donderdag 29 november 2012

Koningsblauw...?

Niet zelf te verven,wordt er gezegt.Maar ik kan het wel proberen....

Toch?

De 2 onderste lappen zijn apart geverfd maar de rest,ook die lichte paarse,heb ik de wasmachine geverfd.
500 gr. zout,
500 gr. soda,
20 gr. turquoise,
10 gr. robijn
Wasje op 60 graden laten draaien,daarna nog een kort prog.met wasmiddel en klaar is Jet!
Grappig is dat verschillende soorten stof,allemaal katoen,ook verschillende kleurtjes geven!Leuk om kleding van te maken.
De paarse lappen;
20 gr.rose tourmalijn,
5 gr.azuriet en
5 gr.turquoise.



maandag 26 november 2012

mooie kleurtjes....

Het is toch echt Turquoise!25 lapjes voor de staalkaartenruil.

Nu nog ''even'' 625 lapjes op maat knippen en plakken.

zondag 25 november 2012


Hallo voor iedereen die dit leest.

Misschien kan je me helpen. We hebben van de week een meisje opgenomen op de afdeling van 24 jaar. Syndroom van down met het nivo van een kind van 2 jaar. Heel triest verhaal, heb niet snel dat ik het gevoel heb dat ik iets voor iemand moet doen maar in dit geval wel.
Het meisje is gek op kaarten maar ik vrees dat ze met haar kleine netwerk van 3 mensen die ook nog niet kunnen schrijven weinig kaarten zal ontvangen.
Kan jij je netwerk in zetten om er voor te zorgen dat ze veel kaarten gaat krijgen de komende tijd.
Ik heb ook mijn netwerk al ingezet misschien kan jij ook nog iets doen.

Het adres waar de kaarten heen moeten is
Cruquiushoeve
Afdeling Roos tav Tara
Spieringweg 821
2142 ED Cruquius

voor ons een kleine moeite ws maar ik weet zeker dat ze heel blij zal zijn. ze pikt nu alle kaarten van de kamers van andere bewoners “

Daarom wil ik middels dit bericht u allen uitnodigen Tara een kaartje te sturen op het hierboven vermelde adres. Het is inderdaad een kleine moeite waar we iemand heel erg blij mee kunnen maken.

Naschrift......
Ik ken Tara niet en werk er ook niet.Het is wel de doelgroep waar ik heel leng geleden werkte met veel plezier!
Deze mail kreeg mijn zoon van een vriend en vroeg mij of ik zo vriendelijk wilde zijn....
Dat wilde ik wel natuurlijk.
Heel hartelijk dank!

donderdag 15 november 2012

lichtjes enzo slot.

Vorige week kwam de post een grote doos brengen.....vol met een prachtige vacht,mooie lange haren .Die had Vero me uit Belgie gestuurd.Wat een verrassing!
Waarom zou ik daar eens lichje van vilten?

Dit zijn er 3 op een rijtje.Zo gaaf met die lange haren.

Ik heb ze op dezelfde manier gemaakt als de andere.Omdat ik de bovenkant niet meevilt blijven de haren gewoon zoals ze op het schaap zaten.
Ik ga er nog maar een stel voor mijzelf maken,ze zijn toch te leuk om ze allemaal in het winkeltje van dochter te zetten?
(nu nog aan een stel glaasjes komen.Bij de kringloop zijn ze uitverkocht....)

De wol is niet gewassen voor het vilten.Er word zoveel warm water en zeep gebruikt dat de wol schoon is als je werkstuk klaar is.

woensdag 14 november 2012

lichtjes enzo 2

Christel vroeg me om een uitgebreide,beschrijving/one-line workshop.....
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!


Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.



Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.

Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.

Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.

Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.

Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).

Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...

Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.

Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!

Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)











dinsdag 13 november 2012

Lichtjes enzo

Met een klein glaasje,een beetje wol(en heel wat heen en weer gemail met Nienke),zeep warm water en veel geduld is het me gelukt!
Een klein windlichtje....

Lief he?

Ik heb kleine glittersterretjes tussen 2 dunnen laagjes wol mee gevilt.

Met wat kleurtjes is ook leuk.Hier heb ik iets te veel wol gebruikt dus die gaat nog een keertje over.

dinsdag 6 november 2012

oeps

Mijn eerste mutsje is af.

http://www.savethechildren.nl/

Als het goed is hier de link.

zondag 4 november 2012

22-10-2012
Brei-actie van start!
Save the Children roept het Nederlands publiek op om hun betrokkenheid te tonen bij de toekomst van kinderen, door een mutsje te breien en een euro te doneren. De mutsjes en het gedoneerde geld zijn bestemd voor kinderen in Centraal-Azië.
Want je zult immers maar geboren worden in een arm land als Tajikistan of Kirgizië. Veel kinderen hebben er geen toekomst, simpelweg omdat ze officieel niet bestaan. Ouders doen geen aangifte van de geboorte van hun baby, waardoor ze geen toegang hebben tot medische zorg, onderwijs en bescherming. Voor baby’s is toegang tot medische zorg juist essentieel om de eerste jaren te overleven.
Save the Children zorgt ervoor dat ouders hun pasgeborene wel registreren. Zo geven we de kinderen een paspoort voor hun toekomst. Het mutsje is een prachtig kraamcadeau. En heel nuttig: want het wordt in Centraal-Azië ’s winters ijskoud. Veel lichaamswarmte gaat verloren via het hoofdje, dus een mutsje beschermt pasgeboren baby’s tegen onderkoeling, luchtweginfecties en longontsteking.
De brei-actie voor Centraal-Azië is een herhaling van de brei-actie uit 2010. Toen ontvingen we ruim 200.000 mutsjes voor pasgeborenen in India. Ook dit jaar is de betrokkenheid voor de actie alweer overweldigend. Honderden basisscholen breien mee, net als zorginstellingen, breiwinkels, bedrijven en duizenden particulieren.
Iedereen kan meedoen: we hebben eenvoudige breipatronen die zelfs de meest ongeoefende handen kunnen fabriceren. Kijk voor alle informatie op ....

Voor mensen die graag een mutsje willen breien kunnen bij mij een wolletje aanvragen.Ik heb er 5 in de aanbieding.
Dit wolletje werd dit strengentje....

Vorige week verfde ik wol die ik bij de Aldie kocht,best aardig maar moet je eens kijken als je met de zelfde verf 100 % wol gebruikt!

De blauwe pakt heel goed maar de paarse is toch weer heel anders van kleur.Nogmaals niet lelijk maar zo anders.



















Mooie wol.Gekaart met zijde,bamboe,tensel,mohair,poppenhaar(?)Handverfwerk.Bosvergeetmijnietje en ossetong.Wolverf van stoftotverven.
Blauw bloedt ietsjes na.Goed spoelen met lauw water en een beetje azijn doen wonderen!
 








woensdag 31 oktober 2012

Wat niet kan is nog nooit gebeurt!

Dat was het eerste wat ik dacht toen ik via,via hoorde dat er op de beurs in R,dam vuile wol werd geverft.
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.

Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......

Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.

Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......

Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.

Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....






dinsdag 30 oktober 2012

Toen ik vorige week las dat http://www.stoftotverven.nl de wolverf in de winkel had heb ik gelijk een paar kleurtjes besteld.

Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.

Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!

Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.

Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.

Gaaf toch?


dinsdag 23 oktober 2012

slofsokjes

Mooie blauwe slofsokken!
Het lastigste is toch wel om een paar sokken te breien die precies even groot zijn,wat een getel!
Ooit had ik wel eens gezien dat Annita 2 sokken tegelijk breide op een lange rondbreinaald.Ik had het zelfs uitgeprint om het zelf ooit eens te proberen.Ik vond het in een van mijn mappen en ging aan de brei...

Met vele restjes wol aan elkaar geknoopt ziet de binnenkant er niet uit maar dat mag de pret niet drukken;)
De hielen worden er later in gebreit,ook nooit gedaan dus dat kan nog wat worden.We zullen zien!

woensdag 17 oktober 2012

slofjes

Het leek me wel lekker om warme slofjes voor de winteravonden te hebben.
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!

Heel erg groot....

Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)


Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!

Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.

De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!