woensdag 4 februari 2015

lapjes geverft met sneeuw en procion

 





nieuwe theedoeken.  Ook met sneeuw...





Voor mijn nieuwe keuken.

Nog een sneeuwwerkje onder de naaimachine...




....en zo rommel ik maar door....

maandag 2 februari 2015

Ik heb een jaar lang rond gezworven
door de straten van mijn ziel.
Met een  rugzak vol van heimwee en verlangen
Ik heb gedronken met mijn onrust
en gelachen met mijn pijn
Ik heb geslenterd met mijn dromen
die niet uitgekomen zijn
Ik heb een jaar lang gezworven door mijn ziel.

Ik heb een wereldreis gemaakt
door het diepst van mijn gedachten
en ik heb elke uithoek van mijn zelf bezocht
Ik heb geslapen met mijn twijfels
en gedanst met mijn geweten
Met mijn oude idealen
bij het maanlicht opgezeten
Ik heb een wereldreis gemaakt door mijn gedachten.

Ik heb een jaarlang lopen dwalen
door de kamers van mijn hart
Ook al waren die vaak
Bloedeloos en leeg
Ik heb gevochten met mijn angsten
en gefeest met mijn verlangen
Ik heb de kale witte muren
met mijn liefde volgehangen.

En nu ben ik net een paar minuten
terug van weggeweest
Ik heb mijn rugzak zomaar
in een hoek gesmeten
Het is een reis geweest
Om nooit meet te vergeten.

woensdag 6 augustus 2014

Ik stop ermee!

Ik ga stoppen met dit blog,kan en wil het niet meer .
Zaterdag 2 augustus trouwde onze zoon en het was een prachtig feest.De hele fam. bij elkaar en alle vrienden.mooi weer en goeie muziek.
Mijn oude papa was er bij en genoot van alles om hem heen.Om 24.00 uur bracht oudste Broer hem naar bed.
Iedereen bleef daar slapen en het was pas om 4.30 echt stil.
Zondag gingen we nog even door totdat alles op was en alles was opgeruimd .Het feest was in de hele grote tuin van schoonzus en zwager.
In de nacht van zondag/maandag is mijn grote broer in zijn eigenhuis overvallen en hebben ze hem de hersens ingeslagen om een beetje geld.Oudste Broer heeft het niet overleefd.
Hij was mijn eigen grote knuffelbeer-Broer.Hij was het die mij trooste met zijn grote lijf en in zijn sterke armen voelde ik me veilig.
Vijf maanden na het verlies van mama en manlief moet ik nu ook Broer missen.
Hoe ik dit moet aan pakken weet ik niet,heb tijd nodig,veel tijd maar allemaalkleurtjes is voor mij niet meer van toepassing!Het is eerder grijsengrauw.
Ik wil iedereen bedanken voor de steun en de liefde.
Liefs van Marrie-Jette.

donderdag 31 juli 2014




Van de lappen die met planten zijn geverfd heb ik een jurkje voor mijn schoondochter genaaid.
Ze wil hem graag zondag aan dus....
Zaterdag gaan ze trouwen,dus groot feest bij schoonzus in de tuin.
Om die reden naaide ik ook meters vlaggetjes!Een hele leuke manier om eens met eren van hopen restjes af te komen.

 

 



Hier worden zoon en dochter getrouwd....


Ik mocht achter glas meekijken.Lekker simpel toch?

 

zondag 6 juli 2014

Nieuwe stoeltjes voor mijn zomerhuis.

Zijn ze niet prachtig?

En helemaal gemaakt door zoon Merlijn,eigen ontwerp.Ze zitten nog lekker ook .

Het kleedje op de tafel is van mijn hand en helemaal met de hand gemaakt.


Vol met hartjes en krullen gequilt een heerlijk werkje.
Dankjewel lieve zoon!
( dat het oranje is heeft niets met voetbal te maken hoor!Ik had behoefte aan een warme kleur en dan is oranje heel geschikt).

maandag 30 juni 2014

Tuin

Gewoon omdat ik er zelf zo van geniet!











dinsdag 24 juni 2014

De avonturen van een verfster deel weetikveel.

Omdat het zulk lekker weer is en omdat ik moet bewegen is fietsen voor mij prettig.
Dus fiets ik heel wat af . Lekker op mijn gemakje zodat ik alles goed kan zien.
Zo kwam ik dit tegen.....

Naast de wijk waar ik woon is een hogere landbouwschool.
Ik vroeg netjes of ik een paar blaadjes mocht.Ze wezen me eerst op dat bordje en legde uit dat ik het echt alleen maar zou gebruiken om een afdruk te maken.
Het mocht!


Ik was er nogal tevreden over.

Een paar dagen eerder vond ik zomaar verfkamille op een verwildert stukje grond.Hoe gaaf is dat?
Ik plukte een paar bloemetjes,deed ze thuis in een potje water en in de magnetron.

Op vol vermogen dat wel.Gewoon om te kijken wat het plantje deed....Het water was geel,heel erg geel!
Die avond ben ik met mijn zoon een mandje vol gaan  plukken en heb daar soep van gekookt met als resultaat een liter prachtige gele verf.Daarin heb ik de hennepblaadjes weer geverfd en zo een afdruk gemaakt .
Gelukkig staat er nog veel verfkamille die nog in bloei moet komen zodat ik nog eens kan gaan oogsten.

Wat ik me wel afvraag is wat dit voor boom is...zo mooi!






woensdag 18 juni 2014

Tweede kans.

 

   Alles wat op deze lap te zien had een andere bestemming.
De katoen is afval van een dekbedden fabriek. De kleur is de stof komt van blaadjes,bloemen takjes en bramen (had ik nog in de diepvries)
 
 
De lapjes heb ik voor behandeld met,
P.H.Plus.... Natrium carbonaat .Wordt gebruikt om de P.H.waarden in zwembaden op peil te houden.
Aluin....,bloed stelpend  middel.
Soda.... schoonmaakmiddel.
Soja melk.... voor in de koffie.
Het koperen pannetje is eigenlijk een bloempot maar je kan er ook lapjes in verven.
Water komt uit de regenton voor de planten in de tuin.
De kleurstoffen komen ook uit de natuur.
Wortels van Meekrab ,stukjes sandelhout en blauwhout.Die dingen had ik nog uit de jaren zeventig!

Zelfs de kleur uit dit kleine bolzwammetje (uit mijn eigen tuin )gaf een prachtig oranje rode kleur.

Na de behandeling was het goudgeel maar heel mooi.


De tekening van het blad komt van het Mos-weg  Ferro sulfaat .Meer een soort van roestpoeder zonder dat je stof stijf staat van de roest.
Het geeft een mooie tekening van het blad in de stof.

De kleuren zijn subtiel zacht en prachtig.Zelf ben ik erg tevreden met dit werk.
Om de handel zo eco mogelijk te houden heb ik als achterkant een paar ,gebruikte maar schone luiers gebruikt.




                                                                                                                                                                        

maandag 9 juni 2014

lapjes en blaadjes

Het blijft leuk om met lapjes te spelen.Nienke had alles mooi op een rijtje gezet dus kon ik zo aan de slag.

Het blad komt uit de gemeente tuin.








Mooi he?