dinsdag 9 juli 2013

zeep,zon en zout.

Vanmorgen vroeg ben ik al begonnen...

Onder een afdak in mijn tuin heeft manlief een grote tafel voor me gemaakt omdat ik een paar grote lappen wilde verven.Eerder had ik dat op de keukentafel gedaan maar dat was geen goed plan....De lap was prachtig maar de verf zat op meer plaatsen dan alleen op de lap !!!
Dus met dit mooie weer maar lekker buiten aan het werk.

Deze lap had ik al eerder geverfd maar er zat te weinig kleur in.Dus verf ik hem gewoon nog eens.
Eerst maak ik de lap kleddernat met mijn zeep en gooi ik de verf erop,gewoon een beetje mikken.

Ik zorg ervoor dat de lap goed nat is want ik wil dat de verf aan de wandel gaat.

Als de lap genoeg verf en vocht heeft strooi ik er droge soda ash over en even later een hand vol grof zout.
Dan komt het moeilijkste .....wachten....

Ik neem wel zo nu en dan een foto om te zien hoe de verf door de lap heen zwerft,heel spannend!
Nu laat ik de lap tot morgen zo liggen.....en dat vind ik heel moeilijk.....ik mag de lap van mijzelf niet meer aanraken en er dus niks mee doen.
Behalve als het erg warm wordt een beetje natspuiten,het moet niet te snel drogen.
dus morgen meer......







donderdag 4 juli 2013

hoi

Het schiet niet echt op maar het houd me van de straat....










Ik krijg er steeds meer schik van en ga gewoon lekker door.

donderdag 27 juni 2013

Heerlijk gerommel...

Dat is waar ik mee bezig ben...

Het is lastig heel lastig om van de blokken een geheel te maken.Echt mooi vind ik het ook niet!Ik ga er maar van uit dat het een goed leer moment is....
Eigenlijk is het mijn eigen schuld want ik rommel maar wat aan.
Ik ga dapper door!

woensdag 26 juni 2013

De zoutstrooier.

Ik was er al een poosje naar op zoek..!Een simpel busje waar ik droge soda Ash en een beetje droge rijst in kan doen.Je gaat naar de Hema,geen zoutstrooier.De blokker dan?Ze verkopen van alles,meest dingen die een mens niet nodig heeft maar geen zoutstrooier.Zo kwam ik in tig winkels op zoek naar dat simpele busje maar nergens een zout strooier
Een leeg kruiden potje deed dienst maar jammer genoeg viel het dekseltje er regelmatig af!Andere potjes hadden allemaal veel te grote gaten....
Ach ik rommel maar wat aan....Vanmorgen ging ik maar eens naar de kookwinkel.Daar zullen ze er toch wel een hebben?Een heel schap vol zelfs!Allemaal heel trendy en hip en duur!!!Maar jammer genoeg niet eentje die ik wilde hebben . Het waren allemaal molens voor grof zout!
Gek werd ik er van mijn leven werd beheert door een simpele zoutstrooier!
Op weg naar huis wilde ik nog een poging wagen in de plaatselijke kringloop en daar stond die.Precies de bus die ik nodig had.
Nu staat de bus mooi te wezen naast mijn grote zoutstrooier die ik in de keuken gebruik.....en het mooie is dat het ding maar 80 cent koste en hij is nog nieuw ook.Kan ik weer rustig slapen vannacht!

wat kan het leven toch heerlijk zijn!

dinsdag 18 juni 2013

een mens is er maar druk mee.....










Ik vind  ze allemaal prachtig!Maar mijn grijze cellen kraken.....Want hoe maak ik van al dat moois een geheel?

dinsdag 11 juni 2013

Bedankt voor alle adviezen !Ik ben er nog niet uit maar bij de opbouw van mijn Diatomeeen (er moeten 2 puntjes op de 3de e maar ik ben ze kwijt!!!??) komen ze wel een keer aan bod.
Ik ben inmiddels zover...

Het zit nog niet echt aan elkaar dat doe ik pas als het me echt bevalt.

Uit deze lap knipte ik deze bloemen....

Mooi hoe de lap verandert met een beetje knippen en naaien.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met dit werk.



maandag 3 juni 2013

deze....?






of deze....?
Denk vooral mee!Het kan ook best zo zijn dat het uiteindelijk nog een ander wordt.

donderdag 30 mei 2013

Antwoord op een aantal vragen.

Ik begin met een lap van 60 cm x 240 cm.,die ik in vieren vouw.Ik smeer er met mijn handen een laagje vloeibare (zelf gemaakte) olijfzeep op,Eerst op 2 lagen en dan op de 4 lagen stof.Als het goed is dan is de  lap nat en heel glad.Niet kletsnat,gewoon nat!Dan verf ik een bullseye in verschillende kleuren..\Door de zeep vloeit de verf heel langzaam in elkaar over .Ik strooi er dan Soda-Ash over en met een plantenspuit maak ik het echt kleddernat.Laat de lap een nachtje rusten en spoel de volgende dag de hele handel uit.






Bij de ene lap verf ik van heel zacht geel naar rood en bij de ander juist andersom.

Bij deze lap heb ik bewust ruimte tussen de kleuren gelaten en de verf samen met de verf zijn eigen weg kunnen zoeken.Heel spannend vind ik.

Bij deze heb ik eerst cirkels in de onderlap genaaid,met garen in de kleuren van de lap.Daarna de uitgeknipte  vorm er op genaaid.De doorsnee is nu 50 cm en ook niet mooi rond maar dat is ook wat ik wil.Op een of andere manier wil ik ze aan elkaar maken maar ik moet nog uitvogelen hoe ik dat ga doen.
Knippen is veel werk maar met een goede schaar valt dat erg mee.

Ik gebruik al jaren dit schaartje van fiskars.Een echte aanrader!







woensdag 29 mei 2013

Diatomee

Beetje verven....





Beetje knippen en naaien.



Is leuk toch?Mijn eigen eencellige kiezelwier.Volgens wikipedia is deze diatomee 10 tot 100 micrometer groot  of klein.


donderdag 23 mei 2013

zoet?

Op Texel vond ik een groot stuk zacht geel verlours  de panne.Gewoon op de rommelmarkt.Ik was er blij mee want ik wilde eens proberen om het zelf te verven en dat lukte!
samen met allerlei enge lapjes die ik verzameld had in de loop der jaren.
Alles werd op elkaar gestapeld en vast genaaid...

Er zit werkelijk van alles in.Verschillende kleurtjes lutrador in kleurtjes die ik nog had uit de tijd van dreameline,stukjes vitrage en angelina en organza.Behalve de  verlours heb ik niks gekocht,gewoon de dingen gebruikt die ik al in huis had.

Ik moet het ding alleen nog even afwerken.....en dan? Ga ik er nog een maken!Ben mijn eigen stijl aan het ontwikkelen.

Is (tussen de buien door) Klaar!





woensdag 8 mei 2013

De dag voor we naar Texel vertrokken vielen de lapjes van Marjolein door de brievenbus.Dat kwam heel goed uit want ik wilde een wat groter werk maken.
Dat is gelukt!

Heerlijk weertje hier en dat werkt fijn.






De werktekening had ik thuis al gemaakt....Ik hoefde alleen de juiste spullen in te pakken en mee te nemen.Dit werk is een klein beetje van mijzelf en een groot beetje van Susan Lenz.(Ik heb het wel zelf getekend en gemaakt!)



zondag 28 april 2013

Nog eentje..?

Maar of dit de laatste is....?
Het is wel een echte na gemaakte.

Lekker kleurig werkje toch?
Zo zag het er uit voor ik ging branden.









Heerlijk werkje om in de tuin te doen,dat branden.Want stinken dat het doet!



maandag 22 april 2013

Zo leuk....

Zo leuk om te doen.Dit keer wilde ik eens een ronde maken.






Er was wel een klein probleempje...
Ik had 3 lagen vlies genomen en dat was er echt een te veel.Ik kwam er bijna niet door heen.
Maar met een verf afbrander kom je overal door heen!Zelfs iets te goed...
Toch vind ik het wel geslaagd alleen nog niet goed genoeg.





Nu moet ik er nog een keer eentje maken....en dat vind ik helemaal niet erg!



zaterdag 20 april 2013

Velour de panne.

Eigenlijk hou ik niet van synthetische stoffen maar dit vond ik zo gaaf dat ik mee gewerkt heb.

Ik heb zomaar heel veel stukjes geknipt en op het vlies geplakt waar ik nog een 200 meter van heb liggen.(Als iemand een stuk wil hebben,geef dan even een gil.)Dat vlies had ik trouwens eerst geverfd .Ik heb nog een bak met stukjes organza en ander onduidelijk spul en alles ging erop.Daarna naaien,vooral zorgen dat alle stukjes met elkaar verbonden zijn.Ik dacht genoeg garen te hebben maar juist zwart katoen had ik niet De Hema gelukkig wel.
Na het naaien komt het leukste...Alles wegbranden!

Gelukkig was het mooi weer dus dat kon mooi buiten.
Bij deze proeflap kan ik goed zien hoe ver ik kan gaan.Soms heb ik wel 3 lagen stof op elkaar en dat wil best,geeft ook een mooi resultaat.Sommige stofjes branden niet weg en andere te snel.Het zit er allemaal in.

 
Nu ga ik proberen om een echt mooie te maken.Ik vind het helemaal te gek!

Nog even dit....Het is niet mijn idee hoor!Via via kwam ik op een one-line tutorial van Susan Lenz...

http://artbysusanlenz.blogspot.nl/2007/07/how-to-make-in-box.html


zondag 14 april 2013

Nog meer lapjes en een nieuw werkje

Eindelijk voorjaar en dus gelijk de was naar buiten!

Deze horen er nog bij.

21 grote lappen.
maar omdat het zulk mooi weer was ben ik hier mee aan de slag gegaan.


Wat stinkt dat zeg ...als je met een soldeerbout wat stukjes wegsmelt.

Ik ga het toch nog weer anders doen,het is nog niet naar mijn zin.