Dat was het eerste wat ik dacht toen ik via,via hoorde dat er op de beurs in R,dam vuile wol werd geverft.
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.
Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......
Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.
Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......
Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.
Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....
woensdag 31 oktober 2012
dinsdag 30 oktober 2012
Toen ik vorige week las dat http://www.stoftotverven.nl de wolverf in de winkel had heb ik gelijk een paar kleurtjes besteld.
Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.
Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!
Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.
Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.
Gaaf toch?
Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.
Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!
Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.
Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.
Gaaf toch?
dinsdag 23 oktober 2012
slofsokjes
Mooie blauwe slofsokken!
Het lastigste is toch wel om een paar sokken te breien die precies even groot zijn,wat een getel!
Ooit had ik wel eens gezien dat Annita 2 sokken tegelijk breide op een lange rondbreinaald.Ik had het zelfs uitgeprint om het zelf ooit eens te proberen.Ik vond het in een van mijn mappen en ging aan de brei...
Met vele restjes wol aan elkaar geknoopt ziet de binnenkant er niet uit maar dat mag de pret niet drukken;)
De hielen worden er later in gebreit,ook nooit gedaan dus dat kan nog wat worden.We zullen zien!
Het lastigste is toch wel om een paar sokken te breien die precies even groot zijn,wat een getel!
Ooit had ik wel eens gezien dat Annita 2 sokken tegelijk breide op een lange rondbreinaald.Ik had het zelfs uitgeprint om het zelf ooit eens te proberen.Ik vond het in een van mijn mappen en ging aan de brei...
Met vele restjes wol aan elkaar geknoopt ziet de binnenkant er niet uit maar dat mag de pret niet drukken;)
De hielen worden er later in gebreit,ook nooit gedaan dus dat kan nog wat worden.We zullen zien!
woensdag 17 oktober 2012
slofjes
Het leek me wel lekker om warme slofjes voor de winteravonden te hebben.
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!
Heel erg groot....
Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)
Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!
Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.
De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!
Heel erg groot....
Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)
Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!
Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.
De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!
zondag 14 oktober 2012
wol verven met procion.
Wol verven met procion kan wel.De wol op de foto is geverft met procion maar......Het is erg bewerkelijk!
De wol moet eerst heel goed voorgeweekt worden.
Dan moet de wol voorgebeitsen met aluin en wijnsteenzuur.
De wol kan dan in het verfbad.
Dan moet de wol nagebeist worden met azijn of ammoniak.
Tussen al deze stappen moet de wol heel langzaam opgewarmt worden en ook weer afkoelen.
Wol kan niet tegen temperatuurschommelingen!
Je bent er echt dagen mee bezig!
Wol verven met voedingskleurstof is weer erg makkelijk maar soms blijft het heel lang afgeven of nabloeden en hoe lang de kleuren kleurecht blijven ?Ik weet het gewoon niet!
Mij dochter draagt al jaren een muts die ik met paaseierenverf heb gekleurt,behalve het rood,is rose geworden,zijn de andere kleuren nog wel mooi.
De potjes Milton kleurstof is echt bedoeld om voeding mee te kleuren maar wol gaat ook prima.
Ik kocht de potjes Milton bij de Welkoop maar de Jamin verkoopt ze ook in vele kleuren voor 2,25 per potje.Ze zijn vooral bedoeld om cupecake's een mooi kleurtje te geven!
Ik zag zelfs een site waarop de Miltonkleurstoffen worden verkocht als wolverf.(ze vertellen er wel bij dat het voedingskleurstoffen zijn)
Bij de toko in ons dorp hebben ze kleine flesjes kleurstof die ik niet goed vind(bloeden heel erg na en na en na....)
De toko verkoopt ook potjes poeder en die zijn wel weer goed,vooral geel en rood zijn prachtig.Ze zijn van Chan's B.V.
Ik heb een paar soorten wolverf uitgeprobeerd en de kleuren zijn altijd mooi maar de receptuur vind ik moeilijk zo moet je een beetje van dit en een beetje van dat nemen en dat kost je heel veel verf om uit te zoeken wat goed is.
Ik hoop dat Stoftotverven snel de wolverf gaat verkopen want ik ken Lia en als ze iets verkoopt is het ook goed!Ik heb haar een mail gestuurd en ze hoopt het met de beurs in Rotterdam te gaan verkopen,Even geduld dus.....
zaterdag 13 oktober 2012
bolletje verven
Is dit niet grappig?
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
Labels:
fantasiedraden,
wolenzo
donderdag 11 oktober 2012
Zo nu en dan krijg ik zomaar een ingeving......Ik spin 2 draden,twijn ze weer zodat er een sterkere draad onstaat.De draden worden gebreid en daarna nog eens vervilt.Eigenlijk ben je dan raar bezig...
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
woensdag 10 oktober 2012
Bucky Bags
De tweede tas was wel ietsjes lastiger breien dan de eerste.Daarom ben ik blij dat ik eerst de kleine,eenvoudigste, gebreid heb.
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!
De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!
Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....
Mijn knuffels voelen zich er in thuis....
De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!
De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!
Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....
Mijn knuffels voelen zich er in thuis....
De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!
dinsdag 9 oktober 2012
woensdag 3 oktober 2012
primeur!
Is dit niet prachtig? Nu te koop bij Lia.
Is dit niet prachtig?
Ik zag deze foto op de
site van Stoftotverven.
Binnenkort gaan ze
40 kleuren verkopen.
Als ik die mooie kleurtjes
zie word ik gewoon blij!
http://www.stoftotverven.nl
woensdag 26 september 2012
mooi rood is prachtig.
Ik wilde het eens proberen....Een lapje breien met meerdere draden,1,2,3 of 4 draden en dan vervilten.Op het oude wasbord van oma.
Lekker soppen en boenen met warm water en zeep.
Het lapje is prachtig vervilt en nog mooi plat ook!
Wat wil een mens nog meer?
Mooi rood?Prachtig rood!
Droogt nu lekker buiten in een oud visnet van mijn pa.
Geverfd met een beetje poeder ,red food colours uit de toko.Kost 2,50 voor 25 gr.Ik gebruikte voor 200 gr.wol ongveer 7 gr.
Labels:
vilten.,
wol verven.,
wolenzo.
zaterdag 22 september 2012
Bucky bags.
Van Annita (http://zijmaakthet.blogspot.nl/2012/06/bloementas.html) mocht ik als proefkonijn haar Buckytas breien.
Voor de duidelijkheid.....Het patroon is nog niet klaar!Je hoeft dus niet te mailen naar Annita.Het duurt gewoon nog even.
Het breiwerk is hier klaar en ik heb een ronde ballon opgeblazen om te kijken of de tas mooi rond is.
Dat is tie!
Mooi rond breiwerk!De tas is aan een stuk gebreid en gaat lekker snel.
Maar nu het viltwerk nog....
De tas is prachtig vervilt en omdat het nog nat is heb ik er opnieuw een half opgeblazen ballon in gedaan,zo droogt het mooi in de juiste vorm op.
Omdat ik met de schapenwol wat mohair heb mee gesponnen is het geheel wat harig geworden en dat geeft de tas wel een gave uitstraling.
Het is een echt gave tas geworden.De tweede staat alweer op de (rondbrei) naald.
Voor de duidelijkheid.....Het patroon is nog niet klaar!Je hoeft dus niet te mailen naar Annita.Het duurt gewoon nog even.
Het breiwerk is hier klaar en ik heb een ronde ballon opgeblazen om te kijken of de tas mooi rond is.
Dat is tie!
Mooi rond breiwerk!De tas is aan een stuk gebreid en gaat lekker snel.
Maar nu het viltwerk nog....
De tas is prachtig vervilt en omdat het nog nat is heb ik er opnieuw een half opgeblazen ballon in gedaan,zo droogt het mooi in de juiste vorm op.
Omdat ik met de schapenwol wat mohair heb mee gesponnen is het geheel wat harig geworden en dat geeft de tas wel een gave uitstraling.
Het is een echt gave tas geworden.De tweede staat alweer op de (rondbrei) naald.
maandag 17 september 2012
Wol te koop.(nu echt!)
Ik weet het....Het loopt uit de hand!
Het spinnen van wol is een verslaving.Het een heerlijk en ontspannen werkje.
Voor je het weet heb je wel een beetje erg veel gesponnen wol in huis,bergen en bergen wol!
Toen we op Texel waren wilde ik alleen maar een texel wit vachtje kopen maar toen ik bij een boer kwam die 200 schapen (meer dan 20 verschillende soorten!) had ging ik voor de bijl en kocht er 3.
Gelukkig kreeg ik ook van 4 soorten een handvol,die ik nog niet had anders......
Als je ooit op Texel komt ga dan even kijken bij boerderij De rozenhout kijken,echt de moeite waard!
Ik ga dus nu echt wol verkopen dus als je wat wil mag je me mailen.
De meeste wol die ik heb gesponnen zijn mixjes.Ik spin graag verschillende soorten door elkaar.Dat geeft een mooie draad en verft ook nog eens verassend.
Het spinnen van wol is een verslaving.Het een heerlijk en ontspannen werkje.
Voor je het weet heb je wel een beetje erg veel gesponnen wol in huis,bergen en bergen wol!
Toen we op Texel waren wilde ik alleen maar een texel wit vachtje kopen maar toen ik bij een boer kwam die 200 schapen (meer dan 20 verschillende soorten!) had ging ik voor de bijl en kocht er 3.
Gelukkig kreeg ik ook van 4 soorten een handvol,die ik nog niet had anders......
Als je ooit op Texel komt ga dan even kijken bij boerderij De rozenhout kijken,echt de moeite waard!
Ik ga dus nu echt wol verkopen dus als je wat wil mag je me mailen.
De meeste wol die ik heb gesponnen zijn mixjes.Ik spin graag verschillende soorten door elkaar.Dat geeft een mooie draad en verft ook nog eens verassend.
Labels:
verkoop,
verschillende soorten wol.
wol,heel veel wol.
50 strengen geverfde wol.
23 naturel wit.
12 naturel kleur.
Kerry Hill.
Mergellander.
Veluw heideschaap.
Herd wich.
Texel wit.
Texel blauw.
Wensleydale.
Merine.(Nederlandse)
Zwartbles.
Norsh Spaelsau.
castle milk.
Gotland.
Racka.
Swifter.
Nederlands bont.
Coburger fuchs.
Mohair.
Alpaca,wit,l.en d.bruin.
Kameel (uit verschillende landen).
Honden haar.
23 naturel wit.
12 naturel kleur.
Kerry Hill.
Mergellander.
Veluw heideschaap.
Herd wich.
Texel wit.
Texel blauw.
Wensleydale.
Merine.(Nederlandse)
Zwartbles.
Norsh Spaelsau.
castle milk.
Gotland.
Racka.
Swifter.
Nederlands bont.
Coburger fuchs.
Mohair.
Alpaca,wit,l.en d.bruin.
Kameel (uit verschillende landen).
Honden haar.
Labels:
naslagwerk,
verschillende soorten wol.
zondag 9 september 2012
van broddelbreiwerk tot tasje
Bij http://zijmaakthet.blogspot.nl/ zag ik zulke geweldig leuke tasjes!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.
De bodem was al een hele uitdaging!
Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.
Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!
De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.
Groet uit het zonovergoten eiland Texel!
Die wilde ik ook wel eens maken maar dan op mijn manier.Op haar manier doe ik wel als ze het patroon klaar heeft voor de verkoop.
De bodem was al een hele uitdaging!
Na veel geprutst van mijn kant kreeg ik uiteindelijk iets wat voor tas door kon gaan....
Het geheel moest nog wel vervilt worden en ik had geen flauw idee of dat zou lukken.
Eerst waste ik het werk op 40 gr. de tas kwam er uit zoals het er in ging,geen mm gekrompen dus.
Na een nachtje slapen heb ik het gewoon met de witte was mee gewassen op 95 gr.! Het was toch maar een broddelwerk en dan wist ik gelijk waar ik aan toe was.
Heel erg gekrompen dus precies wat ik wilde alleen de kleuren waren ook duidelijk wat vager en dat was niet de bedoeling!
De wol heb ik geverft met voedingskleurstof (weet wat je eet!) en de wol komt van een texelsschaap ,een mergellander en er zit ook nog mohair in (geitenhaar).Van een texelaar weet ik dat het niet vervilt.Een mergellander vervilt juist weer heel goed en mohair vervilt echt niet.
De volgende tas wordt dus van alleen mergellander gemaakt,met hier en daar wat mohair voor het leuke en gebruik ik zeker geen voedingskleurstoffen meer maar echte wolverf.
net zoals ik bij Storm en Sterre heb gedaan......
Maar die zijn (nog) steeds niet klaar.
Groet uit het zonovergoten eiland Texel!
Labels:
wol verven en spinnen.
Abonneren op:
Posts (Atom)