vrijdag 23 december 2011
donderdag 22 december 2011
nieuw werkje
Hoewel mijn blauwe werkje nog niet helemaal af is ben ik toch met een nieuw werkje begonnen....Een handwerkje dit keer.Ik vind het fijn om een handwerkje bij de hand te hebben.Nu iedereen vakantie heeft is het zo ongezellig om achter de naaimachine te gaan zitten....
Als vanzelf sprekend verfde ik met de strijkverf dit werk.Het ziet er misschien wat slordig uit maar het geeft wel een leuk figuur.
Hier heb ik met veel verf een paar figuurtjes gemaakt en de verf met een rietje alle kanten op geblazen.Mooie grillige figuurjes krijg je dan.
....Een aantal keren heb ik beide afdrukjes op de Lutrador gestreken....
Mijn gezellige mandje met zelf geverfde handquiltgaren(Dual duty) erbij gezocht en aan het werk maar...
Zo ben ik de komende feestdagen bij mijn gezin en heb ik toch een werkje onder handen.De achtergrond is een sneeuwverflap van de vorige winter.
Als vanzelf sprekend verfde ik met de strijkverf dit werk.Het ziet er misschien wat slordig uit maar het geeft wel een leuk figuur.
Hier heb ik met veel verf een paar figuurtjes gemaakt en de verf met een rietje alle kanten op geblazen.Mooie grillige figuurjes krijg je dan.
....Een aantal keren heb ik beide afdrukjes op de Lutrador gestreken....
Mijn gezellige mandje met zelf geverfde handquiltgaren(Dual duty) erbij gezocht en aan het werk maar...
Zo ben ik de komende feestdagen bij mijn gezin en heb ik toch een werkje onder handen.De achtergrond is een sneeuwverflap van de vorige winter.
Labels:
lapjes verven strijkverf
maandag 19 december 2011
Vrij naaien.
Anita vroeg vorige week hoe ik dat toch deed....en welke naaimachine ik gebruik.Nou Anita het antwoord is heel simpel!Elke naaimachine waarvan het ondertransport naar beneden kan en waar een stopvoetje oppast kan zo naaien.De kunst is dat je 'even 'door moet krijgen hoe je het doet.
Als het onder transport uitstaat kan je alle kanten op naaien.Het is zeker in het begin lastig om de steekjes even groot of juist even klein te maken maar met wat oefening kom je een heel eind.Ik zet de steek grote op 0 en naai zeker 4 ,soms 5 x over de zelfde naailijn heen om de lijnen wat steviger te maken.
Het is echt leuk om zo te naaien omdat je zo lekker vrij bent in je beweging en echt vrij bent om alles te naaien wat je maar wil.Zo zit er bijv. meerdere A B C op mijn machine dat is maar een stijf en lelijk gedoe.Veel leuker is het om de tekst met het stopvoetje te naaien.Als je kan schrijven kan je ook naaien denk ik altijd maar.
Ik naai op een Husqvarna platium 750 quilt.
Als het onder transport uitstaat kan je alle kanten op naaien.Het is zeker in het begin lastig om de steekjes even groot of juist even klein te maken maar met wat oefening kom je een heel eind.Ik zet de steek grote op 0 en naai zeker 4 ,soms 5 x over de zelfde naailijn heen om de lijnen wat steviger te maken.
Het is echt leuk om zo te naaien omdat je zo lekker vrij bent in je beweging en echt vrij bent om alles te naaien wat je maar wil.Zo zit er bijv. meerdere A B C op mijn machine dat is maar een stijf en lelijk gedoe.Veel leuker is het om de tekst met het stopvoetje te naaien.Als je kan schrijven kan je ook naaien denk ik altijd maar.
Ik naai op een Husqvarna platium 750 quilt.
zondag 18 december 2011
creaweb maar dan zelf gemaakt.
Gisteren kocht ik van dat kerstspul,je weet wel die kleine glinsterde sliertjes.Hoewel de kerst nog moet komen is het nu al in de uitverkoop....Voor 0,50 cent kocht ik 4 kleurtjes en dit maakte ik er van...
Zo maak je heel snel je eigen creaweb!Tussen bakpapier heel kort strijken leuk toch?
Lutrador Colback enderest.
Ik heb gemerkt dat er veel soorten polyestervliezen zijn.Ik heb ze allemaal gekocht bij Stoftotverven 15 verschillende.De echte lutrador is er in 6 soorten.Op de 2 dikste na heb ik ze allemaal uitgeprobeerd.
Dit is de Lutrador 500 Crash .Leuk spul omdat er een kreukje inzit,ook een mooie glans.
Lutrador 500 ,heel dun maar werkt prachtig!
lutrador 600 en tot nu toe mijn favoriet!
Lutrador 550 Lux.Heel gaaf omdat er grasjes oid.inzit alleen niet zo handig om blauwe strijkverf te gebruiken denk ik..Bruin zou mooier geweest zijn.
Dit is een wasverzachterdoekje!Het doet het bijzonder goed een prachtige glans maar een beetje slap.
Colback Parelmoer.De parelmoerglans komt heel mooi door de strijkverf.Het is er in meerdere kleuren.
Creaweb heet dit vlies.Ik heb het natuurlijk niet geverft omdat het er ook in mooie kleuren is.
Ik ga nu verder met een nieuwe log want meer dan 9 plaatjes lukt me niet.
Lutrador 500 ,heel dun maar werkt prachtig!
lutrador 600 en tot nu toe mijn favoriet!
Lutrador 550 Lux.Heel gaaf omdat er grasjes oid.inzit alleen niet zo handig om blauwe strijkverf te gebruiken denk ik..Bruin zou mooier geweest zijn.
Dit is een wasverzachterdoekje!Het doet het bijzonder goed een prachtige glans maar een beetje slap.
Colback Parelmoer.De parelmoerglans komt heel mooi door de strijkverf.Het is er in meerdere kleuren.
Creaweb heet dit vlies.Ik heb het natuurlijk niet geverft omdat het er ook in mooie kleuren is.
Ik ga nu verder met een nieuwe log want meer dan 9 plaatjes lukt me niet.
zaterdag 17 december 2011
Tekenen met de naaimachine
Nienke zei het al.....Doedels op stof....en ze heeft gelijk!Ik teken met gekleurt garen op stof en ik vind het zo gaaf om te doen!
Doedels teken ik mijn hele leven al,gewoon dingen tekenen die zo in me opkomen of dingen die ik zie.Je moet er niet over na hoeven denken.Je kijkt een poosje ergens naar en teken dan op je eigen manier na.Ik zie vaak dingen die ik mooi vind maar maak nooit iets precies na.Zo vond ik laatst een hele oude national geographic met prachtige onderzee plaatjes.Ik heb het op me laten in werken en een aantal tekeningen gemaakt die ik weer met strijkverf in kleurde.
Door alles door elkaar te gebruiken en gewoon maar te doen kreeg ik dus mijn blauwe werkje.
Inmiddels ben ik heel wat stapjes verder.Ik heb dit keer gekozen om met kleuren te gaan werken die er tegen overliggen,rode,oranje donker rose en okergele.
Op de laatste foto moet ik nog van alles naaien.Er zijn heel veel stukjes uitgeknipt en soms ook weer stukjes bijgeplakt.Zo weet ik later hoe ik het een en ander gedaan heb.
Ik ben nog een beetje aan het klooien met de maat van de foto's en ik weet ook nog steeds niet hoe ik een link moet plaatsen....Maar ik vind het bloggen erg leuk!
Doedels teken ik mijn hele leven al,gewoon dingen tekenen die zo in me opkomen of dingen die ik zie.Je moet er niet over na hoeven denken.Je kijkt een poosje ergens naar en teken dan op je eigen manier na.Ik zie vaak dingen die ik mooi vind maar maak nooit iets precies na.Zo vond ik laatst een hele oude national geographic met prachtige onderzee plaatjes.Ik heb het op me laten in werken en een aantal tekeningen gemaakt die ik weer met strijkverf in kleurde.
Door alles door elkaar te gebruiken en gewoon maar te doen kreeg ik dus mijn blauwe werkje.
Inmiddels ben ik heel wat stapjes verder.Ik heb dit keer gekozen om met kleuren te gaan werken die er tegen overliggen,rode,oranje donker rose en okergele.
Op de laatste foto moet ik nog van alles naaien.Er zijn heel veel stukjes uitgeknipt en soms ook weer stukjes bijgeplakt.Zo weet ik later hoe ik het een en ander gedaan heb.
Ik ben nog een beetje aan het klooien met de maat van de foto's en ik weet ook nog steeds niet hoe ik een link moet plaatsen....Maar ik vind het bloggen erg leuk!
vrijdag 16 december 2011
polyestervliezen,lutrador.
Omdat ik de lutradorvliesen zo leuk vind om te verwerken en graag wil weten wat de mogelijkheden zijn, heb ik ze allemaal maar besteld....
Op deze manier kan ik met de heat gun en met de soldeerbout ook eens lekker prutten.
Waar ik ook heel blij mee ben is dat Lia op elk stuk een sticker met de naam heeft geplakt!Ik ga er eerst een stukje afknippen voor mijn materialenboek dan kan ik het later altijd terug te vinden.
Gaaf he?
Op deze manier kan ik met de heat gun en met de soldeerbout ook eens lekker prutten.
Waar ik ook heel blij mee ben is dat Lia op elk stuk een sticker met de naam heeft geplakt!Ik ga er eerst een stukje afknippen voor mijn materialenboek dan kan ik het later altijd terug te vinden.
Gaaf he?
donderdag 15 december 2011
Even kijken
Eens even kijken hoe ver ik nu ben met het werk waar ik al een paar dagen mee bezig ben....
Dit is een begin...
Hier zit al een uurtje naaiwerk in....(en het blauw is in werkelijkheid helemaal niet zo blauw.)
Na heel veel stukjes er uit geknipt is dit wat het is.
Nu komt het leukste.....Met de naaimachine lekker gaan tekenen met allerlei kleurtjes garen.
In mijn zoektocht naar lutrador kom ik wel heel veel soorten tegen.Alleen bij Stoftotverven hebben ze er al 12!Welke zou het beste zijn,welke kleurt het mooist en welke knipt het handigste weg?Ik geloof dat ik maar van alles wat bestel....
Dit is een begin...
Hier zit al een uurtje naaiwerk in....(en het blauw is in werkelijkheid helemaal niet zo blauw.)
Na heel veel stukjes er uit geknipt is dit wat het is.
Nu komt het leukste.....Met de naaimachine lekker gaan tekenen met allerlei kleurtjes garen.
In mijn zoektocht naar lutrador kom ik wel heel veel soorten tegen.Alleen bij Stoftotverven hebben ze er al 12!Welke zou het beste zijn,welke kleurt het mooist en welke knipt het handigste weg?Ik geloof dat ik maar van alles wat bestel....
Labels:
quiltwerk strijkverf
maandag 12 december 2011
lutrador
Toch nog een stukje lutrador gevonden en gelijk uitgeprobeerd natuurlijk!
Liesbeth zei het al...Lutrador geeft een mooie glans al is dat op deze foto niet te zien.
Het is een goed broddellapje geworden.Duidelijk is te zien dat in het midden veel meer kleur zit.Iets meer aan de zij kanten strijken dus.
Nu ga ik het werkje nog flink mis handelen,lekker heet mee wassen,in de droger en een poosje buiten hangen...Eens kijken of het dan nog zo mooi is.....LOL.
Labels:
lapjes verven strijkverf
zaterdag 10 december 2011
detail
Ik vind het zo jammer dat ik met dit blog de foto 's niet kan vergroten.Op mijn weblog kon dat wel en ik keek er vaak naar.Om goed te kunnen bekijken wat er goed ging maar vooral om dingen te verbeteren of anders te doen.Ik heb nu een paar details op de foto gezet.Puur voor mijzelf maar iedereen mag meekijken.
donderdag 8 december 2011
Heel lang geleden....
Had ik al eens eerder met strijkverf en lutrador gewerkt.Gisteren ben ik eens op zoek gegaan en vond er nog een klein stukje van....Ik heb het werkje versneden tot artkaarten maar er wel zelf eentje bewaard.
Ik weet nog dat ik er niet echt weg van was.De workshop werd toen bij Dreameline gegeven en nogwel door Dijanne Cevaal zelf.Die vrouw maakt zulk prachtig werk.Ze is altijd een grote inspiratiebron voor me geweest.Dreameline zat nog in het grote gebouw en Dijanne had veel werk bij zich wat daar toen te zien was.Het waren de goede jaren voor Dreameline en ik had het geluk er bijna naast te wonen en was daar dan ook vrij vaak.
Zodoende had ik ook vaak koopjes zoals de strijkverf die ik voor weinig kon kopen.
Jammer genoeg is dat nu allemaal verleden tijden dat heeft me best moeite gekost.
Gelukkig is het wel dat de verf nog steeds te koop is en Lia er een prachtige zaak van heeft gemaakt!
Ik ben gewoon lekker verder gegaan met mijn strijkverfwerkje...
Omdat ik meestal maar gewoon wat doe,is het best lastig om er een geheel van te maken er zit duidelijk een soort van scheidingslijn in mijn werk.Ik ben nu bezig met overal spinnenwebben tussen te naaien,misschien dat het dan meer een geheel wordt!
Ik weet nog dat ik er niet echt weg van was.De workshop werd toen bij Dreameline gegeven en nogwel door Dijanne Cevaal zelf.Die vrouw maakt zulk prachtig werk.Ze is altijd een grote inspiratiebron voor me geweest.Dreameline zat nog in het grote gebouw en Dijanne had veel werk bij zich wat daar toen te zien was.Het waren de goede jaren voor Dreameline en ik had het geluk er bijna naast te wonen en was daar dan ook vrij vaak.
Zodoende had ik ook vaak koopjes zoals de strijkverf die ik voor weinig kon kopen.
Jammer genoeg is dat nu allemaal verleden tijden dat heeft me best moeite gekost.
Gelukkig is het wel dat de verf nog steeds te koop is en Lia er een prachtige zaak van heeft gemaakt!
Ik ben gewoon lekker verder gegaan met mijn strijkverfwerkje...
Omdat ik meestal maar gewoon wat doe,is het best lastig om er een geheel van te maken er zit duidelijk een soort van scheidingslijn in mijn werk.Ik ben nu bezig met overal spinnenwebben tussen te naaien,misschien dat het dan meer een geheel wordt!
Labels:
quiltwerk strijkverf
woensdag 7 december 2011
lekker simpel
Deze tekening is het hele geheim achter het lijnenspel.Ik heb een eenvoudige tekening gemaakt met een dikke viltstift,daarover heen een laag strijkverf en dan strijken .
Ik heb er een aantal gemaakt en gewoon over elkaar gestreken zodat je dus dit krijgt.
....En na wat naai en knipwerk ben ik dus nu hier ......
Er gaan nog wel wat uurtjes inzitten voor dit werkje klaar is.....
Tevreden meisjes....?
dinsdag 6 december 2011
maandag 5 december 2011
Strijkverf
Zoals ik wel vaker doe....lekker achter een aantal mensen aanhobbelen.Deze keer achter een groep die met transferverf bezig is.Ik noem het gewoon strijkverf want dat staat op de potjes.
Met een dikke viltstift,edding 3000,maak ik een tekening.
Geef het alle kleuren van de regenboog.....
Als het papier goed droog is leg ik het op een stukje synthetische stof (lutrador heb ik niet)en ga er met een heet strijkijzer over heen...
De synthetische stof is erg glad,het stukje bakpapier wat ik gebruik om mijn ijzer schoon te houden is ook erg glad en het is wel erg heet! Het is erg moeilijk om te zorgen dat het niet schuift.Ik vind er geen bal aan dus.....Als ik alles weg haal zie ik tot mijn grote verassing dat er ook een afdruk op het witte lapje katoen staat!Die is wel leuk!Dus gooi ik die gladde stof aan de kant en ga verder op katoen.
Wie zegt er eigenlijk dat het alleen voor synthetische stof of lutrador geschikt is???Het staat op elk flesje maar op gewone kaoen is de afdruk ook heel aardig!
Ik hoop morgen een foto te plaatsen.
Met een dikke viltstift,edding 3000,maak ik een tekening.
Geef het alle kleuren van de regenboog.....
Als het papier goed droog is leg ik het op een stukje synthetische stof (lutrador heb ik niet)en ga er met een heet strijkijzer over heen...
De synthetische stof is erg glad,het stukje bakpapier wat ik gebruik om mijn ijzer schoon te houden is ook erg glad en het is wel erg heet! Het is erg moeilijk om te zorgen dat het niet schuift.Ik vind er geen bal aan dus.....Als ik alles weg haal zie ik tot mijn grote verassing dat er ook een afdruk op het witte lapje katoen staat!Die is wel leuk!Dus gooi ik die gladde stof aan de kant en ga verder op katoen.
Wie zegt er eigenlijk dat het alleen voor synthetische stof of lutrador geschikt is???Het staat op elk flesje maar op gewone kaoen is de afdruk ook heel aardig!
Ik hoop morgen een foto te plaatsen.
Labels:
lapjes verven strijkverf
Abonneren op:
Posts (Atom)















