Ik weet het....Het loopt uit de hand!
Het spinnen van wol is een verslaving.Het een heerlijk en ontspannen werkje.
Voor je het weet heb je wel een beetje erg veel gesponnen wol in huis,bergen en bergen wol!
Toen we op Texel waren wilde ik alleen maar een texel wit vachtje kopen maar toen ik bij een boer kwam die 200 schapen (meer dan 20 verschillende soorten!) had ging ik voor de bijl en kocht er 3.
Gelukkig kreeg ik ook van 4 soorten een handvol,die ik nog niet had anders......
Als je ooit op Texel komt ga dan even kijken bij boerderij De rozenhout kijken,echt de moeite waard!
Ik ga dus nu echt wol verkopen dus als je wat wil mag je me mailen.
De meeste wol die ik heb gesponnen zijn mixjes.Ik spin graag verschillende soorten door elkaar.Dat geeft een mooie draad en verft ook nog eens verassend.
maandag 17 september 2012
wol,heel veel wol.
50 strengen geverfde wol.
23 naturel wit.
12 naturel kleur.
Kerry Hill.
Mergellander.
Veluw heideschaap.
Herd wich.
Texel wit.
Texel blauw.
Wensleydale.
Merine.(Nederlandse)
Zwartbles.
Norsh Spaelsau.
castle milk.
Gotland.
Racka.
Swifter.
Nederlands bont.
Coburger fuchs.
Mohair.
Alpaca,wit,l.en d.bruin.
Kameel (uit verschillende landen).
Honden haar.
23 naturel wit.
12 naturel kleur.
Kerry Hill.
Mergellander.
Veluw heideschaap.
Herd wich.
Texel wit.
Texel blauw.
Wensleydale.
Merine.(Nederlandse)
Zwartbles.
Norsh Spaelsau.
castle milk.
Gotland.
Racka.
Swifter.
Nederlands bont.
Coburger fuchs.
Mohair.
Alpaca,wit,l.en d.bruin.
Kameel (uit verschillende landen).
Honden haar.
Labels:
naslagwerk,
verschillende soorten wol.
zondag 9 september 2012
van broddelbreiwerk tot tasje
Bij http://zijmaakthet.blogspot.nl/ zag ik zulke geweldig leuke tasjes!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.
De bodem was al een hele uitdaging!
Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.
Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!
De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.
Groet uit het zonovergoten eiland Texel!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.
De bodem was al een hele uitdaging!
Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.
Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!
De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.
Groet uit het zonovergoten eiland Texel!
Labels:
wol verven en spinnen.
vrijdag 7 september 2012
Herdwickschaap.

Zijn ze niet prachtig?Het is echt een schaap.
Ik kocht een vacht van dit schaap en heb het al gebruikt voor mijn kleed.Nu ben ik het aan het spinnen en moet je eens kijken wat een wol dit schaap heeft...
Een enkel gesponnen draad lijkt nog het meest op prikkeldraad en zo voelt het ook!
Van deze pluk zou je zo een deurmat kunnen maken!
Toch vond ik de vacht zo mooi dat ik het moest kopen,mooie kleuren en een ruige uitstraling.Gelukkig is niet de hele vacht zo hard maar ik blijf moeite houden met het woord wol.Ik denk aan wol aan iets wat zacht is,aaibaar en knuffelig en niet aan een bezem....
Het schaap heeft wel een heel lief gezichtje en daar hou ik van.
donderdag 6 september 2012
Vilten terwijl je fietst?
Hier op Texel wonen meer schapen dan mensen.De wol van het Texelschaap is goed te spinnen maar vervilt niet.Gelukkig zijn er boeren die heideschapen hebben en dat is goed te gebruiken.
Dagen was ik bezig om de wol uit te pluizen totdat ik kon beginnen met soppen!Heerlijk werkje zo in de tuin.Het zware werk doe ik niet zelf maar doen we op de fiets.....
Ik loop vooruit met mijn verhaal.....
Ik zag een tijdje geleden een filmpje hoe ze in Mongolie een kleed maakte van wel 40 schapenvachten,vele mensen waren daar dagen mee bezig en toe alles was opgerold werd het door twee paarden een heel eind door het ruige land voorgetrokken.
Dat leek mij ook wel wat.Nou hebben we geen paard maar wel een fiets,dat moet dan toch ook kunnen?
Toen ik dacht genoeg gesopt te hebben rolde we het hele zaakje met lappen en al om de buis en kon het fietsavontuur beginnen...
Gelukkig is er op Texel een Gamma waar we een buis kochten en manlief knutselde daar iets van wat achter aan de fietst kan worden getrokken.
Wil je wel geloven dat we veel lol hadden?
Over het bospad fietsen viel nog niet mee maar toen we op het fietspad waren ging het beter.
Het kleed kwam er half vervilt uit maar ik vind het wel goed zo.Als we weer thuis zijn ga ik er nog overheen met de viltmachine endan is het goed (denk ik).
Het heeft nog de uitstraling van de ruige heideschapen en dat is juist wat ik zo mooi vind.
Dagen was ik bezig om de wol uit te pluizen totdat ik kon beginnen met soppen!Heerlijk werkje zo in de tuin.Het zware werk doe ik niet zelf maar doen we op de fiets.....
Ik loop vooruit met mijn verhaal.....
Ik zag een tijdje geleden een filmpje hoe ze in Mongolie een kleed maakte van wel 40 schapenvachten,vele mensen waren daar dagen mee bezig en toe alles was opgerold werd het door twee paarden een heel eind door het ruige land voorgetrokken.
Dat leek mij ook wel wat.Nou hebben we geen paard maar wel een fiets,dat moet dan toch ook kunnen?
Toen ik dacht genoeg gesopt te hebben rolde we het hele zaakje met lappen en al om de buis en kon het fietsavontuur beginnen...
Gelukkig is er op Texel een Gamma waar we een buis kochten en manlief knutselde daar iets van wat achter aan de fietst kan worden getrokken.
Wil je wel geloven dat we veel lol hadden?
Over het bospad fietsen viel nog niet mee maar toen we op het fietspad waren ging het beter.
Manlief maakte er zelfs een klein filmpje van.
We kwamen niet veel mensen tegen maar als we ze tegen kwamen keken ze hun ogen uit!Wat hebben wij gelachen....
Het heeft nog de uitstraling van de ruige heideschapen en dat is juist wat ik zo mooi vind.
September op Texel
wat is september toch een prachtige maand!Ik hou van deze heerlijke tijd.
We zijn al weer even op Texel en nog een kleine week en dan gaat het kleine huisje in het bos weer terug naar de eigenaar....
Het is hier zo heerlijk rustig en manlief en ik vermaken ons prima.Als we op de stoelen voor het huisje zitten genieten van de vogels.Ik moet het even vast leggen voor later.Volgende zomer hopen we hier weer terug te zijn maar dat duurt nog even.
De tuin.
We zijn al weer even op Texel en nog een kleine week en dan gaat het kleine huisje in het bos weer terug naar de eigenaar....
Het is hier zo heerlijk rustig en manlief en ik vermaken ons prima.Als we op de stoelen voor het huisje zitten genieten van de vogels.Ik moet het even vast leggen voor later.Volgende zomer hopen we hier weer terug te zijn maar dat duurt nog even.
De tuin.
maandag 13 augustus 2012
Dat vilten wilde ik nog wel eens proberen maar nu gelijk in de wasmachine(hoewel ik het spelen met warm water en zeep buiten wel erg leuk vind).
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
zaterdag 11 augustus 2012
vilten
Als je zoals ik met wol speelt dan is het vervilten van wol iets wat er ook bij hoort...
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.
Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.
waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.
Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.
Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!
Niet dat ik dan kon maar als je het niet probeerd weet je het niet ,toch?
Gelukkig hebben we YouTube waar je van alles kan bekijken.
Dus ik aan de gang met schone gekaarde wol die ik ook al verfde.
Eigenlijk een lekker werkje om buiten te doen.
Het lukte dus voor geen meter!
Vilten is zo zwaar dat ik dacht dat mijn armen van mijn romp zouden vallen....Toch wilde ik de lapjes (die wel een beetje gekrompen waren) afmaken dus besloot ik daar de wasmachine maar voor te gebruiken(ook weer met dank aan YouTube)!
De krullen prikte ik er eerst op met een viltnaald en pakte ze toen in met aluminiumfolie.
waarna ik een flink stuk katoen nam,zeep op de te vervilten lapjes strooide en de boel zo strak mogenlijk in pakte.
Ik waste ze met een handdoekenwasje op 40 gr. en tot mijn verbazing ging dat een stuk beter dan met de handen.
Zelfs de restjes zijde draden zitten goed vast en het mohair,wat ik niet eens een klein beetje vervilt kreeg zit vast!De krullen waar het aluminium omheen zat zijn niet vervilt wat ook de bedoeling was.
(aleen ben ik vergeten om de lap,voor en na te meten dan had ik nu geweten hoeveel cm. het gekrompen was.)
Een mens kan niet alles hebben en ik ga het nog eens proberen,dat weet ik zeker!
dinsdag 7 augustus 2012
wolverven met.....
‘Wilton Icing
Colors’ is een kleurstof die wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie om
gebak, taarten, enz. te kleuren. En wat blijkt….., het is ook uitermate geschikt
voor het verven van wol! Het is gemakkelijk te verwerken, volkomen gifvrij en
goed te mengen.
Zoete kleurtjes.
In de toko hier in het dorp kocht ik jaren geleden al eens een paar flesjes Jo-La kleurstof en een potje egg yellow (tenminste houdbaar tot 31 dec. 2009)!
Ik gebruik het toch niet voor voeding en de kleuren deden nog heel goed hun werk!
Labels:
wol verven en spinnen.
donderdag 2 augustus 2012
kralen van wol
Rood laat zich moeilijk fotograveren,vooral als er steeds een poesebeest in de buurt is die er mee wil spelen.
Geen idee waarom de rode kleur zo wazig is....Andere kleuren lukken heel goed.
Ik spon eerst een dunne maar sterke draad,gewoon van Texelse wol.Als tweede spon ik een draad die dan dik en dan dun is.
De twee draden twijn je samen waarbij je de dunne draaad stevig vast houdt,de dik dunne draad schuif je telkens een stukje op je dunne draad waardoor er ''kralen'' van wol onstaan.
Geen idee waarom de rode kleur zo wazig is....Andere kleuren lukken heel goed.
Ik spon eerst een dunne maar sterke draad,gewoon van Texelse wol.Als tweede spon ik een draad die dan dik en dan dun is.
De twee draden twijn je samen waarbij je de dunne draaad stevig vast houdt,de dik dunne draad schuif je telkens een stukje op je dunne draad waardoor er ''kralen'' van wol onstaan.
Labels:
fantasiedraden,
spinnen.
woensdag 25 juli 2012
Mergellander
Prachtige wol,wel wat ruig door de lange haren die er tussen zitten.Een echt heide schaap maar minder ruig dan ons eigen heideschaap.
Zachte onder wol die makkelijk vervilt.De langen lokken zijn wel 30 cm. lang.
Van de gele wol spon ik 62 gram.Het is prachtig van kleur maar is niet te dragen,echte prikwol!
De natuurlijke kleuren zijn ook erg mooi.
Wit,100 gr.
Van zachtgrijs naar bijna zwart. 95 gr.
Blauw met een druppie rood.200 gram.
Rood met een druppie blauw. 29 gram.
Hier een stuk wol waarvan de zachte onderwol al was vervilt op het schaap.Het is niet geschikt om te spinnen maar om het te gebruiken om te vilten lijkt me geweldig,hoewel het ook wel een mooie pruik is......
Zachte onder wol die makkelijk vervilt.De langen lokken zijn wel 30 cm. lang.
Van de gele wol spon ik 62 gram.Het is prachtig van kleur maar is niet te dragen,echte prikwol!
De natuurlijke kleuren zijn ook erg mooi.
Wit,100 gr.
Van zachtgrijs naar bijna zwart. 95 gr.
Blauw met een druppie rood.200 gram.
Rood met een druppie blauw. 29 gram.
Hier een stuk wol waarvan de zachte onderwol al was vervilt op het schaap.Het is niet geschikt om te spinnen maar om het te gebruiken om te vilten lijkt me geweldig,hoewel het ook wel een mooie pruik is......
Labels:
naslagwerk,
wol verven en spinnen.,
wolenzo.
maandag 23 juli 2012
Naslagwerk
Mijn web-log was mijn naslagwerk.
Dit is ook een naslagwerk.(dus voor andere heel saai,niet lezen dus)
Alpaca,100%,125 gram prettig spinnen.Alleen heel erg vuil!
Alpaca 100% 80 gr.Mooie bruine kleur maar een ramp om te spinnen,kort en vreselijk stoffig!
50% mohair 50%Texels 79 gr.goed te spinnen,lekker zacht,goed draagbaar.Mooi en fijn e draad.
Wenslydale 100%.Heel erg vet en mooie lange lokken (heb ruim 40 cm.gemeten)!Heel goed te spinnen en prachtige natuurlijke kleuren.
Zwartbles 100% 200 gr. Is echt pikzwart.Heb een draadje Rayon mee gesponnen om het later een kleurtje te geven.Iets grover dan Texel maar goed te spinnen.
Baltisch schaap 100% 75 gr.Beetje onregelmatig als het gesponnen is,wel lekker zacht,iets gelig.
Texels 75% en 25% mohair.Mijn favo wolletje!Heel mooi om te verven door het glanzende mohair.
Dit is ook een naslagwerk.(dus voor andere heel saai,niet lezen dus)
Alpaca,100%,125 gram prettig spinnen.Alleen heel erg vuil!
Alpaca 100% 80 gr.Mooie bruine kleur maar een ramp om te spinnen,kort en vreselijk stoffig!
50% mohair 50%Texels 79 gr.goed te spinnen,lekker zacht,goed draagbaar.Mooi en fijn e draad.
Wenslydale 100%.Heel erg vet en mooie lange lokken (heb ruim 40 cm.gemeten)!Heel goed te spinnen en prachtige natuurlijke kleuren.
Zwartbles 100% 200 gr. Is echt pikzwart.Heb een draadje Rayon mee gesponnen om het later een kleurtje te geven.Iets grover dan Texel maar goed te spinnen.
Baltisch schaap 100% 75 gr.Beetje onregelmatig als het gesponnen is,wel lekker zacht,iets gelig.
Texels 75% en 25% mohair.Mijn favo wolletje!Heel mooi om te verven door het glanzende mohair.
Labels:
naslagwerk,
verschillende soorten.,
wolenzo
Abonneren op:
Posts (Atom)