woensdag 23 november 2011

lekker weer lapjes verven

Eindelijk ben ik weer terug op mijn honk....gewoon lekker lapjes verven.
Een vriendin vroeg me of ik schaduwkleuren kon verven...Dat kan ik best en na even heen en weer gemail wist ik ,dacht ik, wat ze wilde.Dit is het geworden...

In werkelijkheid zijn de kleuren veel frisser maar buiten een foto maken is geen optie want hier hangt al dagen een dikke mist!Nadeeltje van de polder denk ik.
Gelijk nog even een paar andere lapjes in de verf gezet,eerst in drieen vouwen en dan oprollen....in het restje verf gezet en een dag of wat laten staan...


Ook weer een flets plaatje.Toch even buiten proberen...


Veel beter toch?

donderdag 17 november 2011

Ik sta op tegen kanker.

Ik sta op tegen kanker.
Een programma gisteren op TV.
De verhalen van de mensen hebben diepe indruk op me gemaakt.
De vader van Guusje die de kanjerketting van Guusje liet zien,
de ketting die stopte met een hartje.
De man die zijn vrouw verloor.
Het kind zonder vader.
De oma die haar kleinkind verloor.
zoveel mensen,zoveel verhalen,zoveel verdriet.
Het heeft me geraakt tot in mijn ziel.
Ik zou ze een poosje willen dragen,
met alle liefde omringen
met alles wat ik maar kan geven...
Gelukkig zijn er ook verhalen die goed aflopen
Daarom sta ik op tegen kanker.
Omdat er veel meer kanjerkettingen met een bloem zullen stoppen.
Ik sta op tegen kanker,
jullie ook?

dinsdag 15 november 2011

ziek en haken

Na een week flink ziek te zijn geweest begin ik me weer een beetje mens te voelen.Veel slapen,bankhangen en tv kijken ben ik het gewoon zat!Het vreemde van mij is dat ik altijd iets moet doen,dus ben ik maar gaan haken.Tijdens het bankhangen en tv kijken kan dat best.Gelukkig had Cobie het haakwerkje van oma Maartje voor mij ontrafelt zie hier..


De bovenste is van oma,die in de midden van Cobie en de laatste heb ikke gemaakt.(Cobie nog bedankt he?Zelf was ik er niet uit gekomen).


Dit is een kraagje diede boerenvrouwen vroeger op hun klederdracht droegen.Ik had er een plaatje van en heb het zo goed mogelijk na gemaakt.De kraag is bijna af maar of ik het ooit zal gebruiken?


Dit is een kraagje is ook weer een deel van een kleedje van oma en deze ga ik zeker gebruiken.


Deze vindt ik ook lief.Het patroontje heb ik ergens van internet geplukt.

maandag 7 november 2011

zeepjes

Vet en gootsteenontstopper
Een van de meest gestelde vragen is: "zeep van gootsteenontstopper? Dat is kan toch niet goed zijn?" De vraag is heel belangrijk want gootsteenontstopper is een gemeen goedje, dus denken voor je doet kan helemaal geen kwaad.

Toch wordt zeep echt gemaakt van gootsteenontstopper en vet. En zelfgemaakte zeep kan je prima op je huid gebruiken. Dus hoe zit het nou?

Legosteentjes

Het is misschien het makkelijkst om te denken aan legosteentje. We weten: "met Lego kan je alles maken." Stel we hebben een mooi huis gemaakt van Lego. In een huis kan je wonen, leven, slapen. Een huis is ... een huis. Gaan we nu ons Legohuis afbreken, dan houden we grote berg met steentjes over. Met die steentjes kunnen we weer iets nieuws bouwen: bijvoorbeeld een auto. En als we de auto gebouwd hebben en nog wat blokjes overhouden dan kunnen we daar iets kleins van bouwen. Een tafel bijvoorbeeld.

Hadden we eerst een huis. Nu hebben we een auto en een tafel!

Zo is het ook met gootsteenontstopper en vet. Gootsteenontstopper en vet bestaan uit allemaal kleine stukjes. Tijdens het zeepmaken breken we de gootsteenontstopper en het vet in allemaal kleine stukje en bouwen daar iets nieuws van: zeep!

In de chemie heb je het dan over een chemische reaktie. Stoffen worden opgebroken in kleinere delen en opnieuw opgebouwd naar een nieuwe stof. Bij ons huis hadden we legosteentjes, bij scheikunde hebben we het over atomen en molekulen.

Dit stukje heb ik ergerns van internet gejat.Voor mijzelf is dit gewoon duidelijk aangezien ik niks van scheikunde weet!


De propjes die van mijn vorige log heb ik opnieuw gesmolten en het in een oude ovenschaal gegoten.Het werd een mooie plak met een uitsteekvormpje maakte ik hartjes en nu moet de zeep rijpen.Dat kan wel een week of vier duren pas dan weet ik of mijn zeepjes ook echt zeepjes zijn.Voor een eerst poging vind ik het niet gek!

zaterdag 5 november 2011

gootsteenontstopper en frietuurvet



Wat zou ik daar nou mee moeten?

Zeep maken,echte zeep!Ik maakte eerst de de caustic korels aan met water(heel goed afgewogen)want voor zeep heb je loog nodig.Het vet deed ik in een glazen pot in de rijstkokker om te smelten.

De kunst is dat beide vloeistoffende zelfde temperatuur moeten hebben voor dat je het mengt(en de gootsteenkorrels worden heel erg warm als je er koud water bij doet)! 50 gr.is een goede temperatuur .Dan mik je de vloeistoffen bij elkaar en na een poosje goed roeren word het lobbig.Ik had nog rode (voedings)kleurstof in huis en dan krijg je dit....


Dat is het moment om de zeep in al klaargezetten vormpjes te scheppen,gieten zou handiger zijn alleen was het bij al iets te dik....Dat mag de pret niet drukken want nu heb ik een heel stel heel vreemde vormen zeepjes.


Ik moet toegeven dat het er niet uitziet.. en het ruikt ook nergens naar want een parfum heb ik niet in huis maar ik wilde het gewoon eens proberen. Al jaren maak ik mijn eigen vloeibaren zeep en doe er de was mee,dweil de vloer ermee en gebruik het voor allerlei schoonmaakwerkjes.Het bevalt me goed is ik weet waar ik mee bezig ben.Harde zeep had ik nog nooit gemaakt.Een tijdje terug las ik iets over zeepkettingen,leek me wel leuk.Van de week op onze naaiclub  bij Loes werd er over zeepkettingen gesproken en toen ik op het A.C. was hingen daar ook zeepkettingen.Vandaar dat ik maar eens met google ging zoeken.
Ik heb gelijk een starterspakket zeepmaken besteld maar ik  heb natuurlijk geen geduld en wilde het vandaag proberen en ik had alles in huis behalve frietuutvet(het is 100%palmvet ,500 gr.huismerk AH.0,64 cent) vandaar.Nu moet ik wachten tot het is uitgehard en dat kan wel een dag of wat duren....

donderdag 3 november 2011

piep klein tasje.

Het is moeilijk te zien maar dit is een heel klein tasje(10x10x10 cm.)
Ik heb in 4 weken een workshop tasjes maken gegeven in het A.C. van het inloophuis hier in het dorp.Wat me echt opviel is dat de meeste meiden nog geen naald konden vasthouden....Maar wat was het gezellig en leuk.Er worden gewoon geen naailessen of handwerken op school gegeven en dat is toch jammer?Ik hoop dat ik ze een klein beetje liefde heb kunnen bijbrengen voor het handwerk.

maandag 31 oktober 2011





Ik zit al een paar weken tegen dit quiltje aan te kijken en eerlijk gezegt is het een beetje saai!Ik vind de kleuren wel mooi en de vormen ook......maar het is zo veilig er kan eigenlijk niks verkeerd gaan met een werk zoals dit.
Ik besloot er maar gewoon een paar lappen op te plakken(met een beetje spuitlijm).....


Er een lange kronkellijn op te naaien.....

...en alles wat ik kwijt wil wegknippen!Best grappig om er een meanderfiguurtje van te maken.


Veel spannender,toch?
Wie weet maak ik dit werk wel af en komt er nog een aflevering van''Tisniks''.

zondag 30 oktober 2011

Fleurtje

Zij is af!Het koste een beetje moeite maar ik ben er helemaal blij mee.

maandag 24 oktober 2011

klaar!

Mijn oudbollige jurk is klaar en goed gelukt al zeg ik het zelf ;-).

Ik heb de jurk samen met een T shirt en een legging in de wasmachine geverft.500 gr.zout,500 gr. soda,15 gr.Turq.5 gr.Azuriet en 5 gr. Rose Tour.Dat alles op 40 graden en de was duurde  120 min.Dan komt er dit uit!


Een jurk die ook geschikt is voor de winter....Ik draag zomers en winters de zelfde kleding,alleen de kleur pas ik aan(en ik draag er natuurlijk iets meer onder)

vrijdag 21 oktober 2011

Lekker oudbollig

Mijn beide oma's konden heel mooi haken.Ze zijn al jaren dood maar ik heb nog mooi haakwerk van ze.

Dit kantje is gehaakt door oma Maartje dat kan ik zien omdat er met 3 verschillende garens is gehaakt.Oma Jet zou dat nooit gedaan hebben!Oma Maartje was heel zuinig en gooide nooit iets weg wat ooit nog eens gebruikt kon worden. Ik wilde erg graag dit kantje nahaken  als randje  voor een nieuwe jurk.Het spinachtige middenstuk kreeg ik na heel wat geprut echt niet voor elkaar!Het blijft voor mij dus een raadsel hoe het gehaakt is...Wie het weet mag het zeggen.
Ik haakte dus maar een deel van het buitenste stuk,ook best leuk.


Gisteren heb ik het kantje vast op een deel van mijn nieuwe jurk genaaid.Ik maak de jurk van mooie witte katoen en als het af is verf ik het pas.

zondag 16 oktober 2011

zondag

Echt een dagje om van die kleine dingetjes af te maken.Zoals dit beertje...gemaakt van een rode zakdoek voor een nieuw geboren baby.


Dit kleine quiltje voor mijn buurvrouw.Ik heb de bloempjes uit hun eigen tuin geplukt,toen ik voor hun plantjes zorgde tijdens hun vakantie.Ze vond het quiltje wat ik eerder maakte zo leuk dat ik dacht om er maar eentje voor haar verjaardag te maken.


Natuurlijk wil ik graag aan Fleurje werken maar dat moet gewoon even wachten!

vrijdag 14 oktober 2011

Fleurtje

Gisteren om 7 uur reed Nienke bij mij de oprit op en samen gingen we naar Breda om een dagje te spelen/schilderen met lapjes.Het was me toch leuk!Marijke en Nienke waren de ''juffen'' en  alsof ze het al jaren deden  begeleiden ze ons de dag door.Er werden waren kunstwerken gemaakt dit is mijn Fleurtje...
Ze is nog niet af maar ik ben nu al verlieft op haar.
Juf Marijke en juf Nienke ....Bedankt voor de leuke dag!

dinsdag 11 oktober 2011

zou ik de goede lapjes....

Wel bij me hebben?
As.Donderdag ga ik een dagje naar Breda.Een workshop''schilderen met lapjes''.Ik heb een mooie lijst gekregen met alles wat ik mee moet nemen...en dat is nou juist mijn probleem!Er moeten gebloemde of anderszins bedrukte stof meegenomen worden....Ik heb stapels stofjes maar allemaal zelf geverft.Natuurlijk heb ik ook wel eens een lapje gekocht maar ik moest toch lang zoeken voor ik dit stapeltje bij elkaar had.
Hoe kan ik nou van te voren weten welke lapjes ik over twee dagen wil gebruiken?

maandag 10 oktober 2011

tisnix is wel wat!

Heel grappig vind ik de reactie's die over Tisnix  kreeg!Tisnix bestaat niet,alles is wel iets,toch?Met Tisnix bedoelde ik ook eigenlijk dat 'het' niks voorsteld er zit gewoon geen gedachten achter,behalve dat ik gewoon lekker bezig ben misschien.Als mensen bij mij thuis komen vragen ze altijd waar ik mee bezig ben en als ik het laat zien moet ik ook vertellen wat het voorsteld.Maar waarom moet alles iets voorstellen?Vandaar dus....Tisnix!
Ik ben weer wat verder met dit werk en omdat ik niet meer kon bedenken hoe te quilten heb ik gewoon allelei onzin zinnen op de verschillende stroken gaan naaien!Vandaag neem ik het weerbericht.

weblog

Ik heb mijn weblog terug!Maar ga er niet mee verder want ik snap er echt niks meer van...Wel heb ik alles opgeslagen en nu heb ik het op een schijfje waar alles op staat.

maandag 3 oktober 2011

TISNIX

Ik had het helemaal uitgedacht....een nieuwe deken maken voor de winter.Het patroon was gemaakt,de mallen lagen klaar de lapjes netjes op kleur en gestreken.Ik wilde twee kleuren gebruiken,welke daar was ik nog niet uit....
deze...of toch maar deze?Ik ben maar gewoon begonnen om er vervolgens geen bal aan te vinden.
Ik heb alles op een hoop gegooid en ben zonder er echt over na te denken gewoon allerlei  lange ronde slierten gaan snijden en  op een dunne witte lap gaan naaien.Dat is veel leuker!Toen heb ik de top doormidden gesneden en er de blauwe met rode sliert nog tussen genaait
Inmiddels ben ik de quilt gaan doorstikken op de naaimachine en heb er kleine stukjes uitgeknipt.Zo wil ik de hele quilt bewerken.
Zelf vind ik dit het leukst....Gewoon een aantal lapjes en gaan .....Je weet nooit wat het wordt en bedenkt al werkende steeds wat nieuws

zondag 2 oktober 2011

blij

Blij ben ik !Eindelijk kan ik weer eens lekker schrijven.Ik ben dan ook zwaar teleurgesteld in de wereld van web-log of weblog.Het maakt niks uit ze werken gewoon niet.....Van alles wat ik in vier jaar geplaatst heb,heb ik maar een paar maanden terug gekregen en dan ook nog zo dat ik er niets mee kan.De hoop dat het ooit nog goed komt is bij mij wel heel erg klein geworden maar we zullen zien....Er zijn verschillende kleurencirkels geverft omdat ik wilde zien welke ik de mooiste vond.....en deze is het geworden.Het is een mix van alle kleuren en echt heel mooi.

zaterdag 1 oktober 2011

Zomerkleuren in onze herfst tuin

Zomerkleuren in onze herfst tuin
Mooi toch !!
Ik kan hier zo van genieten

tisnix

Dit werkje heb ik Tisnix genoemd.Het hoeft toch niet altijd wat voor te stellen?

Joppie

Ook onze Joppie geniet van de tuin