Op een paar steekjes na is mijn sneeuwster klaar!Zelf vind ik hem helemaal geweldig.(mag toch wel?)
Waar ik benieuwd naar ben...?Wat doen jullie met de sneeuwverflapjes?De sneeuwverflappen vind ik prachtig maar in praktijk zijn ze wel lastig te verwerken heb ik gemerkt!
Ik wil ze nog in blokken snijden en zo een quilt maken en ik ben bezig met een rode kool.
Marrie-Jette.
woensdag 21 maart 2012
maandag 19 maart 2012
Nog even over VERA.
Ik ben niet duidelijk geweest over vera,denk ik.
Vera is gemaakt door Annita van http://zijmaakthet.blogspot.com/ Annita ontwerpt allerlei knuffeldieren en verft ,spint en breit ze ook.
Met haar heb ik een ruil gedaan.Ik maakte voor haar de tas,zij voor mij een Vera.
Het is al weer jaren geleden dat ik de twee kleine beestjes breide.Ik kreeg er zo veel pijn in mijn handen van dat dit ook gelijk mijn laatste breisels werden.
Vera is gemaakt door Annita van http://zijmaakthet.blogspot.com/ Annita ontwerpt allerlei knuffeldieren en verft ,spint en breit ze ook.
Met haar heb ik een ruil gedaan.Ik maakte voor haar de tas,zij voor mij een Vera.
Hoe de muis en het minibeertje heten ben ik vergeten maar wat vond ik ze leuk!(en nog steeds)
vrijdag 16 maart 2012
dinsdag 13 maart 2012
zeep bloemen verven
Nodig.......
Dikke nog net vloeibare olijfzeep (zelfgemaaakt).
Droge stof.
Aangemaakte verf,
Soda-ash.
Stokje'
lege spuitflesjes.
(en heel veel geduld!)
Droge stof op een flink stuk plastik leggen en een grote schep zeep erop.De lap moet goed nat zijn van de zeep.
Meng 100 ml zeep met 100 ml (aangemaakte procion) verf,evt.een weinig heet water erbij als het niet goed mengt.
Spuit dan wat vormen met de verf op de natte lap.
Trek er met een stokje wat vormen in en voeg,als je dat nodig vind,nog wat verf toe.
Nu moet je gewoon geduld hebben....en niet vergeten er een beetje droge soda -ash erop te strooien.
Het duurt uren voordat de verf genoeg is uitgelopen.Belangrijk is dat je het plat laat liggen!
De volgende dag kan je de zeep er gewoon uitspoelen en dan heb je een zeep bloem!
Ook kan het goed met een al gekleurt lapje...
Ik geef toe dat het veel beter kan maar dit waren mijn eerste pruttellapjes en ik wilde jullie laten zien hoe leuk het is om met zeep te verven.
Ik heb het ook eens met gewoon vloeibaar wasmiddel gedaan maar dat is gewoon te dun!
Dikke nog net vloeibare olijfzeep (zelfgemaaakt).
Droge stof.
Aangemaakte verf,
Soda-ash.
Stokje'
lege spuitflesjes.
(en heel veel geduld!)
Droge stof op een flink stuk plastik leggen en een grote schep zeep erop.De lap moet goed nat zijn van de zeep.
Meng 100 ml zeep met 100 ml (aangemaakte procion) verf,evt.een weinig heet water erbij als het niet goed mengt.
Spuit dan wat vormen met de verf op de natte lap.
Trek er met een stokje wat vormen in en voeg,als je dat nodig vind,nog wat verf toe.
Nu moet je gewoon geduld hebben....en niet vergeten er een beetje droge soda -ash erop te strooien.
Het duurt uren voordat de verf genoeg is uitgelopen.Belangrijk is dat je het plat laat liggen!
De volgende dag kan je de zeep er gewoon uitspoelen en dan heb je een zeep bloem!
Ook kan het goed met een al gekleurt lapje...
Ik geef toe dat het veel beter kan maar dit waren mijn eerste pruttellapjes en ik wilde jullie laten zien hoe leuk het is om met zeep te verven.
Ik heb het ook eens met gewoon vloeibaar wasmiddel gedaan maar dat is gewoon te dun!
zondag 11 maart 2012
sneeuwster
Een paar dagen geleden ben ik begonnen met een mooie sneeuwgeverfde lap.
Allemaal lijnen met print erop geverft en daarna onder de naaimachine.Ik heb daar een vrij dikke tussenvulling voor gebruikt zodat je ronde vormen mooi een beetje uitsteken.
De lap is vrij groot,groot genoeg voor een dekentje dus dat wordt een ding voor op de bank.De oude is wel weer aan vernieuwing toe.
Maak ik er nog een,want het is te leuk!
donderdag 8 maart 2012
van kleurencirkel naar......
Eindelijk kan ik dan laten zien wat er met de kleurencirkel is gebeurt.....
Het begon hier mee.
Ik naaide er mooie ronde vormen in. Knipte het in de juiste vorm.Ik vond het jammer om de cirkel door te snijden dus heeft de tas...ja het moet een tas worden,nu een voor en achterkant.
Is die niet geweldig!Zelf was ik er erg enthousiast over maar je weet natuurlijk maar nooit of de ander dat ook is.....Maar Annita vond hem net zo gaaf als ik.
Van haar krijg ik een Vera.Een prachtige beer van zelf gesponnen en geverfde wol die zij ook nog zelf spint.Ik was er al een poosje verliefd op en nu krijg ik hem,sorry haar.
Een ruil is veel leuker dan iets verkopen want je hebt er een hoop werk aan en je krijgt altijd veel te weinig.
Voor deze tas verfde ik 84 verschillende lapjes en gebruikte er 63 met nog een aantal mooie lapjes die ik nog had maakte ik de binnentas,de zakken,de afsluitring en het hengsel.Er zitten vele uurtjes werk in maar ik deed het met plezier.
Groet marrie-Jette.
Het begon hier mee.
Ik naaide er mooie ronde vormen in. Knipte het in de juiste vorm.Ik vond het jammer om de cirkel door te snijden dus heeft de tas...ja het moet een tas worden,nu een voor en achterkant.
Is die niet geweldig!Zelf was ik er erg enthousiast over maar je weet natuurlijk maar nooit of de ander dat ook is.....Maar Annita vond hem net zo gaaf als ik.
Van haar krijg ik een Vera.Een prachtige beer van zelf gesponnen en geverfde wol die zij ook nog zelf spint.Ik was er al een poosje verliefd op en nu krijg ik hem,sorry haar.
Een ruil is veel leuker dan iets verkopen want je hebt er een hoop werk aan en je krijgt altijd veel te weinig.
Voor deze tas verfde ik 84 verschillende lapjes en gebruikte er 63 met nog een aantal mooie lapjes die ik nog had maakte ik de binnentas,de zakken,de afsluitring en het hengsel.Er zitten vele uurtjes werk in maar ik deed het met plezier.
Groet marrie-Jette.
hoe doe ik het?
Dit is een van de plaatjes die ik onder ogen kreeg.Het is een werk van Betty Bustyhttp://bbusbyarts.com/..Ik was er weg van,zo mooi....Maar hoe ze het deed??Geen flauw idee...Maar Nienke wist me te vertellen dat de lijnen erop geschildert zijn.
Dat wilde ik ook wel eens proberen.
Gelukkig heb ik genoeg lappen geverft toen er nog sneeuw lag en dus zocht ik er eentje uit en begon gewoon.
Veel printverf is transparant en dat moet ik niet hebben ,gelukkig heb ik een potje opaque white in huis.Een klein beetje door de transparante verf zorgt er voor dat de verf opaak wordt.
Daarna zet je gewoon je verstand op nul en je blik op de lap en gaan met je penseel.Wat eenvoudige lijnen en dan krijg je als vanzelf gewoon dit....
Met een paar pinnetjes span ik de lap wel op een schildersdoek,dat werkt lekker.
Best simpel toch?
Dat wilde ik ook wel eens proberen.
Gelukkig heb ik genoeg lappen geverft toen er nog sneeuw lag en dus zocht ik er eentje uit en begon gewoon.
Veel printverf is transparant en dat moet ik niet hebben ,gelukkig heb ik een potje opaque white in huis.Een klein beetje door de transparante verf zorgt er voor dat de verf opaak wordt.
Daarna zet je gewoon je verstand op nul en je blik op de lap en gaan met je penseel.Wat eenvoudige lijnen en dan krijg je als vanzelf gewoon dit....
Met een paar pinnetjes span ik de lap wel op een schildersdoek,dat werkt lekker.
Best simpel toch?
Labels:
printverf,
zelfgeverfde lapjes.
woensdag 7 maart 2012
nieuw werkje
Het werk aan de kleurencirkel is af en op de post...
Het was heerlijk om er aan te werken maar toen het gisteravond dan echt klaar was viel ik toch wel een beetje in een gat...Wat nu weer te doen?
Nienke stuurde me een paar weken geleden een paar screenshots van een tutotial van Betty Bustij.Ze vond het wel wat voor mij!
Ik vond het echt geweldig en dan druk ik me nog zachtjes uit!
Vanmorgen ben ik er aan begonnen.Het is een sneeuwverflap.
Ik heb het beschilderd met zilver en turquoise printverf van STV.,gemengt met een klein beetje opaque white van trapsuuties.
Het was heerlijk om er aan te werken maar toen het gisteravond dan echt klaar was viel ik toch wel een beetje in een gat...Wat nu weer te doen?
Nienke stuurde me een paar weken geleden een paar screenshots van een tutotial van Betty Bustij.Ze vond het wel wat voor mij!
Ik vond het echt geweldig en dan druk ik me nog zachtjes uit!
Vanmorgen ben ik er aan begonnen.Het is een sneeuwverflap.
Ik heb het beschilderd met zilver en turquoise printverf van STV.,gemengt met een klein beetje opaque white van trapsuuties.
maandag 5 maart 2012
hoi
Ik ben druk bezig met de rood/oranje kleuren cirkel .(soms heb ik het gevoel of ik in een grote pan tomatensoep aan het roeren ben...)Het werk schiet mooi op en wordt prachtig,al zeg ik het zelf..;).
Maar zo nu en dan werk ik ook met veel plezier aan mijn sneeuwverflaphandwerkje.Ik heb alleen geen idee wat ik er mee ga doen als de lap klaar is.
Maar zo nu en dan werk ik ook met veel plezier aan mijn sneeuwverflaphandwerkje.Ik heb alleen geen idee wat ik er mee ga doen als de lap klaar is.
vrijdag 2 maart 2012
kleurencirkel
De kleurencirkel is af!
....en ook nog eens presies zoals ik het wilde hebben.
Nu kan ik er mee aan het werk,want het blijft geen cirkel...
Over een week of zo laat ik wel zien wat ik er mee gedaan hebt.Het moet iets worden voor iemand anders en die mag het eerste zien wat het geworden is.Dan pas zet ik het werk op het blog.Het mag toch wel een klein beetje een verrassing zijn?
....en ook nog eens presies zoals ik het wilde hebben.
Nu kan ik er mee aan het werk,want het blijft geen cirkel...
Over een week of zo laat ik wel zien wat ik er mee gedaan hebt.Het moet iets worden voor iemand anders en die mag het eerste zien wat het geworden is.Dan pas zet ik het werk op het blog.Het mag toch wel een klein beetje een verrassing zijn?
woensdag 29 februari 2012
maandag 27 februari 2012
Zeepbloemen
Soms zijn de stofjes die ik verf zo leuk dat ik er gelijk iets mee wil doen.Dus heb ik er maar een jurk omheen gemaakt.
Zeepbloemen verven is niet moeilijk….Neem een stukje olijfzeep,rasp daar 20 gram vanaf doe het in een emmertje en giet er 1 liter heel heet water over.Het moet een dag staan,wel zo nu en dan even roeren.De zeep(100 ml) meng ik dan met 2 gram verfpoeder en je hebt een hele dikke verf waar je figuren in kan maken met een stokje oid.
Bovenstaand stukje is weer van weblog.Voor de mensen die niet kunnen wachten.
zondag 26 februari 2012
zaterdag 25 februari 2012
dag 4
Vandaag heb ik alle lapjes gespoeld.Eerst 3 emmers heet water klaar gezet in de badkamer en een emmer met een groot stuk stof erin.Ik weet het...je moet spoelen met koud water maar ik doe het juist in zo heet mogelijk water.
Ik knip de zakjes kapot en knijp ze uit boven de emmer waar de stof in zit(en richt een compleet bloedbad aan omdat ik even niet opletten...)De lichte,de middelste en de donkeren krijgen elk een eigen emmer.Als ik er mee klaar ben mik ik de hele handel in de wasmachine en zet hem op spoelen.Elke emmer krijgt zo een beurt,dan nog eens alles bij elkaar in de wasmachine met wat fix en wasverzachter en dan is de hele handel klaar om droog gestreken te worden,dat doe ik morgen.
De gele en de oranje zijn prachtig maar ik vind de rode wat aan de lichte kant dus die gaan gelijk in een nieuwverfbadje.Ook maak giet ik nog wat vers rood op mijn grote lap waar alle restjes inzitten,die laat ik een paar dagen met rust.
In werkelijkheid zijn de kleuren veel mooier,frisser dan op de foto.
Morgen de rode lapjes uitspoelen en dan nog 'even' 70 lapjes strijken.
Ik knip de zakjes kapot en knijp ze uit boven de emmer waar de stof in zit(en richt een compleet bloedbad aan omdat ik even niet opletten...)De lichte,de middelste en de donkeren krijgen elk een eigen emmer.Als ik er mee klaar ben mik ik de hele handel in de wasmachine en zet hem op spoelen.Elke emmer krijgt zo een beurt,dan nog eens alles bij elkaar in de wasmachine met wat fix en wasverzachter en dan is de hele handel klaar om droog gestreken te worden,dat doe ik morgen.
De gele en de oranje zijn prachtig maar ik vind de rode wat aan de lichte kant dus die gaan gelijk in een nieuwverfbadje.Ook maak giet ik nog wat vers rood op mijn grote lap waar alle restjes inzitten,die laat ik een paar dagen met rust.
In werkelijkheid zijn de kleuren veel mooier,frisser dan op de foto.
Morgen de rode lapjes uitspoelen en dan nog 'even' 70 lapjes strijken.
vrijdag 24 februari 2012
dag 3
Heb ik alle lapjes in zakjes zitten,tien x zeven zakjes met verf,heet water en Soda-ash en een lapje.
Ook maakte ik een tekening van het kleurenwiel/slakhuis wat ik er van wil maken.
Nu nog een uur of vier in de rijstkoker en dan rustig af laten koelen.Morgen mogen ze allemaal uitgespoeld worden.....
Dan kan ik ook goed zien of er wel echt verschil in de kleuren zit.Het kan zo maar een grote oranjeboven kleur geworden zijn.
Ook maakte ik een tekening van het kleurenwiel/slakhuis wat ik er van wil maken.
Nu nog een uur of vier in de rijstkoker en dan rustig af laten koelen.Morgen mogen ze allemaal uitgespoeld worden.....
Dan kan ik ook goed zien of er wel echt verschil in de kleuren zit.Het kan zo maar een grote oranjeboven kleur geworden zijn.
donderdag 23 februari 2012
woensdag 22 februari 2012
maandag 20 februari 2012
handwerkbeurs Zwolle
Behalve wat saaie maar noodzakelijke spulletjes als Soda-ash,kleurfix en wat klosjes garen had ik niks nodig op de beurs,dacht ik.....Ik wilde wel graag bij van de Moosdijk kijken en daar vond ik maar liefst vier verfboeken!Ik heb ze gelijk gekocht want verfboeken heb je nooit genoeg,toch!
Heel blij ben ik met het boek van Elin Noble,elke verfster zou dat boek in de kast moeten hebben.
Verder wilde ik twee mooie dunne katoene lappen verven die ik van een vriendin kreeg.
Omdat ik de lappen van licht naar donker wil verven bouwde ik een heel geval om de lap steeds met verf te begieten in de hoop dat het werkte.Toen het naar mijn zin was heb ik het hele zaakje in plastik gepakt en een nacht laten broeden.
Nu hangen de lappen buiten met minimaal resultaat...
Dit moet beter kunnen....
Ben er wel tevreden over eigenlijk!
Heel blij ben ik met het boek van Elin Noble,elke verfster zou dat boek in de kast moeten hebben.
Verder wilde ik twee mooie dunne katoene lappen verven die ik van een vriendin kreeg.
Omdat ik de lappen van licht naar donker wil verven bouwde ik een heel geval om de lap steeds met verf te begieten in de hoop dat het werkte.Toen het naar mijn zin was heb ik het hele zaakje in plastik gepakt en een nacht laten broeden.
Nu hangen de lappen buiten met minimaal resultaat...
Dit moet beter kunnen....
Ben er wel tevreden over eigenlijk!
Labels:
beurs.,
zelfgeverfde lapjes.
Abonneren op:
Posts (Atom)

