Volgens mij de sterkste kleur die er is.
Ik begon met Turquoise en eindigde met Indigo.
De laatste 3 rijtjes had ik niet hoeven verven.Ze zijn zo goed als gelijk.
Het is lastig te zien op de foto maar in de eerste rijtjes is Turq. duidelijk aanwezig.
vrijdag 5 april 2013
woensdag 3 april 2013
Lapjes verven.
Ik vind het leuk,heel leuk maar er zit veel werk in...
Je moet zorgen dat je veel stof hebt,echt veel!
Een aantal goede rollen poplin.Ik gebruik voor 1 serie 4 meter stof.Dan heb ik 60 lapjes.Ik wil er minstens 10 verven dus 600 lapjes!Dus 1 rol is al te weinig.
Al die lapjes moeten ook nog op maat gescheurd worden.
Alle lapjes krijgen dus een nummer.Van 1 tot 56 dit is serie E en rij 2.Zo weet ik welk staaltje bij het lapje hoort en kan ik het later weer verven.
En dan komt het leukste!Verven....maar daar moet de ik mijn hoofd even goed bij houden,een foutje is zo gemaakt.
Met een beetje van dit en een beetje dat kom ik een heel eind.
Elk lapje gaat in een zakje dan een paar uur in de rijstpan,een nachtje rust en dan begint het spoelen strijken en labelen.Elke dag ben ik er wel een paar uur mee bezig.Het grote genieten is ook als alles netjes op stapeltjes mooi ligt te zijn.Zo leuk om naar te kijken.
Ik heb maar 1 probleem...Welke kleur zou ik nu gaan verven?
Je moet zorgen dat je veel stof hebt,echt veel!
Een aantal goede rollen poplin.Ik gebruik voor 1 serie 4 meter stof.Dan heb ik 60 lapjes.Ik wil er minstens 10 verven dus 600 lapjes!Dus 1 rol is al te weinig.
Al die lapjes moeten ook nog op maat gescheurd worden.
Alle lapjes krijgen dus een nummer.Van 1 tot 56 dit is serie E en rij 2.Zo weet ik welk staaltje bij het lapje hoort en kan ik het later weer verven.
En dan komt het leukste!Verven....maar daar moet de ik mijn hoofd even goed bij houden,een foutje is zo gemaakt.
Met een beetje van dit en een beetje dat kom ik een heel eind.
Elk lapje gaat in een zakje dan een paar uur in de rijstpan,een nachtje rust en dan begint het spoelen strijken en labelen.Elke dag ben ik er wel een paar uur mee bezig.Het grote genieten is ook als alles netjes op stapeltjes mooi ligt te zijn.Zo leuk om naar te kijken.
Ik heb maar 1 probleem...Welke kleur zou ik nu gaan verven?
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
project 400
dinsdag 2 april 2013
Konings Oranje Serie D
Van oranje Calciet tot Rozenkwarts.
Oranje Calciet =90% goudgeel +10 % rood.
Rozenkwarts=97,5% rood+2,5% Indigo.
Oranje Calciet =90% goudgeel +10 % rood.
Rozenkwarts=97,5% rood+2,5% Indigo.
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
project 400
zondag 31 maart 2013
Prachtig,koel en groen.Serie C.
Met een vleugje blauw...
Het laatste rijtje is zoals ik van Nienke leerde en was mijn uitgangspunt voor deze serie.
Het laatste rijtje is zoals ik van Nienke leerde en was mijn uitgangspunt voor deze serie.
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
project 400
vrijdag 29 maart 2013
Serie B. Schaduwkleuren
Serie B.
Magenta en Turquoise.
Tint op tint,ton-sur-ton of schaduw kleuren?Ik noem het graag schaduw kleuren.
Het zijn er 56 maar krijg het niet beter op de foto
Ik neem 30 ml. verf en gebruik 15 voor de eerste.Doe dan 15 ml.water bij de verf en gebruik weer 15 ml. voor lapje 2.Zo werk ik het rijtje van 7 lapjes af.
Het is veel werk maar dan heb je ook wat toch?
Magenta en Turquoise.
Tint op tint,ton-sur-ton of schaduw kleuren?Ik noem het graag schaduw kleuren.
Het zijn er 56 maar krijg het niet beter op de foto
Ik neem 30 ml. verf en gebruik 15 voor de eerste.Doe dan 15 ml.water bij de verf en gebruik weer 15 ml. voor lapje 2.Zo werk ik het rijtje van 7 lapjes af.
Het is veel werk maar dan heb je ook wat toch?
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
project 400.
woensdag 27 maart 2013
Tweede kleurencirkel.Serie A.
De tweede kleurencirkel is af.Een derde zoals mijn plan was maak ik niet.Ik denk dat die erg donker gaat worden.
Ik heb het plan om het verven nu eens echt groot aan te pakken.Geen grote stukken stof maar veel kleurtjes en veel kleine lapjes.
Kleuren heb ik genoeg dat is het probleem niet maar tinten daar ga ik altijd de mist in.Ik ga dus vele gradaties verven.Dan heb ik het over een paar 100 !
Ik ben begonnen met een aantal paars tinten....
Ik heb ze nog niet gedocumenteerd vandaar die labeltje.
Gisteren heb ik de eerste serie geverfd en die zijn erg mooi geworden,wel ietsjes te licht maar daar leer ik weer van.
Ik probeerde van geel naar paars te verven.
Op de foto zijn ze nog lichter dan in werkelijkheid.Geloof mij maar,ze zijn prachtig!Vooral al die grijstinten daar ben ik toch blij mee!
Ik heb het plan om het verven nu eens echt groot aan te pakken.Geen grote stukken stof maar veel kleurtjes en veel kleine lapjes.
Kleuren heb ik genoeg dat is het probleem niet maar tinten daar ga ik altijd de mist in.Ik ga dus vele gradaties verven.Dan heb ik het over een paar 100 !
Ik ben begonnen met een aantal paars tinten....
Ik heb ze nog niet gedocumenteerd vandaar die labeltje.
Gisteren heb ik de eerste serie geverfd en die zijn erg mooi geworden,wel ietsjes te licht maar daar leer ik weer van.
Ik probeerde van geel naar paars te verven.
Op de foto zijn ze nog lichter dan in werkelijkheid.Geloof mij maar,ze zijn prachtig!Vooral al die grijstinten daar ben ik toch blij mee!
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
project 400.
vrijdag 22 maart 2013
woensdag 20 maart 2013
Bezoek uit Saba
Vandaag kreeg ik bezoek uit een ver land,uit Saba!Van Els,die hier in ons eigen dorp een huisje heeft voor als ze in Nederland is.Is dat niet grappig?
Ik kreeg 2 prachtige Mola werkjes van haar,gemaakt door de Kuna indians.Zo mooi gemaakt.
Verder liet ze me het werkje zien waar ze mee bezig was....
En zo heb je,voor je het weet er zomaar een vriendin bij!We hebben een gezellige ochtend gehad.Els bedankt!
Ik kreeg 2 prachtige Mola werkjes van haar,gemaakt door de Kuna indians.Zo mooi gemaakt.
Verder liet ze me het werkje zien waar ze mee bezig was....
En zo heb je,voor je het weet er zomaar een vriendin bij!We hebben een gezellige ochtend gehad.Els bedankt!
dinsdag 19 maart 2013
kleurencirkel
Nu ik toch bezig ben heb ik gelijk de kleuren cirkel geverfd.
Ik blijf dat toch mooi vinden.Als voorbeeld nam ik de kleuren cirkel van Ives.maar niet helemaal.Deze serie verfde ik van kleur naar kleur.
Magenta,Turqouise en Golden Yellow.
Ik blijf dat toch mooi vinden.Als voorbeeld nam ik de kleuren cirkel van Ives.maar niet helemaal.Deze serie verfde ik van kleur naar kleur.
Magenta,Turqouise en Golden Yellow.
maandag 18 maart 2013
Scarlet
10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water.
Lapje 1 kreeg 5ml verf ,elk lapje kreeg 0,5 verf minder.Zelfs de laatste is lichtrood!
Weer 10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water. +0,1 ml. zwart.
Deze lapjes zijn prachtig!
Ik ben erg blij met de nieuwe Drimarene verf!De kleuren zijn erg fris en helder.Spoelt super makkelijk uit en het verven is een makkie!
Gelukkig dat ik alle kleurtjes nu heb!
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water.
Lapje 1 kreeg 5ml verf ,elk lapje kreeg 0,5 verf minder.Zelfs de laatste is lichtrood!
Weer 10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water. +0,1 ml. zwart.
Deze lapjes zijn prachtig!
Ik ben erg blij met de nieuwe Drimarene verf!De kleuren zijn erg fris en helder.Spoelt super makkelijk uit en het verven is een makkie!
Gelukkig dat ik alle kleurtjes nu heb!
vrijdag 15 maart 2013
Goud ?
Ik weet niet hoe ik deze kleur moet noemen.....
Op de foto is de kleur niet zo mooi als in werkelijkheid.Is het mosterd,cognac?Ik noem het gewoon goudgeel.De laatste is een beetje groenig.
Alle lapjes zijn geverfd met Drimarene verf van mijn-eigen.
Ik ben begonnen met 10 lapjes vn 20 x 20.Nr 1 heeft 5ml.verf gekregen en 0,1 ml.zwart.Elk lapje heeft steeds 0,5 ml. minder gekregen en dat beetje zwart.
Ik ben er erg tevreden over!
De golden Yello is ook prachtig en doet haar naam eer aan.
Net als Nienke ben ik tot de conclusie gekomen dat 40 of 50 % meer dan genoeg is om mee te verven.Zelfs het lapje waarbij ik maar 0,1 ml. heb gebruikt is nog prachtig geel
Op de foto is de kleur niet zo mooi als in werkelijkheid.Is het mosterd,cognac?Ik noem het gewoon goudgeel.De laatste is een beetje groenig.
Alle lapjes zijn geverfd met Drimarene verf van mijn-eigen.
Ik ben begonnen met 10 lapjes vn 20 x 20.Nr 1 heeft 5ml.verf gekregen en 0,1 ml.zwart.Elk lapje heeft steeds 0,5 ml. minder gekregen en dat beetje zwart.
Ik ben er erg tevreden over!
De golden Yello is ook prachtig en doet haar naam eer aan.
Net als Nienke ben ik tot de conclusie gekomen dat 40 of 50 % meer dan genoeg is om mee te verven.Zelfs het lapje waarbij ik maar 0,1 ml. heb gebruikt is nog prachtig geel
donderdag 14 maart 2013
Veren!
Voor iedereen die graag een veer wil. Vandaag deel ik aan iedereen die dit leest een veer uit!
woensdag 13 maart 2013
Logjes en blogjes
laatst had ik een gesprek met iemand over de blogs die er over quilten,verven van stofjes enzo meer gaan.Ze werd er doodziek van.Het enigste wat 'jullie doe is veren in elkaars k... steken' (zijn haar woorden)!
Mijn simpele antwoord was dat ze niet verplicht was om ze te lezen,toch?
Ik heb er eens een poosje over na gedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik die veren eigenlijk wel heel leuk vind!
Als ik iets maak steek ik soms mijn ziel en zaligheid erin.Ben er weken mee bezig.Dan is het toch leuk om complimentjes te krijgen?
Ik zit bijna altijd thuis en ook vaak alleen.Vind dat trouwens heerlijk kan lekker mijn eigen gang gaan en geniet van de rust.Internet heeft mijn wereld een stuk groter gemaakt.Heb er zoveel van geleerd.
Ik vind mijzelf een gelukkig mens dat ik mijn gevoel in mijn werk kwijt kan.
Het zou helemaal geweldig zijn als het voorjaar werd!Ik ben echt aan lekker weer toe!
Mijn simpele antwoord was dat ze niet verplicht was om ze te lezen,toch?
Ik heb er eens een poosje over na gedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik die veren eigenlijk wel heel leuk vind!
Als ik iets maak steek ik soms mijn ziel en zaligheid erin.Ben er weken mee bezig.Dan is het toch leuk om complimentjes te krijgen?
Ik zit bijna altijd thuis en ook vaak alleen.Vind dat trouwens heerlijk kan lekker mijn eigen gang gaan en geniet van de rust.Internet heeft mijn wereld een stuk groter gemaakt.Heb er zoveel van geleerd.
Ik vind mijzelf een gelukkig mens dat ik mijn gevoel in mijn werk kwijt kan.
Het zou helemaal geweldig zijn als het voorjaar werd!Ik ben echt aan lekker weer toe!
maandag 11 maart 2013
zwart
Mijn conclusie van het zwarte experiment is me vandaag helemaal duidelijk...
De verf van Mijneigen is het zwarts!
Zelfs bij 50 % is het lapje nog erg zwart.Ik kan dus veel minder verfpoeder gebruiken de volgende keer.
Het toeval wil dat Nienke ook dit weekeinde ook zwarte stalen heeft geverfd en tot de dezelfde conclusie.kwam.(Dit hadden we niet overlegt hoor!)
Weer een bladzijde voor mijn stalenboek.
De verf van Mijneigen is het zwarts!
Zelfs bij 50 % is het lapje nog erg zwart.Ik kan dus veel minder verfpoeder gebruiken de volgende keer.
Het toeval wil dat Nienke ook dit weekeinde ook zwarte stalen heeft geverfd en tot de dezelfde conclusie.kwam.(Dit hadden we niet overlegt hoor!)
Weer een bladzijde voor mijn stalenboek.
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
lapjes verven
zondag 10 maart 2013
Experiment zwart.
Vier lapjes 200 % verf tegen het raam geplakt om te zien hoe zwart zwart is....
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .
Labels:
Drimarene koudwaterverf.,
lapjes verven .
donderdag 7 maart 2013
maandag 25 februari 2013
wasmachinebak
Ik zocht al een poosje naar een grote bak om grote lappen in te verven.Bij kringloop enzo kan ik niks vinden.Ik dacht aan een bak die onder dierenkooien zitten.Die zijn wel te koop maar veel te duur!
Zo waren we even bij De Gamma vorige week en daar stond de bak die ik zocht,voor 13,25 een bak waar je een wasmachine in zet.
gisteren lag er weer genoeg sneeuw en ik weekte mijn grote lap van 2 bij 2 meter voor en legde mijn lap erin zoals ik wilde.Sneeuw en verf erop.....
De lap is prachtig geworden!
groot genoeg voor een nieuwe Ikkejurk!
Bij ons is de sneeuw nu weg en ik hoop echt dat het ook weg blijft.Ik wil nu aan het voorjaar denken!
Zo waren we even bij De Gamma vorige week en daar stond de bak die ik zocht,voor 13,25 een bak waar je een wasmachine in zet.
gisteren lag er weer genoeg sneeuw en ik weekte mijn grote lap van 2 bij 2 meter voor en legde mijn lap erin zoals ik wilde.Sneeuw en verf erop.....
Ik heb de lap er voorzichtig uit gehaald,zo goed mogelijk onder de koude kraan uitgespoeld en buiten gehangen.
Voor ik de lap in de wasmachine stop moet ik eerst al het vuil kwijt wat nog steeds aan de lap zit.
groot genoeg voor een nieuwe Ikkejurk!
Bij ons is de sneeuw nu weg en ik hoop echt dat het ook weg blijft.Ik wil nu aan het voorjaar denken!
Labels:
Ikkejurk,
sneeuwverven
woensdag 20 februari 2013
Knipseltje van Shiborie
Vandaag heb ik het doekje gedubbeld .Een mooie gekaarde wollen tussenlaag.Ik had de wol wat dunner moeten maken want het naait wel wat zwaar.
Mijn naaimachine trekt het wel maar mijn armen iets minder.
Het hoeft vandaag niet af dus .....
De schaar ergens inzetten vind ik geen probleem,ik kan het hooguit verknippen!
Toch en toch en toch ga ik al het naai werk uithalen.......Het is gewoon te dik!
Mijn naaimachine trekt het wel maar mijn armen iets minder.
Het hoeft vandaag niet af dus .....
De schaar ergens inzetten vind ik geen probleem,ik kan het hooguit verknippen!
Toch en toch en toch ga ik al het naai werk uithalen.......Het is gewoon te dik!
Labels:
shiborie.,
zelfgeverfde lapjes.
dinsdag 19 februari 2013
Van heel veel proeflapjes maakte ik deze lap.Het leek wel een beetje op glas in lood vond ik.
Toch trok ik de hele boel weer uit en ging lekker knippen.
Veel spannender toch?
Nu alleen nog even alles vast naaien...
Toch trok ik de hele boel weer uit en ging lekker knippen.
Veel spannender toch?
Nu alleen nog even alles vast naaien...
Labels:
shiborie.,
zelfgeverfde lapjes.
donderdag 14 februari 2013
gordijnen
Gordijnen,8 stuks had mijn dochter nodig voor haar nieuwe huisje.Allemaal het zelfde .Lange dingen met lusjes en allemaal gebroken wit.Het staat prachtig maar wat was het saai om te naaien....
Vandaar dat ik een gordijn met kleurtjes maakte!
Heerlijk om met kleurtjes te werken.
Voor dit raampje hoefde geen gordijntje.
Een schattig raampje in haar huiskamer.
Vandaar dat ik een gordijn met kleurtjes maakte!
Heerlijk om met kleurtjes te werken.
Voor dit raampje hoefde geen gordijntje.
Een schattig raampje in haar huiskamer.
Abonneren op:
Posts (Atom)












