donderdag 8 december 2011

Heel lang geleden....

Had ik al eens eerder met strijkverf en lutrador gewerkt.Gisteren ben ik eens op zoek gegaan en vond er nog een klein stukje van....Ik heb het werkje versneden tot artkaarten maar er wel zelf eentje bewaard.

Ik weet nog dat ik er niet echt weg van was.De workshop werd toen bij Dreameline gegeven en nogwel door Dijanne Cevaal zelf.Die vrouw maakt zulk prachtig werk.Ze is altijd een grote inspiratiebron voor me geweest.Dreameline zat nog in het grote gebouw en Dijanne had veel werk bij zich wat daar toen te zien was.Het waren de goede jaren voor Dreameline en ik had  het geluk er bijna naast te wonen en was daar dan ook vrij vaak.
Zodoende had ik ook vaak koopjes zoals de  strijkverf die ik voor weinig kon kopen.
Jammer genoeg is dat nu allemaal verleden tijden dat heeft me best moeite gekost.
Gelukkig is het wel dat de verf nog steeds te koop is en Lia er een prachtige zaak van heeft gemaakt!

Ik ben gewoon lekker verder gegaan met mijn strijkverfwerkje...


Omdat ik meestal maar gewoon wat doe,is het best lastig om er een geheel van te maken er zit duidelijk een soort van scheidingslijn in mijn werk.Ik ben nu bezig met overal spinnenwebben tussen te naaien,misschien dat het dan meer een geheel wordt!

woensdag 7 december 2011

lekker simpel

Deze tekening is het hele geheim achter het lijnenspel.Ik heb een eenvoudige tekening gemaakt met een dikke viltstift,daarover heen een laag strijkverf en dan strijken .


Ik heb er een aantal gemaakt en gewoon over elkaar gestreken zodat je dus dit krijgt.


....En na wat naai en knipwerk ben ik dus nu hier ......
Er gaan nog wel wat uurtjes inzitten voor dit werkje klaar is.....
Tevreden meisjes....?

dinsdag 6 december 2011

strijkverf op katoen

Mijn dochter en ik zijn in het weekend bezig geweest om een aantal tekeningen te maken en in te kleuren met strijkverf.Ik vind de soms wat vage afdrukken erg mooi.Eentje wil ik onder de naaimachine leggen maar welke?




Ik ga geloof ik voor de tweede,wat vinden jullie?

maandag 5 december 2011

Strijkverf

Zoals ik wel vaker doe....lekker achter een aantal mensen aanhobbelen.Deze keer achter een groep die met transferverf bezig is.Ik noem het gewoon strijkverf want dat staat op de potjes.
Met een dikke viltstift,edding 3000,maak ik een tekening.

Geef het alle kleuren van de regenboog.....
Als het papier goed droog is leg ik het op een stukje synthetische stof (lutrador heb ik niet)en ga er met een heet strijkijzer over heen...


De synthetische stof is erg glad,het stukje bakpapier wat ik gebruik om mijn ijzer schoon te houden is ook erg glad en het is wel erg heet! Het is erg moeilijk om te zorgen dat het niet schuift.Ik vind er geen bal aan dus.....Als ik alles weg haal zie ik tot mijn grote verassing dat er ook een afdruk op het witte lapje katoen staat!Die is wel leuk!Dus gooi ik die gladde stof aan de kant en ga verder op katoen.
Wie zegt er eigenlijk dat het alleen voor synthetische stof of lutrador geschikt is???Het staat op elk flesje maar op gewone kaoen is de afdruk ook heel aardig!
Ik hoop morgen een foto te plaatsen.

zondag 4 december 2011

zaterdag

Om 7 uur ben ik wakker.Het regend en de wind giert langs het huis.terwijl ik luister val ik weer in slaap.Heerlijke zaterdag...Er hoeft niets vandaag en alles kan en mag....Langzaam word ik dan toch echt wakker en ga naar beneden zet koffie en geniet van de stite.Ik heb geen pijn en voel me zo heerlijk loom.Zelfs de poesjes  willen niet wakker worden,ze liggen lekker te ronken.Steek ons kacheltje aan en bak met de wonderpan gelijk maar een cake.Ook bak ik lekker vers brood en zet de wasmachine aan.manlief komt naar beneden en even later ook onze zoon.Het is lekker warm,krantje,koffie,wind en regen wat heeft een mens nog meer nodig om gelukkig te zijn?
Als het middag is maak ik nog wat nieuwe zeepjes.de vrouw van onze oudste zoon is volgende week jarig en wat lekker ruikende zeepjes geven is altijd leuk.Ook ga ik nog even achter de naaimachine zitten om aan mijn transparante quilt te werken,hang de was open ook wat in de droger.De dag kan niet meeer stuk het is er een met een goude randje.
Een heel gewone zaterdag en ik geniet,ik voel me rijk en gelukkig1

zaterdag 3 december 2011

hor of zonwering

Dat was het plan wat ik had met de transparante stof.Manlief zal een raamwerk maken en dan de quilt erin spannen.Ik geloof dat ik het quilt mag noemen want het zijn drie lagen stof.

Het is wel wat lastig naaien omdat het een snel wat trekt maar alles gaat goed tot nu toe....

vrijdag 2 december 2011

werken met transparantie



Al een poosje zie ik op meerdere blogs werkjes met transparante stofjes,organza of ander polyester spul.Ik heb er heel lang niks van willen weten eigenlijk gruwelde ik ervan.
Bij Dreameline heb ik geleerd om er met andere ogen naar dat glimspul te kijken en eigenlijk kan ik het nu wel waarderen dus kocht ik zo nu en dan eens een stukje.Het resultaat is dat ik nu een bak vol heb!
Het is een techniek die Ineke Berlyn in het boek Landschappen heel goed beschrijft en dat boek staat in mijn boekenkast!
Eerst maar een broddellapje is mijn motto.Dus begon ik  aan een werkbare tekening...en nog een in spiegelbeeld(ik plak de tekening gewoon met de goede kant naar buiten op het raam en trek het zo over).
Ik vind het handig om alle stukjes een cijfer te geven.Vliesofix gebruik ik bij voorkeur niet!Het belemmert mij in mijn vrijheid en vind het gewoon niet prettig werken.Ik gebruik altijd spuitlijm.Kleine stukjes organza plak ik dus gelijk op de plek en als het later toch niks lijkt haal je het er gemakkelijk er weer af.Nog een voordeel is dat je niks hoeft te strijken en er ook niks kan smelten!
Toen alle lapjes op de goede plek vast zaten ben ik gaan naaien,wat me erg meeviel!Later heb ik nog stukjes stof weggeknipt(dat ook al niet kan met vliesofix).Alleen krijg je wel heel veel rommel van al die stukjes Organza...

woensdag 30 november 2011

trosje zeepjes

Of moet ik troszeepjes zeggen?


De eerste zeepjes die ik maakte zagen er niet uit.Het werden uiteindelijk de hartjes die er nog wat ongelukkig uitzien.De zeepjes die ik daarna maakte zien er vele malen beter uit,het zijn hartjes en sterren die ik in ijsblokjes bakjes goot.

Ik zocht wat spulletjes bij elkaar,een grote ring,knopen,belletjes en allerlei prulletjes die ik nog had liggen en met een haaknaald reeg ik alles aan elkaar.Best leuk toch?

......en het ruikt nog lekker ook.....

dinsdag 29 november 2011

naaiclub

Jaren geleden is het al weer dat er op het quiltenprikbord een oproepje stond; Loes zocht een quiltmaatje in mijn dorp.Ik regeageerde erop en ze bleek nog geen 100 meter van me af te wonen.Sindsdien hebben we heel wat afgenaaid en gekletst!Een jaar of vijf waren we met zijn tweeen en nu zijn we al weer een hele tijd met vijf ''meisjes''.We zien elkaar elke dinsdagochtend en zo nu en dan doet een van ons een workchopje.Vorige week was ik aan de beurt en gingen we met gedroogde bloemen werken.We hadden dit in het voorjaar al afgesproken zodat er heel wat bloemen gedroogd konden worden.
dit zijn de werkstukjes van vorige week;

Van Cobie.


van Marian.


Van Loes.
Tot slot de mijne...
Ze moeten natuurlijk nog afgewerkt worden dus misschien laat ik ze nog eens zien!

maandag 28 november 2011

vloeibare zeep

Om aan de vraag van Joke tegemoed te komen hier het recept voor vloeibare zeep.
Rasp 80 gram zeep.ik gebruik de olijf of Marseillezeep en wat restjes handzeep.Sunligtzeep werkt ook goed en geeft een ouderwets luchtje...

Kook 1 liter water en gooi die in je emmer,roer totdat alles is opgelost dan nog 4 liter koud water erbij en een dag laten staan.Je hebt nu een mooie dikke vloeibare zeep.


Zelf doe ik de zeep in lege melkflessen die ik al jaren gebruik.
Ik koop de zeep bij de toko bij ons in het dorp voor 1 euro per blok =165 gram.
Als je nagaat dat ik van een blokje zeep 10 liter wasmiddel maak komt dat op 1 eurocent per was aan zeep.De zeep is veel vriendelijker voor het milieu en biologisch afbreekbaar.
Voor de witte was(of heel vuile) doe ik er een schepje soda bij1Werkt prima.

donderdag 24 november 2011

Gordijntje

Na  vijf volle dagen mist is eindelijk de zon weer te zien.Het maakt mijn wereld gelijk een stukje groter!Gelukkig maar want ik vind die mist maar niks.
Van een van mijn haakwerkjes heb ik een val gemaakt voor het raam in onze slaapkamer.Ik vind het zo leuk oudbollig....
Zo nu pak ik mijn fiets en ga lekker naar buiten.

woensdag 23 november 2011

lekker weer lapjes verven

Eindelijk ben ik weer terug op mijn honk....gewoon lekker lapjes verven.
Een vriendin vroeg me of ik schaduwkleuren kon verven...Dat kan ik best en na even heen en weer gemail wist ik ,dacht ik, wat ze wilde.Dit is het geworden...

In werkelijkheid zijn de kleuren veel frisser maar buiten een foto maken is geen optie want hier hangt al dagen een dikke mist!Nadeeltje van de polder denk ik.
Gelijk nog even een paar andere lapjes in de verf gezet,eerst in drieen vouwen en dan oprollen....in het restje verf gezet en een dag of wat laten staan...


Ook weer een flets plaatje.Toch even buiten proberen...


Veel beter toch?

donderdag 17 november 2011

Ik sta op tegen kanker.

Ik sta op tegen kanker.
Een programma gisteren op TV.
De verhalen van de mensen hebben diepe indruk op me gemaakt.
De vader van Guusje die de kanjerketting van Guusje liet zien,
de ketting die stopte met een hartje.
De man die zijn vrouw verloor.
Het kind zonder vader.
De oma die haar kleinkind verloor.
zoveel mensen,zoveel verhalen,zoveel verdriet.
Het heeft me geraakt tot in mijn ziel.
Ik zou ze een poosje willen dragen,
met alle liefde omringen
met alles wat ik maar kan geven...
Gelukkig zijn er ook verhalen die goed aflopen
Daarom sta ik op tegen kanker.
Omdat er veel meer kanjerkettingen met een bloem zullen stoppen.
Ik sta op tegen kanker,
jullie ook?

dinsdag 15 november 2011

ziek en haken

Na een week flink ziek te zijn geweest begin ik me weer een beetje mens te voelen.Veel slapen,bankhangen en tv kijken ben ik het gewoon zat!Het vreemde van mij is dat ik altijd iets moet doen,dus ben ik maar gaan haken.Tijdens het bankhangen en tv kijken kan dat best.Gelukkig had Cobie het haakwerkje van oma Maartje voor mij ontrafelt zie hier..


De bovenste is van oma,die in de midden van Cobie en de laatste heb ikke gemaakt.(Cobie nog bedankt he?Zelf was ik er niet uit gekomen).


Dit is een kraagje diede boerenvrouwen vroeger op hun klederdracht droegen.Ik had er een plaatje van en heb het zo goed mogelijk na gemaakt.De kraag is bijna af maar of ik het ooit zal gebruiken?


Dit is een kraagje is ook weer een deel van een kleedje van oma en deze ga ik zeker gebruiken.


Deze vindt ik ook lief.Het patroontje heb ik ergens van internet geplukt.

maandag 7 november 2011

zeepjes

Vet en gootsteenontstopper
Een van de meest gestelde vragen is: "zeep van gootsteenontstopper? Dat is kan toch niet goed zijn?" De vraag is heel belangrijk want gootsteenontstopper is een gemeen goedje, dus denken voor je doet kan helemaal geen kwaad.

Toch wordt zeep echt gemaakt van gootsteenontstopper en vet. En zelfgemaakte zeep kan je prima op je huid gebruiken. Dus hoe zit het nou?

Legosteentjes

Het is misschien het makkelijkst om te denken aan legosteentje. We weten: "met Lego kan je alles maken." Stel we hebben een mooi huis gemaakt van Lego. In een huis kan je wonen, leven, slapen. Een huis is ... een huis. Gaan we nu ons Legohuis afbreken, dan houden we grote berg met steentjes over. Met die steentjes kunnen we weer iets nieuws bouwen: bijvoorbeeld een auto. En als we de auto gebouwd hebben en nog wat blokjes overhouden dan kunnen we daar iets kleins van bouwen. Een tafel bijvoorbeeld.

Hadden we eerst een huis. Nu hebben we een auto en een tafel!

Zo is het ook met gootsteenontstopper en vet. Gootsteenontstopper en vet bestaan uit allemaal kleine stukjes. Tijdens het zeepmaken breken we de gootsteenontstopper en het vet in allemaal kleine stukje en bouwen daar iets nieuws van: zeep!

In de chemie heb je het dan over een chemische reaktie. Stoffen worden opgebroken in kleinere delen en opnieuw opgebouwd naar een nieuwe stof. Bij ons huis hadden we legosteentjes, bij scheikunde hebben we het over atomen en molekulen.

Dit stukje heb ik ergerns van internet gejat.Voor mijzelf is dit gewoon duidelijk aangezien ik niks van scheikunde weet!


De propjes die van mijn vorige log heb ik opnieuw gesmolten en het in een oude ovenschaal gegoten.Het werd een mooie plak met een uitsteekvormpje maakte ik hartjes en nu moet de zeep rijpen.Dat kan wel een week of vier duren pas dan weet ik of mijn zeepjes ook echt zeepjes zijn.Voor een eerst poging vind ik het niet gek!

zaterdag 5 november 2011

gootsteenontstopper en frietuurvet



Wat zou ik daar nou mee moeten?

Zeep maken,echte zeep!Ik maakte eerst de de caustic korels aan met water(heel goed afgewogen)want voor zeep heb je loog nodig.Het vet deed ik in een glazen pot in de rijstkokker om te smelten.

De kunst is dat beide vloeistoffende zelfde temperatuur moeten hebben voor dat je het mengt(en de gootsteenkorrels worden heel erg warm als je er koud water bij doet)! 50 gr.is een goede temperatuur .Dan mik je de vloeistoffen bij elkaar en na een poosje goed roeren word het lobbig.Ik had nog rode (voedings)kleurstof in huis en dan krijg je dit....


Dat is het moment om de zeep in al klaargezetten vormpjes te scheppen,gieten zou handiger zijn alleen was het bij al iets te dik....Dat mag de pret niet drukken want nu heb ik een heel stel heel vreemde vormen zeepjes.


Ik moet toegeven dat het er niet uitziet.. en het ruikt ook nergens naar want een parfum heb ik niet in huis maar ik wilde het gewoon eens proberen. Al jaren maak ik mijn eigen vloeibaren zeep en doe er de was mee,dweil de vloer ermee en gebruik het voor allerlei schoonmaakwerkjes.Het bevalt me goed is ik weet waar ik mee bezig ben.Harde zeep had ik nog nooit gemaakt.Een tijdje terug las ik iets over zeepkettingen,leek me wel leuk.Van de week op onze naaiclub  bij Loes werd er over zeepkettingen gesproken en toen ik op het A.C. was hingen daar ook zeepkettingen.Vandaar dat ik maar eens met google ging zoeken.
Ik heb gelijk een starterspakket zeepmaken besteld maar ik  heb natuurlijk geen geduld en wilde het vandaag proberen en ik had alles in huis behalve frietuutvet(het is 100%palmvet ,500 gr.huismerk AH.0,64 cent) vandaar.Nu moet ik wachten tot het is uitgehard en dat kan wel een dag of wat duren....

donderdag 3 november 2011

piep klein tasje.

Het is moeilijk te zien maar dit is een heel klein tasje(10x10x10 cm.)
Ik heb in 4 weken een workshop tasjes maken gegeven in het A.C. van het inloophuis hier in het dorp.Wat me echt opviel is dat de meeste meiden nog geen naald konden vasthouden....Maar wat was het gezellig en leuk.Er worden gewoon geen naailessen of handwerken op school gegeven en dat is toch jammer?Ik hoop dat ik ze een klein beetje liefde heb kunnen bijbrengen voor het handwerk.

maandag 31 oktober 2011





Ik zit al een paar weken tegen dit quiltje aan te kijken en eerlijk gezegt is het een beetje saai!Ik vind de kleuren wel mooi en de vormen ook......maar het is zo veilig er kan eigenlijk niks verkeerd gaan met een werk zoals dit.
Ik besloot er maar gewoon een paar lappen op te plakken(met een beetje spuitlijm).....


Er een lange kronkellijn op te naaien.....

...en alles wat ik kwijt wil wegknippen!Best grappig om er een meanderfiguurtje van te maken.


Veel spannender,toch?
Wie weet maak ik dit werk wel af en komt er nog een aflevering van''Tisniks''.