woensdag 20 maart 2013

Bezoek uit Saba

Vandaag kreeg ik bezoek uit een ver land,uit Saba!Van Els,die hier in ons eigen dorp een  huisje heeft voor als ze in Nederland is.Is dat niet grappig?
Ik kreeg 2 prachtige Mola werkjes van haar,gemaakt door de Kuna indians.Zo mooi gemaakt.






Verder liet ze me het werkje zien waar ze mee bezig was....






En zo heb je,voor je het weet er zomaar een vriendin bij!We hebben een gezellige ochtend gehad.Els bedankt!



dinsdag 19 maart 2013

kleurencirkel

Nu ik toch bezig ben heb ik gelijk de kleuren cirkel geverfd.

Ik blijf dat toch mooi vinden.Als voorbeeld nam ik de kleuren cirkel van Ives.maar niet helemaal.Deze serie verfde ik van kleur naar kleur.
Magenta,Turqouise en Golden Yellow.

maandag 18 maart 2013

Scarlet

10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water.

Lapje 1 kreeg 5ml verf ,elk lapje kreeg 0,5 verf minder.Zelfs de laatste is lichtrood!

Weer 10 lapjes 30 x 30 cm.
5 gr. verfpoeder ,100 ml heet water. +0,1 ml. zwart.

Deze lapjes zijn prachtig!
Ik ben erg blij met de nieuwe Drimarene verf!De kleuren zijn erg fris en helder.Spoelt super makkelijk uit en het verven is een makkie!
Gelukkig dat ik alle kleurtjes nu heb!


vrijdag 15 maart 2013

Goud ?

Ik weet niet hoe ik deze kleur moet noemen.....

Op de foto is de kleur niet zo mooi als in werkelijkheid.Is het mosterd,cognac?Ik noem het gewoon goudgeel.De laatste is een beetje groenig.
Alle lapjes zijn geverfd met Drimarene verf van mijn-eigen.
Ik ben begonnen met 10 lapjes vn 20 x 20.Nr 1 heeft 5ml.verf gekregen en 0,1 ml.zwart.Elk lapje heeft steeds 0,5 ml. minder gekregen en dat beetje zwart.
Ik ben er erg tevreden over!

De golden Yello is ook prachtig en doet haar naam eer aan.
Net als Nienke ben ik tot de conclusie gekomen dat 40 of 50 % meer dan genoeg is om mee te verven.Zelfs het lapje waarbij ik maar 0,1 ml. heb gebruikt is nog prachtig geel





donderdag 14 maart 2013

Veren!

Zijn ze niet prachtig deze veren?
Voor iedereen die graag een veer wil. Vandaag deel ik aan iedereen die dit leest een veer uit!

woensdag 13 maart 2013

Logjes en blogjes

laatst had ik een gesprek met iemand over de blogs die er over quilten,verven van stofjes enzo meer gaan.Ze werd er doodziek van.Het enigste wat 'jullie doe is veren in elkaars k... steken' (zijn haar woorden)!
Mijn simpele antwoord was dat ze niet verplicht was om ze te lezen,toch?
Ik heb er eens een poosje over na gedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik  die veren eigenlijk wel heel leuk vind!
Als ik iets maak steek ik soms mijn ziel en zaligheid erin.Ben er weken mee bezig.Dan is het toch leuk om complimentjes te krijgen?
Ik zit bijna altijd thuis en ook vaak alleen.Vind dat trouwens heerlijk kan lekker mijn eigen gang gaan en geniet van de rust.Internet heeft mijn wereld een stuk groter gemaakt.Heb er zoveel van geleerd.
Ik vind mijzelf een gelukkig mens dat ik mijn gevoel in mijn werk kwijt kan.

Het zou helemaal geweldig zijn als het voorjaar werd!Ik ben echt aan lekker weer toe!

maandag 11 maart 2013

zwart

Mijn conclusie van het zwarte experiment is me vandaag helemaal duidelijk...

De verf van Mijneigen is het zwarts!
Zelfs bij 50 % is het lapje nog erg zwart.Ik kan dus veel minder verfpoeder gebruiken de volgende keer.
Het toeval wil  dat Nienke ook dit weekeinde ook zwarte stalen heeft geverfd en tot de dezelfde conclusie.kwam.(Dit hadden we niet overlegt hoor!)

Weer een bladzijde voor mijn stalenboek.

zondag 10 maart 2013

Experiment zwart.

Vier lapjes 200 % verf tegen het raam geplakt om te zien hoe zwart zwart is....
Ik wilde wel eens zien welke verf nou het meest zwart was.
Nr..1 is  verf X. (geen idee wat het is.)
Nr.2 is Onyx.
Nr.3 is procion van mijneigen. (het is een poeder en geen korrels!)
Nr.4 is verf van t'Lintjes. Heb ik gekregen en is volgens mij nog van voor W.O.2
Het is op een foto niet goed  te zien maar de lapjes die ik met 200 % geverfd heb zijn echt mooi zwart.(Behalve als je ze voor het raam hangt dan)
Daarna worden de lapjes een beetje groen/blauw en wat grijzig.Heel mooi om te gebruiken om schaduwen te maken.
Hier de lapjes geverfd met 1 %.
Deze dus met 200 %.
Aan alle lapjes heb ik een stukje tyvek genaaid .



donderdag 7 maart 2013

Allemaalkleurtjes






45 lapjes,400 stukjes,80 blokken = 1 droomdeken.

maandag 25 februari 2013

wasmachinebak

Ik zocht al een poosje naar een grote bak om grote lappen in te verven.Bij kringloop enzo kan ik niks vinden.Ik dacht aan een bak  die onder dierenkooien zitten.Die zijn wel te koop maar veel te duur!
Zo waren we even bij De Gamma  vorige week en daar stond de bak die ik zocht,voor 13,25 een bak waar je een wasmachine in zet.
gisteren lag er weer genoeg sneeuw en ik weekte mijn grote lap van 2 bij 2 meter voor en legde mijn lap erin zoals ik wilde.Sneeuw en verf erop.....







Ik heb de lap er voorzichtig uit gehaald,zo goed mogelijk onder de koude kraan uitgespoeld en buiten gehangen.
Voor ik de lap in de wasmachine stop moet ik eerst al het vuil kwijt wat nog steeds aan de lap zit.

De lap is prachtig geworden!

groot genoeg voor een nieuwe Ikkejurk!
Bij ons is de sneeuw nu weg en ik hoop echt dat het ook weg blijft.Ik wil nu aan het voorjaar denken!



woensdag 20 februari 2013

Knipseltje van Shiborie

Vandaag heb ik het doekje gedubbeld .Een mooie gekaarde wollen tussenlaag.Ik had de wol wat dunner moeten maken want het naait wel wat zwaar.
Mijn naaimachine trekt het wel maar mijn armen iets minder.
Het hoeft vandaag niet af dus .....
De schaar ergens inzetten vind ik geen probleem,ik kan het hooguit verknippen!
Toch en toch en toch ga ik al het naai werk uithalen.......Het is gewoon te dik!

dinsdag 19 februari 2013

Van heel veel proeflapjes maakte ik deze lap.Het leek wel een beetje op glas in lood vond ik.
Toch trok ik de hele boel weer uit en ging lekker knippen.

Veel spannender toch?
Nu alleen nog even alles vast naaien...


donderdag 14 februari 2013

gordijnen

Gordijnen,8 stuks had mijn dochter nodig voor haar nieuwe huisje.Allemaal het zelfde .Lange dingen met lusjes  en allemaal gebroken wit.Het staat prachtig maar wat was het saai om te naaien....
Vandaar dat ik een gordijn met kleurtjes maakte!

Heerlijk om met kleurtjes te werken.
Voor dit raampje hoefde geen gordijntje.

Een schattig raampje in haar huiskamer.


zondag 10 februari 2013

sneeuw

Ik hou van sneeuw.Het licht en het ligt zo mooi.luister eens naar sneeuw zo mooi!

Geniet ervan ,voor je het weet is het weer voorbij!


maandag 28 januari 2013

ursula

Het eerste blokje van Ursula's Mosaik is een feit maar of ik dit nu leuk genoeg vind om een hele deken van te maken?
Ik zal nog eens kijken.....


donderdag 24 januari 2013

verven met sneeuw.

Het blijft gewoon leuk.
Maar wat doe ik met de lappen?Dat wilde ik eerst bedenken voor ik weer met meters stof zit die heel mooi is maar waar ik niks of heel weinig doe.
Eigenlijk wil ik iets gaan naaien met de hand en kleine stukjes stof.Gewoon een nieuwe lappendeken en kussen hoesjes voor op de bank.

Ergens op internet kwam ik een plaatje tegen van Ursula's Mosaic.Die vormde wel een uitdaging want hoe zit het blok in elkaar?Met behulp van de pach work mallen van clover kwam ik er uit!

Ik verfde dus weer een x aantal meter stof met de kleuren Rhodoniet en Charoniet. Mooie samen gestelde kleuren die ik al jaren in de kast had staan.





Mooie en minder mooie maar beide goed te gebruiken voor mijn nieuwe lappendeken.
Eerst moet ik nog heel veel lappen strijken en dan kan ik mijn eerste proefblok maken.






sneeuwverven met schaduw !

Eigenlijk wilde ik er niet aan beginnen....Maar ik ontkwam er gewoon niet aan.

Ik hing ze gewoon,zo uit het verfbad,zonder te spoelen aan de waslijn .Ze bevroren natuurlijk gelijk!
Na een paar dagen legde ik plastic op tafel,legde de kei harde lap erop en daarop weer een schone en kletsnatte (van de soda-Ash) lap.

De hele handel inpakken en op de verwarming....

Gisteren pakte ik het pakje uit en kijk eens.....?

Een prachtige afdruk een stuk lichter natuurlijk maar is  dit leuk of is dit heel leuk!

Ik heb er een paar zo gedaan en ben er helemaal blij mee.




woensdag 16 januari 2013

Klemshiborie

Lekker werkje om bij de buis te doen.Beetje vouwen en klemmen en een 24 uur in de verf laten staan....






Leuk toch?

Heksenjas.

Bijna 2 kilo stof moest ik verven voor de heksenjas....en dat is echt veel!
Bij Lia....
http://www.stoftotverven.nl/epages/61972077.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61972077/Categories/Gebruiksaanwijzingen/%22STV%20Procion%20textielverf%22
Las ik dit.
Gelukkig kan je lia altijd bellen en heeft ook eigenlijk altijd een oplossing.
Ik stopte de lappen eerst in de wasmachine om te spoelen zodat ze goed nat waren.Haalde de lappen er weer uit, 100 gram verfpoeder in de trommel,500 gram soda en 500 gram zout even de trommel wiegen zodat de verf en alles door de gaatje zijn gezakt .De natte lappen er weer in en de machine op 60 graden laten draaien.Ik heb toen nog 10 liter water bij gevoegd om de stof de ruimte te geven.

De jas is zo goed als klaar en het is zoals ik hoopte dat hij zou worden.Er moeten nog knopen op maar die moet ik nog zoeken.






Hier moet een mens toch wel blij van worden?
Joke vroeg of ik het patroon zelf had getekend, ja ik heb het zelf getekend maar wel naar een bestaande jas.Een vriendin van mij heeft een heksenjas en ik wilde hem al jaren namaken maar het kwam er nooit van.
Omdat het een zomerjas is kan ik het nu even lenen en heb hem dus nagemaakt.