Posts tonen met het label Ikkejurk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Ikkejurk. Alle posts tonen

zondag 17 januari 2016

Jurkjes

Met mode heb ik niks maar jurkjes draag ik graag en elke dag.
Heb er afgelopen tijd een heel stel gemaakt.

Ik begin met witte katoen om ze daarna in een mooi kleurtje te verven.


Met spiegeltjes die Ellen meebracht uit India.

Zo leuk.

Of wat borduurwerk.



Deze stof verfde ik voor het naaien.












 






maandag 25 februari 2013

wasmachinebak

Ik zocht al een poosje naar een grote bak om grote lappen in te verven.Bij kringloop enzo kan ik niks vinden.Ik dacht aan een bak  die onder dierenkooien zitten.Die zijn wel te koop maar veel te duur!
Zo waren we even bij De Gamma  vorige week en daar stond de bak die ik zocht,voor 13,25 een bak waar je een wasmachine in zet.
gisteren lag er weer genoeg sneeuw en ik weekte mijn grote lap van 2 bij 2 meter voor en legde mijn lap erin zoals ik wilde.Sneeuw en verf erop.....







Ik heb de lap er voorzichtig uit gehaald,zo goed mogelijk onder de koude kraan uitgespoeld en buiten gehangen.
Voor ik de lap in de wasmachine stop moet ik eerst al het vuil kwijt wat nog steeds aan de lap zit.

De lap is prachtig geworden!

groot genoeg voor een nieuwe Ikkejurk!
Bij ons is de sneeuw nu weg en ik hoop echt dat het ook weg blijft.Ik wil nu aan het voorjaar denken!



woensdag 16 januari 2013

Heksenjas.

Bijna 2 kilo stof moest ik verven voor de heksenjas....en dat is echt veel!
Bij Lia....
http://www.stoftotverven.nl/epages/61972077.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61972077/Categories/Gebruiksaanwijzingen/%22STV%20Procion%20textielverf%22
Las ik dit.
Gelukkig kan je lia altijd bellen en heeft ook eigenlijk altijd een oplossing.
Ik stopte de lappen eerst in de wasmachine om te spoelen zodat ze goed nat waren.Haalde de lappen er weer uit, 100 gram verfpoeder in de trommel,500 gram soda en 500 gram zout even de trommel wiegen zodat de verf en alles door de gaatje zijn gezakt .De natte lappen er weer in en de machine op 60 graden laten draaien.Ik heb toen nog 10 liter water bij gevoegd om de stof de ruimte te geven.

De jas is zo goed als klaar en het is zoals ik hoopte dat hij zou worden.Er moeten nog knopen op maar die moet ik nog zoeken.






Hier moet een mens toch wel blij van worden?
Joke vroeg of ik het patroon zelf had getekend, ja ik heb het zelf getekend maar wel naar een bestaande jas.Een vriendin van mij heeft een heksenjas en ik wilde hem al jaren namaken maar het kwam er nooit van.
Omdat het een zomerjas is kan ik het nu even lenen en heb hem dus nagemaakt.



donderdag 10 januari 2013

Heksenjas deel 2

Het is goed gelukt!Het verven met de scoubidou touwtjes.Hoe meer weerstand je aan de touwtjes geeft hoe langzamer ze druppelen.Het is een kwestie van uit proberen.






Het is niet zo goed te zien maar de jas heeft 2 lange capuchons  die ook als sjaal gedragen kunnen worden.Zelf ga ik deze jas niet dragen maar weggeven misschien dat de kunstclub hem wil hebben?
Als iemand er belangstelling voor heeft hoor ik dat graag.Bij meerdere verlood ik de jas.
De jas is niet gevoerd en heeft geen sluiting.

Maar wel hele mooie vlekken!

woensdag 9 januari 2013

Heksenjas en scoubidou

Heerlijke combinatie toch?

Voor en achter en nog eens heel erg wit!
Het is een proefjas ik wilde eerst eens met gewone witte katoen aan de gang voor ik mijn mooie ( en dure  ) stof zou verpesten.
Wit vraagt natuurlijk wel om een kleurtje en dat deed ik met scoubidoutouwtjes.....

De scoubodou touwtjes zijn hol,net een rietje en daar kan je dus heel grappig mee verven!Door de dunnen slangetjes druppelt de verf op de stof om daar weer mooie vormen te maken.
Zelf ben ik weer erg nieuwsgierig naar her resultaat maar ik moet toch echt tot morgen wachten.




vrijdag 28 december 2012

knipsels

Ik ben er gewoon dol op!

Achterpandje voor een nieuwe Ikkejurk.

Het vastnaaien is nogal veel werk maar het heeft geen haast.


donderdag 13 december 2012

sneeuwverven

Soms vraag ik me af wat ik moet doen met mijn sneeuwgeverfde lapjes en soms weet ik het gelijk....
...een beetje knippen,plakken en naaien en je hebt zomaar een jurk!

Een echte Ikkejurk!

Dit zijn de andere lapjes.Ik heb alleen  Onyx gebruikt,want het mag dan zwart zijn maar alleen in zwart zit zoveel kleur.














maandag 3 december 2012

Het is al weer een paar jaar geleden dat Aart me een stuk stof stuurde....Katoen glans kreuk velvet.
De lap was zo mooi dat ik die voor een mooie gelegenheid wilde bewaren,kerst ofzo?
Vorige week verfde ik de lap kongingsblauw samen met nog andere lappen.De lap was alleen prachtig lila geworden...
Ik naaide er een klein jasje van voor bij mijn nieuwe jurk.Die dus nog lang niet af is.

Ben nog druk aan het voorpandje bezig.

maandag 24 oktober 2011

klaar!

Mijn oudbollige jurk is klaar en goed gelukt al zeg ik het zelf ;-).

Ik heb de jurk samen met een T shirt en een legging in de wasmachine geverft.500 gr.zout,500 gr. soda,15 gr.Turq.5 gr.Azuriet en 5 gr. Rose Tour.Dat alles op 40 graden en de was duurde  120 min.Dan komt er dit uit!


Een jurk die ook geschikt is voor de winter....Ik draag zomers en winters de zelfde kleding,alleen de kleur pas ik aan(en ik draag er natuurlijk iets meer onder)

vrijdag 21 oktober 2011

Lekker oudbollig

Mijn beide oma's konden heel mooi haken.Ze zijn al jaren dood maar ik heb nog mooi haakwerk van ze.

Dit kantje is gehaakt door oma Maartje dat kan ik zien omdat er met 3 verschillende garens is gehaakt.Oma Jet zou dat nooit gedaan hebben!Oma Maartje was heel zuinig en gooide nooit iets weg wat ooit nog eens gebruikt kon worden. Ik wilde erg graag dit kantje nahaken  als randje  voor een nieuwe jurk.Het spinachtige middenstuk kreeg ik na heel wat geprut echt niet voor elkaar!Het blijft voor mij dus een raadsel hoe het gehaakt is...Wie het weet mag het zeggen.
Ik haakte dus maar een deel van het buitenste stuk,ook best leuk.


Gisteren heb ik het kantje vast op een deel van mijn nieuwe jurk genaaid.Ik maak de jurk van mooie witte katoen en als het af is verf ik het pas.