maandag 13 augustus 2012

Dat vilten wilde ik nog wel eens proberen maar nu gelijk in de wasmachine(hoewel ik het spelen met warm water en zeep buiten wel erg leuk vind).
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.

Zou dat lukken?

Ik vind dit al een plaatje!

Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....

De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.

De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!

Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.

Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?




zaterdag 11 augustus 2012

vilten

Als je zoals ik met wol speelt dan is het vervilten van wol iets wat er ook bij hoort...
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.



Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.

waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.

Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.

Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!



dinsdag 7 augustus 2012

wolverven met.....

‘Wilton Icing Colors’ is een kleurstof die wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie om gebak, taarten, enz. te kleuren. En wat blijkt….., het is ook uitermate geschikt voor het verven van wol! Het is gemakkelijk te verwerken, volkomen gifvrij en goed te mengen.

Zoete kleurtjes.
                                                                                                                                                                             
Ik heb deze wol geverft als lontwol.Je kan wol op verschillende manieren verven,in de magnetron,gaat wel snel maar de kleuren krijgen niet echt de tijd om goed te hechten.Ook kan je wol verven in een pan op je fonrnuis,niet heter dan 90 graden.De wol krijgt dan een mooie egale kleur.Ik vind het zelf erg mooi worden als ik de wol stoom.De kleur trekt goed in de wol maar is hier en daar wat donkerder of juist lichter van kleur en als het dan gesponnen is geeft dat juist een klein kleurverschil die de wol wat mooier maakt.Het natuurlijk mijn smaak!

In de toko hier in het dorp kocht ik jaren geleden al eens een paar flesjes Jo-La kleurstof en een potje egg yellow (tenminste houdbaar tot 31 dec. 2009)!
Ik gebruik het toch niet voor voeding en de kleuren deden nog heel goed hun werk!


donderdag 2 augustus 2012

kralen van wol

Rood laat zich moeilijk fotograveren,vooral als er steeds een poesebeest in de buurt is die er mee wil spelen.

Geen idee waarom de rode kleur zo wazig is....Andere kleuren lukken heel goed.

Ik spon eerst een dunne maar sterke draad,gewoon van Texelse wol.Als tweede spon ik een draad die dan dik en dan dun is.
De twee draden twijn je samen waarbij je de dunne draaad stevig vast houdt,de dik dunne draad schuif je telkens een stukje op je dunne draad waardoor er ''kralen'' van wol onstaan.

woensdag 25 juli 2012

Mergellander

Prachtige wol,wel wat ruig door de lange haren die er tussen zitten.Een echt heide schaap maar minder ruig dan ons eigen heideschaap.

Zachte onder wol die makkelijk vervilt.De langen lokken zijn wel 30 cm. lang.

Van de gele wol spon ik 62 gram.Het is prachtig van kleur maar is niet te dragen,echte prikwol!

De natuurlijke kleuren zijn ook erg mooi.
Wit,100 gr.

Van zachtgrijs naar bijna zwart. 95 gr.

Blauw met een druppie rood.200 gram.

Rood met een druppie blauw. 29 gram.

Hier een stuk wol waarvan de zachte onderwol al was vervilt op het schaap.Het is niet geschikt om te spinnen maar om het te gebruiken om te vilten lijkt me geweldig,hoewel het ook wel een mooie pruik is......









maandag 23 juli 2012

Naslagwerk

Mijn web-log was mijn naslagwerk.
Dit is ook een naslagwerk.(dus voor andere heel saai,niet lezen dus)

Alpaca,100%,125 gram prettig spinnen.Alleen heel erg vuil!

Alpaca 100% 80 gr.Mooie bruine kleur maar een ramp om te spinnen,kort en vreselijk stoffig!


50% mohair 50%Texels 79 gr.goed te spinnen,lekker zacht,goed draagbaar.Mooi en fijn e draad.

Wenslydale 100%.Heel erg vet en mooie lange lokken (heb ruim 40 cm.gemeten)!Heel goed te spinnen en prachtige natuurlijke kleuren.

Zwartbles 100% 200 gr. Is echt pikzwart.Heb een draadje Rayon mee gesponnen om het later een kleurtje te geven.Iets grover dan Texel maar goed te spinnen.



Baltisch schaap 100% 75 gr.Beetje onregelmatig als het gesponnen is,wel lekker zacht,iets gelig.

Texels 75% en 25% mohair.Mijn favo wolletje!Heel mooi om te verven door het glanzende mohair.

maandag 16 juli 2012

avontuur

In mijn zoektocht naar mooie wol om te spinnen en verf om de wol in mooie kleurtjes te verven is het ook heel spannend om te proberen om van alles mee te spinnen.Mooie zijde draadjes, kraaltjes, stukjes schelp en zelfs ringetjes gemaakt van cokosnoten.Eigenlijk alles wat maar door het spingat past.En wat niet past spin ik gewoon met een spintol.



Het is een beetje moeilijk te zien maar er zitten heel veel dingentjes in,zo leuk!
Ik  ga maar eens nadenken hoe ik dit tot een mooi werkstukje kan maken.


zaterdag 14 juli 2012

Wolverkoop

Nee ik verkoop geen wol tenminste bijna nooit!
Het bewerken van ruwe wol naar een breiklaar bolletje is best vrij veel werk.
Ik heb een paar plaatjes ervan gemaakt...
Dit is een deel van de vacht die op Texel kocht,het meeste vuil zoals mest en stro heb ik er al uit gehaald maar er zit nog veel vuil(lees mest) in.
Dus neem ik een emmer heel heet water,85 graden en een beetje afwasmiddel waar ik de wol instop.Een beetje voorzichtig roeren zodat de wol goed onder water is en dan gewoon een half uurtje wachten.

Het water is heel vuil en onder in de emmer ligt een laagje zand.Dus wol er uit en spoelen en nog eens spoelen.Een slacentrifuge is dan een handig ding om het baggerwater uit de wol te krijgen.

Hoewel ik graag vuile wol spin heb ik uit betrouwbare bron dat dat niet ongevaarlijk is. Een virus schijnt het nogal prettig te vinden in schapenwol,denk aan Q-koorts en 85 graden= weg virus.

De wol is nu veel schoner ,die donkere punten gaan er uit bij de laatste was,als de wol klaar is. Het moet nu goed drogen en als het buiten regend doe je dat dus binnen op een paar oude handdoeken bijv.

De wol kan zo gesponnen worden of het gaat door de kaardenmolen.



Spin twee klosjes vol,die moeten daarna nog eens getwijnt worden,van 2 draden maak je 1 sterke draad.

Als de wol getwijnd is maak ik er strengen van,die weeg ik en label ze met een stukje tyvek.Heel handig spul je kan er alles opschrijven en het blijft leesbaar na wassen en verven.

De wol is nu klaar om verder verwerkt te worden.Het moet nog eenmaal gewassen worden.Op de foto is de bovenste streng gewassen en de andere niet en dat is ook goed te zien!

Ik kocht de ruwe schapenvacht voor 10 euro het woog ongeveer 4 kilo waarvan zeker een kilo afval afgaat dus hou ik 3 kilo schone wol over.
Als ik 5 euro voor 50 gram gesponnen wol vraag lijkt dat dus wel heel veel maar kijk eens wat een werk er aan vooraf is gegaan?
Dan is 5 euro niet duur maar goedkoop!
Nogmaals ik verkoop geen wol maar het wordt me wel eens gevraagd....

Bron,
http://www.kleiendraad.nl/nl/




woensdag 4 juli 2012

haar

Het is gewoon mijn eigen haar!

Ik had een stukje gesponnen voordat ik de rest door de kaardemolen deed en dat heb ik geverft...

Om die reden ben ik vorig jaar elke pluk die in mijn haarborstel achterbleef gaan bewaren.Het leek me zo leuk om mijn haar te verven....Allleen niet terwijl het nog op mijn hoofd zit!

Het is geen kameel,lam,linnen ,hond of paardenhaar.Ineke en Aart hadden het goed dus die kunnen binnenkort een mooi lapje op de mat vinden.

dinsdag 3 juli 2012

Raadsel

Wie weet waar deze vacht vandaan komt?
Ik heb er 10 % schaap doorheen gedaan.
Wie raad waar dit haar vandaan komt krijgt van mij een paar mooie lapjes

zondag 1 juli 2012

Samen spinnen



Mop in mijn nek en ik achter het spinnenwiel...Het is een raar poesebeest!

Op dit moment ben ik niet erg aktief met bloggen.Doe gewoon alles heerlijk rustig aan en geniet van het hier en nu.

Van de week heb ik van mijn lief een kaardemolen gekregen...Een tof ding!

Vooral voor de geitenmohair is het een uitkomst.(vooral omdat ik de vacht verkeerd heb gewassen).

Het is nog niet echt schoon maar het plakkerige vet is eruit en het stinkt niet meer naar geit!Alleen is het spinnen zo nog erg moeilijk.

Nadat het drie keer door de kaardemolen is geweest ziet het er zo uit,gaaf toch?(en het spint heerlijk)!

Ik brei ook elke dag wel een stukje.De tweeling is bijna klaar en hier ben ik bezig met de jurk voor Sterre,wol voor de broek van Storm is ook klaar maar zit nog op de klos.
Ik vermaak me wel zoals iedereen kan zien.Wat wil een mens nog meer?