Is dit niet grappig?
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
zaterdag 13 oktober 2012
donderdag 11 oktober 2012
Zo nu en dan krijg ik zomaar een ingeving......Ik spin 2 draden,twijn ze weer zodat er een sterkere draad onstaat.De draden worden gebreid en daarna nog eens vervilt.Eigenlijk ben je dan raar bezig...
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
woensdag 10 oktober 2012
Bucky Bags
De tweede tas was wel ietsjes lastiger breien dan de eerste.Daarom ben ik blij dat ik eerst de kleine,eenvoudigste, gebreid heb.
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!
De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!
Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....
Mijn knuffels voelen zich er in thuis....
De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!
De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!
Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....
Mijn knuffels voelen zich er in thuis....
De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!
dinsdag 9 oktober 2012
woensdag 3 oktober 2012
primeur!
Is dit niet prachtig? Nu te koop bij Lia.
Is dit niet prachtig?
Ik zag deze foto op de
site van Stoftotverven.
Binnenkort gaan ze
40 kleuren verkopen.
Als ik die mooie kleurtjes
zie word ik gewoon blij!
http://www.stoftotverven.nl
woensdag 26 september 2012
mooi rood is prachtig.
Ik wilde het eens proberen....Een lapje breien met meerdere draden,1,2,3 of 4 draden en dan vervilten.Op het oude wasbord van oma.
Lekker soppen en boenen met warm water en zeep.
Het lapje is prachtig vervilt en nog mooi plat ook!
Wat wil een mens nog meer?
Mooi rood?Prachtig rood!
Droogt nu lekker buiten in een oud visnet van mijn pa.
Geverfd met een beetje poeder ,red food colours uit de toko.Kost 2,50 voor 25 gr.Ik gebruikte voor 200 gr.wol ongveer 7 gr.
Labels:
vilten.,
wol verven.,
wolenzo.
zaterdag 22 september 2012
Bucky bags.
Van Annita (http://zijmaakthet.blogspot.nl/2012/06/bloementas.html) mocht ik als proefkonijn haar Buckytas breien.
Voor de duidelijkheid.....Het patroon is nog niet klaar!Je hoeft dus niet te mailen naar Annita.Het duurt gewoon nog even.
Het breiwerk is hier klaar en ik heb een ronde ballon opgeblazen om te kijken of de tas mooi rond is.
Dat is tie!
Mooi rond breiwerk!De tas is aan een stuk gebreid en gaat lekker snel.
Maar nu het viltwerk nog....
De tas is prachtig vervilt en omdat het nog nat is heb ik er opnieuw een half opgeblazen ballon in gedaan,zo droogt het mooi in de juiste vorm op.
Omdat ik met de schapenwol wat mohair heb mee gesponnen is het geheel wat harig geworden en dat geeft de tas wel een gave uitstraling.
Het is een echt gave tas geworden.De tweede staat alweer op de (rondbrei) naald.
Voor de duidelijkheid.....Het patroon is nog niet klaar!Je hoeft dus niet te mailen naar Annita.Het duurt gewoon nog even.
Het breiwerk is hier klaar en ik heb een ronde ballon opgeblazen om te kijken of de tas mooi rond is.
Dat is tie!
Mooi rond breiwerk!De tas is aan een stuk gebreid en gaat lekker snel.
Maar nu het viltwerk nog....
De tas is prachtig vervilt en omdat het nog nat is heb ik er opnieuw een half opgeblazen ballon in gedaan,zo droogt het mooi in de juiste vorm op.
Omdat ik met de schapenwol wat mohair heb mee gesponnen is het geheel wat harig geworden en dat geeft de tas wel een gave uitstraling.
Het is een echt gave tas geworden.De tweede staat alweer op de (rondbrei) naald.
maandag 17 september 2012
Wol te koop.(nu echt!)
Ik weet het....Het loopt uit de hand!
Het spinnen van wol is een verslaving.Het een heerlijk en ontspannen werkje.
Voor je het weet heb je wel een beetje erg veel gesponnen wol in huis,bergen en bergen wol!
Toen we op Texel waren wilde ik alleen maar een texel wit vachtje kopen maar toen ik bij een boer kwam die 200 schapen (meer dan 20 verschillende soorten!) had ging ik voor de bijl en kocht er 3.
Gelukkig kreeg ik ook van 4 soorten een handvol,die ik nog niet had anders......
Als je ooit op Texel komt ga dan even kijken bij boerderij De rozenhout kijken,echt de moeite waard!
Ik ga dus nu echt wol verkopen dus als je wat wil mag je me mailen.
De meeste wol die ik heb gesponnen zijn mixjes.Ik spin graag verschillende soorten door elkaar.Dat geeft een mooie draad en verft ook nog eens verassend.
Het spinnen van wol is een verslaving.Het een heerlijk en ontspannen werkje.
Voor je het weet heb je wel een beetje erg veel gesponnen wol in huis,bergen en bergen wol!
Toen we op Texel waren wilde ik alleen maar een texel wit vachtje kopen maar toen ik bij een boer kwam die 200 schapen (meer dan 20 verschillende soorten!) had ging ik voor de bijl en kocht er 3.
Gelukkig kreeg ik ook van 4 soorten een handvol,die ik nog niet had anders......
Als je ooit op Texel komt ga dan even kijken bij boerderij De rozenhout kijken,echt de moeite waard!
Ik ga dus nu echt wol verkopen dus als je wat wil mag je me mailen.
De meeste wol die ik heb gesponnen zijn mixjes.Ik spin graag verschillende soorten door elkaar.Dat geeft een mooie draad en verft ook nog eens verassend.
Labels:
verkoop,
verschillende soorten wol.
wol,heel veel wol.
50 strengen geverfde wol.
23 naturel wit.
12 naturel kleur.
Kerry Hill.
Mergellander.
Veluw heideschaap.
Herd wich.
Texel wit.
Texel blauw.
Wensleydale.
Merine.(Nederlandse)
Zwartbles.
Norsh Spaelsau.
castle milk.
Gotland.
Racka.
Swifter.
Nederlands bont.
Coburger fuchs.
Mohair.
Alpaca,wit,l.en d.bruin.
Kameel (uit verschillende landen).
Honden haar.
23 naturel wit.
12 naturel kleur.
Kerry Hill.
Mergellander.
Veluw heideschaap.
Herd wich.
Texel wit.
Texel blauw.
Wensleydale.
Merine.(Nederlandse)
Zwartbles.
Norsh Spaelsau.
castle milk.
Gotland.
Racka.
Swifter.
Nederlands bont.
Coburger fuchs.
Mohair.
Alpaca,wit,l.en d.bruin.
Kameel (uit verschillende landen).
Honden haar.
Labels:
naslagwerk,
verschillende soorten wol.
zondag 9 september 2012
van broddelbreiwerk tot tasje
Bij http://zijmaakthet.blogspot.nl/ zag ik zulke geweldig leuke tasjes!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.
De bodem was al een hele uitdaging!
Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.
Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!
De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.
Groet uit het zonovergoten eiland Texel!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.
De bodem was al een hele uitdaging!
Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.
Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!
De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.
Groet uit het zonovergoten eiland Texel!
Labels:
wol verven en spinnen.
vrijdag 7 september 2012
Herdwickschaap.

Zijn ze niet prachtig?Het is echt een schaap.
Ik kocht een vacht van dit schaap en heb het al gebruikt voor mijn kleed.Nu ben ik het aan het spinnen en moet je eens kijken wat een wol dit schaap heeft...
Een enkel gesponnen draad lijkt nog het meest op prikkeldraad en zo voelt het ook!
Van deze pluk zou je zo een deurmat kunnen maken!
Toch vond ik de vacht zo mooi dat ik het moest kopen,mooie kleuren en een ruige uitstraling.Gelukkig is niet de hele vacht zo hard maar ik blijf moeite houden met het woord wol.Ik denk aan wol aan iets wat zacht is,aaibaar en knuffelig en niet aan een bezem....
Het schaap heeft wel een heel lief gezichtje en daar hou ik van.
donderdag 6 september 2012
Vilten terwijl je fietst?
Hier op Texel wonen meer schapen dan mensen.De wol van het Texelschaap is goed te spinnen maar vervilt niet.Gelukkig zijn er boeren die heideschapen hebben en dat is goed te gebruiken.
Dagen was ik bezig om de wol uit te pluizen totdat ik kon beginnen met soppen!Heerlijk werkje zo in de tuin.Het zware werk doe ik niet zelf maar doen we op de fiets.....
Ik loop vooruit met mijn verhaal.....
Ik zag een tijdje geleden een filmpje hoe ze in Mongolie een kleed maakte van wel 40 schapenvachten,vele mensen waren daar dagen mee bezig en toe alles was opgerold werd het door twee paarden een heel eind door het ruige land voorgetrokken.
Dat leek mij ook wel wat.Nou hebben we geen paard maar wel een fiets,dat moet dan toch ook kunnen?
Toen ik dacht genoeg gesopt te hebben rolde we het hele zaakje met lappen en al om de buis en kon het fietsavontuur beginnen...
Gelukkig is er op Texel een Gamma waar we een buis kochten en manlief knutselde daar iets van wat achter aan de fietst kan worden getrokken.
Wil je wel geloven dat we veel lol hadden?
Over het bospad fietsen viel nog niet mee maar toen we op het fietspad waren ging het beter.
Het kleed kwam er half vervilt uit maar ik vind het wel goed zo.Als we weer thuis zijn ga ik er nog overheen met de viltmachine endan is het goed (denk ik).
Het heeft nog de uitstraling van de ruige heideschapen en dat is juist wat ik zo mooi vind.
Dagen was ik bezig om de wol uit te pluizen totdat ik kon beginnen met soppen!Heerlijk werkje zo in de tuin.Het zware werk doe ik niet zelf maar doen we op de fiets.....
Ik loop vooruit met mijn verhaal.....
Ik zag een tijdje geleden een filmpje hoe ze in Mongolie een kleed maakte van wel 40 schapenvachten,vele mensen waren daar dagen mee bezig en toe alles was opgerold werd het door twee paarden een heel eind door het ruige land voorgetrokken.
Dat leek mij ook wel wat.Nou hebben we geen paard maar wel een fiets,dat moet dan toch ook kunnen?
Toen ik dacht genoeg gesopt te hebben rolde we het hele zaakje met lappen en al om de buis en kon het fietsavontuur beginnen...
Gelukkig is er op Texel een Gamma waar we een buis kochten en manlief knutselde daar iets van wat achter aan de fietst kan worden getrokken.
Wil je wel geloven dat we veel lol hadden?
Over het bospad fietsen viel nog niet mee maar toen we op het fietspad waren ging het beter.
Manlief maakte er zelfs een klein filmpje van.
We kwamen niet veel mensen tegen maar als we ze tegen kwamen keken ze hun ogen uit!Wat hebben wij gelachen....
Het heeft nog de uitstraling van de ruige heideschapen en dat is juist wat ik zo mooi vind.
September op Texel
wat is september toch een prachtige maand!Ik hou van deze heerlijke tijd.
We zijn al weer even op Texel en nog een kleine week en dan gaat het kleine huisje in het bos weer terug naar de eigenaar....
Het is hier zo heerlijk rustig en manlief en ik vermaken ons prima.Als we op de stoelen voor het huisje zitten genieten van de vogels.Ik moet het even vast leggen voor later.Volgende zomer hopen we hier weer terug te zijn maar dat duurt nog even.
De tuin.
We zijn al weer even op Texel en nog een kleine week en dan gaat het kleine huisje in het bos weer terug naar de eigenaar....
Het is hier zo heerlijk rustig en manlief en ik vermaken ons prima.Als we op de stoelen voor het huisje zitten genieten van de vogels.Ik moet het even vast leggen voor later.Volgende zomer hopen we hier weer terug te zijn maar dat duurt nog even.
De tuin.
maandag 13 augustus 2012
Dat vilten wilde ik nog wel eens proberen maar nu gelijk in de wasmachine(hoewel ik het spelen met warm water en zeep buiten wel erg leuk vind).
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
Ik kaarde een hele berg Shetlandwol die ik te kort vind om te spinnen maar heel goed schijnt te vilten.Drie lagen wol ongeveer even dik en een streng fantasie garen en legde dat min of meer netjes op de wol.
Zou dat lukken?
Ik vind dit al een plaatje!
Raspte een stuk handzeep en wilde het al inpakken toen ik aan de centimeter dacht.....
De hele handel werd netjes ingepakt en mocht mee draaaien met de was op 40 gr.
Wat was ik nieuwsgierig......Het duurde zo lang.
De lap kwam er geweldig uit!Heel erg plat en alles was mee vervildJe moet weten dat ik met het fantasie garen echt van alles had mee gesponnen,lintjes,draadjes kraaltjes en allerlei vreemde dingen die ik kon vinden.De lap is hier en daar wat dunner of dikker maar is ruim 15 cm. kleiner dan daarvoor.
Ik vond de lap nog wel wat saai!
Dus zocht ik wat mooie wolletjes bij elkaar en prikte die met een viltnaald op de lap,vooral de krullen van het Gotlandschaap doen het goed.
Zie je hoe lang sommige krullen zijn?Ik ga er nog wat geel geverfde Mohair op verwerken en dan is mijn broddelvilt lap een feit!Maar wat ga ik hier nou weer mee doen?
Abonneren op:
Posts (Atom)