donderdag 11 februari 2016
donderdag
Zijn ze niet mooi?
Alleen klopt het recept van een stapeltje niet...
Dit is het goede stapeltje.
Dit is ook een goed stapeltje .Waarvan dus het recept niet klopt.
Ik vind alle lapjes gewoon mooi!
Geloof het of niet maar dit zijn 147 stukjes stof
van 25 x 25 cm.
Nu zitten er 100 in mijn verfpan
van geel tot blauw.
Ze zitten er al een dag in
en moeten tot morgen wachten.
Vanmiddag zijn er andere dingen
die mijn aandacht vragen.
Labels:
kleurencirkel.,
lapjes verven .
dinsdag 9 februari 2016
dinsdag
Gisteren is er iets verkeerd gegaan met verven.
Ik heb de boel op een andere manier door elkaar
gegooid .....
foutje?
Vanmorgen heb ik ze gespoeld en toen wist ik zeker
dat het niet was wat ik voor ogen had.
Ik hing het even buiten maar het ging regenen.
Nu zijn ze gewassen en ben ik bezig om ze te strijken.
Morgen komt er een foto van.
Ik laat me de kop niet gek maken en ben
gewoon overnieuw begonnen.
De zakjes zitten nu in mijn verfpan.
Nog even een handige tip!
Als je in zakjes verft gebruik je veel zakjes.
Ik doe ze in een bakje
en dan nog een en nog een...
Er passen met gemak 30 zakjes in een bakje
dat betekend dat je niet elke keer opnieuw een
zakje hoeft te pakken maar door kan gaan
met verven.
Zelf vind ik dat super handig!
O ja een kleuren cirkel van 30 kleuren
zijn 3 x 70 lapjes en natuurlijk geen 77!
Ik heb de boel op een andere manier door elkaar
gegooid .....
foutje?
Vanmorgen heb ik ze gespoeld en toen wist ik zeker
dat het niet was wat ik voor ogen had.
Ik hing het even buiten maar het ging regenen.
Nu zijn ze gewassen en ben ik bezig om ze te strijken.
Morgen komt er een foto van.
Ik laat me de kop niet gek maken en ben
gewoon overnieuw begonnen.
De zakjes zitten nu in mijn verfpan.
Nog even een handige tip!
Als je in zakjes verft gebruik je veel zakjes.
Ik doe ze in een bakje
en dan nog een en nog een...
Er passen met gemak 30 zakjes in een bakje
dat betekend dat je niet elke keer opnieuw een
zakje hoeft te pakken maar door kan gaan
met verven.
Zelf vind ik dat super handig!
O ja een kleuren cirkel van 30 kleuren
zijn 3 x 70 lapjes en natuurlijk geen 77!
Labels:
kleurencirkel.,
lapjes verven .
maandag 8 februari 2016
maandag.
Lapjes verven.
Ik kan er niks aan doen maar zo nu
en dan moet ik gewoon lapjes verven.
Ik wil een kleuren cirkel verven.
Van 30 kleuren en van elke
kleur weer 7 gradaties.
Dat zijn dus 3 x 77 lapjes!
Voor bereiding is het halve werk
Dat is zeker zo al.

Ik ben begonnen met 77 lapjes te scheuren van 25 bij 25 cm.
Ze hebben allemaal en nummer en een cijfer gekregen.
In de week zetten met een schep zout.
Dat is nodig omdat de stof gepapt is.
De rol stof die ik kocht van 50 meter
zit dus vol appret en is dus niet P.F.D.
=Prepared For Dyeing.(ik hoop dat ik dat goed schrijf)?
Ik maak 11 bakjes met daarin 10 ml verf.
Van geel naar rood.
Geel = 3 gr.citrien +7 gr.barnsteen.
Rood =1 gr.robijn + 9 gr. r. tourmalijn.
Blauw =2 gr. azuriet + 8 gr. turquoise.
Aan maken met 100 ml warm water .
Hoewel ik dit al zo vaak heb gedaan moet
ik het voor mij zelf altijd opnieuw
opschrijven.
Net of je het wiel keer op keer moet
uitvinden.....
Omdat ik in zakjes verf doe ik er vast een stuk of 10
om het bakje heen zo dat ik door kan gaan.
Een emmer met 5 liter water voor de soda-as.
35 gr.per liter.
In elk bakje zit dus 10 ml verfoplossing.
Ik noem dat de stamoplossing.
Doe er dan 20 ml. water bij.
Even lekker roeren en dan 20ml. eruit en in een
zakje daar gaat lapje 1 bij en 50 ml.
soda-as oplossing.
20 ml. water bij de stamoplossing en
ook weer roeren 20 ml. in een nieuw zakje en lapje 2 erbij.
Mijn stamoplossing wordt op die manier
steeds minder krachtig maar dat is juist de
bedoeling!
Lapje 7 krijgt dan het laatste beetje en
als ik dat dan 11 keer gedaan heb zitten
er 77 zakjes in mijn verfpan.
Op dit moment ben ik nog lang niet klaar
want ik ben pas bij 6 dus nog even werk.
Ik kan er niks aan doen maar zo nu
en dan moet ik gewoon lapjes verven.
Ik wil een kleuren cirkel verven.
Van 30 kleuren en van elke
kleur weer 7 gradaties.
Dat zijn dus 3 x 77 lapjes!
Voor bereiding is het halve werk
Dat is zeker zo al.
Ik ben begonnen met 77 lapjes te scheuren van 25 bij 25 cm.
Ze hebben allemaal en nummer en een cijfer gekregen.
In de week zetten met een schep zout.
Dat is nodig omdat de stof gepapt is.
De rol stof die ik kocht van 50 meter
zit dus vol appret en is dus niet P.F.D.
=Prepared For Dyeing.(ik hoop dat ik dat goed schrijf)?
Ik maak 11 bakjes met daarin 10 ml verf.
Van geel naar rood.
Geel = 3 gr.citrien +7 gr.barnsteen.
Rood =1 gr.robijn + 9 gr. r. tourmalijn.
Blauw =2 gr. azuriet + 8 gr. turquoise.
Aan maken met 100 ml warm water .
Hoewel ik dit al zo vaak heb gedaan moet
ik het voor mij zelf altijd opnieuw
opschrijven.
Net of je het wiel keer op keer moet
uitvinden.....
Omdat ik in zakjes verf doe ik er vast een stuk of 10
om het bakje heen zo dat ik door kan gaan.
Een emmer met 5 liter water voor de soda-as.
35 gr.per liter.
In elk bakje zit dus 10 ml verfoplossing.
Ik noem dat de stamoplossing.
Doe er dan 20 ml. water bij.
Even lekker roeren en dan 20ml. eruit en in een
zakje daar gaat lapje 1 bij en 50 ml.
soda-as oplossing.
20 ml. water bij de stamoplossing en
ook weer roeren 20 ml. in een nieuw zakje en lapje 2 erbij.
Mijn stamoplossing wordt op die manier
steeds minder krachtig maar dat is juist de
bedoeling!
Lapje 7 krijgt dan het laatste beetje en
als ik dat dan 11 keer gedaan heb zitten
er 77 zakjes in mijn verfpan.
Op dit moment ben ik nog lang niet klaar
want ik ben pas bij 6 dus nog even werk.
Labels:
kleurencirkel.,
lapjes verven
zondag 7 februari 2016
zondag.
Alle lapjes van de watervalquilt zitten vast.
Moet nog wel even bedenken hoe ik
de quilt ga afwerken en hoe door te quilten.
Een mooi hand werkje denk ik.
Ik vind het wel leuk om naar te kijken.
Voorlopig mag de top op mijn prik-
bord blijven hangen .
Heel wat jaartjes geleden maakte ik
ook al zoiets.
Met allerlei lapjes en overal vandaan.
Hij is behoorlijk verschoten,vandaar de vele
lichte stukjes, omdat hij een jaar ofzo in de tuin heeft gehangen.
Wat ik weer leuk vind om te zien is dat ik toen ook al goed
de kleuren cirkel gebruikte.
Moet nog wel even bedenken hoe ik
de quilt ga afwerken en hoe door te quilten.
Een mooi hand werkje denk ik.
Ik vind het wel leuk om naar te kijken.
Voorlopig mag de top op mijn prik-
bord blijven hangen .
Heel wat jaartjes geleden maakte ik
ook al zoiets.
Met allerlei lapjes en overal vandaan.
Hij is behoorlijk verschoten,vandaar de vele
lichte stukjes, omdat hij een jaar ofzo in de tuin heeft gehangen.
Wat ik weer leuk vind om te zien is dat ik toen ook al goed
de kleuren cirkel gebruikte.
Labels:
watervalquilt,
zelfgeverfde lapjes.
zaterdag 6 februari 2016
zaterdag
De theemuts is klaar!
Het is een beetje een lomp ding geworden
maar de theepot is ook een beetje zo
Nu moet ik nog afwachten of die
pot er ook in past.
Dat zal wel prettig zijn.
De stof is met sneeuw geverfd en
door mij met vele steekjes
geborduurd.
De kleuren zijn werkelijk een stuk warmer
dan op de foto.Geel en mosgroen.
Nu dit klaar is ga ik weer fijn verder
met mijn waterval werkje.
Het is een beetje een lomp ding geworden
maar de theepot is ook een beetje zo
Nu moet ik nog afwachten of die
pot er ook in past.
Dat zal wel prettig zijn.
De stof is met sneeuw geverfd en
door mij met vele steekjes
geborduurd.
De kleuren zijn werkelijk een stuk warmer
dan op de foto.Geel en mosgroen.
Nu dit klaar is ga ik weer fijn verder
met mijn waterval werkje.
Labels:
mandje van stof,
theemuts
vrijdag 5 februari 2016
vrijdag.
Hier zit ik dus niet op te wachten!
Het gebeurde nog eens en nog eens.
Dus verzin ik iets anders.
Ik heb nog wat resten fiberfil
zou dat beter zijn en is
het wel stevig genoeg?
Het werkt....
Het mandje krijgt vorm.
Vulling erin.
De binnen ook een vulling verstopt onder
een lapje.
Op de bodem een proef stukje om het stevig te maken.
Ik naai beide boven delen aan elkaar vast en ga op zoek
naar een idee hoe ik de thee muts wil maken.
Het gebeurde nog eens en nog eens.
Dus verzin ik iets anders.
Ik heb nog wat resten fiberfil
zou dat beter zijn en is
het wel stevig genoeg?
Het werkt....
Het mandje krijgt vorm.
Vulling erin.
De binnen ook een vulling verstopt onder
een lapje.
Op de bodem een proef stukje om het stevig te maken.
Ik naai beide boven delen aan elkaar vast en ga op zoek
naar een idee hoe ik de thee muts wil maken.
Labels:
mandje van stof,
theemuts
donderdag 4 februari 2016
donderdag
Gisteren was het dan zo ver!
Ik vond de uitdaging en ook nog iets wat me
maanden bezig houdt.
Ik ben al lang op zoek naar een mandje.
Een mandje waar een theepot en een theemuts
op past.
De muts wil ik zelf maken
het mandje kopen.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Nergens een mandje te vinden
Huishoudwinkels,tuincentra,
kringloop....
Mandjes genoeg maar
nooit de goede.
Toen bedacht ik om er zelf een te maken
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Via via zag ik een plaatje met een
Mandje van stof gemaakt op het naaimachien
Dit is de eerste poging.
Een dikke katoenen draad met een strookje stof er om heen.
Dat lukte maar was niet mooi.
Poging 2 ziet er beter uit.
Maar nu is mijn dikke draad op.(die ik eigenlijk te dun vind).
Hoe kom ik aan een dikke draad waar ik ook nog eens door heen
kan naaien?
Een touw maken van een afgescheurde strook katoen?
Nee dat is het niet.
Vlechten misschien?
Kijk dat is al beter.
Nu eens een echte proberen.
Ik scheur een heleboel stroken van 5 cm x 200cm en ga lekker vlechten.
Was even vergeten dat mijn poezebeest dat ook heel leuk vind.
Tja erg leuk hoor en poes maar dat schiet niet
op natuurlijk.
Dus poes naar buiten en ik weer aan het werk.
Ik heb nog een smalle strook stof om de vlecht gebonden.
Met een dikke nieuwe naald en een grote zigzag naai ik alles aan elkaar.
Totdat......
Wat ik dus nu braaf doe.
Ik vond de uitdaging en ook nog iets wat me
maanden bezig houdt.
Ik ben al lang op zoek naar een mandje.
Een mandje waar een theepot en een theemuts
op past.
De muts wil ik zelf maken
het mandje kopen.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Nergens een mandje te vinden
Huishoudwinkels,tuincentra,
kringloop....
Mandjes genoeg maar
nooit de goede.
Toen bedacht ik om er zelf een te maken
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Via via zag ik een plaatje met een
Mandje van stof gemaakt op het naaimachien
Dit is de eerste poging.
Een dikke katoenen draad met een strookje stof er om heen.
Dat lukte maar was niet mooi.
Poging 2 ziet er beter uit.
Maar nu is mijn dikke draad op.(die ik eigenlijk te dun vind).
Hoe kom ik aan een dikke draad waar ik ook nog eens door heen
kan naaien?
Een touw maken van een afgescheurde strook katoen?
Nee dat is het niet.
Vlechten misschien?
Kijk dat is al beter.
Nu eens een echte proberen.
Ik scheur een heleboel stroken van 5 cm x 200cm en ga lekker vlechten.
Was even vergeten dat mijn poezebeest dat ook heel leuk vind.
Tja erg leuk hoor en poes maar dat schiet niet
op natuurlijk.
Dus poes naar buiten en ik weer aan het werk.
Ik heb nog een smalle strook stof om de vlecht gebonden.
Met een dikke nieuwe naald en een grote zigzag naai ik alles aan elkaar.
Totdat......
Wat ik dus nu braaf doe.
Labels:
lapjes verven,
mandje van stof
dinsdag 2 februari 2016
Dinsdag
Gisteren lekker veel kleine lapjes aan elkaar genaaid.
Het liep allemaal goed tot ik bij rij 7 was....
Opeens was ik 2 lapjes kwijt!
Toen ik eens goed ging kijken bleken het er 5 te zijn!
Waar zijn ze gebleven,is het sokkenmonster terug?
Gelukkig heb ik nog genoeg kleine stukjes om er nieuwe bij te zoeken.
Net ging het weer mis...
Het is niet goed te zien maar ik naaide de verkeerde kant op.
De ene rij moet van boven naar beneden en de anderen van juist andersom!
Hoe suf kan ik zijn?
Nu ik de rij heb uit gehaald ga ik gewoon weer verder met rij 10.
Het liep allemaal goed tot ik bij rij 7 was....
Opeens was ik 2 lapjes kwijt!
Toen ik eens goed ging kijken bleken het er 5 te zijn!
Waar zijn ze gebleven,is het sokkenmonster terug?
Gelukkig heb ik nog genoeg kleine stukjes om er nieuwe bij te zoeken.
Net ging het weer mis...
Het is niet goed te zien maar ik naaide de verkeerde kant op.
De ene rij moet van boven naar beneden en de anderen van juist andersom!
Hoe suf kan ik zijn?
Nu ik de rij heb uit gehaald ga ik gewoon weer verder met rij 10.
Labels:
lapjes verven,
watervalquilt
maandag 1 februari 2016
Maandag.
Gelukkig ben ik toch iets minder sukkelig dan ik dacht!
Van Aart kreeg ik uitleg over hoe je werkt met rasterquick.
Niet dat ik dat snapte...(sorry Aart) Maar het bracht me wel op het idee
om eens verder te kijken dan mijn neus lang is.
Eerst op YouTube gezocht en omdat ik daar niks vond
de vraag maar eens op het prikbord van de quiltpag. gesteld .
Het kwam er op neer dat ik het helemaal verkeert deed.
Wat ik nodig had was vieseline Pellon quilters grid.
Optie 1.
Alles uithalen wat ik tot nu toe klaar had en het grid ergens bestellen.
Dan moet ik dus ook alle lapjes in 5 x 5 cm knippen....
Optie 2.
Gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben en met het materiaal werken wat ik in huis heb.
Voor mij geen moeilijke keus.
Ik doe gewoon mijn ding met wat ik heb.
Het raster in lang stroken knippen 5 cm breed en 17 x 5 cm lang.
Dan strook voor strook de lapjes er op naaien en de
stroken aan elkaar.
Dat gaat prima! Zo heb ik toch gemak van de lijnen van het raster en hoef
ik niet overnieuw te beginnen.
Want eerlijk is eerlijk ....Ik had boven staande liever weggegooit en was
misschien ooit nog eens overnieuw begonnen dan dat ik
al die kleine lapjes precies 5x5 cm.had moeten knippen.
Er zaten weer leuke leer momentjes tussen.
Maar ik doe de dingen toch liever op mijn manier!
Van Aart kreeg ik uitleg over hoe je werkt met rasterquick.
Niet dat ik dat snapte...(sorry Aart) Maar het bracht me wel op het idee
om eens verder te kijken dan mijn neus lang is.
Eerst op YouTube gezocht en omdat ik daar niks vond
de vraag maar eens op het prikbord van de quiltpag. gesteld .
Het kwam er op neer dat ik het helemaal verkeert deed.
Wat ik nodig had was vieseline Pellon quilters grid.
Optie 1.
Alles uithalen wat ik tot nu toe klaar had en het grid ergens bestellen.
Dan moet ik dus ook alle lapjes in 5 x 5 cm knippen....
Optie 2.
Gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben en met het materiaal werken wat ik in huis heb.
Voor mij geen moeilijke keus.
Ik doe gewoon mijn ding met wat ik heb.
Het raster in lang stroken knippen 5 cm breed en 17 x 5 cm lang.
Dan strook voor strook de lapjes er op naaien en de
stroken aan elkaar.
Dat gaat prima! Zo heb ik toch gemak van de lijnen van het raster en hoef
ik niet overnieuw te beginnen.
Want eerlijk is eerlijk ....Ik had boven staande liever weggegooit en was
misschien ooit nog eens overnieuw begonnen dan dat ik
al die kleine lapjes precies 5x5 cm.had moeten knippen.
Er zaten weer leuke leer momentjes tussen.
Maar ik doe de dingen toch liever op mijn manier!
Labels:
lapjes verven,
watervalquilt
zondag 31 januari 2016
zondag
Als er een prijs zou zijn voor sukkels val ik zeker in de prijzen!
Hier was ik een tijdje geleden mee begonnen.17 x 17 lapjes allemaal in een andere kleur en zelf geverfd.
Dat was een leuke uitdaging want er moest natuurlijk balans in het grote geheel komen.
Ik was dan ook dagen bezig om alle lapjes op de goede plek te leggen.
Wat een geluk dat ik nog een stuk rasterquick had liggen.Dat leek een handig hulp middel want het zou me nooit lukken om 17 stukjes
aan elkaar te naaien en dan ook nog in een rechte lijn.
Het raster heeft lijnen van 5 cm en ik knipte alle lapjes 6,5 cm.
Veel te klein natuurlijk maar dat bedacht ik pas toen ik alle lapjes had uit geknipt.
Dus alle 17 x17 lapjes zijn eigenlijk 1 cm. te klein.... (Hoeveel is dat eigenlijk???)Uhhhh . 17 x10 = 170 dat 2 x = 340 _ 3 x 17 =51 .Dus 340 _ 51 =289. Geloof ik...
De eerste drie rijgen reeg ik op het raster vast maar dat werkte natuurlijk niet,dus weer eraf.
Toen dacht ik het raster in lange repen van 5 cm breed te knippen en zo de lapjes per stuk erop te naaien.
Dat gaat iets beter al blijven de lapjes wel klein maar een heel klein zoompje wil wel.
Blijf ik wel met de vraag zitten wat er zo quick aan rasterquick is!
Eigenlijk vind ik het maar lomp spul!
Hier was ik een tijdje geleden mee begonnen.17 x 17 lapjes allemaal in een andere kleur en zelf geverfd.
Dat was een leuke uitdaging want er moest natuurlijk balans in het grote geheel komen.
Ik was dan ook dagen bezig om alle lapjes op de goede plek te leggen.
Wat een geluk dat ik nog een stuk rasterquick had liggen.Dat leek een handig hulp middel want het zou me nooit lukken om 17 stukjes
aan elkaar te naaien en dan ook nog in een rechte lijn.
Het raster heeft lijnen van 5 cm en ik knipte alle lapjes 6,5 cm.
Veel te klein natuurlijk maar dat bedacht ik pas toen ik alle lapjes had uit geknipt.
Dus alle 17 x17 lapjes zijn eigenlijk 1 cm. te klein.... (Hoeveel is dat eigenlijk???)Uhhhh . 17 x10 = 170 dat 2 x = 340 _ 3 x 17 =51 .Dus 340 _ 51 =289. Geloof ik...
De eerste drie rijgen reeg ik op het raster vast maar dat werkte natuurlijk niet,dus weer eraf.
Toen dacht ik het raster in lange repen van 5 cm breed te knippen en zo de lapjes per stuk erop te naaien.
Dat gaat iets beter al blijven de lapjes wel klein maar een heel klein zoompje wil wel.
Blijf ik wel met de vraag zitten wat er zo quick aan rasterquick is!
Eigenlijk vind ik het maar lomp spul!
Labels:
lapjes verven .,
watervalquilt
donderdag 28 januari 2016
donderdag
Er was eens een aardbei
die dood ging van verdriet
hij wilde zo graag rood zijn
dat werd die maar niet
hij was en hij bleef
zo groen als het gras
wist hij veel
dat hij een kikker was....
die dood ging van verdriet
hij wilde zo graag rood zijn
dat werd die maar niet
hij was en hij bleef
zo groen als het gras
wist hij veel
dat hij een kikker was....
woensdag 27 januari 2016
Woensdag
Woensdag regendag...
Ik wil toch even mijn verhaal over de inktense blocks vertellen.
Toen ik die vorige week in huis kreeg waren ze heel erg stuk.
Een flinke deuk in het blik maar ook in de verpakking.
Op de verpakking hadden ze stickers met BREEKBAAR
geplakt.
Ik kreeg een nieuwe doos krijtjes en mocht de kapotte gratis terug sturen.
Dat vind ik nog eens een goede service !
Met dank aan Kunstburg uit Doesburg.
Alleen jammer dat ik nu uitgekleurd ben...
Ik zoek een nieuwe uitdaging en dat is soms lastig.
Dan maar een paar sokjes afbreien die al een poosje
liggen te wachten.
Twee sokken op een pen en dan beginnen met de tenen.
Blij dat ik dat heb geleerd wat al dat tellen gaat bij mij nooit goed.
lieve groet.
Ik wil toch even mijn verhaal over de inktense blocks vertellen.
Toen ik die vorige week in huis kreeg waren ze heel erg stuk.
Een flinke deuk in het blik maar ook in de verpakking.
Op de verpakking hadden ze stickers met BREEKBAAR
geplakt.
Ik kreeg een nieuwe doos krijtjes en mocht de kapotte gratis terug sturen.
Dat vind ik nog eens een goede service !
Met dank aan Kunstburg uit Doesburg.
Alleen jammer dat ik nu uitgekleurd ben...
Ik zoek een nieuwe uitdaging en dat is soms lastig.
Dan maar een paar sokjes afbreien die al een poosje
liggen te wachten.
Twee sokken op een pen en dan beginnen met de tenen.
Blij dat ik dat heb geleerd wat al dat tellen gaat bij mij nooit goed.
lieve groet.
Labels:
Derwent inktense kleuren
Abonneren op:
Posts (Atom)