Christel vroeg me om een uitgebreide,beschrijving/one-line workshop.....
Dat wil ik wel proberen maar......Ik heb gisteren pas voor de eerste keer in mijn leven iets om een mal gevilt en ik doe alles op mijn manier, dus weer gewaarschuwd!
Wat heb je nodig.
Dienblad en dan eentje waar je met water in kan werken.
Oude handdoeken,
antieslipmatje,
bubbeltjesplastik,
flesje en emmertje heet water,
zeep,
plastik buisje,
glaasje of iets anders waar je een windlichtje om wil maken,
en natuurlijk wol.Dat kan kant en klare lont wol zijn of wol die die zo van een schaap komt.
Het malletje heb ik uit de bubbelplastik geknipt.In het dienblad een dubbele handdoek,daarop een stuk antislipmat en dan de mal.
Op de mal leg ik kleine plukjes wol in alle richtingen en strooi er dan wat glitterspul overheen.Daarna nog een heel dun laagje wol.
Leg er een ander stukje antislip overheen,giet er warm/heet water overheen en met je stukje zeep wrijf je voorzichtig alle lucht uit de wol.
Lekker soppen met je handen,begin voorzichtig en ga dan wat ruiger aan de gang,je voelt het kleiner worden.
Het hele zaakje omdraaien(behalve de handdoek) en voorzichtig het matje er af halen.
Sla de wol om de mal behalve de bovenkant en leg hier weer 2x een dun laagje wol overheen.Matje erop en met water en zeep doe je hetzelfde als de andere kant.
Je hebt nu een soort van zakje.
Dan rol ik het hele zaakje om de buis en ga flink rollen,maak het zo nu en dan opnieuw nat .
50 x rollen het lapje omdraaien en nog eens 50x rollen.
Dan kan de mal eruit en is de vorm duidelijk.(als het goed is).
Voorzichtig kan je nu de juiste vorm erin vilten.Doe het zakje om het glas,maak het weer nat met heet water en zeep en ga wrijven,vooral de naadjes kan je nu goed wegwerken.Het nu echt een zaakje van wrijven en nog eens wrijven...
Het hele zaakje in je matje en rollen,wel steeds kijken of het nog naar je zin is.
Opeens is het dan klaar.De wol zit mooi strak om je glas.Rest je nog om het zeep eruit te spoelen en dan met een droge handdoek om het glas het meeste water er uit te drukken.Laat het gewoon aan de lucht drogen.
Vanavond zal ik nog een foto maken met een lichtje erin.
Ik ga een heel stel van dit soort van lichtjes maken omdat mijn dochter een winkeltje aan het bouwen is op het A.C.( staat voor aktiverings centrum).Ze wil graag leuke spulletjes gaan verkopen en wie mag die leuke spulletjes maken....? Juist Mama.Ik doe het graag voor haar!
Op het A.C. is open vuur verboden dus komen er nep waxinelichtjes in.
Aart was bang voor brand maar dat is dus niet nodig. ;-)
woensdag 14 november 2012
dinsdag 13 november 2012
Lichtjes enzo
Met een klein glaasje,een beetje wol(en heel wat heen en weer gemail met Nienke),zeep warm water en veel geduld is het me gelukt!
Een klein windlichtje....
Lief he?
Ik heb kleine glittersterretjes tussen 2 dunnen laagjes wol mee gevilt.
Met wat kleurtjes is ook leuk.Hier heb ik iets te veel wol gebruikt dus die gaat nog een keertje over.
Een klein windlichtje....
Lief he?
Ik heb kleine glittersterretjes tussen 2 dunnen laagjes wol mee gevilt.
Met wat kleurtjes is ook leuk.Hier heb ik iets te veel wol gebruikt dus die gaat nog een keertje over.
Labels:
kleine techniekjes,
vilten
dinsdag 6 november 2012
zondag 4 november 2012
22-10-2012
Save the Children roept het Nederlands publiek op om hun betrokkenheid te tonen bij de toekomst van kinderen, door een mutsje te breien en een euro te doneren. De mutsjes en het gedoneerde geld zijn bestemd voor kinderen in Centraal-Azië.
Want je zult immers maar geboren worden in een arm land als Tajikistan of Kirgizië. Veel kinderen hebben er geen toekomst, simpelweg omdat ze officieel niet bestaan. Ouders doen geen aangifte van de geboorte van hun baby, waardoor ze geen toegang hebben tot medische zorg, onderwijs en bescherming. Voor baby’s is toegang tot medische zorg juist essentieel om de eerste jaren te overleven.
Save the Children zorgt ervoor dat ouders hun pasgeborene wel registreren. Zo geven we de kinderen een paspoort voor hun toekomst. Het mutsje is een prachtig kraamcadeau. En heel nuttig: want het wordt in Centraal-Azië ’s winters ijskoud. Veel lichaamswarmte gaat verloren via het hoofdje, dus een mutsje beschermt pasgeboren baby’s tegen onderkoeling, luchtweginfecties en longontsteking.
De brei-actie voor Centraal-Azië is een herhaling van de brei-actie uit 2010. Toen ontvingen we ruim 200.000 mutsjes voor pasgeborenen in India. Ook dit jaar is de betrokkenheid voor de actie alweer overweldigend. Honderden basisscholen breien mee, net als zorginstellingen, breiwinkels, bedrijven en duizenden particulieren.
Iedereen kan meedoen: we hebben eenvoudige breipatronen die zelfs de meest ongeoefende handen kunnen fabriceren. Kijk voor alle informatie op ....
Voor mensen die graag een mutsje willen breien kunnen bij mij een wolletje aanvragen.Ik heb er 5 in de aanbieding.
Want je zult immers maar geboren worden in een arm land als Tajikistan of Kirgizië. Veel kinderen hebben er geen toekomst, simpelweg omdat ze officieel niet bestaan. Ouders doen geen aangifte van de geboorte van hun baby, waardoor ze geen toegang hebben tot medische zorg, onderwijs en bescherming. Voor baby’s is toegang tot medische zorg juist essentieel om de eerste jaren te overleven.
Save the Children zorgt ervoor dat ouders hun pasgeborene wel registreren. Zo geven we de kinderen een paspoort voor hun toekomst. Het mutsje is een prachtig kraamcadeau. En heel nuttig: want het wordt in Centraal-Azië ’s winters ijskoud. Veel lichaamswarmte gaat verloren via het hoofdje, dus een mutsje beschermt pasgeboren baby’s tegen onderkoeling, luchtweginfecties en longontsteking.
De brei-actie voor Centraal-Azië is een herhaling van de brei-actie uit 2010. Toen ontvingen we ruim 200.000 mutsjes voor pasgeborenen in India. Ook dit jaar is de betrokkenheid voor de actie alweer overweldigend. Honderden basisscholen breien mee, net als zorginstellingen, breiwinkels, bedrijven en duizenden particulieren.
Iedereen kan meedoen: we hebben eenvoudige breipatronen die zelfs de meest ongeoefende handen kunnen fabriceren. Kijk voor alle informatie op ....
Voor mensen die graag een mutsje willen breien kunnen bij mij een wolletje aanvragen.Ik heb er 5 in de aanbieding.
Labels:
save the children,
weggeefwol goed doel
Dit wolletje werd dit strengentje....
Vorige week verfde ik wol die ik bij de Aldie kocht,best aardig maar moet je eens kijken als je met de zelfde verf 100 % wol gebruikt!
De blauwe pakt heel goed maar de paarse is toch weer heel anders van kleur.Nogmaals niet lelijk maar zo anders.
Vorige week verfde ik wol die ik bij de Aldie kocht,best aardig maar moet je eens kijken als je met de zelfde verf 100 % wol gebruikt!
De blauwe pakt heel goed maar de paarse is toch weer heel anders van kleur.Nogmaals niet lelijk maar zo anders.
Labels:
verschillende soorten wol.,
wol verven,
wolenzo
Mooie wol.Gekaart met zijde,bamboe,tensel,mohair,poppenhaar(?)Handverfwerk.Bosvergeetmijnietje en ossetong.Wolverf van stoftotverven.
Blauw bloedt ietsjes na.Goed spoelen met lauw water en een beetje azijn doen wonderen!
Labels:
verschillende soorten.,
verwerken,
wol verven.,
wolenzo
woensdag 31 oktober 2012
Wat niet kan is nog nooit gebeurt!
Dat was het eerste wat ik dacht toen ik via,via hoorde dat er op de beurs in R,dam vuile wol werd geverft.
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.
Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......
Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.
Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......
Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.
Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....
Waarom ook niet?Omdat je overal leert dat je alleen schone wol kan verven?
Ik ging de uitdaging aan.
Met deze wol als resultaat!
Maar ik zal even bij het begin beginnen......
Ik nam een pluk mergellander,een pluk Texelaar en een klein plukje Mohair.Zo vies en vuil van het schaap/geit.Een pan met een laagje water een beetje azijn en daarboven op de vuile wol.
Een mespunje verfpoeder strooide ik er over heen en pan kon op het gasstel.Bijna op het kookpunt liet ik de pan,met de deksel erop, een uurtje op het sudderpitje staan.Door de stoom gaat de verf door de wol zijn werk doen.Ik wist niet wat ik zag......
Pan afgieten en de wol aflaten koelen.Laat de wol niet in het verfbad afkoelen want dan slaat het wolvet terug in de wol en dat wil je niet hebben.
Ik heb de wol toen het koud was nog even uitgespoeld,wat eruit kwam was geen verf maar baggerwater en een laagje zand.
De grap is dat er meerdere kleurtjes in de geverfde wol zitten.
Zelf kan ik bijna niet wachten dat de wol echt droog is.Zo benieuwd ben ik hoe het spint,of vervilt....
dinsdag 30 oktober 2012
Toen ik vorige week las dat http://www.stoftotverven.nl de wolverf in de winkel had heb ik gelijk een paar kleurtjes besteld.
Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.
Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!
Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.
Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.
Gaaf toch?
Ik was verbaast om in de beschrijving te lezen dat er ook wol met polyamide (nylon)mee te verven was!Dat moest gelijk maar eens uitgeprobeert worden...
Toevallig had ik juist 6 bollen bij de Aldy gekocht,alleen was dat een mix van 50 % merino en 50 % polyacryl.Geen idee of dat ook werkt maar ik had het in huis dus probeerde ik het.
Van de 6 bollen maakte ik 3 lange strengen tussen 2 stoelen en met een draad bond ik kleine stukjes af die ik wit wilde hebben.In 2 pannen verfde ik de wol met bosvergeetmijnietjes en orchis.
Tadaaaah....!
Is dat niet prachtig?
Zo kan ik van wol van de Aldy (die maar een paar euro kost) toch een leuk wolletje maken.Al was het alleen maar eens om dingen uit te proberen.
Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierg hoe het breit en of er iets van een patroontje onstaat als ik brei dus dat ook maar gelijk gedaan.
Omdat ik 2 draden gelijk heb geverft heb ik ook 2 draden op een bol en brei ik 2 voorpandjes van een klein vestje gelijk.Het ziet er leuk uit vind ik.
Gaaf toch?
dinsdag 23 oktober 2012
slofsokjes
Mooie blauwe slofsokken!
Het lastigste is toch wel om een paar sokken te breien die precies even groot zijn,wat een getel!
Ooit had ik wel eens gezien dat Annita 2 sokken tegelijk breide op een lange rondbreinaald.Ik had het zelfs uitgeprint om het zelf ooit eens te proberen.Ik vond het in een van mijn mappen en ging aan de brei...
Met vele restjes wol aan elkaar geknoopt ziet de binnenkant er niet uit maar dat mag de pret niet drukken;)
De hielen worden er later in gebreit,ook nooit gedaan dus dat kan nog wat worden.We zullen zien!
Het lastigste is toch wel om een paar sokken te breien die precies even groot zijn,wat een getel!
Ooit had ik wel eens gezien dat Annita 2 sokken tegelijk breide op een lange rondbreinaald.Ik had het zelfs uitgeprint om het zelf ooit eens te proberen.Ik vond het in een van mijn mappen en ging aan de brei...
Met vele restjes wol aan elkaar geknoopt ziet de binnenkant er niet uit maar dat mag de pret niet drukken;)
De hielen worden er later in gebreit,ook nooit gedaan dus dat kan nog wat worden.We zullen zien!
woensdag 17 oktober 2012
slofjes
Het leek me wel lekker om warme slofjes voor de winteravonden te hebben.
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!
Heel erg groot....
Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)
Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!
Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.
De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!
Ze moeten wel ruim zitten want ik verdraag geen sokken en draag die dus ook nooit!Ik vond een patroon voor slofjes wat me wel wat leek....Lekker ruim en makkelijk te breien en daarna vervilten.
Ze werden wel een beetje erg groot!
Heel erg groot....
Het bleek een voetenzak.Ik breide dus maar geen tweede!
Na het vervilten was de slof nog steeds een reus van een zak.(ik hoop maar dat de poesjes het een lekker mandje vinden.)
Zelf ga ik het ding in geen geval gebruiken.Het is dus gewoon mislukt.Ik zie het maar als een leermoment!
Dapper als ik ben begon ik gewoon opnieuw,nu gebruik ik mijn voet als mal/patroon met als gevolg dat het sokje wat af is niet bruikbaar is.Het zit als gegoten om mijn voet maar ik kan dat niet dragen dus sokje 2 wordt een stuk groter en nu maar hopen dat het ook past,ruim dus.
De kleur is in elk geval naar mijn zin en dat is al heel wat!
zondag 14 oktober 2012
wol verven met procion.
Wol verven met procion kan wel.De wol op de foto is geverft met procion maar......Het is erg bewerkelijk!
De wol moet eerst heel goed voorgeweekt worden.
Dan moet de wol voorgebeitsen met aluin en wijnsteenzuur.
De wol kan dan in het verfbad.
Dan moet de wol nagebeist worden met azijn of ammoniak.
Tussen al deze stappen moet de wol heel langzaam opgewarmt worden en ook weer afkoelen.
Wol kan niet tegen temperatuurschommelingen!
Je bent er echt dagen mee bezig!
Wol verven met voedingskleurstof is weer erg makkelijk maar soms blijft het heel lang afgeven of nabloeden en hoe lang de kleuren kleurecht blijven ?Ik weet het gewoon niet!
Mij dochter draagt al jaren een muts die ik met paaseierenverf heb gekleurt,behalve het rood,is rose geworden,zijn de andere kleuren nog wel mooi.
De potjes Milton kleurstof is echt bedoeld om voeding mee te kleuren maar wol gaat ook prima.
Ik kocht de potjes Milton bij de Welkoop maar de Jamin verkoopt ze ook in vele kleuren voor 2,25 per potje.Ze zijn vooral bedoeld om cupecake's een mooi kleurtje te geven!
Ik zag zelfs een site waarop de Miltonkleurstoffen worden verkocht als wolverf.(ze vertellen er wel bij dat het voedingskleurstoffen zijn)
Bij de toko in ons dorp hebben ze kleine flesjes kleurstof die ik niet goed vind(bloeden heel erg na en na en na....)
De toko verkoopt ook potjes poeder en die zijn wel weer goed,vooral geel en rood zijn prachtig.Ze zijn van Chan's B.V.
Ik heb een paar soorten wolverf uitgeprobeerd en de kleuren zijn altijd mooi maar de receptuur vind ik moeilijk zo moet je een beetje van dit en een beetje van dat nemen en dat kost je heel veel verf om uit te zoeken wat goed is.
Ik hoop dat Stoftotverven snel de wolverf gaat verkopen want ik ken Lia en als ze iets verkoopt is het ook goed!Ik heb haar een mail gestuurd en ze hoopt het met de beurs in Rotterdam te gaan verkopen,Even geduld dus.....
zaterdag 13 oktober 2012
bolletje verven
Is dit niet grappig?
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
Zo begon het....
Ik zette een droge bol net gesponnen wol in een bakje met water,azijn en 3 gram (wilton Voedings)kleurstof ,liet dat een dag staan....
Vogende dag heb ik het omgedraaid......
.....en toen ging het regenen en bleef het regenen....Omdat het toch al nat was liet ik het nog maar een dagje staan.
Op dag drie heb ik de bol toch maar uit de verf en in een krant gerolt het was zo nat!
Toen het een beetje lekvrij was van de bol een streng gemaakt . Wat een verrassing toen ik dat mooie blauw zag!
Labels:
fantasiedraden,
wolenzo
donderdag 11 oktober 2012
Zo nu en dan krijg ik zomaar een ingeving......Ik spin 2 draden,twijn ze weer zodat er een sterkere draad onstaat.De draden worden gebreid en daarna nog eens vervilt.Eigenlijk ben je dan raar bezig...
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
De viltwol die in de winkels verkocht wordt ziet eruit als een dunne lontwol,dus waarom niet gelijk zo spinnen?
Ik heb een poging gedaan.Het spinnen gaat lekker snel en het scheeld een bult werk!
Vanmorgen heb ik een bloem gebreid en even vervilt.Dat ging tof.
Duidelijk is wel dat er dunne stukjes inzitten daar moet ik dus goed op letten,leermomentje;).
Heerlijk om weer achter mijn spinnewiel te zitten.....Maar waarom heb ik dat niet eerder bedacht?
woensdag 10 oktober 2012
Bucky Bags
De tweede tas was wel ietsjes lastiger breien dan de eerste.Daarom ben ik blij dat ik eerst de kleine,eenvoudigste, gebreid heb.
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!
De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!
Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....
Mijn knuffels voelen zich er in thuis....
De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!
Het fijne van dit patroon is dat er een bouwplaat van de tas bij zit.Elk vakje heeft weliswaar een nummer maar voor mensen zoals ik die nogal visueel zijn is dat bouwplaatje een uitkomst!
De opblaasbal die erin zit is 40 doorsnee.Het echt een hel grote tas!
Nadat de tas een was en droogbeurt heeft gehad is dit het eindresultaat....
Mijn knuffels voelen zich er in thuis....
De tas is goed zo vind ik.Toch ga ik er nog eentje maken.In deze tas zitten een aantal verschillende wol soorten.De wat ruigere heidewol spint iets dikker dan Texelwol en de merinolont wol krimt veel meer dan de verse schapenwol(.Ik koop nooit meer merinolont wol sinds ik een film gezien heb hoe die arme beesten behandeld worden.Wel Nederlanse merino maar dan ruwe vacht.)
Het is goed te zien dat het ene vlak beter krimt dan het andere,dus mijn volgende tas brei ik van een soort schaap een mooie witte mergellander die ik op Texel kocht. Maar die staat nog in de garage en moet nog verwerkt worden.
Verder heb ik gemerkt dat de verf soms toch gaat nabloeden.
Ik heb gisteren een proefje gedaan met 3 kleuren verf en gespoelt totdat het water kristalhelder was.Toch ging er een kleur nabloeden toen ik het ging vilten.Ik moet dus eerst een goed fixeermiddel hebben voor ik opnieuw een tas ga maken.Zodat het geel ook echt geel blijft!
dinsdag 9 oktober 2012
Abonneren op:
Posts (Atom)