen en dit is er een goede lap voor.


Ik heb er een grote (zee)ster op getekend en er een keer of vier over heen genaaid.Tussen de punten wil ik keijes naaien....
Nu ik het goed bekijk moet er nog veel aan gebeuren...Imand een idee?Ik vind de lap zo saai...

maandag 9 januari 2012

nogmaals klaar!

Aan dit quiltje ging heel veel verf werk vooraf.Ik heb het met zeep en procion keer op keer geverft.Het binnenstuk wilde ik graag wit houden,wat natuurlijk niet lukte  maar met een beetje bleekpoeder is het toch goed gekomen.Het is (bijna)helemaal hand gequilt met zelfgeverft garen.Ik ben er erg tevreden over.
Duidelijk te zien is dat ik me heb laten inspireren door de onderzee wereld.