maandag 30 april 2012

Het is leuk om elke dag 2 blokjes te maken.Gisteren gebruikte ik de tweelingnaald,leek me wel handig.

Nadat ik de stukjes eruit geknipt heb ziet het blokje er heel anders uit.

Dit vind ik ook een leuke...

....en omdat ik de kleurenpyramide 66 gebruik ,die ik afgelopen winter verfde passen de kleuren altijd bij elkaar.
Het gaat wel snel want voor elk blokje gebruik ik 4,soms 5 lapjes...
Voor vandaag of morgen heb ik ook al nieuwe blokjes getekend.

Heel handig om altijd een klein tekenboekje bij de hand te hebben en een potlood...er zijn zoveel mogelijkheden.

Marrie-Jette.



zondag 29 april 2012

Mola of geen Mola,ik ga rustig door met mijn naai en knipwerk.Tot nu toe heb ik 3 blokjes gemaakt.





Of het echt handig is weet ik niet maar ik heb alle stof weggeknipt die je niet ziet.Sommige blokjes hebben 6 of 5 laagjes en dat maakte de blokjes erg zwaar.Wat dan overblijft zijn hele dikke lijnen die ik nog verder wil naaien met een llllll steekje,geen idee of dat lukt maar de uitdaging is weer leuk!Zo ziet een blokje er aan de achterkant uit....

Ik kan nu beide kanten gebruiken maar kies voor de voorkant.

Marrie-Jette.



zaterdag 28 april 2012

Mola dus.

Natuurlijk had ik van Mola gehoort of gelezen...ooit in Handwerken zonder grenzen..?
Na de prutseltjes van gisteren ben ik verder gegaan.

Drie lapjes op elkaar,er 16 kronkel lijnen op genaait en daarna stukjes uit knippen.

Waar ik goed voor uit moet kijken is dat ik de goede stukjes eruit knip,daarom zoek dat eerst goed uit!Met een potlood geef ik aan welk stukje eruit moet.Omdat dit blok uit 3 laagjes   heeft gaan er nog een aantal uit....Maar dat komt morgen.
Dit is wel wat ik in mijn hoofd  had....

Marrie-Jette.

vrijdag 27 april 2012

Ik doe maar wat....

Soms zie ik iets voorbij komen...Das leuk!Later heb ik natuurlijk geen idee meer waar ik het zag...
Dus doe ik maar wat.

Ik  begon met 8 lapjes op elkaar te leggen en daar wat vormen in te naaien...



Ik knip laag voor laag weg....Dit is toch niet wat ik in gedachten had.Wel grappig maar veel te klein en de vormen overlappen elkaar niet.Nog eens proberen dus en dat werd dit....

Met een passer wat ronde lijnen tekenen en die naaien.

Dit ziet er wel weer erg strak uit en dat is dus ook niet echt mijn ding....
Ach ik prut wel verder,uiteindelijk vind ik wel iets wat bij mij past.Ik ga gewoon verder.....

Marrie-Jette.




donderdag 26 april 2012

krimpwerk

Dit werk heb ik terug!Het is een jaar op reis geweest...Meegereisd met Lia van stoftotverven!
Nu ben ik blij dat ik het weer terug heb en er zelf weer van kan genieten.






Het werk is gemaakt van zijde,met een vulling van 100% wol.Eerst genaaid met ritsjes,koordjes en vormpjes(de rondjes en hartjes) die zijn uitgeknipt van dat spul wat onder een laminaatvloer gelegt wordt.
Na al het naaiwerk  in de wasmachine op 40 gr. gewassen en toen pas geverft.Het was een heel avontuur om dit werkje te maken maar heel leuk!

Marrie-Jette.

maandag 23 april 2012

maandag

sopdag....

Maar ook....

Niet vergeten te genieten van al het moois wat zomaar in de tuin bezig is...



Dat is toch iets om blij van te worden?

vrijdag 20 april 2012

breiwerk

Het heeft me best wat moeite gekost om iets te vinden waar ik tevreden mee was.Uiteindelijk heb ik een breipatroon van Nienke gekregen en daar ben ik mee verder gegaan.

Omdat ik geen vloerbedekking in huis heb kon ik de sjaal niet zo goed spannen.Ik heb de sjaal kletsnat met heel veel waspinnen aan de waslijn gehangen met een zwaar gewicht eraan.
Mijn vriendin heeft wel vloerbedekking en ik ga de sjaal daar dus volgende week op nieuw spannen.

Het vest waar ik mee begon en zo goed als klaar was beviel me voor geen meter!Dus heb ik het hele zaakje weer uitgetrokken en ben ik weer terug bij af...Maar mijn dochter kwam samen met een vriendin van de week en zij wilde met liefde een vest voor me breien,is dat even geluk hebben?
Breien is wel heel prettig maar kost me veel moeite,zere handen,armen en zelfs mijn schouders worden zo stijf als een plank....Ik kan het wel maar .......

Marrie-Jette.

dinsdag 10 april 2012

Ik ben er maar druk mee....Het breien van mijn vest!
Al het breiwerk is klaar ,ik hoef het alleen nog maar in elkaar te zetten.
Het is een pittige klus en heeft me ook heel wat gekost en ik zal nooit meer roepen dat ik niet kan breien!
Het lukt me niet om te foto te plaatsen....
mijn volgende breiwerk zit ook al in mijn hoofd...
Een kantsjaal...Maar of me dat gaat lukken?
Vanmiddag ga ik met mijn naaiclub naar Ruan in Almere.Hopelijk kan ik daar een beetje leuk patroon vinden .
Ik heb me helemaal suf gezocht op het net naar een patroon en ook gevonden maar iets vinden wat ik kan breien is nog niet zo makkelijk.
Ik vond er eentje van Drops design maar of het patroon klopt niet of ik snap het gewoon niet!Heb tig keer een proeflapje gebreit maar ik kom er niet uit!

maandag 2 april 2012

Breiseltje

uiteindelijk ben ik gewoon begonnen.....

Met telkens een paar toeren komt het natuurlijk ook wel klaar,alleen niet volgende week!
Dat is nou net het probleem.....Ik wil door gaan,elk moment van de dag dat ik even niets anders te doen heb.....
Maar goed, dat gaat niet zo. Mijn instelling is dat je je niet moet richten op dingen die je niet kan maar wat je wel kan!Het komt goed.
Met deze mooie wol hoop ik ooit een kantsjaal te breien,die vindt ik zo mooi.De wol is niet zo dun maar met een rondbreinaald nr 9 moet het toch wel kunnen?
Ik ben nog bezig om de laatste alpacawol te spinnen en dat is toch zo mooi!Ook heel teer en om die reden spin ik een katoene naaigaren mee,werkt heel prettig.

vrijdag 30 maart 2012

Is het werkelijk nog maar twee dagen geleden dat we op Texel waren?
Ik kan het me haast niet voor stellen....Pas geboren lammetjes....Prachtig weer.

Met blote voetjes in het warme zand en nu....?
Zijn we weer thuis en heb ik een vest en de verwarming aan,buiten lijkt het herfst!
Maar ook dit is lente,dit is Nederland.Ik zou het niet willen missen.
Ik spin en brei en voel me soms een oude vrouw van 90 jaar.
Doorgaan,altijd maar doorgaan!Wie of wat zal me stoppen?Geef ik me gewonnen aan de reuma die in mij is komen wonen zonder dat ik er om vroeg?
Wie het weet mag het zeggen......Ik weet het niet.

maandag 26 maart 2012

Lente....en wol verven met procion.

Is het niet heerlijk dat elk jaar de lente weer terug komt?Ik moet er niet aan denken dat ik in een land zou wonen waar het nooit geen lente is.....

Ik heb dan ook lekker in de tuin zitten spinnen,mooi he?
De proef met de chenille vond ik niet zo geslaagd.

Het lijkt op de foto nog wel aardig maar in werkelijkheid is het veel minder mooi.Liever alleen wol zijde en Alpaca dat ziet er veel mooier uit.
Gisteren heb ik de wol geverft...
De droge wol heb ik eerst in een emmer met veel zout een paar uur laten weken.De rijstpan half gevuld met water ,250 ml. azijn en 15 gram procionpoeder er bij.Even goed door roeren en dan de wol,3 ons,erbij en 5 uur op de warmhoudstand.Voor ik naar bed ging de stekker eruit en de hele nacht af laten koelen.Nu hangen mijn eerste strengentjes buiten in de tuin lekker te drogen...


Van de kleur word ik al heel blij!

Ik wilde nog even een paar vragen beantwoorden die ik kreeg.
Jeannet ik heb inderdaad een Julia van Louet en ik ben er erg blij mee.Spinnen doe ik al 35 jaar en dit is mijn derde spinnenwiel,De eerste heb ik versleten.De tweede heb ik nog maar er zit maar een voetplankje op en toen ik een paar jaar geleden heel veel last met mijn voeten kreeg en zelfs een tijdje met twee benen in het gips zat kan ik niet meer goed met een voetplankje spinnen.Zelf vind ik de twee voetplankjes de uitvinding van de eeuw!
Het spinnenwiel van Ashford ken ik maar ik vind ze vreselijk duur!Ze zijn wel weer heel mooi om te zien,dat wel.De Mayaccraft Rose ken ik niet ....even gekeken en me suf geschrokken van de prijs,bijna 1000 euro!Ze zien er mooi uit maar ik zou het er niet voor over hebben denk ik.
Ik spin dus heerlijk op mijn wiel en ben er erg tevreden over.Laat je eens weten waar je voor kiest jeannet?
Christel vroeg me waar het Patroon van  Annita's tas vandaan komt...Nou gewoon uit mijn eigen hoofd!De tas is eigenlijk een grote frietzak maar dan zonder punt,heel simpel dus
Zo dit was het weer.
Fijne dag Marrie-Jette

vrijdag 23 maart 2012

spinnen

Niet van die enge kriebelbeestjes maar wol,zijde en alpaca.
Ik heb Julia maar weer eens van zolder gehaald en ben gewoon begonnen..

Ik heb dus wol,zijde en alpaca gemengt en een klosje vol gesponnen.Dat klosje heb ik weer getwijnt met rayon en chenille.


Ik wil een aantal kleine strengetjes maken en eens kijken of dat mooi verft.
Eigenlijk wil ik genoeg spinnen om een vestje te breien,want de drie vestjes die ik jaren geleden kocht zijn echt aan vervanging toe!
Ik koop niet zo vaak kleding omdat ik bijna nooit iets vind wat naar mijn zin is,als ik dus iets wel leuk vind koop ik gelijk maar een aantal.Vandaar dus de drie vestjes.
Ik ga dus aan het wolverven!
Van de week ben ik ook nog eens druk geweest met rode kool....
Wel eens gezien hoe mooi de doorsnede is?

Het lukt me niet om de foto te plaatsen maar geloof me ...het was prachtig!Alleen alles wat ik wilde mislukte,zelf de foto's dus....

Uiteindelijk heb ik de kool maar in stukken gesneden,er twee voorgeweekte soda-ash lappen,een kleine streng wol,zout en azijn,alles in een oude pan met veel water en een paar uur laten sudderen.Daar wordt ik niet echt opgewonden van dus......Ik gebruik maar weer gewoon procion.

woensdag 21 maart 2012

Zo goed als klaar....

Op een paar steekjes na is mijn sneeuwster klaar!Zelf vind ik hem helemaal geweldig.(mag toch wel?)





Waar ik benieuwd naar ben...?Wat doen jullie met de sneeuwverflapjes?De sneeuwverflappen vind ik prachtig maar in praktijk zijn ze wel lastig te verwerken heb ik gemerkt!
Ik wil ze nog in blokken snijden en zo een quilt maken en ik ben bezig met een rode kool.

Marrie-Jette.

maandag 19 maart 2012

Nog even over VERA.

Ik ben niet duidelijk geweest over vera,denk ik.
Vera is gemaakt door Annita van  http://zijmaakthet.blogspot.com/  Annita ontwerpt allerlei knuffeldieren en verft ,spint en breit ze ook.
Met haar heb ik een ruil gedaan.Ik maakte voor haar de tas,zij voor mij een Vera.

Het is al weer jaren geleden dat ik de twee kleine beestjes breide.Ik kreeg er zo veel pijn in mijn handen van dat dit ook gelijk mijn laatste breisels werden.
Hoe de muis en het minibeertje heten ben ik vergeten maar wat vond ik ze leuk!(en nog steeds)

vrijdag 16 maart 2012

dinsdag 13 maart 2012

STA60215

zeepbloem van vorig jaar.

zeep bloemen verven

Nodig.......
Dikke nog net vloeibare olijfzeep (zelfgemaaakt).
Droge stof.
Aangemaakte verf,
Soda-ash.
Stokje'
lege spuitflesjes.
(en heel veel geduld!)

Droge stof op een flink stuk plastik leggen en een grote schep zeep erop.De lap moet goed nat zijn van de zeep.
Meng 100 ml zeep met 100 ml (aangemaakte procion) verf,evt.een weinig heet water erbij als het niet goed mengt.
Spuit dan wat vormen met de verf op de natte lap.


Trek er met een stokje wat vormen in en voeg,als je dat nodig vind,nog wat verf toe.
Nu moet je gewoon geduld hebben....en niet vergeten er een beetje droge soda -ash erop te strooien.

Het duurt uren voordat de verf genoeg is uitgelopen.Belangrijk is  dat je het plat laat liggen!

De volgende dag kan je de zeep er gewoon uitspoelen en dan heb je een zeep bloem!
Ook kan het goed met een al gekleurt lapje...







Ik geef toe dat het veel beter kan maar dit waren mijn eerste pruttellapjes en ik wilde jullie laten zien hoe leuk het is om met zeep te verven.
Ik heb het ook eens met gewoon vloeibaar wasmiddel gedaan maar dat is gewoon te dun!