Omdat het zulk lekker weer is en omdat ik moet bewegen is fietsen voor mij prettig.
Dus fiets ik heel wat af . Lekker op mijn gemakje zodat ik alles goed kan zien.
Zo kwam ik dit tegen.....
Naast de wijk waar ik woon is een hogere landbouwschool.
Ik vroeg netjes of ik een paar blaadjes mocht.Ze wezen me eerst op dat bordje en legde uit dat ik het echt alleen maar zou gebruiken om een afdruk te maken.
Het mocht!
Ik was er nogal tevreden over.
Een paar dagen eerder vond ik zomaar verfkamille op een verwildert stukje grond.Hoe gaaf is dat?
Ik plukte een paar bloemetjes,deed ze thuis in een potje water en in de magnetron.
Op vol vermogen dat wel.Gewoon om te kijken wat het plantje deed....Het water was geel,heel erg geel!
Die avond ben ik met mijn zoon een mandje vol gaan plukken en heb daar soep van gekookt met als resultaat een liter prachtige gele verf.Daarin heb ik de hennepblaadjes weer geverfd en zo een afdruk gemaakt .
Gelukkig staat er nog veel verfkamille die nog in bloei moet komen zodat ik nog eens kan gaan oogsten.
Wat ik me wel afvraag is wat dit voor boom is...zo mooi!
dinsdag 24 juni 2014
woensdag 18 juni 2014
Tweede kans.
Alles wat op deze lap te zien had een andere bestemming.
De katoen is afval van een dekbedden fabriek. De kleur is de stof komt van blaadjes,bloemen takjes en bramen (had ik nog in de diepvries)
P.H.Plus.... Natrium carbonaat .Wordt gebruikt om de P.H.waarden in zwembaden op peil te houden.
Aluin....,bloed stelpend middel.
Soda.... schoonmaakmiddel.
Soja melk.... voor in de koffie.
Het koperen pannetje is eigenlijk een bloempot maar je kan er ook lapjes in verven.
Water komt uit de regenton voor de planten in de tuin.
De kleurstoffen komen ook uit de natuur.
Wortels van Meekrab ,stukjes sandelhout en blauwhout.Die dingen had ik nog uit de jaren zeventig!
Zelfs de kleur uit dit kleine bolzwammetje (uit mijn eigen tuin )gaf een prachtig oranje rode kleur.
Na de behandeling was het goudgeel maar heel mooi.
De tekening van het blad komt van het Mos-weg Ferro sulfaat .Meer een soort van roestpoeder zonder dat je stof stijf staat van de roest.
Het geeft een mooie tekening van het blad in de stof.
De kleuren zijn subtiel zacht en prachtig.Zelf ben ik erg tevreden met dit werk.
Om de handel zo eco mogelijk te houden heb ik als achterkant een paar ,gebruikte maar schone luiers gebruikt.
maandag 9 juni 2014
lapjes en blaadjes
Het blijft leuk om met lapjes te spelen.Nienke had alles mooi op een rijtje gezet dus kon ik zo aan de slag.
Het blad komt uit de gemeente tuin.
Mooi he?
Het blad komt uit de gemeente tuin.
Mooi he?
zaterdag 17 mei 2014
Hoi ,hoi.
Langzaam probeer ik de draad weer op te pakken en heb een werkje onder handen.
Inspiratie had ik niet maar wel zin om iets te doen.Dus ben ik maar gewoon begonnen.
Van een stapeltje lapjes die ik vorig jaar verfde in gradaties knipte ik 120 stukjes en naaide ze aan elkaar. Heel simpel werk eigenlijk,ik hoef er niet bij na te denken.
Toen het af was vond ik het wel heel saai.
Zocht er een lap bij en ging aan het knippen .Best een aardig werkje aan het worden toch?
Inspiratie had ik niet maar wel zin om iets te doen.Dus ben ik maar gewoon begonnen.
Van een stapeltje lapjes die ik vorig jaar verfde in gradaties knipte ik 120 stukjes en naaide ze aan elkaar. Heel simpel werk eigenlijk,ik hoef er niet bij na te denken.
Toen het af was vond ik het wel heel saai.
Zocht er een lap bij en ging aan het knippen .Best een aardig werkje aan het worden toch?
Labels:
knipsel.,
lapjes verven .
zaterdag 12 april 2014
Hoe gaat het nu met je?
Het wordt me regelmatig gevraagd en ik kan niet zeggen hoe het met me gaat...
Eigenlijk wordt het verdriet en het gemis elke dag een beetje groter.
Er zijn momenten dat ik me echt wel iets beter voel,dat ik kan genieten van een vlinder van de lente.
Maar elke keer komt het ,als een donderslag bij me binnen dat mijn lief weg is.
We waren 31 jaar en 47 dagen samen.Altijd als hij weg ging kreeg ik een kus en een tot straks....
Deze keer heeft hij me geen gedag gezegd ,geen afscheidskus ,hij was zomaar zonder dat we het wisten verdwenen.Ik begrijp het nog steeds niet.Leef eigenlijk nog steeds in een soort van roes...
Een week voor het overlijden van mijn lief is ons Mam overleden en dat was goed en zelfs mooi.Ik was er bij,heb alles nog tegen haar kunnen zeggen,afscheid kunnen nemen.Ze keek me aan en ging.
Ons Mam was 93 en al heel lang klaar met haar leven. We waren heel verdrietig en gingen haar vreselijk missen maar met dit verdriet kon ik leven.
Mijn lief was 56 en zat nog vol plannen.Hij was niet klaar met leven.Zijn leven hield gewoon op!
Op een of andere manier moet ik alles opnieuw leren ,leren leven zonder de man waar ik nog steeds zoveel van hou....
Eigenlijk wordt het verdriet en het gemis elke dag een beetje groter.
Er zijn momenten dat ik me echt wel iets beter voel,dat ik kan genieten van een vlinder van de lente.
Maar elke keer komt het ,als een donderslag bij me binnen dat mijn lief weg is.
We waren 31 jaar en 47 dagen samen.Altijd als hij weg ging kreeg ik een kus en een tot straks....
Deze keer heeft hij me geen gedag gezegd ,geen afscheidskus ,hij was zomaar zonder dat we het wisten verdwenen.Ik begrijp het nog steeds niet.Leef eigenlijk nog steeds in een soort van roes...
Een week voor het overlijden van mijn lief is ons Mam overleden en dat was goed en zelfs mooi.Ik was er bij,heb alles nog tegen haar kunnen zeggen,afscheid kunnen nemen.Ze keek me aan en ging.
Ons Mam was 93 en al heel lang klaar met haar leven. We waren heel verdrietig en gingen haar vreselijk missen maar met dit verdriet kon ik leven.
Mijn lief was 56 en zat nog vol plannen.Hij was niet klaar met leven.Zijn leven hield gewoon op!
Op een of andere manier moet ik alles opnieuw leren ,leren leven zonder de man waar ik nog steeds zoveel van hou....
maandag 24 maart 2014
stoffen zerkje
Het laatste werkje voor mijn lief.....
Beter dan een paaltje met een nummer....
Vaarwel mijn lief........
Beter dan een paaltje met een nummer....
Vaarwel mijn lief........
zaterdag 8 maart 2014
Zaterdag
Dank jullie wel voor alle lieve woorden.
Maandag 3 maart hebben mijn grote liefde achter moeten laten.
Het is niet te doen maar je moet!
Ik zal een poos (je) nodig hebben voor ik de dagelijkse dingen weer op pak.
Ik kook elke dus het begin is er.
Maandag 3 maart hebben mijn grote liefde achter moeten laten.
Het is niet te doen maar je moet!
Ik zal een poos (je) nodig hebben voor ik de dagelijkse dingen weer op pak.
Ik kook elke dus het begin is er.
dinsdag 25 februari 2014
woensdag 12 februari 2014
Alpaca
Vorige week belde iemand mij of ik Alpacawol wilde hebben....Natuurlijk!!!
Hij had 53 kilo voor me.....Zoveel wil ik echt niet maar ik mocht uit zoeken wat ik wilde!
Alpaca is zo mooi en zacht.Niet zo makkelijk te spinnen en heel erg vuil,maar ik heb mijn slag geslagen en kwam met 13 kilo Alpaca thuis.
Van bijna zwart tot helder wit en alle kleuren bruin.De blauwe heb ik geverfd in de magnetron.
De meeste Alpaca ga ik gebruiken om mee te vilten . Dat gaat heel goed en omdat Alpaca makkelijk vervilt heb je zo maar een lap waar je van alles mee kan maken.Trouwens het krimpt niet,zodat je echt lappen op maat kan maken voor bijv.een jasje of zo.
Ik ben een beetje aan het rommelen met het verven van wol....
Hoeveel kleurtjeskrijg ik in een streng gesponnen wol?Ik probeerde 40 gr. wol ,120 meter zo neer te leggen en te verven allemaal met voeding kleurstof. Alleen de rode kleur is niet echt goed maar de rest?
Is heel mooi!
Hij had 53 kilo voor me.....Zoveel wil ik echt niet maar ik mocht uit zoeken wat ik wilde!
Alpaca is zo mooi en zacht.Niet zo makkelijk te spinnen en heel erg vuil,maar ik heb mijn slag geslagen en kwam met 13 kilo Alpaca thuis.
Van bijna zwart tot helder wit en alle kleuren bruin.De blauwe heb ik geverfd in de magnetron.
De meeste Alpaca ga ik gebruiken om mee te vilten . Dat gaat heel goed en omdat Alpaca makkelijk vervilt heb je zo maar een lap waar je van alles mee kan maken.Trouwens het krimpt niet,zodat je echt lappen op maat kan maken voor bijv.een jasje of zo.
Ik ben een beetje aan het rommelen met het verven van wol....
Hoeveel kleurtjeskrijg ik in een streng gesponnen wol?Ik probeerde 40 gr. wol ,120 meter zo neer te leggen en te verven allemaal met voeding kleurstof. Alleen de rode kleur is niet echt goed maar de rest?
Is heel mooi!
zaterdag 18 januari 2014
Wol verven met kool-Aid.
Het leek heel leuk om wol te verven met Kool-Aid.Het zag er goed uit op de filmpjes die ik op YT zag.
Ik bestelde 20 zakjes, verschillende kleurtjes. Kool-Aid is een poeder wat opgelost in 1,8 liter water een lekker drankje moet zijn.(vooral vol met kleur,smaak en zoetstoffen dus).
Ik verfde zeven kleurtjes heel zoet!
Het lijken net suikerspinnen en zo ruikt het ook nog eens!Je wil zo iets echt niet drinken toch?Ik vind het echt tegen vallen.
Een zakje Kool-Aid kost 0.69 cent en je kan er maar 25 gr. wol mee verven dus veel te duur!
Geef mij maar de wilton kleurstof of nog beter de kleurstof van T.R.S. Asia,s fineds foods.
Voor de Wilton betaalde ik pas 1.80 voor een potje van 28 gr. bij de Jamin.3 gr. is goed voor 100 gr. wol.
De T.S.R. is nog goedkoper ,0,99 cent voor 25 gr en is nog zuiniger in gebruik .De kleuren zijn heel diep en prachtig.Nadeeltje is dat er maar 3 kleuren te krijgen zijn.Rood,geel en groen .Blauw bestaat maar is nergens te vinden in Nederland.Dat is toch jammer!!!
Maar je wie eet er iets wat helder blauw is??Wij in elk gevan niet!
Zes kleurtjes blauw Wilton laat zich goed mengen.
Groen en geel van T.R S. das toch veel leuker dan Kool-Aid?
Ik bestelde 20 zakjes, verschillende kleurtjes. Kool-Aid is een poeder wat opgelost in 1,8 liter water een lekker drankje moet zijn.(vooral vol met kleur,smaak en zoetstoffen dus).
Ik verfde zeven kleurtjes heel zoet!
Het lijken net suikerspinnen en zo ruikt het ook nog eens!Je wil zo iets echt niet drinken toch?Ik vind het echt tegen vallen.
Een zakje Kool-Aid kost 0.69 cent en je kan er maar 25 gr. wol mee verven dus veel te duur!
Geef mij maar de wilton kleurstof of nog beter de kleurstof van T.R.S. Asia,s fineds foods.
Voor de Wilton betaalde ik pas 1.80 voor een potje van 28 gr. bij de Jamin.3 gr. is goed voor 100 gr. wol.
De T.S.R. is nog goedkoper ,0,99 cent voor 25 gr en is nog zuiniger in gebruik .De kleuren zijn heel diep en prachtig.Nadeeltje is dat er maar 3 kleuren te krijgen zijn.Rood,geel en groen .Blauw bestaat maar is nergens te vinden in Nederland.Dat is toch jammer!!!
Maar je wie eet er iets wat helder blauw is??Wij in elk gevan niet!
Zes kleurtjes blauw Wilton laat zich goed mengen.
Groen en geel van T.R S. das toch veel leuker dan Kool-Aid?
zondag 12 januari 2014
lekker aan het 'rommelen'.
Een mens moet wat als je niet veel kan doen...
Mooie wol met krullen.....
Of kleine knoopjes......
en voor manlief heel veel sokken....
Eindelijk heb ik geleerd om twee sokken tegelijk op een rondbreinaald te breien vanaf de teen...
Manlief draagt het liefst eigen gebreide sokken en ik vind het wel leuk om ze te breien.
Een omslagdoek voor mij op een breiring gemaakt!Dat is een simpele manier van breien die ook nog eens lekker opschiet.
Je ziet ik verveel me niet!
Met ogen gaat het nog niet zo goed.Er is een nieuw vlies op mijn al geopereerde oog gegroeid . Mijn rechteroog wordt over twee weken gedaan en dan maar hopen dat dat wel goed gaat! De oogarts heeft me verzekert dat het helemaal goed komt dus vertrouw ik daar maar op.
Mijn jongere broer heeft het zelfde gehad en bij hem is het ook goed gekomen.
Heel veel wol spinnen en het een mooi kleurtje geven is wel heel leuk om te doen.
Of kleine knoopjes......
en voor manlief heel veel sokken....
Eindelijk heb ik geleerd om twee sokken tegelijk op een rondbreinaald te breien vanaf de teen...
Manlief draagt het liefst eigen gebreide sokken en ik vind het wel leuk om ze te breien.
Een omslagdoek voor mij op een breiring gemaakt!Dat is een simpele manier van breien die ook nog eens lekker opschiet.
Je ziet ik verveel me niet!
Met ogen gaat het nog niet zo goed.Er is een nieuw vlies op mijn al geopereerde oog gegroeid . Mijn rechteroog wordt over twee weken gedaan en dan maar hopen dat dat wel goed gaat! De oogarts heeft me verzekert dat het helemaal goed komt dus vertrouw ik daar maar op.
Mijn jongere broer heeft het zelfde gehad en bij hem is het ook goed gekomen.
Labels:
breiwerk,
verschillende soorten wol.,
wol verven,
wolenzo.
Abonneren op:
Posts (Atom)