zondag 10 maart 2013

Experiment zwart.

Vier lapjes 200 % verf tegen het raam geplakt om te zien hoe zwart zwart is....
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is  verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed  te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .



donderdag 7 maart 2013

Allemaalkleurtjes






45 lapjes,400 stukjes,80 blokken = 1 droomdeken.

maandag 25 februari 2013

wasmachinebak

Ik zocht al een poosje naar een grote bak om grote lappen in te verven.Bij kringloop enzo kan ik niks vinden.Ik dacht aan een bak  die onder dierenkooien zitten.Die zijn wel te koop maar veel te duur!
Zo waren we even bij De Gamma  vorige week en daar stond de bak die ik zocht,voor 13,25 een bak waar je een wasmachine in zet.
gisteren lag er weer genoeg sneeuw en ik weekte mijn grote lap van 2 bij 2 meter voor en legde mijn lap erin zoals ik wilde.Sneeuw en verf erop.....







Ik heb de lap er voorzichtig uit gehaald,zo goed mogelijk onder de koude kraan uitgespoeld en buiten gehangen.
Voor ik de lap in de wasmachine stop moet ik eerst al het vuil kwijt wat nog steeds aan de lap zit.

De lap is prachtig geworden!

groot genoeg voor een nieuwe Ikkejurk!
Bij ons is de sneeuw nu weg en ik hoop echt dat het ook weg blijft.Ik wil nu aan het voorjaar denken!



woensdag 20 februari 2013

Knipseltje van Shiborie

Vandaag heb ik het doekje gedubbeld .Een mooie gekaarde wollen tussenlaag.Ik had de wol wat dunner moeten maken want het naait wel wat zwaar.
Mijn naaimachine trekt het wel maar mijn armen iets minder.
Het hoeft vandaag niet af dus .....
De schaar ergens inzetten vind ik geen probleem,ik kan het hooguit verknippen!
Toch en toch en toch ga ik al het naai werk uithalen.......Het is gewoon te dik!

dinsdag 19 februari 2013

Van heel veel proeflapjes maakte ik deze lap.Het leek wel een beetje op glas in lood vond ik.
Toch trok ik de hele boel weer uit en ging lekker knippen.

Veel spannender toch?
Nu alleen nog even alles vast naaien...


donderdag 14 februari 2013

gordijnen

Gordijnen,8 stuks had mijn dochter nodig voor haar nieuwe huisje.Allemaal het zelfde .Lange dingen met lusjes  en allemaal gebroken wit.Het staat prachtig maar wat was het saai om te naaien....
Vandaar dat ik een gordijn met kleurtjes maakte!

Heerlijk om met kleurtjes te werken.
Voor dit raampje hoefde geen gordijntje.

Een schattig raampje in haar huiskamer.


zondag 10 februari 2013

sneeuw

Ik hou van sneeuw.Het licht en het ligt zo mooi.luister eens naar sneeuw zo mooi!

Geniet ervan ,voor je het weet is het weer voorbij!


maandag 28 januari 2013

ursula

Het eerste blokje van Ursula's Mosaik is een feit maar of ik dit nu leuk genoeg vind om een hele deken van te maken?
Ik zal nog eens kijken.....


donderdag 24 januari 2013

verven met sneeuw.

Het blijft gewoon leuk.
Maar wat doe ik met de lappen?Dat wilde ik eerst bedenken voor ik weer met meters stof zit die heel mooi is maar waar ik niks of heel weinig doe.
Eigenlijk wil ik iets gaan naaien met de hand en kleine stukjes stof.Gewoon een nieuwe lappendeken en kussen hoesjes voor op de bank.

Ergens op internet kwam ik een plaatje tegen van Ursula's Mosaic.Die vormde wel een uitdaging want hoe zit het blok in elkaar?Met behulp van de pach work mallen van clover kwam ik er uit!

Ik verfde dus weer een x aantal meter stof met de kleuren Rhodoniet en Charoniet. Mooie samen gestelde kleuren die ik al jaren in de kast had staan.





Mooie en minder mooie maar beide goed te gebruiken voor mijn nieuwe lappendeken.
Eerst moet ik nog heel veel lappen strijken en dan kan ik mijn eerste proefblok maken.






sneeuwverven met schaduw !

Eigenlijk wilde ik er niet aan beginnen....Maar ik ontkwam er gewoon niet aan.

Ik hing ze gewoon,zo uit het verfbad,zonder te spoelen aan de waslijn .Ze bevroren natuurlijk gelijk!
Na een paar dagen legde ik plastic op tafel,legde de kei harde lap erop en daarop weer een schone en kletsnatte (van de soda-Ash) lap.

De hele handel inpakken en op de verwarming....

Gisteren pakte ik het pakje uit en kijk eens.....?

Een prachtige afdruk een stuk lichter natuurlijk maar is  dit leuk of is dit heel leuk!

Ik heb er een paar zo gedaan en ben er helemaal blij mee.




woensdag 16 januari 2013

Klemshiborie

Lekker werkje om bij de buis te doen.Beetje vouwen en klemmen en een 24 uur in de verf laten staan....






Leuk toch?

Heksenjas.

Bijna 2 kilo stof moest ik verven voor de heksenjas....en dat is echt veel!
Bij Lia....
http://www.stoftotverven.nl/epages/61972077.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61972077/Categories/Gebruiksaanwijzingen/%22STV%20Procion%20textielverf%22
Las ik dit.
Gelukkig kan je lia altijd bellen en heeft ook eigenlijk altijd een oplossing.
Ik stopte de lappen eerst in de wasmachine om te spoelen zodat ze goed nat waren.Haalde de lappen er weer uit, 100 gram verfpoeder in de trommel,500 gram soda en 500 gram zout even de trommel wiegen zodat de verf en alles door de gaatje zijn gezakt .De natte lappen er weer in en de machine op 60 graden laten draaien.Ik heb toen nog 10 liter water bij gevoegd om de stof de ruimte te geven.

De jas is zo goed als klaar en het is zoals ik hoopte dat hij zou worden.Er moeten nog knopen op maar die moet ik nog zoeken.






Hier moet een mens toch wel blij van worden?
Joke vroeg of ik het patroon zelf had getekend, ja ik heb het zelf getekend maar wel naar een bestaande jas.Een vriendin van mij heeft een heksenjas en ik wilde hem al jaren namaken maar het kwam er nooit van.
Omdat het een zomerjas is kan ik het nu even lenen en heb hem dus nagemaakt.



Er zijn van die dagen......

Dat je denkt alles voor elkaar te hebben.....
Gewoon lekker op mijn manier mijn eigen ding doen,in alle rust en regelmaat.
Onze kinderen vinden ons vreselijk saai en dat zijn we ook maar wij vinden dat erg fijn!
Zo leven wij ons leven.....Tot dat mijn vader erg ziek wordt en mijn dochter de sleutel van haar nieuwe huis krijgt.
Naar pa wil ik toch een paar keer want hij is erg ziek en oud en je weet maar nooit wanneer zijn leven afgelopen is
Maar hij woont niet dichtbij .Op dit moment gaat het weer redelijk met hem.Hij is ontslagen uit het ziekenhuis en met hulp van de fam. kan hij zich weer redden.
Dochter Jelleke was druk met het verven van alles wat er maar geverfd kon worden in haar huis en doet alles op haar eigen manier(zo heeft ze een kroonluchter appelgroen geverfd ,om maar iets te noemen ).
Vorige week had ze alles klaar en zou deze week steeds iets inpakken en verhuizen.Ze gaat naar de overkant dus dat kan.
Maar afgelopen zaterdag krijgt ze een stel vrienden op bezoek die haar vertellen dat ze alles wel even inpakken en alles naar de overkant sjouwen .Voor ze het wist was dat ook gebeurt en zat ze met een berg dozen waar van alles in zat in haar nieuwe huis.De grote meubels staan dan wel op hun plek en ze kan in haar bed slapen maar.........Wat een BENDE! Op dat moment slaat de paniek toe en is ze weer een klein meisje die om haar mama huilt.Die mama laat dan alles vallen en gaat naar haar kind!
Samen krijgen we de boel wel weer goed troost ik haar en dat gebeurt natuurlijk ook.
Het is bijna klaar,gelukkig!
Natuurlijk doe ik nog steeds mijn ding...
Mijn heksenjas is bijna klaar...
De lapjes die ik vouw en klem gaan ook gewoon door.....
Heb ik een paar emmers water met lappen in de tuin laten bevriezen,verf eroverheen gegooid en weer laten ontdooien.....
Mijn nieuwe breiwerkje schiet voor geen meter op omdat ik me niet kan concentreren .....
Wat verlang ik weer naar mijn eigen saaie en voorstelbare leventje.....

donderdag 10 januari 2013

Heksenjas deel 2

Het is goed gelukt!Het verven met de scoubidou touwtjes.Hoe meer weerstand je aan de touwtjes geeft hoe langzamer ze druppelen.Het is een kwestie van uit proberen.






Het is niet zo goed te zien maar de jas heeft 2 lange capuchons  die ook als sjaal gedragen kunnen worden.Zelf ga ik deze jas niet dragen maar weggeven misschien dat de kunstclub hem wil hebben?
Als iemand er belangstelling voor heeft hoor ik dat graag.Bij meerdere verlood ik de jas.
De jas is niet gevoerd en heeft geen sluiting.

Maar wel hele mooie vlekken!

woensdag 9 januari 2013

Heksenjas en scoubidou

Heerlijke combinatie toch?

Voor en achter en nog eens heel erg wit!
Het is een proefjas ik wilde eerst eens met gewone witte katoen aan de gang voor ik mijn mooie ( en dure  ) stof zou verpesten.
Wit vraagt natuurlijk wel om een kleurtje en dat deed ik met scoubidoutouwtjes.....

De scoubodou touwtjes zijn hol,net een rietje en daar kan je dus heel grappig mee verven!Door de dunnen slangetjes druppelt de verf op de stof om daar weer mooie vormen te maken.
Zelf ben ik weer erg nieuwsgierig naar her resultaat maar ik moet toch echt tot morgen wachten.




vrijdag 28 december 2012

knipsels

Ik ben er gewoon dol op!

Achterpandje voor een nieuwe Ikkejurk.

Het vastnaaien is nogal veel werk maar het heeft geen haast.


maandag 24 december 2012

kerstwens

Fijne feestdagen en Vrede zij met U.

zondag 23 december 2012

Dit jaar heb ik een kerstpakket gekregen...manlief en zoon Merlijn krijgen elk jaar een mooi pakket.Manlief kreeg een echt gezinspakket,Zoon Merlijn een stoer pakket en ik?
Een doos vol lieve dingetjes en alles is gemaakt van wol en/of schapenmelk.Heerlijke dingen voor bij het badderen...Lief he?

Zomaar wat plaatjes van dingentjes die ik de laatste tijd gemaakt heb.

Of deze kukkelluusjes,gezellig met z'n alle op een steen.