maandag 9 juni 2014

lapjes en blaadjes

Het blijft leuk om met lapjes te spelen.Nienke had alles mooi op een rijtje gezet dus kon ik zo aan de slag.

Het blad komt uit de gemeente tuin.








Mooi he?







zaterdag 17 mei 2014

Hoi ,hoi.

Langzaam probeer ik de draad weer op te pakken en heb een werkje onder handen.

Inspiratie had ik niet maar wel zin om iets te doen.Dus ben ik maar gewoon begonnen.

Van een stapeltje lapjes die ik  vorig jaar verfde in gradaties knipte ik 120 stukjes en naaide ze aan elkaar. Heel simpel werk eigenlijk,ik hoef er niet bij na te denken.
Toen het af was vond ik het wel heel saai.
Zocht er een lap bij en ging aan het knippen .Best een aardig werkje aan het worden toch?



zaterdag 12 april 2014

Hoe gaat het nu met je?

Het wordt me regelmatig gevraagd en ik kan niet zeggen hoe het met me gaat...
Eigenlijk wordt het verdriet en het gemis elke dag een beetje groter.
Er zijn momenten dat ik me echt wel iets beter voel,dat ik kan genieten van een vlinder van de lente.
Maar elke keer komt het ,als een donderslag bij me binnen dat mijn lief weg is.
We waren 31 jaar en 47 dagen samen.Altijd als hij weg ging kreeg ik een kus en een tot straks....
Deze keer heeft hij me geen gedag gezegd ,geen afscheidskus ,hij was zomaar zonder dat we het wisten verdwenen.Ik begrijp het nog steeds niet.Leef eigenlijk nog steeds in een soort van roes...
Een week voor het overlijden van mijn lief is ons Mam overleden en dat was goed en zelfs mooi.Ik was er bij,heb alles nog tegen haar kunnen zeggen,afscheid kunnen nemen.Ze keek me aan en ging.
Ons Mam was 93 en al heel lang klaar met haar leven. We waren heel verdrietig en gingen haar vreselijk missen maar met dit verdriet kon ik leven.
Mijn lief was 56 en zat nog vol plannen.Hij was niet klaar met leven.Zijn leven hield gewoon op!
Op een of andere manier moet ik alles opnieuw leren ,leren leven zonder de man waar ik nog steeds zoveel van hou....

maandag 24 maart 2014

stoffen zerkje

Het laatste werkje voor mijn lief.....
Beter dan een paaltje met een nummer....
Vaarwel mijn lief........

zaterdag 8 maart 2014

Zaterdag

Dank jullie wel voor alle lieve woorden.
Maandag 3 maart hebben mijn grote liefde achter moeten laten.
Het is niet te doen maar je moet!
Ik zal een poos (je) nodig hebben  voor ik de dagelijkse dingen weer op pak.
Ik kook elke dus het begin is er.

dinsdag 25 februari 2014

verdriet

Vanmorgen vroeg is plotseling mijn lieve man overleden.

woensdag 12 februari 2014

Alpaca

Vorige week belde iemand mij of ik Alpacawol wilde hebben....Natuurlijk!!!
Hij had 53 kilo voor me.....Zoveel wil ik echt niet maar ik mocht uit zoeken wat ik wilde!
Alpaca is zo mooi en zacht.Niet zo makkelijk te spinnen en heel erg vuil,maar ik heb mijn slag geslagen en kwam met 13 kilo Alpaca thuis.

Van bijna zwart tot helder wit en alle kleuren bruin.De blauwe heb ik geverfd in de magnetron.
De meeste Alpaca ga ik gebruiken om mee te vilten . Dat gaat heel goed en omdat Alpaca makkelijk vervilt heb je zo maar een lap waar je van alles mee kan maken.Trouwens het krimpt niet,zodat je echt lappen op maat kan maken voor bijv.een jasje of zo.

Ik ben een beetje aan het rommelen met het  verven van wol....

Hoeveel kleurtjeskrijg ik in een streng gesponnen wol?Ik probeerde 40 gr. wol ,120 meter zo neer te leggen en te verven allemaal met voeding kleurstof. Alleen de rode kleur is niet echt goed maar de rest?

Is heel mooi!




















zaterdag 18 januari 2014

Wol verven met kool-Aid.

Het leek heel leuk om wol te verven met Kool-Aid.Het zag er goed uit op de filmpjes die ik op YT zag.
Ik bestelde 20 zakjes, verschillende kleurtjes. Kool-Aid  is een poeder wat opgelost in 1,8 liter water een lekker drankje moet zijn.(vooral vol met kleur,smaak en zoetstoffen dus).

Ik verfde zeven kleurtjes heel zoet!

Het lijken net suikerspinnen en zo ruikt het ook nog eens!Je wil zo iets echt niet drinken toch?Ik vind het echt tegen vallen.
Een zakje Kool-Aid kost 0.69 cent en je kan er maar 25 gr. wol mee verven dus veel te duur!

Geef mij maar de wilton kleurstof of nog beter de kleurstof van T.R.S. Asia,s fineds foods.
Voor de Wilton betaalde ik pas 1.80 voor een potje van 28 gr. bij de Jamin.3 gr. is goed voor 100 gr. wol.
De T.S.R. is nog goedkoper ,0,99 cent voor 25 gr en is nog zuiniger in gebruik .De kleuren zijn heel diep en prachtig.Nadeeltje is dat er maar 3 kleuren te krijgen zijn.Rood,geel en groen .Blauw bestaat maar is nergens te vinden in Nederland.Dat is toch jammer!!!
Maar je wie eet er iets wat helder blauw is??Wij in elk gevan niet!





Zes kleurtjes blauw Wilton laat zich goed mengen.

Groen en geel van T.R S. das toch veel leuker dan Kool-Aid?








zondag 12 januari 2014

lekker aan het 'rommelen'.

Een mens moet wat als je niet veel kan doen...

 
 
                                                                                                                                                                                        Heel veel wol spinnen en het een mooi kleurtje geven is wel heel leuk om te doen.
 
Mooie wol met krullen.....

Of kleine knoopjes......

en voor manlief heel veel sokken....

Eindelijk heb ik geleerd om twee sokken tegelijk op een rondbreinaald te breien vanaf de teen...

Manlief draagt het liefst eigen gebreide sokken en ik vind het wel leuk om ze te breien.

Een omslagdoek voor mij op een breiring gemaakt!Dat is een simpele manier van breien die ook nog eens lekker opschiet.
Je ziet ik verveel me niet!
Met ogen gaat het nog niet zo goed.Er is een nieuw vlies op mijn al geopereerde oog gegroeid . Mijn rechteroog wordt over twee weken gedaan en dan maar hopen dat dat wel goed gaat! De oogarts heeft me verzekert dat het helemaal goed komt dus vertrouw ik daar maar op.
Mijn jongere broer heeft het zelfde gehad en bij hem is het  ook goed gekomen.







 

zondag 15 december 2013

Kat in boom.

Vanaf vrijdag zat er een poes bij ons in de boom een metertje of zes ,zeven hoog.

We hebben echt alles geprobeerd om het beestje eruit te krijgen ,zonder resultaat.De poes bleef lekker zitten waar hij zat.
uiteindelijk kwam de brandweer erbij en heeft de poes uit de boom gekregen.

 
 
Omdat er echt nooit iets gebeurd in ons rustige buurtje liep de hele straat uit om te kijken.
 
 De dappere brandweerman die de poes uit de boom haalde en de baas van de poes .(die gelijk als een speer weg rende.Hopelijk zit het poesebeest niet in een andere boom.
 

maandag 18 november 2013

wolletjes

Het verwerken van een ruwe schapenvacht is een heerlijk werkje.

Een paar weken geleden kocht ik een prachtige blauwe Texelaar.Dit is de laatste vuile wol.Er zitten heel veel strootjes en grasjes in en die moeten er allemaal uit!Een hele klus.

Ik ben dus druk aan het wol spinnen.Negen strengen van de blauwe Texelaar en tien strengen van twee Drentse heideschaapjes.Die heb ik uit de schaapskudde van Bennevelt.
Het verven van wol vind ik ook al zo spannend maar soms zijn de natuurlijke kleuren zo mooi!
Als proef heb er wel eentje geverfd.

Ik denk dat de blauwe heel mooi past bij het natuurlijke grijs.De wol is geverfd met de voedings kleurstof van Wilton royal blue.
De verf is zo mooi van kleur en zo makkelijk te verwerken en ook nog eens heel goedkoop!
Voor mij geen andere wol verf meer.


zaterdag 9 november 2013

Hoi,hoi.

Gisteren ben ik aan mijn linkeroog geholpen en vanmorgen ging er een nieuwe wereld voor me open!Ik zie een diepte alsof ik in een 3d film terecht gekomen ben.
De operatie is me alles mee gevallen.Niks geen pijn of zo alleen een beetje duf en suf .Nu het ander oog nog.......

donderdag 17 oktober 2013

Niks doen?

Ik kan het niet..niks doen bedoel ik.Had het me echt voorgenomen .Een beetje breien,wat spinnen en verder maar zien wat er op mijn pad komt.
En er kwam iets op mijn pad.
DE TAS!
Dat zegt jullie niks maar jaren geleden was Nienke bij me op de koffie en liet ik een proeflapje zien.Nienke vond het gaaf en maakte er een tasje bij.Een hand gevilte tas.Prachtig vond ik het!
Ik heb wel 10 x bedacht wat ik er mee ging doen maar elke  keer als ik iets bedacht keurde ik het ook weer af.
De tas verdween in een bak en bleef daar jaren liggen.
Van de week heb ik de tas tevoorschijn gehaald en ben mijn plan gaan uitvoeren.Dit is hem geworden.

Een klein schapenkopje,ogen van glas en veel geiten haar erom heen.Een dikke vlecht van een heide schaap,alles geverfd met het voedsel kleurstof van Wilton.
Ik ben er helemaal blij mee.
P.S.
15 nov. word ik aan mijn linkeroog geopereerd om 10 uur in Harderwijk.Vier weken later is het andere aan de beurt .Ik weet wat me te wachten staat maar nog niet hoe ik alles ga ondervinden.Ga er zelf van uit dat het goed komt.Ik mag slapen (narcose )dus krijg er gelukkig niks van mee.